Welke multimeter kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Ok ik ben dus een verschrikkelijke leek als het om elektrotechniek gaat.
Ik wil een mutimeter kopen ivm wat voltmods op mijn graka en mobo.
Ik wil dus eigelijk alleen maar spanning, stroomsterkte en weerstand kunnen meten met het ding en dan natuurlijk binnen de waardes die bij een computer normaal zijn.
Ik heb hier ff een link van conrad.nl en ik wil eigelijk de goedkoopste multimeter kopen die aan mijn eisen voldoet:

http://www1.nl.conrad.com...L&p_init_ipc=X&~cookies=1

Ik vind dat er te weinig informatie staat op de website bij veel multimeters, vaak alleen maar voor de beginner ofzo dus hier ff mijn vraag welke ik het beste kan kopen? Ik hoef echt geen mooie snufjes te hebben als hij maar de simpele dingen doet die ik genoemd heb.

ps: de link doet het niet :? maar jullie weten best de multimeters te vinden op de site.

[ Voor 18% gewijzigd door Solovine op 03-07-2004 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93730

Eej,

sinds mijn vader bij fluke werkt mag dit neit uitlekken omdat ik anders op mu'n falie krijg. Als ik jou was zou ik gewoon naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt doeland?? gaan en daar even rondsnuffelen. Je zult er altijd wel eentje zien die er enigzins degelijk uitziet en slechts een tientje of 2 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Anoniem: 93730 schreef op 03 juli 2004 @ 17:23:
Eej,

sinds mijn vader bij fluke werkt mag dit neit uitlekken omdat ik anders op mu'n falie krijg. Als ik jou was zou ik gewoon naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt doeland?? gaan en daar even rondsnuffelen. Je zult er altijd wel eentje zien die er enigzins degelijk uitziet en slechts een tientje of 2 kost.
Zo'n ding van 20 euro moet dus een beetje goed zijn?
Dan ga ik er gewoon zo 1 halen. Ik ga ff bij karwei en de hubo kijken, daar zullen ze wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik heb ook iid gewoon zo een ding van de lokale bouwmarkt en die voldoet goed om een voeding te testen of een aarding te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Ik weet genoeg, ik ga er overmorge ff 1 halen.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 16:09

Vermicellisoep

Nonsultant

Laatst was er een bij de aldi voor nog geen 4 euro volgens mij. Zoiets volstaat ook voor jouw doeleinden dus je hoeft echt geen 20 euro apparaat te kopen. :)

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Vermicellisoep schreef op 03 juli 2004 @ 17:37:
Laatst was er een bij de aldi voor nog geen 4 euro volgens mij. Zoiets volstaat ook voor jouw doeleinden dus je hoeft echt geen 20 euro apparaat te kopen. :)
Bij conrad hebben ze er ook 1 van 3.95 euro maja dan heb je weer vervoerskosten, ik ga lekker naar een locale bouwmarkt voor een ding van 10-20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is toch wel handig dat ze op de mV nauwkeurig zijn. En dat zijn die goedkope dingen van 4 euro niet. Met 20 euro heb je een goede.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

M14

Ik zou zowieso een Fluke-meter kopen. Die dingen zijn hardstikke goed. Ze zijn wel prijzig. Daarom denk ik dat je het beste eens naar een 2e hands meter kunt zoeken (2e hands site of bij een bedrijf wat failliet is).

Ik zou er wel 1 kopen waarbij je zelf d.m.v. een draaiknop kunt instellen wat je gaat meten (Spanning / stroom / weerstand). Dat werkt het makkelijkste vindt ik.

TS, mail mij ff. Ik kan misschien wat voor je regelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door M14 op 03-07-2004 18:51 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Binnen de normale bereiken van een PC voldoet een bouwmarkt multimeter prima (zolang je maar rekening houdt met de meetafwijking bij goedkopere multimeter. Hoe zuiverder jij wilt meten, hoe duurder...).

Op de professionele meters kun je ook meer soorten metingen doen (trueRMS-, vermogens-meting, diode-, condensator-, transistor-tests, frequentie-, dB-, temperatuur-meting etc) en kun je ook aan logging doen (piek top/dal, gemiddelde of zelfs complete logging binnen een tijdsbestek), een rs232/USB interface etc.

Maar als je de meter alleen maar 1 enkele keer gaat gebruiken is een dergelijke investering (van >x50euro oid) eigenlijk overkill imo.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 03-07-2004 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
M14 schreef op 03 juli 2004 @ 18:45:
Ik zou er wel 1 kopen waarbij je zelf d.m.v. een draaiknop kunt instellen wat je gaat meten (Spanning / stroom / weerstand). Dat werkt het makkelijkste vindt ik.

TS, mail mij ff. Ik kan misschien wat voor je regelen :)
Auto scale callibration is helemaal :9~
Twee draadjes ergens in/overheen, meter op voltage stand, en voila.

Maargoed, voor de meeste dingen is een el cheapo multimeter goed genoeg.
Duurdere meters hebben extra's (signaal gedempt, betere bouw, langere batterijduur, verzien iets), maar voor sporadisch gebruik geen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71133

Dynatek heeft ook leuke metertjes! vanaf een tientje of 3 dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Ik weet het nu zeker ik ga gewoon voor een goedkoop dingetje, ik heb al die andere functies niet nodig. Miss koop ik later wel een wat duurdere als ik me echt met elektrotochniek ga bezighouden, voor nu hou ik het nog ff bij spanning, stroomsterkte en weerstand .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002

M14

Alexio schreef op 03 juli 2004 @ 19:05:
Ik weet het nu zeker ik ga gewoon voor een goedkoop dingetje, ik heb al die andere functies niet nodig. Miss koop ik later wel een wat duurdere als ik me echt met elektrotochniek ga bezighouden, voor nu hou ik het nog ff bij spanning, stroomsterkte en weerstand .
Hmz, is dan goedkoop niet duurkoop?
Maar mail ff, ik heb misschien nog wel iets waar je wat aan hebt

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 17:01
Als beginner kan je beter goedkoop beginnen.
Hoe vaak zie niet dat iemand dure apperatuur koopt en het ligt na een x tijd weg te rotten omdat die hobby niet interesant is oid.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Ook die goedkope metertjes zijn "acceptabel" nauwkeurig tegenwoordig. Ze zijn soms alleen wat minder gebruiksvriendelijk (geen autoranging) en vaak erg slecht beveiligd. Dat laatste is best een groot nadeel, stuk is stuk en een foutje zo gemaakt.

Als je iets beters wilt kun je een FLuke 110 kopen, is nog steeds niet heel duur en heeft een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Dat-'ie geen stroombereik heeft vind ik persoonlijk eerder een voor- dan een nadeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Anoniem: 69057 schreef op 03 juli 2004 @ 19:24:
Ook die goedkope metertjes zijn "acceptabel" nauwkeurig tegenwoordig. Ze zijn soms alleen wat minder gebruiksvriendelijk (geen autoranging) en vaak erg slecht beveiligd. Dat laatste is best een groot nadeel, stuk is stuk en een foutje zo gemaakt.

