[DIY Audiorack] Wie doet er mee?!

Pagina: 1
Acties:
  • 697 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Omdat ik nu toch een beetje ruimte gebrek heb in mijn huidige tv kastje zat ik te denken aan een heel goedkoop DIY audiorack. Echter moet het design er zo gelikt uitzien dat het bijna zonde wordt om er een Parasound in te zetten ;) .

Het budget wordt €50 voor het volledige project! ''Huh kan dat dan zo goedkoop?'' Ja het is écht mogelijk, we houden misschien zelfs geld over.

Ik zie in het topic ''Post hier foto's en specs van je home-cinema! deelXX'' veel mooie apparatuur voorbij komen, maar echter meestal opgesteld in niks meer dan een goedkoop aftans Ikea meubeltje (nofi). Ik wil jullie nu eigenlijk gewoon op het idee brengen om aan dit ''project'' te deelnemen. Ik heb helaas niet zo'n mooi tekenprogramma als Wekkel en Kramerdeman, (ook als ik het had zou ik er niet mee om kunnen gaan) maar met paint kwam ik toch al aardig in de goede richting :) .

Hier een (paint-) tekening van het uiteindelijke resulaat:
Afbeeldingslocatie: http://img26.exs.cx/img26/3596/DIYAudiorack.jpg

Hier een voorbeeld van het ''meubel'' met apparatuur erin:
Afbeeldingslocatie: http://img26.exs.cx/img26/8880/DIYAudiorackmetalleserin.jpg

Oké, welk matriaal gebruiken we?: Om het vooral goedkoop te houden maken we gebruik van koperen gasleidingen, je maakt de leiding gewoon op maat, en de 18mm MDF platen komen gewoon losjes op de koppelingen te liggen.

Hier een voorbeeld daarvan:
Afbeeldingslocatie: http://img26.exs.cx/img26/8214/naamloos31.jpg

De platen zijn uiteraard gewoon naar smaak af te werken, bedenk maar iets orgineels! De bovenste plank is nuttig voor de wat oudere DIY-er met een platenspeler ;) .

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, het ontwerp is simpel, en je hoeft je niet aan maten te houden. Maar een DIY-project hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Kom maar met suggesties, en opmerkingen. Ik sta namelijk wel open voor 'handige' kritiek. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-12 20:09
Dit draait, buigt en/of valt om...

• Barry|IA
Als de platen er los in hangen zou die kans inderdaad wel groot zijn ja. Maar een beetje lijm tussen de gaten doet wonderen. En ombuigen zal het niet hoor, ik zie tegenwoordig wel meer leidingen verwerkt in meubels :P . En omvallen :? Ja, het zou je toch gebeuren, met je dure set! In dat geval kan je natuurlijk altijd een steen ofzo aan de onderste plank bevestigen, kost geen cent in ieder geval. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Ik zou zeker een dikke leiding gebruiken, geeft het meubel ook een stoerdere uitstraling. Om dan nog te besparen zou je er voor kunnen kiezen drie dikke leidingen te gebruiken. Twee voor en een achter. Met eind-doppen kun je de vloer beschermen.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Hm. Ik gebruik liever draadeindes dan koperen leidingen. ;)

Sowieso qua verstelbaarheidsgemak, maar ook omdat ik de koperkleur gewoon lelijk vind. :P

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op 21 juli 2004 @ 08:56:
Hm. Ik gebruik liever draadeindes dan koperen leidingen. ;)

Sowieso qua verstelbaarheidsgemak, maar ook omdat ik de koperkleur gewoon lelijk vind. :P
Pijp met RVS kleur _/-\o_

• Barry|IA
Oké! Dat is dan duidelijk, het worden dikke buizen, die muurvast aan de planken bevestigd worden.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12 18:48
Je moet draadeind nemen in plaats van buis, dan kan je aan allebei de kanten van je plaat een bout er op draaien.

Check dit maar:
http://home.hawaii.rr.com/fcaihifi/haoleb/rack.htm

[ Voor 24% gewijzigd door SnowDude op 21-07-2004 10:59 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Barry|IA
Ziet er wel sterk uit. Maar niet zo mooi vind ik. En ik denk ook dat het duurder en moeilijker te krijgen is.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een bekend audio rack dat gebruik maakt van "draadeinden" is de TNT Flexy Table. Dit ontwerp heeft velen geinspireerd om hun eigen variant te maken, bijvoorbeeld dit Flexy Rack. Google eens op "TNT Flexy" of "Flexy Rack" en je vindt talloze links.

