D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
alleen heel veel is denk ik al geschreven, dus er naartoe linken met een goede omschrijving moet ook al genoeg zijn lijkt me. Alleen nu moet die info wel even verzameld worden.
Een opzet als in het stuk over CSS lijkt me dan wel een aardige, soort faq met links waar je veel voorkomende vragen beantwoordt:
http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=9#C51
dus vragen als:
- Hoe maak ik headers / footers / een andere layout die ik anders met tabellen deed?
- hoe werken floats
- hoe centreer je een pagina
- etc
dus welkom zijn:
- vragen
- de antwoorden, dus een link met (goede) uitleg of een stukje zelf geschreven.
Had zelf ooit een voorbeeltje gevonden van een hele basic pagina, en daar was ik vervolgens mee gaan prutsen voor een eigen pagina. Iets lukte niet, ging beetje rond zoeken, vond een leuk css truukje, en ging weer vorlijk verder. Zo leerde ik langzaam met correcte html en css werken
En dat linken is idd goed idee, en dan kan die tutorial misschien mooi dienen om al die stukjes losse theorie een beetje bij elkaar te brengen
En oh ja, ik zat met een beetje af te vragen wat ik het beste zou kunnen nemen voor de tutorial, html of xhtml (vandaar ook dat * bij (x)html, wilde ik nog deze toelichting bij geven, maar was 't vergeten

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
maar ik zou dus even aan de mods willen vragen of dit een handige aanpak is.
verder zou ik gewoon html doen (ja ik weet dat er een xhtml dtd boven het systeem staat, maar dat was in de tijd dat GoT nog xhtml zou worden
Maak eerst maar de opzet van het topic, (liefst met behulp van de faq generator van elevator, waar ik nu de url van vergeten benVerwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:13:
wat ik in CME wel vaker tegenkom is een tut als topic schrijven, dan kan daarop nog nuttig commentaar gegeven worden, bovendien weet je zeker dat het dan blijft bestaan, plaatjes zouden wellicht op crewspace kunnen komen. In de faq zou je er dan heen kunnen linken
maar ik zou dus even aan de mods willen vragen of dit een handige aanpak is.
Tsja, IE legacy heverder zou ik gewoon html doen (ja ik weet dat er een xhtml dtd boven het systeem staat, maar dat was in de tijd dat GoT nog xhtml zou worden)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
http://azrael.elexer.com/gothowtomoto-moi schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:23:
[...]
Maak eerst maar de opzet van het topic, (liefst met behulp van de faq generator van elevator, waar ik nu de url van vergeten ben), plaatjes kunnen altijd wel op faq.tweakers.net gezet worden voor zoiets
ik wil wel even een hoofdstukje over video, streaming en compositing schrijven
als ik er tijd voor heb meel ik morgen snel nog even!
Stoer; Marduq
Stoer; Marduq
blue/green screen, wire removal etc. Al het monnikenwerk
Verwijderd
eventueel kan ik mijn kennis delen over 3d
mocht het welkom zijn that is.
stuff waarin ik wat kan sharen
modeling
lighting
texturing
rendering
Naar mijn idee voorkom je door gebruik te maken van een lijst met vragen/antwoorden (eventueel gewoon met verwijzingen naar de diverse tutorial secties) dat mensen door de bomen het bos niet meer zien en alsnog topics over de diverse onderwerpen openen....
dat kan best het eerste hoofdstuk zijn bij ieder onderwerp wat mij betreft
@devega: input is altijd welkom, volgens mij heb ik je nog niet in m'n lijstje usertjes, dus als je me een username en password mailt, dan maak ik er 1tje voor je aan. Op het 3D gebied (http://www.rikkertkoppes.com/gotfaq/showbook.asp?bookId=6) kan denk ik nog een hoop toegevoegd worden (een faq bijvoorbeeld)
Verwijderd
Mophor gemaild, kan wel wat aan/invulling geven op het gebied van Flash / Photoshop / Dreamweaver
http://www.rikkertkoppes.com/gotfaq/showbook.asp?bookId=5
zat zelf te denken aan dingen die vaak gevraagd worden als preloaders, variabelen inlezen / uitwisselen van en naar html / js. De juiste <object> code om je swf op te nemen, 't hele z-index van de swf gebeuren, transparantie van de swf in html etc.
wat photoshop en dreamweaver betreft programma specifieke valkuilen zijn natuurlijk goed om op te nemen, maar een cursus voor een bepaald programma lijkt me niet handig, links naar tuts bijvoorbeeld weer wel, bijvoorbeeld een lijstje als in het 3d book: http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=6#C45
verder denk ik dat we dergelijke info moeten tillen naar het vlak 2d / html
ik denk dat het wysiwyg topic van Quist wat hier onlangs weer voorbij kwam ([rml][ KB] WYSIWYG Editors in Javascript[/rml]) wel een aardige is om neer te plempen in het js gedeelte onder wysiwyg (wat Jorgen ooit had aangemaakt, maar verder niets mee gedaan) - http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=3#C50
is dit stukje zo ok? of missen we nog wat heel essentiele info, ben zelf niet zo into da wysiwyg. Quist?