Als je iets beters wilt kun je een FLuke 110 kopen, is nog steeds niet heel duur en heeft een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Dat-'ie geen stroombereik heeft vind ik persoonlijk eerder een voor- dan een nadeel. :)
Ik vind 150 euro (bij conrad) voor een multimeter veel te duur om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
ik heb voor 6,95 een multimeter bij de gamma gekocht

Ik ga hem in mijn auto monteren om mijn accuspanning te monitoren

Kan Ampere's, gelijk en wisselstroom en ohm meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Voor jouw toepassing gewoon een cheapo multimeter nemen.. Fluke's zijn ontzettend leuk om mee te spelen op school, of als je echt dagelijks je multimeter gebruikt, maar voor een simpel klusje voldoet zo'n goedkoop ding prima hoor :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 16:09

Vermicellisoep

Nonsultant

[patser mode]

Dit is trouwens mijn 1337 multimeter: klique! :*)

[/patser mode]

[ Voor 10% gewijzigd door Vermicellisoep op 03-07-2004 22:12 ]

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22
ik heb liever een leuke 2e hands dan een goedkope meter (geld ook voor scopes ed)

Dan heb je meer meter voor je geld

Ik heb deze laats opgepikt voor 30 eur incl service manual :) ik moest hem alleen ff zelf ombouwen van 110V naar 230

Autoranging :9
Afbeeldingslocatie: http://www.sphere.bc.ca/test/hp-equipment/hp-3438a-front.jpg

En voor het wat preciezere werk heb ik z'n wat oudere (niet autorangende) broertje. Geen idee wat ik daarvoor betaald heb ..

Afbeeldingslocatie: http://www.sphere.bc.ca/test/testeq/282-hp3465a.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Sine op 03-07-2004 22:42 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Als ik de TS was zou ik voor een Velleman multimeter kijken. Het zijn echt handige dingetjes, ik heb er 3 jaar geleden eentje gekocht (de DVM850BL) in de aanbieding voor 30 euro. Ik ken de el-cheapo dingen die je bij de bouwmarkten koopt, maar die zijn niet nauwkeurig genoeg. Ik heb er eens eentje gekocht en vergeleken met mijn eigen multimeter, en met een gecalibreede Fluke multimeter op mijn werk. De velleman zit erg dicht bij wat de Fluke zegt, als ik bv. een spanning instelde van ongeveer 3V dan zei de Fluke 3.01 en de Velleman 3.08, terwijl de el cheapo meter 3.44 zei. Uiteraard kost kwaliteit geld en heeft bijna niemand particulier geld voor een gecalibreerde Fluke, maar ik vind dat je een streep moet trekken als de multimeter een afwijking van meer dan 10% geeft. Als je denkt dat je Vmod op je mobo 1.65V is en in werkelijkheid 1.8V dan moet je je afvragen of je wel helemaal goed bezig bent. Met dingen zoals Vmods op moederborden kan je beter even 15 euri meer uitgeven voor n goeie meter, dan dat je je mobo opblaast.

Edit: Die bouwmarkt dingen zijn prima te gebruiken voor het groffe werk, staat er 230V op mijn stopcontact of niet etc, maar voor dit soort werk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Widow op 03-07-2004 22:58 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Ik heb de Voltcraft DT-21 aangeschaft bij Conrad. Hij is lekker compleet:

-temperatuur
-lichtsterkte
-decibel
-vochtigheidsgraad
-doorgangstest

en verder de standaard dingetjes

Met beschermhuls, fatsoenlijke meetpennen, losse temperatuur censor

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 25752 op 03-07-2004 23:45 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93730

Stapeltje Scope Meters hier thuis liggen :D voor de kenners is dat zeker :9~

dit soort spul:

Afbeeldingslocatie: http://www.fluke.nl/comx/prod_family/images/SCM_fam.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 93730 op 04-07-2004 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

tita_tovenaar schreef op 03 juli 2004 @ 19:21:
Als beginner kan je beter goedkoop beginnen.
Hoe vaak zie niet dat iemand dure apperatuur koopt en het ligt na een x tijd weg te rotten omdat die hobby niet interesant is oid.
Geklets van het eerste uur want hoe vaak zie je niet mensen twee keer hetzelfde kopen alleen dan de tweede keer pas de goede .
Dan heb je mooi de eerste voor jan ul gekocht .
Ik heb hier in een reactie een goed argument gehoord van de ''widowmaker''

Als je denkt dat je Vmod op je mobo 1.65V is en in werkelijkheid 1.8V dan moet je je afvragen of je wel helemaal goed bezig bent. Met dingen zoals Vmods op moederborden kan je beter even 15 euri meer uitgeven voor n goeie meter, dan dat je je mobo opblaast.

Hier ben ik het dus mee eens .

Dit is de reactie van euss de moderator:
Binnen de normale bereiken van een PC voldoet een bouwmarkt multimeter prima (zolang je maar rekening houdt met de meetafwijking bij goedkopere multimeter. Hoe zuiverder jij wilt meten, hoe duurder...).

Dan moet je dus eerst met een dure multimeter je meetafwijking gaan bepalen
en dan kun je daarna iedere keer gaan zitten berekenen hoever je eigen metertje ernaast zit .
Nou ik denk dat je dat snel zat bent en snel een andere gaat kopen.

Mij mening is ook liever een goede 2e hands dan een slechte nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, ik wist niet dat die bouwmarktmetertjes qua nauwkeuigheid zo slecht waren.
Als de afwijking richting de 5 of zelfs 10 % gaat heb je er in veel gevallen niet zo veel meer aan lijkt me.

Heb zelf ook weinig ervaring met die dingen, wel met de budgetmerken als "Voltcraft" ed, en daarvan is de prijs/kwaliteitsverhouding mij nogal tegengevallen. Die meters zijn beide vrij snel en op onduidelijke wijze overleden.

Probeer er dan misschien een fatsoenlijke meter te lenen voor die keren dat je dat nodig hebt oid.
Goed gereedschap is helaas duur, maar dan hoef je het ook maar een keer te kopen en het heeft een redelijke tweedehandswaarde als je er niets meer mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Die metertjes zijn ook niet zo slecht en precies wat euss zegt voor het huis tuin en keuken werk voldoende geschikt.
In verreweg de meeste gevallen doet het er absoluut niet toe of je nou 12V of 11,9V meet, en een meter met een afwijking van 5% ben ik nog niet gegengekomen.

Je kan veel vaker evengoed volstaan met zo'n goedkoop ding dan de weinige keren dat je een dure gebruikt.
En je hebt altijd nog de scoop als het echt nauwkeurig moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een scoop is op de wat langere termijn vaak veel minder stabiel in zijn calibratie en vooral ook minder nauwkeurig af te lezen als een multimeter.
Ze zijn dan ook voor iets heel anders gemaakt nietwaar ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Ik ga denk ik voor een goeie tweedehands Fluke, bedankt voor alle reacties.
Een afwijking van 0,4 V bij 3 V is veel te veel dus dan maar wat meer uitgeven.
Ik heb geen zin om mijn mobo te verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00
Waar je ook voor moet uitkijken is dat je je hobby niet afhankelijk laat worden van de apparatuur.
Stel dat je meter niet goed genoeg is en alles gaat fout door te hoge voltages, vind jij electronica niet meer leuk en pleur je je meter in de boom. Maar als je een goede meter zou hebben gehad, was het wel goed gegaan, en durf je het ook aan om een baybus te maken etc...
Zelfde geldt ook voor gereedschap. Casemodden is leuk, maar zonder de juiste tools kan je nooit iets leuks maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Alexio schreef op 04 juli 2004 @ 14:07:
Ik ga denk ik voor een goeie tweedehands Fluke, bedankt voor alle reacties.
Een afwijking van 0,4 V bij 3 V is veel te veel dus dan maar wat meer uitgeven.
Ik heb geen zin om mijn mobo te verzieken.
Verstandig en wees er zuinig op dan kun je er je hele leven meedoen .
Een collega van mijn werk heeft zo'n 20 jaar oude fluke meter laatst voor een speciale gelegenheid door een bedrijf laten calibreren.
De uitslag was bovenverwachting goed de afwijkingen waren echt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02-2024
Mwah volgens mij valt het wel mee hoor die meetafwijking van goedkope metertjes :Z. Zou me niks verbazen als degenen die dat lopen te roepen zelf een superdeluxe A-merk multimeter hebben, en zelf nog nooit zo'n el cheapo meter hebben durven vasthouden ;).

