[DIY] Nieuwe Surrounds + Center

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Omdat ik onverwacht opeens wel kan meegenieten van het 5.1 geluid, heb ik daar ook nog de speakers voor nodig. Ik heb al uitgerekent wat zelfbouwen gaat kosten, maar dan valt én de prijs én het forse formaat van de speakers tegen.

Toen kwam ik bij mij in de stad in een 2e-hands winkel en trof een Sony surroundsetje aan.

Zie hier een foto van de center speaker uit die serie:
Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/audio/luidspeakers/82718.jpg

Voor €75 mag ik van deze serie een setje speakers meenemen die bestaan uit: de (bovenstaande) center, 2 achterspeakers, en 2 voorspeakers. Omdat ik al voorspeakers heb hoef ik die van de Sony set niet te gebruiken, en die Sony voorspeakers zien er overgins precies hetzelfde uit als de achterspeakers, en daar hou ik al niet van. Fronts moeten van mij fors zijn zodat je bij muziek geen aanvullende subwoofer nodig hebt.

Ik kan nog niet naar het setje luisteren omdat ze in die winkel simpelweg geen surroundversterker hebben, mijn vraag is dus ook gewoon wat de ervaringen met deze speakerset is. Kan ik de kwaliteit een beetje vergelijken met die van de Eltax surroundspeakers? Of zijn deze gewoon veel beter?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Een tijdje terug had ik ook zo'n center.
Grappig, maar ik denk dat je wat die center betreft beter af bent met een stevige houte eltax ;) .

Over de rest van die boxen kan ik weinig zeggen. :|

• Barry|IA
Volgens mij zijn de kastjes wel van hout, en het gaat mij écht om de weergave vanaf 80Hz. Dit is dan wel klein en van Sony, maar ik denk dat ik er later toch wel andere kasten + drivers voor kan maken, en dat ik het oude filter gewoon nog kan gebruiken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

In die center zitten iig geen filters.
Gewoon 1 of 2 full range speakertjes...

Is het trouwens deze set?

• Barry|IA
Nee, dat is hem niet.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Hoezo valt zelfbouw qua prijs en formaat tegen? Dat is toch helemaal aan jezelf om te bepalen?

De Sony surroundset(s) die ik ken hebben voor de rear én de center een enkele breedband unit (ookal is de centerkast 2 keer zo groot), en verder niks. Wil je dat nabouwen dan ben je aardig goedkoop uit. Doe er een tweeter bij en een redelijk filter en het is al een stuk beter.

Overigens ken ik die set waar jij het over hebt niet, geen idee wat daar allemaal in zit. Maar wat ik wil zeggen is dat het met zelfbouw ook gewoon goedkoop kan :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Dit is nou niet echt Hi-Fi he Barry. ;)

Maar 75 euro is wat je er maximaal aan uit wilt geven?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Wel heel erg minimaal he. Ik weet niet precies wat je verder hebt staan, maar dit stelt kwalitatief niet erg veel voor. Ik heb wel eens zo'n setje van Sony gehoord (waarschijnlijk dezelfde), maar dat is echt drie keer niks. Wacht dan tot je een beetje budget hebt voor een center. Je hoeft niet per se een center hoor. Bedenk je wel dat een center oorspronkelijk bedoeld is voor de mensen die uit het midden zitten in de bioscoop.

• Barry|IA
Als ik geen center aansluit hoor ik helemaal geen stemmen, die komen namelijk niet uit mijn fronts, alleen heel zacht.

Mijn budget is maximaal €250. Ik heb begrepen dat het dus om een breedbandige center + rears gaat :X Dan is een Marquant box nog beter met piezoo tweeters. Ik ga zelf wat bouwen, echter hoeft de €250 niet op, het zou natuurlijk stukken leuker zijn als het voor €100 kon.

Ik heb 2 filters besteld die vanaf 80Hz meespelen, verder valt de woofer en tweeter af op 2750Hz, ook zit er een Lpad op die de tweeter met 2dB verzwakt. En ik ben uitgegaan van 4ohm op de woofer, en 8ohm op de tweeter.