Edit: ik was iets te laat zie ik. Draadeinden van ca 1m lengte zijn goed verkrijgbaar, o.a. bij zaken als Gamma en Praxis,

[ Voor 33% gewijzigd door CornelisJ op 21-07-2004 14:52 ]

Verwijderd

Koper is van zichzelf erg zacht en niet in staat om veel kracht op te vangen.
En om maar niet over de zijwaartse krachten te beginnen, want dat is helemaal een ramp.
Aangezien versterker en dergelijke niet echt licht zijn kan dit al gauw een probleem worden.

De enige manier om sterkte uit koper buis te halen is om of de onderlinge afstanden tussen de planken zo klein mogelijk te houden (wat geen zekerheid biedt), of om dikkere buis te gebruiken (wat niet echt mooi is, en dik koperbuis is niet echt goedkoop).

Draadeind is een betere oplossing.
Wat je dan zou kunnen doen is draadeind gebruiken voor de sterkte en er koperbuis omheen doen voor de "koperlook".

Just my 2 cents. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 11:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 11:16:
Koper is van zichzelf erg zacht en niet in staat om veel kracht op te vangen.
En om maar niet over de zijwaartse krachten te beginnen, want dat is helemaal een ramp.
Aangezien versterker en dergelijke niet echt licht zijn kan dit al gauw een probleem worden.

De enige manier om sterkte uit koper buis te halen is om of de onderlinge afstanden tussen de planken zo klein mogelijk te houden (wat geen zekerheid biedt), of om dikkere buis te gebruiken (wat niet echt mooi is, en dik koperbuis is niet echt goedkoop).

Draadeind is een betere oplossing.
Wat je dan zou kunnen doen is draadeind gebruiken voor de sterkte en er koperbuis omheen doen voor de "koperlook".

Just my 2 cents. ;)
De wanddikte van de meeste kopere buizen is ruim voldoende voor de toepassingen. Altijd die onzin dat 10mm draadeinde of 12mm koperbuis zo slap is als wat is onzin. Je belast immers in de lengte richting, en door de buisstructuur is alles sterk genoeg. De buizen in je fiets zijn ook maar erg dunwandig.

• Barry|IA
In ieder geval, wie wil eraan meedoen? ;)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik kan wel een nieuw rek gebruiken, voorwaarde is wel dat de onderlinge schappen verstelbaar zijn.

Budget is niet zo'n punt voor mij, dus ik bouw liever iets wat mijzelf aanspreekt en in mijn interieur past, dan mee te gaan in een "standaard kit" die ik het net niet helemaal vind. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 11:51:
[...]

De wanddikte van de meeste kopere buizen is ruim voldoende voor de toepassingen. Altijd die onzin dat 10mm draadeinde of 12mm koperbuis zo slap is als wat is onzin. Je belast immers in de lengte richting, en door de buisstructuur is alles sterk genoeg. De buizen in je fiets zijn ook maar erg dunwandig.
Haha, ja maar je fiets is niet van koper. :+
Je kan toch ook niet zeggen dat vurenhout net zo sterk is als hardhout?

En ik heb nooit gezegd dat draadeinde slap is, dat is juist beter geschikt. 10mm. Koper buis is gewoon over de dwarsrichting niet sterk. Als er iets zwaars op de hoek bovenop en dan moet je maar hopen dat ie niet gaat wegzakken.

Maar veel plezier met bouwen, ik hou jullie niet tegen. Misschien werkt het wel heel goed, ik heb alleen mijn bedenkingen.

Verwijderd

Jij als "wb-er" zou toch beter moeten weten... Buisprofielen zijn sterker dan je denkt, ook al is het van koper. Door de dwarsverbindingen van de planken kan het een sterk geheel vormen, misschien niet zo sterk als staal, maar goed genoeg imho.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 13:03:
[...]
Haha, ja maar je fiets is niet van koper. :+
Je kan toch ook niet zeggen dat vurenhout net zo sterk is als hardhout?