Ik zie liever bewijs voor dit soort uitspraken. Dus laat iemand eerst maar eens een spannings/stroombronnetje opmeten door een goede en een goedkope meter tegelijkertijd. Als dat dan veel verschilt ben ik overtuigd. Ik zou denken dat het nooit meer dan een procentje ofzo zal verschillen, maar dat baseer ik natuurlijk ook weer nergens op.

@TS: w8 ff af of iemand het verschil wil opmeten, want een profi meter is voor een leek wel een erg dure investering denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meetverschil tussen budget en duurdere multimeter
MeterPrijsWaardeBron
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-1 M OhmInwendige weerstand
Dynatek 9020€ 122,-10 M Ohm
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-222 Volt ACWandcontactdoos
Dynatek 9020€ 122,-222,4 Volt AC
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-18,25 K OhmFan
Dynatek 9020€ 122,-18,11 K Ohm
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-13,09 Voltong. 13V DC
Dynatek 9020€ 122,-13,07 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-1,77 Voltong. 1,7V DC
Dynatek 9020€ 122,-1,77 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-5,19 VoltATX 5V DC
Dynatek 9020€ 122,-5,18 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-11,77 VoltATX 12V DC
Dynatek 9020€ 122,-11,73 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-3,39 VoltATX 3,3V DC
Dynatek 9020€ 122,-3,38 Volt
NB: er zijn geen geijkte spanningsbronnen gebruikt ;)

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 05-07-2004 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:50

Exigence

dnkroz

Is dat een variabel of een vast verschil? Want dan zou de afwijking procentueel enorm zijn bij hele kleine voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Meet eens 3x de 3.3V lijn op hoeveel volt hij geeft en geef daar eens de resultaten van. Dat is wat meer representatief voor de voltages waar ik op mee te maken krijg met voltmodden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Misschien dat dit topic ook te gebruiken is om jullie te raadplegen wat nu een prettige meter is?
Ik wil namelijk wel eens een iets betere MM kopen, ik heb wel een wensenlijstje, maar verder geen ervaring met verschillende soorten multimeters.
Wensenlijstje:
* AC ampere ( <10A )
* AC tot in mV
* Frequentie
* Temperatuur
* absolute dB ( <130dB )
* Capaciteit
* Inductie
* Weerstand
* Vermogen
zo, dat was het wel zo'n beetje...
Natuurlijk kan ik wel een MM vinden die dit allemaal kan, maar ik ben op zoek naar een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Als jullie nog algemene tips hebben die nog niet gegeven zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag. tot zover m'n topic steal :P

misschien leuk als iedereen eens z'n 5 volt lijn meet en aangeeft wat mbm daarvan vind. Bij mij: (MM = Toledo TMMH-930, ooit eens van de Aldi gehad)
MM = 5,04 V
MBM = 4.78 V
Is maar de vraag wat juist geijkt is :)

[ Voor 20% gewijzigd door Arjan op 04-07-2004 17:03 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exigence: zie edit.

Atgast:
Motherboard Monitor (of beter gezegd: elk stukje software die ik ben tegengekomen) geeft stelselmatig de 5V lager aan als een directe meting met een multimeter (op A7N8X serie bordjes).
Verder kun je bij Conrad wel een MM vinden die aan jouw eisen voldoet, ben er gister nog 1 tegengekomen afaik.

Alexio: zoiets? verder nog vergelijkingsmateriaal nodig? Je moet wel in ogenschouw nemen dat de ene meter de andere niet is, vooral bij budgetmeters kunnen de onderlinge afwijkingen van een model erg uiteenlopen (dus als je 10 dezelfde zou kopen). Dit in schril contrast met de duurdere meters die minder afwijkende componenten gebruiken en (evt.) gecalibreert worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 14-07-2004 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Krankenstein schreef op 04 juli 2004 @ 16:02:
Mwah volgens mij valt het wel mee hoor die meetafwijking van goedkope metertjes :Z. Zou me niks verbazen als degenen die dat lopen te roepen zelf een superdeluxe A-merk multimeter hebben, en zelf nog nooit zo'n el cheapo meter hebben durven vasthouden ;).

Ik zie liever bewijs voor dit soort uitspraken. Dus laat iemand eerst maar eens een spannings/stroombronnetje opmeten door een goede en een goedkope meter tegelijkertijd. Als dat dan veel verschilt ben ik overtuigd. Ik zou denken dat het nooit meer dan een procentje ofzo zal verschillen, maar dat baseer ik natuurlijk ook weer nergens op.

@TS: w8 ff af of iemand het verschil wil opmeten, want een profi meter is voor een leek wel een erg dure investering denk ik.
Ik meette op de refill dag epsilon zijn peltvoeding door met zo'n wat jullie zeggen
'' el cheapo'' metertje deze gaf iets van 8,5 volt aan iemand vertrouwde dat niet en meette dat met een ander metertje na deze gaf 12 volt aan .
Nou slaat dit nergens op want deze meter kan gewoon stuk zijn geweest .
Wat ik wil zeggen is ,als je metingen betrouwbaar moeten zijn moet je met betrouwbare meters meten .
De hoeveelheid geld die je uitgeeft aan iets vergeet je , je kan namelijk genieten van hetgeen je in je bezit hebt.
Dit weegt echt niet op tegen de ergenis van de foute spullen die voor je goeie geld koopt.
Dan nog wat, ik heb een hape meterje van toen 35 florijnen echt een utding van heb ik jou daar hij wijkt af als de hel .
Het verschil is dat ik geen nauwkeurige metingen hoef te maken met dat ding .
Voor mijn werk daarentegen heb ik wel goede spullen nodig en die heb ik dan dus ook .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Krankenstein schreef op 04 juli 2004 @ 16:02:

Die durf ik wel vast te houden ja, maar zo min mogelijk :P

Het gaat om dit ding
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm11.jpg

Tegen mijn HP, de meeste spanningen komen uit mijn labvoeding, behalve de 220 die komt uit een scheidingstrafo (zo goed als direct uit het net dus)

Spanning :

3.3 V
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm5.jpg

5V
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm1.jpg

10V
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm2.jpg

12V
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm3.jpg

20V
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm7.jpg

220V wissel
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm12.jpg

Stroom

100mA
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm8.jpg

Inwendige weestand, beide meters gemeten met mijn andere HP meter
bereik = 200V (meer = beter)

Van de Hape : 1M Ohm
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm9.jpg

en van de HP : 10M Ohm
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm10.jpg

Als laatste test heb ik beide HP's aan 3,3V gehangen
en zoals je ziet zijn ze het roerend met elkaar eens :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvm6.jpg

Al met al niet slecht voor een metertje van 5 euro oid ...

