Toon posts:

DHCP, mac- en IP-conflicten *

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik werk sinds kort bij een bedrijf en ik ben hier een cursusruimte aan het inrichten. Ik heb de server met DHCP ingesteld en dergelijke en dat de IP adressen worden toegewezen. So Far so good. Dit gaat ook allemaal goed, alleen krijgen al computer hetzelfde IP adres, na lang zoeken blijkt eigenlijk het onmogelijke.

Alle PC's hebben hetzelfde Mac-Adres/Physical Address. Dus het klopt wel dat ze allemaal de zelfde IP krijgen. Is er een mogelijkheid, zonder de IP-adressen op de PC's vast te zetten toch het netwerk werkend te krijgen of om de MAC adressen te wijzigen.

Ik hoop iets van jullie te horen en jullie mij kunnen helpen.

Verwijderd

Hebben ze die kaarten een ander mac gegeven? (software matig ofzo) wat voor kaarten gaat het om?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:18
Hoe krijg je het voor elkaar allemaal dezelfde netwerk/kaartadressen te nemen :?

Heb je de scopes op je dhcp al ingesteld e.d.?

[ Voor 3% gewijzigd door marccom op 20-07-2004 12:15 ]

Whoop!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Allemaal hetzelfde mac-adres ? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ? Dat is nou niet bepaald standaard.

Je topictitel mag wel wat duidelijker.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ze hebben allemaal hetzelfde MAC adres :? Das best raar eigenlijk. Maar als het een onboard NIC betreft kun je een kijkje nemen in het bios van die computer. Ik weet nog dat ik bij mijn oude Nforce2 gewoon het MAC adres in het bios kon veranderen.

De andere manier is in windows bij de eigenschappen van de NIC te kijken in apparaatbeheer. Daat staat volgens mij ook een optie bij om je phsyical adress te veranderen.

Raku

Verwijderd

Twee (of meer) dezelfde MAC-adressen gaat altijd mis (een probleem dat nog wel eens wil zorgen voor hardnekkige netwerkinstabiliteit). Niet doen dus!

• urk_forever
  • Laatst online: 17:36
het lijkt me niet echt wenselijk dat alle kaarten hetzelfde mac-adres hebben, dus ik denk dat je daar beter wat aan kan doen dan aan je dhcp server!!

Hail to the king baby!

• Fire69
  • Laatst online: 15:47
Werken jullie met een image?
Meeste kaarten kan je namelijk wel softwarematig een ander mac-adres geven. Als dat in je image zit, hebben ze natuurlijk allemaal hetzelfde adres. ;)

Verwijderd

urk_forever schreef op 20 juli 2004 @ 12:16:
het lijkt me niet echt wenselijk dat alle kaarten hetzelfde mac-adres hebben, dus ik denk dat je daar beter wat aan kan doen dan aan je dhcp server!!
Oeps beter lezen :$ sorry!!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 12:18 ]

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pc's met zelfde mac adres komt wel vaker voor bij kant en klare pc's met onboard lan, je moet dan zelf een ander mac adres kiezen. In de fabriek krijgen ze gewoon allemaal hetzelfde adres....

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Raku

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 12:17:
[...]

Een DHCP server deelt geen MAC adressen uit hoor! Alleen IP adressen!
En hoe denk je dat een DHCP server ip adressen gaat uitdelen dan? Juist , door de pc's te herkennen aan hun mac adres :)

Trouwens , ik heb net nog even gekeken , maar in windows zie ik verder geen mogelijkheid het aan te passen. Ik dacht dat het wel ergens kon , maar dat blijkt niet zo te zijn :)

[ Voor 24% gewijzigd door Raku op 20-07-2004 12:19 ]

Raku

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:18
Fire69 schreef op 20 juli 2004 @ 12:16:
Werken jullie met een image?
Meeste kaarten kan je namelijk wel softwarematig een ander mac-adres geven. Als dat in je image zit, hebben ze natuurlijk allemaal hetzelfde adres. ;)
Ik werk hier ook met images en heb hier nooit last van gehad (Compaq Evo D500 series, HP Compaq D530series)

Kijk is bij de fabrikant van je NIC's, miss is hier een tooltje te vinden om dit snel aan te passen :)

Whoop!

