Toon posts:

[XP]probleem met installen op 200gb hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi tweakers

ik zit met het volgende probleem,
mijn vader heeft een p3 ( 1Ghz) met een 40gb hdd. Nu heeft ie een nieuwe hdd gekocht van 200gb (Maxtor) en ik moest die 40gb vervangen door die 200gb.

Dus ik die 40gb eruit gehaald, en die 200gb er ingedaan. De ide kabel en stroom kabel netjes aangesloten... ik start de pc en doe de cd van Windows XP home edition
erin en zet in de bios de "first boot" op cd rom. Dan herstart ik de pc.

Vervolgens moet ik em eerst formateren, dus ik doe dat. Daarna kopieert ie allerlei bestandjes en hij begint te laden. Dan komt ie met de melding:

"Dit gedeelte v/d setup is voltooid" en dat de pc herstart moet worden om de rest v/d installatie te voltooien. Dus hij herstart, maar hij doet precies hetzelfde als eerst. Hij moet de hdd weer formateren, en allerlei bestandjes kopieren enz. en ik krijg weer de melding:

"Dit gedeelte v/d setup is voltooid" en de pc moet worden herstart om de rest v/d installatie te voltooien.

Dus ik dacht bij mezelf dat ik dus de 'first boot' moet terug zetten op harddisk.
Dus als ie herstart is ga ik de bios in en zet de first boot op harddisk.
Vervolgens begint ie te laden en in de hoop dat ie dan verder gaat met het installeren van win xp gaat 't mis. Hij herstart al na een paar seconden en dit blijft ie de hele tijd doen.

Zo ben ik een uur bezig geweest om win xp erop te krijgen maar 't lukte nog steeds niet. Ik nam de hdd uit de pc van me vader en zette em in mijn eigen pc .
Toen probeerde ik win xp daar te installen en 'feest', het lukte. Hij deed 't gewoon goed in mijn pc.

Dus ik neem de 200gb hdd er weer uit en stop em in de pc van me vader. Gaat 't weer mis. Hij komt niet meer in windows, maar herstart steeds. (Ik had em gewoon op "harddisk" gezet bij 'first boot' ) Dus ik pak win xp cd weer en probeer win xp opnieuw te installeren, echter moest ik weer mijn hdd formateren en ging ie weer allerei bestandjes kopieren... en kwam ie weer met de melding dat de pc herstart moest worden om de setup te voltooien

bij het herstarten zet ik first boot van cd rom naar harddisk en vervolgens gaat ie weer niet verder met de installatie van win xp Maar blijft ie steeds zomaar herstarten.

Wat kan ik doen om win xp er toch op te krijgen, en dat ie werkt in de pc van me vader??

BvD

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 10:30
Kijk eens naar een bios upgrade.
Of hang die 40 gb er weer in naast die 200gb. Die 40 moet wel master zijn. Start op en kijk of die 200 schijf wel herkent wordt als een 200. Als dat niet het geval is ,moet je een bios upgrade doen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ondersteunt de PC überhaupt wel 200GB disken? OM FAQ - Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?

Verder moet je minimaal XP SP1 hebben om de 200GB volledig te kunnen benutten: OM FAQ - Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:39

gws24

Thinking is hard!

Formatteer je de hele harde schijf als 1 partitie? Probeer dan eerst een kleine partitie aan te maken van bv 30 GB (en laat de rest ongeformatteerd) en installeer hierop XP. Misschien dat je met deze methode die harde schijf grootte grens kan vermijden.

Maar een bios update is sowieso handig en voor XP is het nodig om SP1 te installeren voor schijven groter dan 128 GB. Na deze stappen kan je rest gewoon vanuit windows formatteren.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 21:32
Wat ook wel eens gebeurd is dat de BIOS de schijf in CHS mode wil aanspreken. Daar kun je dan het beste met de hand LBA forceren. Mijn Epox moederbord deed dit namelijk ook en met CHS was het onmogelijk om van de schijf te booten. Installeren leek goed te gaan, maar opstarten niet. Als je van CHS naar LBA schakelt moet je wel even Windows er opnieuw opzetten, want hij bootte bij mij ook niet direct.