Maar er zijn meer dingen aan een meter dan slechts de uitlezing :

- wat gebeurt er als ik in een verkeerd bereik meet ( of ik zet er spanning op bij een weerstands meting ) gaat mijn meter in rook op of overleeft ie het, een duuredere meter is erg vergevend wat dit soort meetfouten betreft een 'goedkopie' meter kun je zeker afschrijven als je hem perongeluk in de 220 prikt als ie op Ohms staat.

- stabiliteit van het display, staat ie continu een paar tienden heen en weer te klapperen of geeft ie gewoon netjes de gemeten waarde aan

- Inwendige weerstand, een goedkope meter heeft een veel lagere inwendige weerstand wat bepaalde metingen zeer nadelig kan beinvloeden.

- Hoe reageert de meter als je hem op een sterk variërende spanning aansluit of een spanning met een fline rimpel

- AC amperes, ontbreekt op de meeste goedkope meters.

- AC milivolts en zelfs een 2V of een 20V ac bereik ontbreekt op goedkope meters.

Dus er is wel degelijk meer waar je rekening mee moet houden

En een scope is leuk, maar een gewone analoge scope is zeker niet geschikt om nouwkeurige spannings metingen mee te doen

[ Voor 25% gewijzigd door Sine op 04-07-2004 18:16 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij hebben nogal wat sterk afwijkende "bouwmarktmetertjes" ook gewoon last van een lege batterij, mogelijk in combinatie met een gebrek aan een goede tijdige indicatie daarvan. De batterij die je bij een metertje van een paar E krijgt zal het vast niet lang volhouden.

@ Sine: maar is het binnen de specificaties van de bouwmarktmeter of niet ? Lijkt me wel toch, waarschijnlijk 1% +/- 2 digits ofzo.

@ Atgast: met alle respect; ik vind het typisch een lijstje van iemand zonder inzicht in de materie.
Je bent veel beter af met een aantal aparte apparaten die redelijk tot goed zijn in wat ze doen dan een superdeluxe ding dat alles moet kunnen.

@ algemene discussie:
Waar echt de scheiding tussen de budget en prof meters gemaakt wordt is de nauwkeurigheid en stabiliteit van de true-RMS ACV en ACA metingen. Dus bij het meten aan niet-sinusvormige signalen.

Bouwmarktmetertjes delen over het algemeen gewoon de tt waarde door 1.4 en laten het daarbij. Dat werkt ook best goed, zolang je dus maar alleen aan sinussen meet. (en dan vaak ook alleen nog bij 50 Hz)

[edit]
Nog iets: iedereen zet een stroombereik in zijn basis-wensenlijstje. Ik bezit sinds enige jaren een meter zonder (Fluke 110) en mis het nooit. Voor AC-stromen is een stroomtang een gemakkelijke en erg veilige oplossing, voor DC stromen is er vaak wel ergenst een bekende R waarover je kunt meten. En anders gebruik ik (voor zowel AC als DC) een losse shunt van 0.1 ohm, ook geen moeite.

Een belangrijk voordeel van geen stroombereik is dat je ook nooit per ongeluk een nare kortsluiting veroorzaakt omdat je pennen onverwacht in het verkeerde gat zitten. En dat gebeurd natuurlijk altijd op het moment dat je even een krachtkastje of een dikke eindtrapvoeding wilt meten. En nee, daar helpen geen zekeringen tegen. O-) (tenminste, bij mijn Voltcraft niet)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 04-07-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 69057 schreef op 04 juli 2004 @ 18:49:
[...]
@ Atgast: met alle respect; ik vind het typisch een lijstje van iemand zonder inzicht in de materie.
Je bent veel beter af met een aantal aparte apparaten die redelijk tot goed zijn in wat ze doen dan een superdeluxe ding dat alles moet kunnen.
Naar verhouding zijn de alleskunners goedkoper. Of het praktisch is is een tweede. Precies waarom zou ik beter af zijn met verschillende apparaten? (en dus verschillende afwijkingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Alleskunners oke ...

Maar zelfinductie capaciteit frequentie vermogen en een uitlezing in dB's zijn nou niet echt standaard.

Sterker nog, waarschijnlijk zwaar overbodig ...

Ik heb een RCL brug in een hoekje staan, maar die gebruikt ik werkelijk nooit.

freqentie kan handig zijn, maar daar ben je beter af met een echte freqentie teller of een scope.

Vermogen, tjah ... spanning maal stroom weinig meters die dat zelf doen, maar meestal is 1 van de 2 wel gekend.

En wat moet je met dB's op een dvm ?
Anoniem: 69057 schreef op 04 juli 2004 @ 18:49:
Volgens mij hebben nogal wat sterk afwijkende "bouwmarktmetertjes" ook gewoon last van een lege batterij, mogelijk in combinatie met een gebrek aan een goede tijdige indicatie daarvan. De batterij die je bij een metertje van een paar E krijgt zal het vast niet lang volhouden.

@ Sine: maar is het binnen de specificaties van de bouwmarktmeter of niet ? Lijkt me wel toch, waarschijnlijk 1% +/- 2 digits ofzo.
Geen idee wat ie beweert te kunnen, maar het valt me iig aardig mee.
Iedereen zet een stroombereik in zijn basis-wensenlijstje. Ik bezit sinds enige jaren een meter zonder (Fluke 110) en mis het nooit. Voor AC-stromen is een stroomtang een gemakkelijke en erg veilige oplossing, voor DC stromen is er vaak wel ergenst een bekende R waarover je kunt meten. En anders gebruik ik (voor zowel AC als DC) een losse shunt van 0.1 ohm, ook geen moeite.
Hmm ... Ik weet niet of ik die optie zou willen missen, zeker de kleinere bereiken niet.

En er een extra shunt bij pakken eventueel in een extra doosje met weer extra meetsnoeren is gewoon erg onhandig.

Ik heb ook nooit gesnapt dat fluke het hele stroom bereik uit de 10-serie (iirc) heeft weg gelaten.
Een belangrijk voordeel van geen stroombereik is dat je ook nooit per ongeluk een nare kortsluiting veroorzaakt omdat je pennen onverwacht in het verkeerde gat zitten. En dat gebeurd natuurlijk altijd op het moment dat je even een krachtkastje of een dikke eindtrapvoeding wilt meten. En nee, daar helpen geen zekeringen tegen. (tenminste, bij mijn Voltcraft niet)
Kwestie van kijken waar je je meetpennen laat, bijna alle meters die stroom kunnen meten hebben hier een apparte bus voor..

En de meeste fluke's hebben een extra ultra snelle zekering in de meter die ook tegen dit soor meetfouten moet beschermen (10 of 20A bereik is meestal niet gezekerd)

Nu ik het toch over bussen heb ... losse meetsnoeren is ook een must !
niet van die ultra cheapo aangebakken meetsnoeren.

[ Voor 134% gewijzigd door Sine op 04-07-2004 19:28 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Sine schreef op 04 juli 2004 @ 19:01:
Alleskunners oke ...

Maar zelfinductie capaciteit frequentie vermogen en een uitlezing in dB's zijn nou niet echt standaard.

Sterker nog, waarschijnlijk zwaar overbodig ...

Ik heb een RCL brug in een hoekje staan, maar die gebruikt ik werkelijk nooit.

freqentie kan handig zijn, maar daar ben je beter af met een echte freqentie teller of een scope.

Vermogen, tjah ... spanning maal stroom weinig meters die dat zelf doen, maar meestal is 1 van de 2 wel gekend.