En ik heb nooit gezegd dat draadeinde slap is, dat is juist beter geschikt. 10mm. Koper buis is gewoon over de dwarsrichting niet sterk. Als er iets zwaars op de hoek bovenop en dan moet je maar hopen dat ie niet gaat wegzakken.

Maar veel plezier met bouwen, ik hou jullie niet tegen. Misschien werkt het wel heel goed, ik heb alleen mijn bedenkingen.
Ik ga draadeinden gebruiken :)

Verwijderd

Ik vind het idee wel leuk, zit er namelijk zelf ook nog aan te denken om een rack te bouwen. Mijn enige reden waarom ik deze niet zal bouwen is dat er geen tv op past. Ik wil namelijk niet 2 aparte meubels hebben, 1 voor tv de anders voor de audio.

Ik zit nog steeds met het volgende idee in mijn hoofd om deze na te bouwen..

Net zoals Gitaarwerk het audiorack van Naim heeft nagebouwd. Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/773209

Afbeeldingslocatie: http://www.naimusa.com/FraimAV_.jpg

Mensen die eventueel er over denken om ook een A/V meubel te maken, laten we hier dan ook suggesties posten?

Het is iig niet de bedoeling om dit topic om zeep te helpen aangezien dit topic over een Audiorack gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 14:22 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
Barry|IA schreef op 21 juli 2004 @ 14:04:
[...]

Ik ga draadeinden gebruiken :)
als je nu echt graag koperbuis wil, doe dan de koperbuis om de tabeinden, of een mooie chrome rvs buis, op die manier kan je het heel mooi afwerken.

zelf ben ik bezig met een homecinemameubel, die wordt heel laag, 6 tabeinden, en kunnnen onderin 2 componenten naast elkaar en daarboven een center. heb bovenste plank worden 2 18mm mdf platen op elkaar, daaronder 2 enkele van 18mm, mijn gevoel zegt dat het wel stevig wordt, tabbeinden zijn ook behoorlijk dik, geloof zo'n 15mm dik.

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 21-07-2004 14:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 13:19:
Jij als "wb-er" zou toch beter moeten weten... Buisprofielen zijn sterker dan je denkt, ook al is het van koper. Door de dwarsverbindingen van de planken kan het een sterk geheel vormen, misschien niet zo sterk als staal, maar goed genoeg imho.
Buisprofielen zijn heel erg sterk, in de lengterichting. En ik zeg toch ook niet dat het meteen zal instorten?
In het ergste geval zal het in de loop van de tijd gaan inzakken ofzo.

Dat komt door mijn natuurlijke bezorgdheid dat jullie diy-project wel goed moet lukken. :P Ik was misschien iets te erg met het rampscenario. ;)

En nog een vraagje:
Je wilt 1 buis toepassen en dan op meerdere "verdiepingen" een plank. Hoe wil je die steunen eraan maken? Solderen? Of misschien met knelkoppelingen ofzo?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 14:43 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik ga ook zo een audiorack maken maar ik maak denk ik gebruik van alluminium buizen. De manier die ik uitgedacht heb lijkt wel wat op die van Barry maar is mischien wat beter. Ik boor gaten door alle hoeken van de planken voor het draadeind, en begin vervolgens te stapelen. Onderaan de moerenn schroeven danwel afdekdoppen, daarop een plank, daarop 4 (even lange :+) stukken buis, daarop weer een plank, daarop weer buizen, daarop weer een plank etc. In de bovenste plank de bovenste helft van het boorgat groot maken met een grote boor of zo'n vlakke houtboor en vervolgens met moeren lichte spanning op de 4 draadeinden zetten zodat het geheel stevig wordt. Eventueel kan je nog bij alle planken bij de boringen een paar millimeter inboren met een grote boor zodat de buizen een stukje in de plank verdwijnen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:12
Wat vinden jullie nu belangrijke eigenschappen voor het audiorack? Ik zou zeggen:
- het tegengaan van trillingen (resoneren) van je apparatuur/rack
- het moet er mooi uitzien

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-12 20:09
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 14:32:
[...]
Buisprofielen zijn heel erg sterk, in de lengterichting. En ik zeg toch ook niet dat het meteen zal instorten?
In het ergste geval zal het in de loop van de tijd gaan inzakken ofzo.
Huh?
Buisprofiel sterk in lengterichting?
Als jullie met wb'er een werktuigbouwer bedoelen, mag je je kennis wel eens opvijzelen...

