Toon posts:

[RAID] Samsung schijven weigeren samenwerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem
  • AMD Duron 1600
  • Abit NF7-S (met S-ATA RAID controller onboard)
  • Kingston 256 MB 333 Mhz
  • Maxtor 6E040L0 (40 Gb IDE)
  • Samsung SP1213C (120 Gb S-ATA) (2x)
  • Antec SmartPower 350 Watt
De rest is niet van belang naar mijn weten.

Zie hier voor het vervolg! :)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 20:46 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 15:39
Is de partitie waarop je het geinstalleerd hebt ingesteld als active want die laatste error heeft meestal daar mee te maken maar als je raid controller al begint te bokken dat de array niet compleet is dan zouw ik die eerst eens na kijken

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

is de partitie wel geactiveerd?
startvolgoorde is ook goed?

Verwijderd

Topicstarter
De startvolgorde staat op CD-ROM, Serial ATA en vervolgens HDD-0. Ik sla het booten van CD gewoon over (omdat de installatie cd van Windows er nog in zit) en dan zou hij het moeten doen.

Kan het inactief zijn van een schijf te maken hebben met de melding dat de RAID opstelling niet compleet is? Ik kan hem namelijk ook handmatig instellen, maar ik weet dan niet wat ik allemaal in moet stellen.

/me is naar een verjaardag en is pas tegen 18.00 uur terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 15:03 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 20:50
Ik denk dat je even die serial ATA in SCSI moet veranderen om van RAID te booten.

Dit staat trouwens ook in de OM FAQ

[ Voor 47% gewijzigd door kwiebus op 18-07-2004 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het veranderd naar SCSI, maar dat mocht niet baten. Ik krijg nog steeds de melding dat er een error opgetreden is bij het lezen van de schijf.

Vaststaat is het feit dat beide schijven werken, want ik heb er succesvol een OS op gekregen, weliswaar zonder RAID opstelling.

• kwiebus
Misschien kun je hier wat nuttige informatie uithalen. Er wordt beschreven hoe je op de NF7-S Raid kunt configureren. Ook staat dat jouw probleem wellicht iets met de BIOS versie te maken kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
kwiebus, bedankt voor je hulp! Op dat forum stond een bericht dat notificeerde dat mensen problemen hadden met BIOS versie's van D2.1 en later. Ik heb er net D2.0 op gezet en het werkt!

Allemaal bedankt voor de hulp! d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Ik rol van het ene probleem in het andere. :(

Ik heb inmiddels Windows geinstalleerd, maar nu ik telkens moet rebooten na het installeren van diverse drivers en dergelijke, krijg ik weer problemen. Als hij namelijk beide S-ATA schijven moet controleren, vind hij er maar eentje, dus blijft hij daar hangen. Het gekke is dat hij dat niet doet als ik even de stroom eraf haal en er weer op zet. Iedere eerste keer na het eraf halen van de stroom, gaat hij zonder problemen verder. Ik krijg wel de melding dat de rebuild verder zal gaan als de boot-procedure klaar is.

Iemand een idee?

• kwiebus
Misschien helpt het om in het BIOS een waarde voor Delay IDE initial in te stellen. Misschien hebben je schijven wat meer tijd nodig om te initialiseren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende instelmogelijkheden geprobeerd tot maximaal 15 seconden, maar het hielp niet.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

Met andere woorden Windows Server 2003 vind S-Ata schijven / Raid kaart niet echt leuk. Ik denk dat het puur een drivers kwestie is. Op de duurdere raid0-5 kaarten heb ik namelijk nog nooit problemen gezien. (let wel dit zijn scsi uw3 tot 320 raid5 kaarten).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 21:50:
Ik rol van het ene probleem in het andere. :(

Ik heb inmiddels Windows geinstalleerd, maar nu ik telkens moet rebooten na het installeren van diverse drivers en dergelijke, krijg ik weer problemen. Als hij namelijk beide S-ATA schijven moet controleren, vind hij er maar eentje, dus blijft hij daar hangen. Het gekke is dat hij dat niet doet als ik even de stroom eraf haal en er weer op zet. Iedere eerste keer na het eraf halen van de stroom, gaat hij zonder problemen verder. Ik krijg wel de melding dat de rebuild verder zal gaan als de boot-procedure klaar is.