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan.

Ik weet niet of het om moederborden met een SiS chipset gaat, maar daar gaat dat topic wel over... ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Simulated Zero schreef op 20 juli 2004 @ 12:14:
Ze hebben allemaal hetzelfde MAC adres :? Das best raar eigenlijk.
Niets raars aan hoor, misschien dat een systeembeheerder op een bedrijf een image of iets heeft, waardoor dus ook het MAC-adres ingesteld / gewijzigd word.
Maar als het een onboard NIC betreft kun je een kijkje nemen in het bios van die computer. Ik weet nog dat ik bij mijn oude Nforce2 gewoon het MAC adres in het bios kon veranderen.
Omdat het op een nForce 2 bord kan, wil niet zeggen dat het bij een andere on-board NIC wél kan, het lijkt me wel waarschijnlijk inderdaad...
De andere manier is in windows bij de eigenschappen van de NIC te kijken in apparaatbeheer. Daat staat volgens mij ook een optie bij om je phsyical adress te veranderen.
Voor zover ik weet, kan dit niet...

Maar topicstarter, je kan je DHCP toch ook zo instellen, dat hij niet op basis van een MAC-adres een IP-adres geeft? Maar gewoon bij elke request dus een ander IP-adres uitgeeft, dus het onmogelijke, lijkt me niet... ;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een dhcp server zal standaard niet naar het mac kijken om een ip te bepalen. Echter als hij de eerste heeft uitgedeeld en daaarna komt PC2 met een request kijkt hij inzijn lease file en zal dan vermoedelijk dezelfde uitdelen want die had hij al. BTW het zal redelijk idioot zijn dat machines met een onboard lan hetzelfde MAC hebben. Machines met een onboard lan worden regelmatig en masse door bedrijven gekocht en die zouden dan enorme problemen krijgen
GJ-tje schreef op 20 juli 2004 @ 12:20:
[...]
Niets raars aan hoor, misschien dat een systeembeheerder op een bedrijf een image of iets heeft, waardoor dus ook het MAC-adres ingesteld / gewijzigd word.
[...]
Omdat het op een nForce 2 bord kan, wil niet zeggen dat het bij een andere on-board NIC wél kan, het lijkt me wel waarschijnlijk inderdaad...
[...]

Maar topicstarter, je kan je DHCP toch ook zo instellen, dat hij niet op basis van een MAC-adres een IP-adres geeft? Maar gewoon bij elke request dus een ander IP-adres uitgeeft, dus het onmogelijke, lijkt me niet... ;)
volkomen onpratisch natuurlijk. Alle machines zullen een pakket oppikken en dan zal het door de ip layer gediscard worden. Tevens zal de gemiddelde switch het niet echt grappig vinden denk ik dat er op meerdere poorten hetzelfde mac adres te vinden is

[ Voor 50% gewijzigd door TrailBlazer op 20-07-2004 12:24 ]

• Raku

Raku

Mental Aid

GJ-tje schreef op 20 juli 2004 @ 12:20:
[...]
Dan nog vind ik het raar. Het is handig als je pc's in een netwerk hangt dat ze dan niet hetzelfde adres hebben :)
[...]
Dat zeg ik ook niet , ik zeg enkel dat bijvoorbeeld het met mijn nforce2 dat wel kon :)
[...]
Voor zover ik weet, kan dit niet...

Zie mijn 2e reply ;)

Hoe gaat een DHCP server weten waar het iets heen moet sturen als alle adressen hetzelfde zijn?