En wat moet je met dB's op een dvm ?
Deze dingen wil ik vaak meten ivm het achterhalen van bep. waardes bij het aanpassen van een speaker of gewoon om aan de speaker te kunnen rekenen. RCL is benodigd om een filter systeem en haar kantelpunt te achterhalen. Vermogen kan handig zijn bij het bepalen van de rusttroom van een versterker of actief filter. Zou te vervangen zijn door een AC/DC stroommeter die grote waarden aankan.
Frequentie, tja niet heel erg noodzakelijk maar als je dan toch je eisen aan het opnoemen bent, is het handig om die meteen mee te nemen. Dit is nodig bij het opmeten van de parameters van een speaker.
dB meten is handig voor wanneer je wil weten hoe gevoelig een speaker in praktijk is, of om een meetmicrofoon te ijken.

Wat wel een optie zou zijn, is een redelijk standaard multimeter voor het 'zware' werk en dan mbv de pc en een programma als TrueRTA de gevoeligere gegevens te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Conrad hebben ze erg goede meters, voor 50 euro heb je eentje die op zonne energie werkt of eentje die je op de pc kan aansluiten om zo de meetwaarde's uit te lezen.

@Sine,
Is de hp tafel meter wel gekabireert ?
Zo niet dan heb je niet veel aan deze meting omdat je vertelt heb dat je die hp meter eerst ben weze opknappen. Het is belangrijk dat je hem daarna goed laat kabirenen want anders kan die best wel afwijken.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 04-07-2004 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Atgast schreef op 04 juli 2004 @ 19:17:
[...]

dB meten is handig voor wanneer je wil weten hoe gevoelig een speaker in praktijk is, of om een meetmicrofoon te ijken.
Ah, daar ging ik de mist in, je bedoelt dBa's ...

Ik heb nog geen enkele multimeter gezien die die optie heeft .... (evenals zelfinductie btw maar die is misschien nog wel te vinden)

[ Voor 39% gewijzigd door Sine op 04-07-2004 19:22 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dB V, dB u (= "dB mW in 600 ohm") en dB mV (eventueel met diverse filters, als "A") zijn nuttige metingen als je veel aan audio apparatuur werkt.
De eisen aan zo een meetapparaat in een bruikbare vorm zijn echter niet misselijk, het begint er al mee dat je niet zo veel hebt aan gewone meestnoeren, maar BNC-connectoren en goede probes moet gebruiken omdat anders de meting ernstig gestoord wordt.

Voor een goede dB SPL (Sound Pressure Level) meter is een goede (dure) meetmicrofoon nodig om reproduceerbare resultaten te halen. En vaak ook een niet zo simpele lin/log converter met een lekker groot bereik (zeg 20 dB oid).

Het juist uitvoeren van dat soort metingen vereist ook met perfecte apparatuur nog best een boel kennis van zaken.
Van betaalbare combiapparaten zou ik niet te veel verwachten, maar je kunt eens kijken naar de Fluke scopemeters en hun opvolgers. Die kunnen best veel voor een beschaafde prijs. Heb er geen ervaring mee, maar denk dat het met de prijs-kwaliteitsverhouding ook wel goed zit. (op basis van de specificaties)

Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde geluidskaart-gebaseerde meting voor "hobbydoeleinden" echter wel goed genoeg is.
Als je maar exact weet wat de beperkingen zijn is er weinig aan de hand. En goede analoge tweedehands audio-meetapparatuur (tot Bruel & Kjoer aan toe !) is erg betaalbaar geworden met alle digitale concurrentie.

Meten is weten, maar weet ook wat u meet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 04-07-2004 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 91634 schreef op 04 juli 2004 @ 19:20:
Conrad hebben ze erg goede meters, voor 50 euro heb je eentje die op zonne energie werkt of eentje die je op de pc kan aansluiten om zo de meetwaarde's uit te lezen.

@Sine,
Is de hp tafel meter wel gekabireert ?
Zo niet dan heb je niet veel aan deze meting omdat je vertelt heb dat je die hp meter eerst ben weze opknappen. Het is belangrijk dat je hem daarna goed laat kabirenen want anders kan die best wel afwijken.
nope die bovenste HP heb ik niet omgebouwd (die ik voor de vergelijking heb gebruikt)

van zijn autorangende broertje onder hem heb ik de windigen van de voedings trafo in serie gezet ipv parallel zodat ie op 220 kan werken. niet echt iets wat zijn meetresultaten beinvloed.

Wanneer hij voor de laatste keer geijkt is zou ij niet weten, maar hier ligt ook nog een fluke 79 ( niet van mij btw) die het ook met hem eens is .. en dan kan ik uiteraard niet naar het laatste digit kijken omdat die fluke maar 3,5 digit is

Maar de 2 HP's en de fluke zijn het aardig met elkaar eens ... ik ga ervanuit dat die waardes dus kloppen

Nog eventjes fototje van gemaakt :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/dvm/dvms.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 04-07-2004 19:55 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 09:21

wica

De duivel jacht op me

@Haeg: Ben het niet met je eens dat je eerst een duurdere multie meter moet kopen om de afwijking te bepalen. Deze afwijken staat namelijk al in de handleiding cq. spec. van dat ding. Daar naast als je met een andere mul;tie meter gaat meten wat dse afwijking is van een andere multiemeter en daar mee gaat rekening. Heb je vrees ik wel een probleem.

Waarom? Omdat je dan met de afwijking van de "goedkopere" multie meter en de "duurdere" multie meter rekening moet houden.

Zelf ik heb een Wavetek DM25XT uit van van 1998 via school aangeschraft voor 150 gulden. Is een heerlijk ding. Bijna niet kapot te krijgen.

@TS. Als je een multie meter koopt moet je gewoon letten op de afwijking. Die er altijd bij moet staan. Anders MOET je hem laten liggen. Komt meestal op neer hoe duurder de meter hoe kleiner de afwijking is

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
bij 150 gulden heb ik ook al niet meer over een budget / gamma multimter

Nog iets wat met tebinnen schiet, al je van plan bent veel te gaan meten zorg dan dat je een autoranging multimeter hebt ! anders blijf je aan die knop draaien.

En persoonlijk vind ik bench meters ERG handig ... dan houd je teminste je werkbank een beetje vrij, de meters staan netjes op de plank, en led / vfd displays vind ik ook een plus, de aflees hoek van veel meters laat toch erg te wensen over.

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 04-07-2004 20:02 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Dat zijn allemaal wel mooie verhalen over multimeters maar zou het niet handig zijn om eerst eens te kijken wat de TS wil.

Dus eerst eens kijken wat voor meet bereik hij nodig heeft welke nauwkeurigheid voor voltmods op zijn "graka" en "mobo"

Pas als je dat weet kun je vertellen of een bepaalde multiemeter hier aan voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Part schreef op 04 juli 2004 @ 20:19:
Dat zijn allemaal wel mooie verhalen over multimeters maar zou het niet handig zijn om eerst eens te kijken wat de TS wil.