Iemand een idee?
Dit is meestal een voeding/kabel issue. Controleer of de voeding voldoende juice levert en of de kabeltjes strak aangesloten zitten.

Verwijderd

mutsje schreef op 19 juli 2004 @ 13:51:
Met andere woorden Windows Server 2003 vind S-Ata schijven / Raid kaart niet echt leuk. Ik denk dat het puur een drivers kwestie is. Op de duurdere raid0-5 kaarten heb ik namelijk nog nooit problemen gezien. (let wel dit zijn scsi uw3 tot 320 raid5 kaarten).
aka ff de HCL checken

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 19 juli 2004 @ 13:56:
[...]
Dit is meestal een voeding/kabel issue. Controleer of de voeding voldoende juice levert en of de kabeltjes strak aangesloten zitten.
Waarom zou het de eerste keer dan wel goed doen nadat het stroom er even af is geweest. Pas de tweede en alle keren daarna, vind hij de tweede schijf niet.

Heb nu al verschillende S-ATA RAID's geprobeerd, maar het resulteert in niets. Beide schijven worden niet warmer dan een graad of 35/40 als ik het zo voel en de voeding levert genoeg (4,98 op de 5 en 11,79 op de 12). :)

Edit:

Dit is wat ik, de eerste keer nadat ik de stroom er even af heb gehad, te zien krijg:

Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/GoT/DSCN2410.JPG

En alle keren daarna blijft hij hangen bij:

Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/GoT/DSCN2409.JPG

Dit is met een oudere S-ATA RAID versie dan ik voorheen gepost heb. Voor zover ik weet, heb ik dit bij alle versie's. Ik heb alleen de laatste nog niet geprobeerd, dat zal ik nu even doen.

Edit 2:

Met de S-ATA RAID versie 4.2.47 krijg ik een iets andere melding tijdens de eerste keer opstarten, namelijk:

RAID1 set is in Sync state - An inproper shutdown has been detected, so a rebuild will occur to ensure data integrity.

Na deze melding start hij (net zoals bij de oude versie's) gewoon verder.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar even gebruik maken van deze fout. :)

Ben nog even aan het prutsen geweest en ben tot een nieuwe conclusie gekomen.

Als ik de stroom op het spulletje zet en vervolgens de startknop indruk, is er niets aan de hand (op bovengenoemde melding na, maar die gaat hij voorbij) en start hij gewoon op. Op het moment dat ik hem via de resetknop of via Windows ga resetten (dus dat de hd's blijven draaien), gaat het mis en vind hij de tweede schijf niet. Sluit ik de pc echter af via Windows of de startknop (5 seconden indrukken ofzo) en ik start vervolgens weer op (met de startknop) zonder dat de spanning van het moederbord is geweest (rode ledje blijft aan staan), dan is er niets aan de hand en start hij gewoon op.

Mijn conclusie is dus dat ik gewoon iedere keer moet werken met het 'up en down' spinnen van de harde schijven. Het is tenslotte een server, dus als het eenmaal draait, is er niets aan de hand.

De vraag nu is dus wat er met die melding bedoeld wordt. Beide meldingen van de twee verschillende S-ATA RAID versie's komen volgens mij op hetzelfde neer. Iemand enig wat dit dan kan zijn? Hoe kom ik er nou achter of de tweede schijf data krijgt en of de RAID1 opstelling wel werkt?

Als dit topic te OM-waardig wordt, mag hij van mijn part wel worden verhuisd. :)

[ Voor 206% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 20:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kick!

Ik heb nog weer van alles geprobeerd, maar het resulteert in niets. Ik weet wel dat de RAID opstelling niet werkt. Feitelijk zou ik met beide schijven (apart) moeten kunnen booten. Dat is dus niet het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen dagen niet stil gezeten. Ik stuit nu op hetzelfde probleem via een andere weg.