Voorbeeld:

PC's gaat aan , pc's doen een dhcp request. Die request gaat naar de server. Maar die krijgt meerdere requests per mac adres. Vervolgens wijst hij een IP toe aan dat mac adres , waarna het bericht naar alle computers met hetzelfde mac adres gaat. Lijkt me toch echt dat je verschillende mac adressen moet hebben , omdat communicatie simpelweg niet mogelijk is op die manier :)

//edit

^^ Wat hij zegt

[ Voor 13% gewijzigd door Raku op 20-07-2004 12:27 ]

Raku

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:06

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Simulated Zero schreef op 20 juli 2004 @ 12:18:
[...]

En hoe denk je dat een DHCP server ip adressen gaat uitdelen dan? Juist , door de pc's te herkennen aan hun mac adres :)

Trouwens , ik heb net nog even gekeken , maar in windows zie ik verder geen mogelijkheid het aan te passen. Ik dacht dat het wel ergens kon , maar dat blijkt niet zo te zijn :)
Je kunt je MAC-adres weldegelijk in Windows wijzigen, tenminste, bij de meeste NIC's.
Device Manager -> Network Devices -> <netwerkadapter> -> Tabblad Advanced -> Property Network Address, en vul maar wat in. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
installeer een nieuwere driver

dit is vaak een software probleem

al een paar keer meegemaakt met realtakkies

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 10:10
Heb je niet toevallig sis 900 nic onboard.... die vereist een driver van sis zelf wil hij een random mac adres genereren...

Drivers updaten van de nic's zal in jou geval de oplossing zijn.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:56

DJ

Mijn eerste idee is dat het in het BIOS van het systeem zit (als het onboard LAN betreft). Heb je een BIOS Upgrade gedaan waar per ongeluk het MAC adres in gezet is (als dat al kan).

Anders denk ik ook aan het image. Als je in je 'moeder' image een MAC adres hebt aagepast, dan wordt die meegenomen naar de andere PC's

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Simulated Zero schreef op 20 juli 2004 @ 12:24:
Hoe gaat een DHCP server weten waar het iets heen moet sturen als alle adressen hetzelfde zijn?
Maar de request is niet op hetzelfde tijdstip, en en DHCP geeft wel een adres hoor... ;) Ook al is het MAC-adres hetzelfde... Volgens mij kan je dan op IP-basis het pakket versturen, in plaats van op MAC-basis (wat 'normaal' is in een LAN)

En een DHCP is alleen voor het uitdelen voor IP's (+ eventuele bijbehorende instellingen) hoe pakketjes van programma's of weet ik het wat heen en weer gaan zal hem een zorg zijn... Denk dat je in de war bent met DNS (en ARP / RARP), die dat wel graag wil weten, maar op LAN-niveau hoeft dat niet eens... ;) Dus zou eerder de swithch het willen weten, om te weten naar welke poort hij iets moet sturen, maar die zal denk ik op IP-adres werken... ;)

[ Voor 88% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2004 12:31 ]

• Raku

Raku

Mental Aid

GJ-tje schreef op 20 juli 2004 @ 12:27:
[...]
Maar de request is niet op hetzelfde tijdstip, en en DHCP geeft wel een adres hoor... ;) Ook al is het MAC-adres hetzelfde... Volgens mij kan je dan op IP-basis het pakket versturen, in plaats van op MAC-basis (wat 'normaal' is in een LAN)
Ok , maar als je dan aanhaalt dat hij nogmaals een dhcp request krijgt? Dan krijgt hij niet zomaar een nieuw IP , simpelweg omdat er al eerder een request is verzonden. Waarschijnlijk krijgt die andere pc dan ook hetzelfde IP adres als de andere pc :)

//edit

Op IP basis een DHCP request doen? Je hebt nog geen IP , daarvoor doe je die request toch? Waarom zou je anders een request doen :? En wat moet je verzenden dan? Het gaat enkel om de request (volgens MAC , aangezien je nog geen IP hebt) en de verzonden lease. Voor de rest heb je niets meer met die mac adressen te schaften , maar voordat je een IP krijgt moet je afaik toch echt bezig met mac adressen omdat hij verder totaal geen idee heeft waar hij zijn dhcp lease naartoe moet doen :)

//edit2

Ik volg het toch niet helemaal , kan best zijn dat je gelijk hebt hoor. Maar voor mij is het toch best simpel te bedenken dat je niet 2 mac adressen 2 verschillende ip's kan geven. Hij moet immers weer een lease doen naar het adres waarvan hij een request krijgt? Of sla ik de plank nu compleet mis?