Zelf ziet de globale opzet er mijns inziens goed uit, echter mis ik de invulling over verschillende deelgebieden zoals Flash, Ontwerp/useability, etc. Daarbij lijkt het mij ook wel handig het één en ander te vermelden over HTML Nieuwsbrieven, Ozboz had daar afgelopen jaar nog een mooie link over gegeven (helaas is deze link nu dood). (niet dood dus)
Verder kan er nog wel wat geschreven worden over de combinatie van JS en XML aangezien dat toch een hot item is de laatse tijd. Wellicht kan er de nodige informatie hiervoor gehaald worden uit de discussie binnen P&W over AJAX. Verder zouden de mensen die recentelijk met XMLHTTP bezig zijn er wat over schrijven...
Is het verder ook nog handig als er links worden opgenomen naar: drempelsweg.nl, drempelsvrij.nl en de overheidssite over html e.d.
[ Voor 3% gewijzigd door Woudloper op 30-08-2005 10:11 ]
Trash deze post maar: de link van Ozboz werkt (weer)
[ Voor 42% gewijzigd door BtM909 op 30-08-2005 10:03 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Ik heb het op het moment een beetje druk, maar zodra ik wat meer tijd heb zal ik mijn steentje proberen bij te dragen voor 3D, HTML, CSS en Photoshop.
Mijn persoonlijke expertise ligt ook op deze gebieden (3D iets minder).
Dat is mooi, want de tutorials en de informatie die er in eerste instantie stond had ik alleen maar gekopieerd uit de 3D Posts (in de contest en post hier je.. draadjes)Barracuda_82 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:16:
Ik heb ook een UN en PW gekregen en heb onder 3D een tweetal tutorials toegevoegd.
Aan Photoshop zat ik net te denken na het zien van het volgende draadje:Dus het is een goed punt om informatie hierover toe te voegen aan de FAQ. Er mag in principe best nog wat meer aandacht besteed worden aan Photoshop aangezien dat nog redelijk onderbelicht is. Wellicht kunnen we allereest wat links verzamelen naar diverse tutorial websites, aangezien er hier genoeg van te vinden zijn (zie voor één bv. gelinkte topic)Ik heb het op het moment een beetje druk, maar zodra ik wat meer tijd heb zal ik mijn steentje proberen bij te dragen voor 3D, HTML, CSS en Photoshop.
Verwijderd
http://hawvie.deviantart.com/
Mochten er users zijn die willen helpen, dan hoor ik het wel.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Document is te vinden op de volgende url:
http://www.netmechanic.com/products/Browser-Tutorial.shtml
Erg nuttige info in die tutorial overigens.
Als je die tutorial helemaal leest dan kom je erachter hoe gevoelig sommige webbrowsers zijn voor bepaalde websites. En ook de hoeveelheid sites (85% van heel internet) er ongemerkt nog html-fouten op hun site hebben.
Nadat ik het hele verhaal gelezen had begon ik toch geinteresseerd te raken om dit eens op mijn eigen website te gaan uitzoeken hoe goed ik nu wel niet de boel inelkaar geknutseld heb.
Tijd om mijn website eens grondig te controleren op html fouten dus.
Nu zou ik dat kunnen doen met het tooltje dat ze op hun site aanbieden, maar ik vind die nogal prijzig.
Dus ik vroeg me af of er soms nog alternatieven zijn die hetzelfde als het tooltje van Netmechanic kunnen doen.
Dus ik ben gaan zoeken en kwam de volgende website tegen:
http://validator.w3.org/
Dus ik dacht misschien is het iets om aan de groepsfaq toe te voegen.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
overigens wel heel apart dat deze blijkbaar nog niet in de lijst staat
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Verwijderd
Volledig mee akkoord!!BtM909 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:16:
Ehm, de validator van W3c behoort toch wel tot basis kennis als je met webdesign bezig gaat
offtopic:
overigens wel heel apart dat deze blijkbaar nog niet in de lijst staat
Teveel posts beginnen met: dit of dat werkt niet, als je ze dan door de validator haalt is het keer om keer prijs: NIet valid... Dit gaat niet alleen over dit forum maar over zowat alle fora over webdesign en development.