Dus eerst eens kijken wat voor meet bereik hij nodig heeft welke nauwkeurigheid voor voltmods op zijn "graka" en "mobo"

Pas als je dat weet kun je vertellen of een bepaalde multiemeter hier aan voldoet.
Het gaat natuurlijk niet alleen over hem... Maar eigenlijk over in het algemeen zodat meer mensen er wat aan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118021

Ik werk op school met een Fluke 179 _/-\o_ ,dit is echt een perfecte meter, maar waar jij em voor wilt gebruiken eigenlijk te perfect, ik HAD thuis een bouwmarkt metertje, maar die is al gesneuveld... :( Heb nu een voltcraft meter, das echt een mooi metertje voor thuis. Mijn advies luid dus, goedkoop is duurkoop, koop dus gewoon een middenklasse meter, das waar jij em voor wilt gebuiken mooi genoeg.
Hoop dat je der wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 07:27
Bestaan er ook multimeters die de hoeveelheid ampere's kunnen meter over het lichtnet. Mijn eigen 'bouwmarkt' Kinzo multimetertje kan wel tot 10A meten, maar alleen gelijkstroom.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M'n eerder genoemde bouwhandel metertje kan dat inderdaad ook alleen bij DC, de Dynatek 9020 kan wel gewoon 10A meten @ AC en DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

Heb vroeger voor de keuze gestaan om een fluke te kopen van 350 eurotjes best wel veel geld. Voordelen er aan is levenlange garantie maar voor 350 kan je al gauw 7 (van de iets betere) multimeters kopen wat ik dus ook gedaan heb is hij kapot of doe je iets verkeerd np koop gewoon een nieuwe. Heb mij dan ook maar een goedkoper aangeschaft. Best wel tervreden er over en als je perongeluk voordien ampere meting gedaan en je wil 230 ac meten hoef je maar het zekeringetje te vervangen. Wat je trouwens toch ook met een Fluke moet doen. Ik spreek natuurlijk niet voor de electronica persoon die tot op de milivolt juist moet zijn maar voor de gewone klusjes die ik met electronica uitspook ben ik best heel tevreden over mijn koop. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zijn er goedkopere (< €100,-) True RMS MM's in de omloop? Ik wilde eigenlijk voor Fluke gaan, maar die zijn echt te duur. Dat is gewoon gortig. Toen besloot ik om voor Meterman te gaan, maar die hebben geen true RMS meetfunctie. Dus....

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet eens ff bij conrad kijken.

Dit lijk me wel een goed meter, autorange stroom metingen bij wissel en gelijk, en er hoeft geen battery :-).
MULTIMETER VC 260 SOLAR

Deze heeft treu RSM en kost 82,-
MULTIMETER VC840

Sine,
Ik dacht eerst dat je een veel grotere aanpassing had gedaan in die HP meter. Zulke tafel meters zijn echt idiaal voor op me werk tafel alleen waar kan je nog zulke meters kopen voor zo leuke prijs ?

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 06-07-2004 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op 06 juli 2004 @ 07:40:
Je moet eens ff bij conrad kijken.

Dit lijk me wel een goed meter, autorange stroom metingen bij wissel en gelijk, en er hoeft geen battery :-).
MULTIMETER VC 260 SOLAR

Deze heeft treu RSM en kost 82,-
MULTIMETER VC840
Ik hoef geen Voltcraft meer.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00
Ik heb deze meter gekregen voor mijn verjaardag.
Geen flauw idee wat 'ie kost, maar ik ben er erg blij mee! Hij heeft iig alle functie's die ik nodig heb, en zelfs meer. Helaas gaat ie niet vanzelf uit, maar met een oplaadbaar 9V blok is dat niet zo erg ;)
Overgens het jaar daarvoor dit soldeerstation gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er goedkopere (< €100,-) True RMS MM's in de omloop? Ik wilde eigenlijk voor Fluke gaan, maar die zijn echt te duur. Dat is gewoon gortig. Toen besloot ik om voor Meterman te gaan, maar die hebben geen true RMS meetfunctie. Dus....
True RMS is dan ook een vrij dure functie om te implementeren in een DMM.
Een analoog RMS-converter IC kost al snel meer dan E 10,- en als je het digitaal (in een DSP) wilt berekenen moet je ADC veel en veel sneller zijn dan voor de overige bereiken noodzakelijk is. Maakt het geheel ook duurder, zeker als het nauwkeurig moet blijven.

Gelukkig heb je het op zich niet heel vaak nodig, hoewel het natuurlijk opletten blijft.
Typische gevallen waarin gewone metingen de mist in gaan zijn die waarbij "vreemde" signaalvormen voorkomen, denk aan dimmers, vervormingsmetingen, PWM-sturingen etc.

De goedkoopste meter die ik ken die een goede true-RMS meting doet is (alweer) die Fluke 110 van E 150,- Maar die zit helaas dus ff boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255

ik heb de Fluke 185 (voor werk) erg fijn dingetje... ik heb alleen geen idee wat dat ding heeft gekost... ff zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://ic.display.nl/catalog/img/cat/07.10.185.jpg Afbeeldingslocatie: http://ic.display.nl/catalog/img/cat/07.10.183.jpg

/edit.. rond 300 euro... :|

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 40255 op 06-07-2004 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 91634 schreef op 06 juli 2004 @ 07:40:

Sine,
Ik dacht eerst dat je een veel grotere aanpassing had gedaan in die HP meter. Zulke tafel meters zijn echt idiaal voor op me werk tafel alleen waar kan je nog zulke meters kopen voor zo leuke prijs ?
Nop enkel van 110 naar 220 ombouwen

En waar je die vind ? overal zo'n beetje 2ehands.nl en marktplaats.nl zijn goede plaatsen om te beginnen.

Er stond laats nog een fluke 8000A voor 25 euro
Afbeeldingslocatie: http://www.eham.net/data/classifieds/images/103263.jpg

Kwestie van je ogen open houden dus.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wiste niet dat er zoveel tweedehands meter werden verkocht.

Ik ben al een fluke 8600A tafel meter tegen gekomen, veder zie ik dat er ook ander fluke meters voor een aardig prijs worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Anoniem: 91634 schreef op 07 juli 2004 @ 09:57:
Ik wiste niet dat er zoveel tweedehands meter werden verkocht.

Ik ben al een fluke 8600A tafel meter tegen gekomen, veder zie ik dat er ook ander fluke meters voor een aardig prijs worden verkocht.
Ja, oa een Fluke 79 serie II voor 75 euro... aan mij! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Ik werk nu al een aantal jaartjes met een Fluke 27/FM.

Ding is van 1984 en voor het laatst nagekeken vlak voor ik hem ontving in 1995.

Komt van de afsent en was compleet met koffer handleiding en highvoltage probe.
Alles bij elkaar heeft ie me niks :P gekost.
Was een kado van mn oom die op de afsent werkte als beveiliging. De meters werden niet meer gebruikt en toen heeft ie er maar 3 meegenomen :D

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

kickje.

Ben op zoek naar 2e hands liefst Fluke mulitmeter m.n. om voeding voltages te meten. Mijn budget ligt op 75 tot max 100eur.

Nu heb ik van elektronica bijna geen verstand en vraag me af wat een betere keus is:
Fluke 73 type III
of
Fluke 110

ook kom ik vaak de Fluke 87 tegen voor ongeveer EUR 125

Is er een tweaker met verstand van deze dingen die me kan adviseren. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Flukes zijn professionele meters, deze hebben lange garantie en geeft meestal betere meetresultaten. Een Fluke krijg je niet gemakkelijk opgeblazen.

Cheapass multimeters zijn snel opblaasbaar, zeker in labo elektriciteit.

Dynatek is geeft een goede prijs/kwaliteit-verhouding, deze zijn beveiligd tegen opblazen, meten redelijk goed en kosten niet teveel.

Vooral Fluke stroomtangen kunnen nogal duur gaan, zo erg dat de groothandelaars niet op voorraad hebben => 2 weken levertermijn.