Verwijderd

zetje01 schreef op 21 juli 2004 @ 15:21:
[...]

Huh?
Buisprofiel sterk in lengterichting?
Als jullie met wb'er een werktuigbouwer bedoelen, mag je je kennis wel eens opvijzelen...
Ja lengterichting, Verticaal dus.
In de lengteas van de buis. (Met de as van de buis)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 13:55 ]

Verwijderd

als je een audio rack wilt maken met high end ideen :X
dan kan je beter 2 lagen mdf nemen en uit die zo op elkaar lijmen met mdf latten er tussen dat je het kunt vullen met zand (meer massa is meer trillings vrij)
als je draadeind gebruikt kun je ook nog rubber ringen tussen de plank en de moer doen dat vangt ook weer trillingen op.

als je het makkelijk mooi wilt doen dan neem je mooi 18mm triplex (beuken ofzo geen baboen oid dus) en dan met de frees langs alle randjes licht afronden gaten er in schuuren (tot korrel 240 ongeveer let wel als je gaat lakken niet verder dan 180) endan een goede olie er over buisen er in en klaar is kees (of barry in dit geval)

wat ik me wel afvraag is waar om wil je het samen doen ga je dan samen hout en buizen kopen en versturen aan aale deelnemers???

• Barry|IA
Waarom zou het rek volledig trillingsvrij moeten zijn? De meeste apparaten staan al op trillingsvrije pootjes.

Verwijderd

volgens high end ideen moet je alle trillingen tot een minimum beperken wnt anders heel je niet voldoende rendement van je zilver getroken rechts draaiend richtingsgevoelige interlink of speakerconnect :P

nu ff iets proberen mij eigen diy meubel
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/HHN2NEUU7AFZ/p.jpeg

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 14:19:
Ik zit nog steeds met het volgende idee in mijn hoofd om deze na te bouwen..

Net zoals Gitaarwerk het audiorack van Naim heeft nagebouwd. Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/773209

[afbeelding]

Het is iig niet de bedoeling om dit topic om zeep te helpen aangezien dit topic over een Audiorack gaat.
mocht je er nog wat info over willen.. dan kan je me gerust mailen of op msn toevoegen (zie email.. ) wegens spambots moet je maar gewoon mailen anders op doe maar wat @ gitaarwerk.net

voor televisie moet je even wat aanpassingen maken in het model.. dan kan je het rack ook minder zwaar maken.. maar tegen de tijd dat je wilt ontwerpen en je hebt wat hulp nodig.. ik weet niet veel.. maar ik kan je wel zeggen hoe ik het gemaakt hebt :P

success voor iedereen hier die een meubel gaat maken

DIY is leuk :Y) *D

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• SnowDude
Ik zelf had problemen met de stabiliteit en diepte van de huidige "goedkope" audio racks.

De problemen zaten in het feit dat het gemiddelde rack ongeveer 35 cm diep is terwijl mijn Pioneer AX3 toch minimaal 45 CM nodig heeft en dat is dan nog zonder een stekker achterin. Ook had ik het probleem dat mijn buizen eindbak die boven op moest staan zo'n 22 kilo is. Een gewoon rack is dan echt heel instabiel. Tel daarbij het gewicht van mijn AX3, DVD speler en mijn Xbox en je zit bijna aan de 50 Kilo.

Ik heb een oom heel lief aan gekeken en deze heeft van 2 vierkante en 2 recht hoekige kokers als poten en een aantal hoeklijnen als frame een rack gelast, dit alles koste mij precies 3,99 aan een spuitbus hamerslag lak. Daarna heb ik 4 glazen platen besteld die dienst doen als plank. Dit laaste was alleen niet echt goed koop. 4 gezandstraalde (voor een helle vette matte look) en rondom geslepen platen van 45 bij 45 en een dikte van 6 mm was iets meer dan 100 euro.

Ik zal morgen nog wel ff piccies posten.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• bankrupcy
  • Laatst online: 10-12 08:37
Voor de planken heb ik 20 mm meubelpanelen gebruikt. MDF is veel te slap. Zeker onder invloed van een versterker van 12 kg gaat het MDF na een aantal jaar krom staan. Vol hout is veel sterker en stijver en heeft bovendien een mooie structuur.