Ik heb ook vast een midwoofer en een tweeter gehaald. De tweeter is een Jbl JBST10, en de woofer een Jbl JBSM10. De midwoofer is 8.5CM en de tweeter 5.5cm, wat dus een lekker klein kastje gaat worden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Barry|IA schreef op 22 juli 2004 @ 15:16:
. Ik ga zelf wat bouwen, echter hoeft de €250 niet op, het zou natuurlijk stukken leuker zijn als het voor €100 kon.
je weet allang dat mijn center mij compleet 90 euro gekost heeft. Dus ja, het kan :+

Wise enough to play the fool

• Barry|IA
Ja, dat weet ik maar ik heb ook nog 2 rears nodig :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Barry|IA schreef op 22 juli 2004 @ 15:16:
Als ik geen center aansluit hoor ik helemaal geen stemmen, die komen namelijk niet uit mijn fronts, alleen heel zacht.
Dan moet je instellen op je receiver dat je geen center hebt :).

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:40

Offtrack

Ondertitel

teacher schreef op 22 juli 2004 @ 15:24:
[...]
je weet allang dat mijn center mij compleet 90 euro gekost heeft. Dus ja, het kan :+
Heb je daar een boodschappen lijstje van? of info ofzo?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Offtrack schreef op 22 juli 2004 @ 15:44:
[...]

Heb je daar een boodschappen lijstje van? of info ofzo?
visaton:

2x w100sc8
1x sc10n (evt vervangen voor een G20sc als je meer wil besteden)

13 liter BR.

klaar :)

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Jag schreef op 22 juli 2004 @ 15:34:
[...]
Dan moet je instellen op je receiver dat je geen center hebt :).
idd. :)

• Barry|IA
Kan niet met de mijne.

Ik had die Jbl speakers gratis gekregen. Ik vond de midwoofer van 8.5cm een beetje aan de té kleine kant, dus ik heb gelijk maar alle benodigde drivers gekocht voor 2 surrounds en 1 center.

3 keer Audax Kevlar speaker €15 per stuk.
3 keer Philips dome tweeter €15 per stuk.

Ik heb gekozen voor de Audax omdat ik gewoon weet dat deze in een 15liter gesloten kast moet, hij is 165mm in de diameter, en komt nog aardig laag (schat zo'n 45Hz), en de gevoeligheid van 92dB is ook niet mis. Hij kan 50watt RMS aan en heeft een wisselstroom weerstand van 4ohm.

De tweeter is gewoonweg super! Ik heb dezelfde tweeter al 4 jaar in mijn orginele Philips 2-weg boxen zitten, en het klinkt écht geweldig! Heel zuiver, totaal niet schel of schreewerig.

Nu nog even 3 kasten bouwen, drivers + filters erin en klaar! Heeft iemand nog suggesties over de center? Ik ben bijvoorbeeld best bereid daar een extra woofer/tweeter voor te kopen als dat betere resultaten naar voren brengt :) .

Edit:

De woofers zitten al in de frontpanelen :)

[ Voor 107% gewijzigd door Barry|IA op 22-07-2004 19:35 ]

Verwijderd

Je maakt toch wel foto's hoop ik he? :9

• Barry|IA
De camera ligt bij BCC! |:( Van de bouw hoef ik eigenlijk geen foto's te maken, geen bracing of andere speciale methode's. Als de boxen klaar zijn plaats ik wel een paar foto's van het eindresultaat. Morgen op vakantie, dus kan ik drie weken niet DIY-en en GoT-en :'( .

Maar ik het nu net de hele avond geDIY-ed, en ben al bijna klaar met één box. Ik heb hem al in mekaar zitten en de schroefgaten zijn al opgevuld. Zo ga ik ook te werk met de randovergangen van het (18mm) MDF. Ook is hij van binnen al luchtdicht gekit. Omdat ik geen T/S parameters heb; heb ik voor een gesloten systeem gekozen.

Keep you posted!

Iemand nog suggesties voor de center? ;)

Pagina: 1