True RMS is voor allerlei "rariteiten der elektriciteit" te meten. PWM, frequentieregelaars, geschakelde voedingen,... Hier kom je geen mooie gelijkspanning of sinus meer tegen, wel zwaar misvormde signalen. True RMS is ook niet de heilige oplossing, want ze kunnen tot een bepaalde niveau van "rariteiten" opvangen. De ene True RMS multimeter kan nauwkeuriger rare spanningen/stromen meten dan een ander.

Als je op je multimeter alle mogelijk getallen ziet voorbij komen, alsof het een randomgenerator is dan heb je echt wel True RMS nodig om iets zinniger resultaat op het schermpje te krijgen.

[ Voor 42% gewijzigd door rapture op 10-06-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

rapture schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 23:42:
Flukes zijn professionele meters, deze hebben lange garantie en geeft meestal betere meetresultaten. Een Fluke krijg je niet gemakkelijk opgeblazen.

Cheapass multimeters zijn snel opblaasbaar, zeker in labo elektriciteit.

Dynatek is geeft een goede prijs/kwaliteit-verhouding, deze zijn beveiligd tegen opblazen, meten redelijk goed en kosten niet teveel.

Vooral Fluke stroomtangen kunnen nogal duur gaan, zo erg dat de groothandelaars niet op voorraad hebben => 2 weken levertermijn.

True RMS is voor allerlei "rariteiten der elektriciteit" te meten. PWM, frequentieregelaars, geschakelde voedingen,... Hier kom je geen mooie gelijkspanning of sinus meer tegen, wel zwaar misvormde signalen. True RMS is ook niet de heilige oplossing, want ze kunnen tot een bepaalde niveau van "rariteiten" opvangen. De ene True RMS multimeter kan nauwkeuriger rare spanningen/stromen meten dan een ander.

Als je op je multimeter alle mogelijk getallen ziet voorbij komen, alsof het een randomgenerator is dan heb je echt wel True RMS nodig om iets zinniger resultaat op het schermpje te krijgen.
toon volledige bericht
Thx. maar weet je ook iets over de door mij genoemde Flukes. Zijn die geschikt voor wat ik wil en welke daarvan is het meest geschikt? :P

Deze kan ik nl binnen mijn budget kopen.

ps kan ik zo'n fluke ook aan een molex hangen en dat ie dan in zijn schermpje steeds de spanning realtime laat zien? Als je begrijpt wat ik bedoel.

ps2 Ik wil graag een fluke omdat die een goede reputatie hebben. Bovendien geven ze betrouwbare resultaten en zijn ze redelijk waardevast. ( Maar denk dat ik m me leven lang zal houden ;) )

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Help!!!! schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:18:
Thx. maar weet je ook iets over de door mij genoemde Flukes. Zijn die geschikt voor wat ik wil en welke daarvan is het meest geschikt? :P

ps kan ik zo'n fluke ook aan een molex hangen en dat ie dan in zijn schermpje steeds de spanning realtime laat zien? Als je begrijpt wat ik bedoel.

ps2 Ik wil graag een fluke omdat die een goede reputatie hebben. Bovendien geven ze betrouwbare resultaten en zijn ze redelijk waardevast. ( Maar denk dat ik m me leven lang zal houden ;) )
Ik heb alleen ervaring met een Fluke stroomtang, dat zijn niet bepaald gewone multimeters. Daarnaast nog 2 Dynatek multimeters.

In het labo met frequentieregelaars (PWM), hebben we eerst een Velleman multimeter gebruikt, deze geeft random getalletjes. Daarna mijn Dynatek 112 multimeter erop, een zinnig getal. Daarna nog een Fluke True RMS multimeter van de leraar erop, deze geeft hetzelfde getal als mijn Dynatek. Jaarlijks worden er paar Vellemans opgeblazen in een gemiddeld technische middelbare school, vooral spanning meten in Ampere-stand is een klassieker :X

Met een Dynatek 112 heb ik ook "domme dingen" gedaan, dat normaal multimeters kan opblazen, maar deze is goed beveiligd tegen opblazen. Enig nadeel, deze multimeter kan zichzelf niet automagisch uitschakelen, dus als je vergeet de multimeter af te zetten. Dan blijft dat continue doorgaan tot de batterijen leeg zijn.

Fluke is natuurlijk klasse om ermee te werken, het is gericht op elektriciens, dus mensen die voor hun werk moeten werken met een multimeter. Een elektricien kijkt niet op van € 100 meer of minder. Het moet natuurlijk juist meten en betrouwbaar zijn, zodat je echt op je multimeter kan vertrouwen. Uiteindelijk service, men moet niet moeilijk doen over de RMA's en volgens die doos van mijn Fluke is er standaard 3 jaar garantie.
Fluke 73 type III
of
Fluke 110

ook kom ik vaak de Fluke 87 tegen voor ongeveer EUR 125
Fluke 73 type III : De elektriciens-basismeter, het meet spanning, stroom (tot 10A) en weerstand. Het moet niet veel kunnen, maar wat het kan kan het ook heel goed. catalogusprijs € 214 (exclusief BTW)

Fluke 87 : wow, bijna een alles-meter (uitgezonderd, transistortest hfe-meting), je gaat geen elektriciens met zoiets zien rondlopen. Waarschijnlijk weet je niet eens waarvoor die extra functies dienen? catalogusprijs € 389 (exclusief BTW)

Fluke 110 : compacte meters, basis + extra functies, maar de 110 zelf is zonder stroommeting. 111 en 112 hebben wel stroommetingen. De nauwkeurigheid van deze meter is iets lager, maar dat is niet zo belangrijk. catalogusprijs € 126 (exclusief BTW)

Realtime zien? Het schermpje van een multimeter zit toch regelmatig te refreshen en nieuwe getallen te tonen? De ene multimeter kan dat sneller dan een ander.

Als je voor Fluke 110 gaat, dan kan je even goed voor een Dynatek 112 gaan. Een Fluke 110 is een zwaar gestripte multimeter, die weinig multi is en de nauwkeurigheid is vergelijkbaar met andere middenklasse multimeters.
http://www.speurders.nl/e...ter.2.1.0.1.239.3481.html
€ 68 ? Een goede middenklasse multimeter met veel functies.

Als je alleen spanning/stroom nauwkeurig moet kunnen meten, dan is een Fluke 73 goed. catalogusprijs € 214 (exclusief BTW)

Nauwkeurigheid zegt niet alles, tijdens de labo's elektriciteit/elektronica leer je veel over meetfouten en hoe deze op het minimum te houden. Dus ook multimeters gebruiken zoals het hoort, tegenwoordig zitten in de vele multimeters autorange zodat je niet meer manueel meetbereiken moet instellen, juiste meetbereik kiezen heeft een invloed op de nauwkeurigheid. Ja, het is mogelijk om een Fluke zodanig te "mishandelen" zodat je geen betere meetresultaten dan een bouwmarkt multimetertje krijgt. Gebruik deze meettoestellen ook zoals het hoort.
Bestaan er ook multimeters die de hoeveelheid ampere's kunnen meter over het lichtnet. Mijn eigen 'bouwmarkt' Kinzo multimetertje kan wel tot 10A meten, maar alleen gelijkstroom.
Een Fluke stroomtang die tot 600A AC kan meten zal wel genoeg zijn?

[ Voor 105% gewijzigd door rapture op 11-06-2005 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ok ik heb 2e hands een Fluke 73 II ipv III op de kopt getikt. Ding ziet er behoorlijk gebruikt uit en heb EUR 60 betaald.