[ Voor 58% gewijzigd door Raku op 20-07-2004 12:34 ]

Raku

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:00
Als je netwerkkaart over een SiS900 chip beschikt, dan kan het inderdaad voorkomen dat je allemaal de zelfde MAC adressen hebt.

Dit probleem hebt ik zelf namnelijk ook gehad met een serie pc's met een onboard SiS netwerk kaart.

Wat ik toen gedaan hebt is bij alle pc's het MAC adres handmatig ingeklopt. (besturingssysteem = Windows XP)

Wel goed documenteren wat je inklopt zodat je zelf geen dubbele invoerd

[ Voor 12% gewijzigd door --Mulder-- op 20-07-2004 12:34 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Simulated Zero schreef op 20 juli 2004 @ 12:29:
Op IP basis een DHCP request doen? Je hebt nog geen IP , daarvoor doe je die request toch? Waarom zou je anders een request doen :? En wat moet je verzenden dan? Het gaat enkel om de request (volgens MAC , aangezien je nog geen IP hebt) en de verzonden lease. Voor de rest heb je niets meer met die mac adressen te schaften, maar voordat je een IP krijgt moet je afaik toch echt bezig met mac adressen omdat hij verder totaal geen idee heeft waar hij zijn dhcp lease naartoe moet doen :)
Ik bedoelde pakketjes verzenden, als je een IP-adres gehad hebt... ;) En het verkeer (van datapakketjes) gaat in een LAN altijd op MAC-adres, tenminste, volgens mijn leraar wel, maar hij heeft al wel is vaker 'oude' stof verteld... :)

• Fire69
  • Laatst online: 15:47
--Mulder-- schreef op 20 juli 2004 @ 12:32:
Als je netwerkkaart over een SiS900 chip beschikt, dan kan het inderdaad voorkomen dat je allemaal de zelfde MAC adressen hebt.

Dit probleem hebt ik zelf namnelijk ook gehad met een serie pc's met een onboard SiS netwerk kaart.

Wat ik toen gedaan hebt is bij alle pc's het MAC adres handmatig ingeklopt. (besturingssysteem = Windows XP)
Leuk als je in een bedrijf werkt met +10.000 pc's zoals hier.
Lijkt me niet echt een handige oplossing dan :)

• Raku

Raku

Mental Aid

GJ-tje schreef op 20 juli 2004 @ 12:33:
[...]
Ik bedoelde pakketjes verzenden, als je een IP-adres gehad hebt... ;) En het verkeer (van datapakketjes) gaat in een LAN altijd op MAC-adres, tenminste, volgens mijn leraar wel, maar hij heeft al wel is vaker 'oude' stof verteld... :)
Dat snap ik wel , daar ging het me ook niet om. Het ging me meer om het feit hoe je een dhcp uberhaupt werkend krijgt als je dezelfde mac adressen hebt. Ik denk zowiezo dat je LAN niet echt gaat presteren als alle pc's hetzelfde mac adres hebben , als het uberhaupt werkt. Zeker als er mac adressen worden gebruikt in het pakket :)

Raku

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

http://www.klcconsulting.net/Change_MAC_w98.htm

registry aanpassen en anders zijn er zat veranderingen voor mac-adressen tools te vinden :P ook vast wel ergens wat software die dat op de kaart zelf kan wijzigen

of windows opnieuw installeren want de kaarten met het zelfde mac is gewoon opzet ..

in je windows registry

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 20-07-2004 12:48 . Reden: dubbelpost ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

* vso deed bagger-posten

[ Voor 86% gewijzigd door vso op 20-07-2004 12:49 ]