Mijn meubel is 55x103x40 (hxbxd) geworden. Diverse componenten staan dus naast elkaar.

Verder M24 draadeind gebruikt, met moeren en ringen. De planken liggen dus ingeklemd (moer-ring-plank-ring-moer). De gaten in het hout zijn 25 mm om een beetje speling te hebben. Zorg ervoor dat de gaten goed boven elkaar geboord worden. Ik heb hiervoor een mal gebruikt.

De planken zijn op maat gezaagd bij de Gamma, de ijzerhandel heeft de draadeinden op lengte gezaagd. Beetje boren, beetje schilderen en klaar.

Ik heb er ook een verdeeldoos aan vast geschroefd, en alle stroomkabels ingekort, om de wirwar aan draden te beperken.

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
Zo'n rek met draadeinden is ook al eens gemaakt door de auteur van platenspeler.com: http://www.platenspeler.com/diy/accessoires/nl_verrek_1.html en http://www.platenspeler.c...res/nl_uitgestrekt_1.html .

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 14:32:
En nog een vraagje:
Je wilt 1 buis toepassen en dan op meerdere "verdiepingen" een plank. Hoe wil je die steunen eraan maken? Solderen? Of misschien met knelkoppelingen ofzo?
Ik zal mezelf quoten :+
Is er al een idee voor? Ben gewoon nieuwsgierig. :)

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 14:49 ]

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10

Ino Dekker

Mr. Guide

Heel toevallig ben ik ook net bezig met het ontwerpen van een nieuw audio/video meubel. Niet omdat ik er een wil bouwen (nu geen tijd en ruimte om te plaatsen voor), maar mochten die problemen niet meer gelden, dan heb ik alvast een ontwerp liggen. Mogelijk komen er nog wel meer ontwerpen.

Ok, het wordt zeker geen goedkoop meubel, maar ik wil hem toch graag met jullie delen, misschien dat het iemand op ideeën brengt. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.mrguide.demon.nl/got/meubel_01.jpg
Praktisch gezien mijn eerste echte kennismaking met 3DSMAX. Viel me eigenlijk niets tegen.

[edit]
B.T.W. Het onderste 'vak' van de video meubel is zo groot omdat mijn center zo belachelijk groot is. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ino Dekker op 23-07-2004 14:25 ]

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

• SnowDude
Ik zou die achterste poot in twee-en zagen en verschuiven naar de zij kanten, want dan heb je minder problemen als er eens een dieper AV apparaat bij moet. Ik had het zelfde probleem met mijn HT versterker, die was gewoon te diep voor mijn meubel.

Verder wel super OK gerenderd

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10

Ino Dekker

Mr. Guide

Dankje!

Het meubel is nu al 50cm diep (binnenkant; 55cm aan de buitenkant), dus dat is niet zo'n probleem. Verder zijn grote componenten vaak ook zwaar, wat misschien het beste bovenop kan staan. Ik ben overigens van plan eerst van plan m'n receiver te gaan vervangen, dus het gaat minimaal nog wel een jaar duren voordat ik daadwerkelijk een nieuw meubel ga bouwen.
Verder vind ik dat juist het mooie aan het meubel... niet zo 'standaard'.

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik ben in het verleden voor een volledig stalen meubel gegaan. Dat is toch wel het stevigst/meest torsie-bestendig. Nou heb ik het voordeel dat ik een volledige hout- en staalwerkplaats ter beschikking heb.
Ik ben uitgegaan van de Target BETA-series. Het meubel is volledig gelast, bespoten met hoogglans Hammerite en de onder- en bovenkant van de ronde buizen zijn afgedekt met zwarte PVC deksels (Praxis). Het meubel staat op spikes (Multifoon Hifi Rotterdam).
Waar bij het origineel gebruik is gemaakt van glazen platen heb ik dik plexiglas gebruikt (hadden we nog liggen).
Totaal heeft het me ongeveer ƒ50 gekost omdat het staal allemaal op voorraad was. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jfeelder/homecinema1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jfeelder/homecinema4.jpg
Pagina: 1