Toon posts:

Xeon met fanadapters en 80mm worden toch iets warmer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een dual xeon systeempje(waarvoor ik iedereen wil bedanken die mij heeft geholpen!) waar ik heel blij mee ben. Waar ik minder blij mee was, was het geluid dat de boxed intel coolers produceerden! :|

Ik had een threadje gelezen van Abbadon over deze "infernale" coolers _/-\o_ waarin hij zijn boxed coolers vervangt door twee fanadapters en daar een 80mm fan op zet. Ik heb zijn voorbeeld overgenomen en twee fanadapters besteld. Even 4 kerfjes erin en ik had al 3 CoolerMaster Blue Neon casefans waarvan ik er dan 2 uit de kast heb gehaald en heb geprobeerd om het even te testen qua geluid/koeling.

Het geluid is echt dramatisch naar beneden gegaan :) , hij is heerlijk stil, hij koelt niet super, maar wel redelijk als ik bijv. 3DMark2003 ff laat draaien gaan de cpu's(of iig 1 daarvan) al snel richting de 54/55 graden toe. Mijn vraag is kan/mag dit of is het een beetje link? En ligt dit aan deze specifieke fans?

Ik moet toch nog 2 nieuwe fans bestellen, ik kan er dus voor kiezen om alsnog 2 nieuwe CoolerMaster Neon Blue fans te bestellen of bijvoorbeeld een ander soort fan (mochten er betere bestaan)

Specs CoolerMaster Neon Blue:
Snelheid: 2500 rpm
Airflow: 32,11 CFM
Lagertype: Rifle bearing
Geluidsniveau: 25.0 dBA

Ik heb ook deze fan nog bekeken:

Papst 8412NGML specs:
Snelheid: 2050 rpm
Airflow: 26,5 CFM
Geluidsniveau: 19 dB(A)

Maar deze koelt nog minder...Even dus een SAMENVATTING:) heeft iemand nog een idee voor een andere(betere) fan ? Als het verder geen kwaad kan dat de cpu's 55 graden worden bestel ik namelijk gewoon 2 CoolerMasters, maar ik wou gewoon even weten of het kwaad kon of niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?

Je geeft niet aan om welke Xeon's het gaat, maar de meeste P4 Xeon's mogen rond de 70°C worden. Maar dan nog, deze CPU's ondersteunen clockthrottling, wat dus inhoudt dat ze langzamer worde naarmate ze heter worden. Dat zal de temperatuur ook drukken. Wanneer de temperatuur desondanks stijgt, dan zullen de CPU's zichzelf uitschakelen (in positieve zin duh) bij een die-temperatuur van rond 135°C :)

Niks aan het handje, lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 23-07-2004 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
@BalusC

Sorry! Ik ben nog niet zo'n die-hard poster.

Xeons zijn 3,06 Ghz met 512 cache, maar het kan dus niet veel kwaad?
Hoe heet worden jouw xeons ongeveer als ze wat harder moeten werken :)?

Edit: en in rust? Ze zijn nu hier ong. 47 graden in rust en ze werden 55 graadjes met 3DMark03.....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 12:07 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Die blue neons heb ik ook, en die draaien slechts 2000 rpm, in tegenstelling tot die standaard koelers die (correct me if wrong) 6000 rpm doen. Dit kan een aardig verschil in temperatuur betekenen lijkt mij....

Edit : Het lijkt me alleen niet tof als ze door het vervangen van die koelers trager gaan werken omdat ze te warm worden.

[ Voor 30% gewijzigd door HeepH op 23-07-2004 12:21 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
@Heefstan

Bij mij draaien ze op 2500RPM, maar de CoolerMasters zijn toch groter dan de boxed koelers (die zijn 60mm), dus hoeven ze toch minder toeren hoeven te maken voor dezelfde luchtverplaatsing lijkt mij? Of heb ik nu helemaal fout? :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:06

Shuriken

Life is all about priorities

Ik zou wat proberen te doen met de RPM van de fans. Het kan nl. best zo zijn dat op de huidige snelheid de druk van de luchtstroom te hoog en er dus een hoop lucht weer terug komt.