Trouwens, ben ik de enige die hierover valt? Maar dit initiatief is al meer dan 2 jaar oud??? En nog geen FAQ....
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 20:58 ]
........................................................................................................................................................
Blijkbaar nog niet afSpike1506 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 00:45:
En hoever is de faq al?..
Of heb je zinvolle toevoegingen?
Ik ben er net mee bezig om vanalles te leren hierover, dus kan niet echt wat toevoegen, behalve misschien over een " interaction design document" en wellicht stukje styleguide, om maar even een mooi woord te noemen.
Ik denk dat de W&G toch wel wat geavanceerder is geworden over tijd.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Waar zou dat het beste kunnen? misschien sp van deze? of nieuw topic? wellicht in SEM?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 17:15 ]

Geef me even tot en met woensdag, ik zal uiterlijk woensdagavond een status quo posten, zodat we samen kunnen kijken hoe nu verder
reizen is geen excuus, maar wel de reden en oorzaak van 't ontbreken... Oh wacht, ik heb niet gezegd welke datum
Anyhoe, laten we even kort in een dm of msn overleggen en samen een plan de campagne trekken?
Je hebt het tegen mophor?BtM909 schreef op zondag 22 april 2007 @ 16:14:
Anyhoe, laten we even kort in een dm of msn overleggen en samen een plan de campagne trekken?
Je hoort nogal veel problemen van mensen die proberen om met CSS dmv het <div>-element op te maken een site proberen te bouwen.
Ik vond deze site: http://www.code-sucks.com/css%20layouts/
Op die site kan je gewoon een layout downloaden, implementeer die in je site en klaar
Wellicht dat die site een uitkomst kan bieden voor degene die met dit onderwerp in CSS nog moeite hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Zeror op 23-04-2007 15:21 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
denk het wel. /me is heel even heel erg druk met afstuderen (even een verslag afmaken

sitechecks.nl lijkt al een aantal weken offline (inloggen/registreren niet mogelijk). Weet iemand misschien wat er mee aan de hand is?Wat vinden jullie van mijn site?
Het is dan wel de bedoeling om zlf aan de slag te gaan, en als je eenmaal klaar bent met je website, kunnen we het goed voorstellen dat je er trots op bent. Maar toch is het niet de bedoeling dat je daar een topic over maakt. Er zijn wel speciale websites voor, zoals www.sitechecks.nl, waar je sites kunt beoordelen en laten beoordelen.
Als dit definitief is lijkt me het beter dat er een andere url wordt gezocht om sitechecks naar toe te verwijzen.
* Pete zou als ie tijd had er zelf eentje proggen
Dat is dus nu gebeurdVerwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:26:
/me is heel even heel erg druk met afstuderen (even een verslag afmaken) Maar dat moet in een maandje wel opgelost zijn (lees: klaar)
msn lijkt me een prima planBtM909 schreef op zondag 22 april 2007 @ 16:14:
Het is al eerder in dit topic genoemd maar is niet echt opgepakt?
[ Voor 11% gewijzigd door HawVer op 08-06-2007 13:15 ]
http://hawvie.deviantart.com/
Wat betreft een wiki voor deze FAQ: daar wacht ik liever de GoTWiki voor af.
Als BtM909 een keer z'n msn opneemt tenminste-NMe- schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:34:
BtM909 is (blijkbaar samen met mophor) bezig met dit project. Neem gewoon contact op met hem (of stel hier voor waar je wat over kan schrijven), dan gaat hij daar vast wel op in.
Wat betreft een wiki voor deze FAQ: daar wacht ik liever de GoTWiki voor af.
[webhero.nl]
Voor de inhoudelijke FAQ van WEB hebben we in elk geval stukjes nodig over (X)HTML, CSS, Javascript (en evt. AJAX in het bijzonder) en Flash. Voor GFX heb ik zelf heel wat minder zicht op wat er wenselijk zou zijn, maar ik denk dat daar ook wel wat voor te verzinnen is. Als mophor en BtM909 even laten weten wat er zoal al verzameld/geschreven is aan info, dan lijkt het me een goed plan als gewoon iedereen die iets wil schrijven dat hier meldt, en dan aangeeft waarover hij/zij gaat schrijven zodat niet iedereen aan hetzelfde werkt. Uiteindelijk kan het geschreven verhaal dan ter "eindredactie" opgestuurd worden naar respectievelijk webmods@tweakers.net of gfxmods@tweakers.net voor WEB en GFX.