Tja vanalles

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

"OP IP basis versturen" bestaat niet. Als het IP adres bekend is gaat je systeem een arp broadcast uitvoeren om het MAC adres achter dat IP adres te achterhalen, om vervolgens de ethernet frames op basis van het MAC adres te versturen. Zonder allemaal unieke MAC adressen in een subnet/ethernet segment is er geen ethernet verkeer mogelijk (dus ook geen TCP/IP, Netbeui, IPX, etc)

We hebben info nodig van de TS, wat voor harde waren snorren daar in je testhok? :P

edit:

Ik ben een beetje traag met tikken en lezen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door collin op 20-07-2004 12:49 ]

Mijn iRacing profiel

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

PNS -> NT
En titelfix "Het onmogelijke!!!" -> "DHCP, mac- en IP-conflicten"

Dit hoort echt niet in PNS, zie ook: sys:/tweakers/net/PNS/readme.txt
En zie m.b.t. de titel: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #titel

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Raku

Raku

Mental Aid

collin schreef op 20 juli 2004 @ 12:48:
"OP IP basis versturen" bestaat niet. Als het IP adres bekend is gaat je systeem een arp broadcast uitvoeren om het MAC adres achter dat IP adres te achterhalen, om vervolgens de ethernet frames op basis van het MAC adres te versturen. Zonder allemaal unieke MAC adressen in een subnet/ethernet segment is er geen ethernet verkeer mogelijk (dus ook geen TCP/IP, Netbeui, IPX, etc)

We hebben info nodig van de TS, wat voor harde waren snorren daar in je testhok? :P

edit:

Ik ben een beetje traag met tikken en lezen ;)
Dat trage maakt niet uit , nu snap ik ook weer hoe dat in elkaar steekt :>

Raku

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als Pinda nu eens reageert... :?

Verwijderd

vso schreef op 20 juli 2004 @ 12:44:
registry aanpassen en anders zijn er zat veranderingen voor mac-adressen tools te vinden :P ook vast wel ergens wat software die dat op de kaart zelf kan wijzigen

of windows opnieuw installeren want de kaarten met het zelfde mac is gewoon opzet
Het kan zelfs zo zijn dat de chip een hardwarematig macadres heeft wat niet te veranderen is. Ik heb het ooit gezien bij een bedrijf wat een 50 tal nieuwe pc's had gekocht. Allemaal het zelfde macadres en NIET te veranderen.

Soms kan je in de eigenschappen van de netwerkkaart (onder het tabblad "advanced") een macadres instellen. Anders in de bios kijken.

Dit is de reden dat ik op mijn werk ong 150 3Com kaartjes had besteld bij de aanleg van het netwerk.

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:00
Fire69 schreef op 20 juli 2004 @ 12:34:
[...]

Leuk als je in een bedrijf werkt met +10.000 pc's zoals hier.
Lijkt me niet echt een handige oplossing dan :)
Dan is het inderdaad niet zo'n handige oplossing. Bij ons ging het om een serie van 20 pc's :)

Maar ik weet niet om hoeveel pc's het hier gaat? maar als het er niet al te veel zijn dan is hij hier wel mee geholpen :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 16:43:
[...]

Het kan zelfs zo zijn dat de chip een hardwarematig macadres heeft wat niet te veranderen is. Ik heb het ooit gezien bij een bedrijf wat een 50 tal nieuwe pc's had gekocht. Allemaal het zelfde macadres en NIET te veranderen.

Soms kan je in de eigenschappen van de netwerkkaart (onder het tabblad "advanced") een macadres instellen. Anders in de bios kijken.

Dit is de reden dat ik op mijn werk ong 150 3Com kaartjes had besteld bij de aanleg van het netwerk.
UHUH, als je in windows registry het mac-address veranderd dan stuurt hij dat voortaan door. wat voor een hardware address hij dan ook heeft.

Tja vanalles

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Pinda2004 schreef in zijn openingspost:
Ik hoop iets van jullie te horen
Whehehe dat hopen wij nu van jou 8)7

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1