Misschien dat je op een lagere snelheid wel hetzelfde of beter resultaat haalt. Je kan dit bereiken met een zalman fanmate of natuurlijk zon reobus ofzo.

HeefStan
De snelheid van de ventilator doet niet zo terzake omdat je appels met peren aan het vergelijken bent.
De coolermaster's zijn 80mm en de orginele fans 60mm of maybe 70. De 80mm fan kan op een lagere snelheid zijn werk doen en toch dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
@Shuriken

Ik heb een Aerogate 2 eraan hangen, maar daar zit wel wat in wat je zegt ja, ik zal eens met de rpm's gaan rotzooien, thnx!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 12:04:
Xeons zijn 3,06 Ghz met 512 cache, maar het kan dus niet veel kwaad?
Hoe heet worden jouw xeons ongeveer als ze wat harder moeten werken :)?

Edit: en in rust? Ze zijn nu hier ong. 47 graden in rust en ze werden 55 graadjes met 3DMark03.....
~36°C idle en ~40°C stressed bij een omgevingstemperatuur van ~20°C. Met het weer zoals gisteren liggen de temperaturen globaal 5°C hoger.

Maar ik heb dan ook de lawaaiige 60mm 6500rpm stock Intel HSF combo's erop zitten ;)

Zie ook [rml]BalusC in "[ Cooling] Ervaringen met Intel koelers"[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 23-07-2004 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb weer wat uitgevonden, vreemd genoeg worden de cpu's beter gekoeld als de kast open staat. Nu is het wel zo dat ik de casefan voor en achter heb gebruikt voor de cpu's. Er zit momenteel voor nog 1 casefan, en achter zit niks meer(het dichtste bij de cpu's.

Edit : Idle zijn ze nu 39 graden met de kast dicht kwam het meer bij de 48 uit

Ik denk dat hij niet genoeg koele lucht krijgt bij de processorkoelers. Ik ga dus achter en voor 2 casefans plaatsen om te kijken of het helpt. Is het trouwens beter om achter de fans te laten zuigen of moeten ze juist blazen dan? (ik had de vorige op zuigen omdat de airflow mij dan optimaal leek, maar ik kan het fouthebben)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 14:12 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 14:11:
Is het trouwens beter om achter de fans te laten zuigen of moeten ze juist blazen dan? (ik had de vorige op zuigen omdat de airflow mij dan optimaal leek, maar ik kan het fouthebben)
Uit de FAQ van dit subforum: airflow :)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx dude:)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

oeps, ff vergeten te vermelden dat die 80 mm fans ook een groter dood punt hebben (toch? door die fanduct?)

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
dood punt?

btw. cpu's zijn nu verder gedaald zelfs, idle 38 en 36 graden....

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een kleine update.....ik weet vrijwel zeker dat het probleem ligt bij de case(temperatuur). Er is waarschijnlijk geen goede airflow in de case aanwezig.

Ik heb nu de case open, in de case is het 39 graden (ipv +/- 50 dicht) en de cpu's zijn nu idle respectievelijk 36 en 34 graden. Stressed komen ze net boven de 40 graden uit, wat op zich wel netjes is.

Ik meld dit even voor de mensen die met een soortgelijk iets bezig zijn en dezelfde hogere temperaturen kregen zoals ik die had. Maandag krijg ik de extra casefans binnen en dan zal ik eens kijken of ik met de case dicht en de casefans erin dezelfde temperaturen gehaald kunnen worden zoals ik ze nu heb.

Even het complete plaatje: Het gaat om een Chieftec Matrix Midi Tower

Voorin komen er dan 2 CoolerMaster 80mm casefans met riflebaring en achterin nog eens 2 dezelfde fans. Verder heb ik er een Antec TruePower EPS12v voeding inzitten(daar zit nl. ook nog een extra zuigende fan onder in, die de warmte omhoog zuigt, vandaar dat ik die er ook bij zit) en als laatste zit er op de Xeons nog een Sharkoon 60->80mm fanadapter met daarop ook ieder een CoolerMaster 80mm casefan. Ik hoop dat de tempjes zo lekker laag blijven!

Bedankt voor alle hulp en advies!
Pagina: 1