Ik denk dat we op die manier in elk geval wat schot in de zaak krijgen, want het is eigenlijk downright jammer dat we nog steeds geen inhoudelijke FAQ hebben.
dat is er zoal verzameld aan info, best een hoop stiekum al
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 21:18 ]
Klopt, maar er staat ook niets voor niets groepproject in de titel, als ik het topic zo doorscan, dan zijn er op laatste 100 reacties weinig mensen die concreets iets willen toevoegen. Wellicht handig om naar aanleiding van mophor's link hieronder aan te geven waar men concreet over kan (en wil) schrijven, dan doen mophor en ik wel de coordinatie eromheen. Enige reden om het samen te bekijken, was puur vanwege het ontbreken van overige inzet.-NMe- schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:14:
We zouden ook gewoon hier in het topic wat kunnen coördineren; daar is dit topic immers ook voor, en dan blijft "de grote groep" tenminste niet in het duister.
Ik denk nog steeds hoe meer mensen mee willen doen, hoe beter
http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/css-syntax/

http://mondaybynoon.com/2...to-popular-web-typefaces/
Ik ben deze twee links onlangs tegengekomen en vind ze zeer behulpzaam.
Linux en MacOS tegenhangers van Windows fonts. Zeer handig voor gebruik in CSS.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Kwam toevallig deze tegen: http://layouts.ironmyers.com/. Mijn idee is eigenlijk om die linkjes ook iets toe te lichten.
[ Voor 20% gewijzigd door BtM909 op 09-09-2008 23:39 ]
Misschien (aangezien er ook een behoorlijk nieuwe lichting hier is neergestreken) opnieuw kijken naar de animo, 1 of 2 mensen aanstellen voor coordinatie en de subonderwerpen verdelen over de vrijwilligers?
* Willem doet alleen print / web design en alles daaromheen
Zoiets?
Is het ondertussen wellicht handig dit ergens in een wiki te zetten ofzo? Dit is ooit (4,5 jaar terug) in elkaar geflanst toen het woord wiki nog niet eens mainstream was. Ik kan me zo voorstellen dat mijn prutssysteempje niet het meest handige (meer) is.
Overigens geen probleem om het nog een tijdje te blijven hosten
Een wiki is inderdaad een goed idee en ook hier geldt weer: let's talk
Ik wil ook wat schrijven, bijvoorbeeld over unobtrusive javascript, maar ik wacht liever tot er al iets op poten staat zodat het niet drie jaar duurt voordat het gebruikt wordt.
Weer het wiel uitvinden is ook niet echt handig
Daarentegen: als er vanuit W&G iets goeds wordt opgezet is het alleen maar kloek.
Ik zou liever geen wiki-vervanging van de FAQ zien totdat dat GoT-breed toegepast gaat worden én er vanuit de topiclisting naar die wiki gelinkt kan worden. Tot die tijd is de huidige FAQ-opzet makkelijker vindbaar en dus effectiever.
De FAQ-opzet moet worden zoals die nu ook al is. We zijn achter de schermen bezig met een grote GoT-wide FAQ-update waarin we alle FAQ's zoveel mogelijk gelijk trekken. Ik wil dan liever niet zien dat deze FAQ's zich daar weer van distantiëren.willem169 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:14:
Bedoel je de FAQ opzet zoals deze in de huidige hoedanigheid bestaat of die zoals mophor hem gaat vormgeven?!
Nog niet in elk geval. En voor zover ik weet zijn er geen plannen om dat op korte termijn wél te gaan ondersteunen.willem169 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:14:
En ik dacht aan een wiki-omgeving binnen de kaders van GoT.
Is dat niet mogelijk?!
Daarnaast wil ik wel een stuk over usability, interactie en informatie ontwerp doen. Ook een mooi artikel laatst gevonden over culturele verschillen in usability en informatie ontwerp.
Maar is er inmiddels al duidelijk hoe je je stukken precies aan moet leveren?
[ Voor 10% gewijzigd door Tjeemp op 12-02-2010 13:12 ]
Overigens ben ik rustig aan bezig om de WEB FAQ in elkaar te knutselen.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Komt omdat ie nog steeds sticky is en bovenaan staat en een kleurtje had, dus ik dacht, nieuwe posts. Never mind.
We zijn blij met het aanbod hoor
Hm, net een mailtje gestuurd, had niet gezien dat het topic al 6 jaar oud was