Ik heb een Maxtor 40 Gb besteld, waarop Windows, alle drivers en dergelijke op staan. Beide RAID-schijven (voor de installatie van Windows gewoon los) zijn ook netjes geinstalleerd. Via schijfbeheer kun je de schijven dynamisch maken en vervolgens in een RAID opstelling zetten. Dit doe ik precies zoals het hoort en zodra hij gaat synchroniseren of iets dergelijks, gaat één van de schijven er weer vandoor. Windows zegt dan dat de schijf ontoegankelijk is. Als ik dan vervolgens opnieuw opstart, krijg ik hetzelfde verhaal weer, namelijk dat hij één van beide RAID-schijven niet kan vinden, zelfs als de S-ATA RAID onboard niet eens werkt. Voordat ik in Windows beide schijven in RAID wilde doen, werkten ze beiden afzonderlijk prima als basis schijven (standaard).

Mijn conclusie is dus dat de schijven elkaar afstoten. Heb ik nu last van hetzelfde Samsung kwaaltje dat een Samsung brander en DVD-speler elkaar afstoten? Of is er nog iets anders dat ik over het hoofd zie?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

op verzoek

[Win 2k3 Server] Weigert installatie onder RAID 1 > [RAID] Samsung schijven weigeren samenwerking
WOS > OM

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
De tweede schijf is achteraf toch slecht, aldus het programma dat ik na veel zoeken vond, namelijk de SMART tool van IBM/Hitachi. Deze ondersteunt namelijk de Sil 3112A controller.

Toen ik net weer bootte nadat er eigenlijk niets was veranderd, leken beide schijven 'Healthy' en 'Online', aldus Windows Disk Management. Daar heb ik namelijk die array aangemaakt.

Dan moet die schijf toch maar terug voor RMA. :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 23:20 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 11:20
Ik heb twee maal de 160GB (PATA) van samsung in RAID-1. Via een goedkoop ata-133 raidkaartje.

Totaal geen problemen van die aard; het enige 'echte' probleem is dat tijdens een rebuild...er niets gebeurd. Blijft op 0% hangen, en geen HDD activiteit. Maar dat is op te lossen door de data te copieren, array opnieuw aanmaken, data terugcopieren.

Maargoed, een raid-1 array die al start met een 'out of sync' error, zou ikzelf niet vertrouwen. Dat betekend dus sowieso dat een of meerdere bestanden niet op beide schijven aanwezig is/zijn.
Sterker nog, in princiepe is het mogelijk dat alle data op schijf A staat, en schijf B helemaal leeg is. Je zult deze melding krijgen, en er niets van merken.

Totdat schijf A doodgaat dus...want dan ben je alles kwijt...

[ Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 26-07-2004 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xandrios schreef op 26 juli 2004 @ 23:31:
Totaal geen problemen van die aard; het enige 'echte' probleem is dat tijdens een rebuild...er niets gebeurd. Blijft op 0% hangen, en geen HDD activiteit. Maar dat is op te lossen door de data te copieren, array opnieuw aanmaken, data terugcopieren.
Dat probleem had ik ook toen ik via de software van de controller een rebuild wilde doen. Hij blijft hangen op 0%, er gebeurt gewoon echt niets. Misschien voor jou ook eens een idee om je schijven te controleren met de SMART functie. Stel je voor dat...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 11:20
kleine update:

Zojuist kwam de melding dat mijn raidset (raid-1) beschadigd was. Schrik, maargoed...daar is raid-1 voor. Ding gaat rebuilden, en, inderdaad blijft ie op 0% hangen.

Toen bedacht ik me iets, dat mishcien wel een van de oorzaken zou kunnen zijn. En in mijn geval was dat ook zo:
Gelijke kabels gebruiken.

Ik gebruikte een 40 polige, en een 80 polige kabel. Nu heb ik hier twee 80 polige van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xandrios.net/upload/raid.JPG

Rebuild werkt nu dus gewoon \o/ :)

Verwijderd

Topicstarter
De tweede schijf is inmiddels vervangen door een nieuwe en het werkt perfect. Het lag dus puur aan een niet goed functionerende schijf.
Pagina: 1