Booten van SATA ipv PATA - onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord. Daarop zit zowel s-ata als p-ata.

Nu heb ik ook 2 schijven, beide een Maxtor 160 gb, de éne een p-ata schijf, de andere een s-ata schijf.

Ik heb Windows XP opnieuw op de aangesloten s-ata schijf geinstalleerd. Nu wil ik echter alle oude data van de p-ata schijf overnemen.

Ik krijg het echter met geen mogelijkheid voor elkaar om van de s-ata schijf te booten, als ook de p-ata schijf aangesloten is. Elke keer boot hij van de p-ata schijf, waarop ook Windows XP is geinstalleerd. Omdat hij uit mijn vorige systeem komt, lukt het niet om daarmee op te starten.

De p-ata schijf staat als secundary slave, en toch boot hij ervan.
Ik wil dus van de s-ata schijf booten, en de gegevens in Windows kopieren.

Wie weet de oplossing?

Verwijderd

bios instellen dat je s-ata schijf first boot moet zijn

wat je ook had kunnen doen is tijdens installatie van xp je p-ata schijf in je systeem laten zitten.

---

wat je ook kan proberen is je p-ata schijf los te koppelen en je pc op te starten van s-ata schijf en eenmaal in windows je p-ata schijf weer aansluiten.

(ik weet dat je een s-ata schijf gewoon in windows xp aan kunt sluiten, wordt dan direct herkent, het lijkt me dat het met p-ata schijven ook moet kunnen)

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
In geval van SATA-RAID moet je soms een aparte controller aangeven bij de boot-sequence, omdat die ook wel als SCSI-controller gezien wordt.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• koelkast
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 20:29:

wat je ook kan proberen is je p-ata schijf los te koppelen en je pc op te starten van s-ata schijf en eenmaal in windows je p-ata schijf weer aansluiten.

(ik weet dat je een s-ata schijf gewoon in windows xp aan kunt sluiten, wordt dan direct herkent, het lijkt me dat het met p-ata schijven ook moet kunnen)
In het bios kan ik verder alleen de bootvolgorde aangeven, niet of het al dan niet een s-ata schijf moet zijn. Ik kan kiezen tussen HDD-0 t/m HDD-4 en alle 5 mogelijkheden geven hetzelfde teleurstellende resultaat; booten van de p-ata schijf.

Verder zijn s-ata schijven volgens mij niet hot swappable, en durf ik het niet aan om middenin windows een schijf aan te sluiten, aangezien er nogal belangrijke data op staat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 20:29:

wat je ook had kunnen doen is tijdens installatie van xp je p-ata schijf in je systeem laten zitten.

---

Het invoegen kan met een PATA schijf ook. Ik heb eens een removable hd rack gehad waar ik een pata schijf moeiteloos in kon hangen. Enige wat je moet doen is even windows moet laten zoeken voor nieuwe apparaten. Als je hem ontkoppelt moet je hem ook weer even uit apparaatbeheer verwijderen , omdat anders windows helemaal over de zeik gaat.

succes :)

Raku

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

je bios heeft een optie "boot from other device" die moet je ook enablen om van SATA te booten.

If you choose to criticise you choose your enemies

• koelkast
  • Niet online
BalusC schreef op 21 juli 2004 @ 20:32:
Kijk eens in de FAQ van dit subforum:
Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » Bootvolgorde
:)
Okee, hij doet het. Thanks, maar normaal zet ik dat ding ook niet op SCSI, dus ik vind het wel wat vreemd:

"Wanneer je wil booten van een 3rd party ATA/SATA/RAID controller, dan moet je de bootvolgorde in de BIOS op "SCSI" zetten. "

:? :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat staat als het goed is ook in de handleiding van je mobo. Mits het om een zichzelf respecterend mobofabrikant gaat uiteraard ;) En Asus is dat.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 21-07-2004 22:32 ]

Pagina: 1