Toon posts:

Rad. 9800 probleem met +12V lijn voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,
ik heb net mijn MSI Radeon 9800 Pro binnen, maar kort nadat ik begonnen was met spelen gaf het probe programma van mijn moederbord een waarschuwingssignaal. Het bleek dat de +12V van de voeding buiten de standaardmarge (van dat programma) van 10% was gekomen, dus boven de 13,2V. Gelijk opgehouden met gamen en de waarde zakte naar 12,8V. (Een marge van 5% schijnt de norm te zijn, maar ik heb voordien nooit stabiliteitsproblemen gehad met een voltage van 12,8V). Ik heb bar weinig verstand van die voltages dus hier en daar kan mijn verhaal wat vreemd klinken. Correct me if I’m wrong. De +5V en +3,3V waarden zijn volgens het probe programma wel goed.

Mijn videokaart staat met specs en afbeelding op http://www.msi.com.tw/pro...ro_vga_detail.php?UID=576

Hiervoor had ik een Club3D Radeon 9700, maar daar had ik nooit problemen mee terwijl de configuratie exact hetzelfde was. Het extra voedingsplugje van de Radeon 9800 (lijkt op het plugje voor de 3,5" disk drive) ziet er een beetje gammel uit (pinnetjes zitten een beetje los in de grotere molexplug vóór de afsplitsing naar het kleine plugje) en ik vraag me af of dat ding wel goed werkt.

Die Radeon 9700 kon zelfs vlekkeloos draaien op een 400W QTec (de processor was toen wel een Athlon XP2000+).

Maar werkt een Radeon 9800 überhaupt wel als de hulpplug niet correct is aangesloten? Zo ja, dan kan ik zien of de voltages weer de soep in gaan als een game wordt gedraaid. Dan moet ik dus zo’n nieuw snoertje hebben want dan ligt ’t daar aan.

Misschien is mijn voeding ook te zwak, maar een 450W QTec moet toch effectief 350W best kunnen halen, en da’s toch krachtig genoeg voor een Radeon 9800 Pro? Ik heb overigens ook geprobeerd om de videokaart aan een plug te verbinden die nog niet gedeeld wordt met een drive, maar dat baatte niet.

Mijn systeem:
Athlon XP2600+
Asus A7N8X nForce2
2x512MB PC2700
MSI Radeon 9800 Pro
7200 rpm 80GB Seagate
48 speed CD recorder
450W QTec (vermogen van zo’n 350W effectief lijkt mij)

Ik hoop dat iemand kan helpen. Het is waarschijnlijk ook bruikbaar als andere Radeon 9800 Pro-gebruikers hun specs en voeding en eventueel ook voltages posten. Alvast bedankt.

Verwijderd

Zonder plug geeft die wel beeld, maar alleen een soort waarschuwing dat die los zit.

Over wat die voeding percies wel en niet doet heb ik weinig verstand. Waarschijnlijk kan die de benodigde amperes niet goed leveren en wordt daardoor je voltage onstabiel.

Ik heb zelf een zwaardere pc (lijkt me) met een noname 400w voeding en ook een 9800(se@XT speeds). Mijn voeding is aan de lichte kant, geeft een verlaagde 5v tijdens gamen, net niet serieus genoeg om direct te vervangen.

Verwijderd

Wat voor ampérages heeft je QTec 450 op z'n 12V lijn, en z'n 5V lijn? dat zegt meer dan WATT IMHO. Ik geloof dat die nog brakker waren dan de gemiddelde no-name €25 400W voeding.

Heb je die 13,2V waarde bevestigd, dmv een multimeter aan een gele draad en een gnd? (alhoewel qua voltages de a7n8x vrij vertrouwd is). Hoe oud is je Q-Tec? Die dingen gaan érg wisselen als ze ouder worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 23:46:
Zonder plug geeft die wel beeld, maar alleen een soort waarschuwing dat die los zit.

Ik heb zelf een zwaardere pc (lijkt me) met een noname 400w voeding en ook een 9800(se@XT speeds). Mijn voeding is aan de lichte kant, geeft een verlaagde 5v tijdens gamen, net niet serieus genoeg om direct te vervangen.
Ik heb die kleine voedingsplug van de 9800 Pro losgetrokken, en dit resulteerde in een hysterische pieptoon van het moederbord. Conclusie: De plug is dus wel goed.

Dat plugje van van vorige Radeon 9700 had echter vier aders, die van de 9800 Pro maar twee (rood en zwart)....?

Maar jij kunt dus met een lichtere merkloze voeding toe voor een zwaarder systeem en een opgevoerde Radeon 9800. Is mijn voeding dan niet in orde?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 23:53:
Wat voor ampérages heeft je QTec 450 op z'n 12V lijn, en z'n 5V lijn? dat zegt meer dan WATT IMHO. Ik geloof dat die nog brakker waren dan de gemiddelde no-name €25 400W voeding.

Heb je die 13,2V waarde bevestigd, dmv een multimeter aan een gele draad en een gnd? (alhoewel qua voltages de a7n8x vrij vertrouwd is). Hoe oud is je Q-Tec? Die dingen gaan érg wisselen als ze ouder worden.
Ampèrages:

Peak Max
+5V 16A 14A
+12V 35A 25A

Multimeters e.d. heb ik helaas niet. Zou het kunnen zijn dat die probe (Asus Probe V2.19) ernaast zit? Ik heb een kwartier Tiger Woods 2004 gespeeld en het liep echt fantastisch, terwijl de probe zo'n 13,3V aangaf op de +12V. Of zijn er betere programma's voor voltage monitoring? Gaat de voeding echt van zijn stok dan bij bijvoorbeeld 13,3V op de +12V-lijn?

Verwijderd

Je probleem is waarschijnlijk niet de 12V lijn, maar juist de 5V lijn.

Je voeding detecteerd een te lage 5V (niet zo gek op een A7N8X serie bordje, zeker niet met een lowbudget voeding als de Qtec 450 met ~370W maximaal), compenseert dat en het resultaat is een te hoge 12V lijn (en een < = 4,80 5V lijn)....

Test het eens met wat minder hardware en/of andere voeding. Check ook je voedingspanningen met een multimeter.

Zie ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Gaat de voeding echt van zijn stok dan bij bijvoorbeeld 13,3V op de +12V-lijn?
Je zult de eerste niet zijn met kapotte hardware (moederbord, harddisk etc.) door een te hoge 12V...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 10:50 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor al je vragen over of je voeding wel goed is, en welke je anders het beste zou kunnen nemen, is een centraal topic:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 5
Misschien kan je die ook even doornemen, dan zie je namelijk welke voedingen veel / vaak aangeraden worden en mocht je er dan nog niet uitkomen, dan kan je daar eventueel je probleem ook voorleggen, met specs erbij natuurlijk, en krijg je altijd wel een goed advies...

Succes ;)
Pagina: 1