Is dat een goede koop of heb ik toch wat teveel betaald?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 23:49
Anoniem: 44568 schreef op zondag 04 juli 2004 @ 16:23:
<a name=meetverschil href="/forum/list_messages/931100#meetverschil">Meetverschil tussen budget en duurdere multimeter</a>
MeterPrijsWaardeBron
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-1 M OhmInwendige weerstand
Dynatek 9020€ 122,-10 M Ohm
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-222 Volt ACWandcontactdoos
Dynatek 9020€ 122,-222,4 Volt AC
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-18,25 K OhmFan
Dynatek 9020€ 122,-18,11 K Ohm
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-13,09 Voltong. 13V DC
Dynatek 9020€ 122,-13,07 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-1,77 Voltong. 1,7V DC
Dynatek 9020€ 122,-1,77 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-5,19 VoltATX 5V DC
Dynatek 9020€ 122,-5,18 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-11,77 VoltATX 12V DC
Dynatek 9020€ 122,-11,73 Volt
Bouwmarkt - WEPA 04261€ 3,-3,39 VoltATX 3,3V DC
Dynatek 9020€ 122,-3,38 Volt
NB: er zijn geen geijkte spanningsbronnen gebruikt ;)
toon volledige bericht
het enigeste verschil wat ik zie is de inwendige weerstand die bij die van 122€ 10 keer zo groot is. Voordeel hiervan is dat je schakelingen dus minder belast wanneer je gaat meten, waardoor de waardes waarschijnlijk wat preciezer zullen zijn. Veel zal het echter niet uitmaken, want 1M ohm is al heel veel.

op school gebruiken bij ook gewoon zo'n cheep dingen van 10€ ofzo. Volgens bij zit er voor gewoon wat meet werk echt bijna geen evrschil tussen een duire en goedkope. Andere functionaliteiten zoals capaciteiten van condensatoren ed zitten we dan wel niet op. maar dat gebruik je toch niet bij gewoon wat Volt metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Help!!!! schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 17:26:
Ok ik heb 2e hands een Fluke 73 II ipv III op de kopt getikt. Ding ziet er behoorlijk gebruikt uit en heb EUR 60 betaald.

Is dat een goede koop of heb ik toch wat teveel betaald?
Professioneel materiaal wordt ook wel professioneel gebruikt, dus 100+ metingen per dag is vrij normaal. Of men neemt het mee naar allerlei werven en het wordt zwaar gebruikt.

Op marktplaats zie ik nog 2 Fluke 73's liggen, die 2 zijn zo te zien niet intensief gebruikt.
het enigeste verschil wat ik zie is de inwendige weerstand die bij die van 122€ 10 keer zo groot is. Voordeel hiervan is dat je schakelingen dus minder belast wanneer je gaat meten, waardoor de waardes waarschijnlijk wat preciezer zullen zijn. Veel zal het echter niet uitmaken, want 1M ohm is al heel veel.
En er is totaal geen beveiliging tegen opblazen, ik heb vroeger een stapel van deze goedkope multimeters opgeblazen, totdat ik een Dynatek 112 koop. Deze laat zich niet opblazen.

Eigenlijk de ideale multimeter voor Elektriciteit/Elektronica-studenten. Redelijk goedkoop, voldoende nauwkeurigheid, manueel meetbereiken kiezen (zo leer je tenminste nog fatsoenlijk meten, vergelijkbaar met auto's die manueel schakelen) en beveiligd tegen opblazen.

[ Voor 44% gewijzigd door rapture op 11-06-2005 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

rapture schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:27:
[...]

Professioneel materiaal wordt ook wel professioneel gebruikt, dus 100+ metingen per dag is vrij normaal. Of men neemt het mee naar allerlei werven en het wordt zwaar gebruikt.

Op marktplaats zie ik nog 2 Fluke 73's liggen, die 2 zijn zo te zien niet intensief gebruikt.
daar heb ik m ook vandaan. :)

Ik had hem gebeld en die 73 III had ie gister verkocht maar hij had er nog 1. Dus ik daar naar toe (was toevallig in de buurt) blijkt het een 73 II te zijn. Je kent t wel dat soort praktijken maar ja ik moest er snel 1 hebben dus toch maar meegenomen.

T is al een oudje denk ik. De meter zelf ziet er nog goed uit maar de gele beschermingsomhulsel is smerig en gebruikt.

Die fluke's hebben goede reputatie dus ik ga dr maar vanuit dat zelfs een oudje nog wel precieze en goede resultaten geeft.

Ter info:
12v internetten geeft: 12.08
12v onder load (prime95) geeft: 12.04
12v onder load (prime95 en videocard artifact testing) geeft soms 11.91 soms 12.02
5v onder load (prime95 en videocard artifact testing en grote bestanden kopieren) geeft 5.14

Lijkt me gewoon goed en er is ook niet veel schommeling. Wellicht is de 5v wat aan de hoge kant.

Nog bedankt voor je tips Rapture :)

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 11-06-2005 18:59 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
rapture schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:27:
En er is totaal geen beveiliging tegen opblazen, ik heb vroeger een stapel van deze goedkope multimeters opgeblazen, totdat ik een Dynatek 112 koop. Deze laat zich niet opblazen.

Eigenlijk de ideale multimeter voor Elektriciteit/Elektronica-studenten. Redelijk goedkoop, voldoende nauwkeurigheid, manueel meetbereiken kiezen (zo leer je tenminste nog fatsoenlijk meten, vergelijkbaar met auto's die manueel schakelen) en beveiligd tegen opblazen.
nou er zit toch een glaszekering, op school hebben ze er al genoeg opgeblazen en doen het nog steeds. is btw een voltcraft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
okay, ik zal ook posten over alle multimeters die ik in mijn handen heb gehad:

dynatec en fluke zijn voor mij even goed, ik ben een groot voorstander van auto range en dat doen deze meters erg goed.
Verder beschikken de meters vaak over een auto power off. wat als voordeel heeft dat ze er lang met hun batterijen doen. (de batterij van mn eigen fluke heb ik zelfs nog nooit gezien)
verder zijn ze over het algemeen wat steviger uit gevoerd en liggen ze wat lekker in de hand.

de goedkope meters bij de bouwmarkt ect, hebben geen autorange en zijn al helemaal niet zuinig met je baterijen. als er iets vervelend is dan is het wel een multimeter die het niet werk omdat z'n batterij leeg is. verder is autorange gewoon verslavend en daarom zou ik die dingen niet kopen. ook zijn die dingen over het algemeen zo ligt dat ze geen eens fatoenlijk blijven liggen of staan (vaak kunnen ze geen eens staan)

ik heb nu zelf een fluke 77III, ik heb hem gekocht op marktplaats voor 75€...

Afbeeldingslocatie: http://isswww.co.uk/images/fluke/77III.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door hilbren op 12-06-2005 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
darklord007 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 19:10:
[...]

nou er zit toch een glaszekering, op school hebben ze er al genoeg opgeblazen en doen het nog steeds. is btw een voltcraft 8)7
Je hebt opblazen en opblazen, het hangt er maar vanaf hoe je het ding mishandeld

Spanning meten met de meter in het stroom bereik gaat meestal wel goed ( lees de zekering flapt er uit en de meter overleeft het ) ALS de kortsluit stroom niet te hoog is heet dat, aan een 4700uF elco op 325V moet ik dat nog zien bijvoorbeeld.

Ook spanning meten in de OHMs stand is erg destructief voor de meeste meters, de gemiddelde fluke kun je zonder pijn direct in de 220 prikken, dat kun zeker NIET met een goedkopie meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 12-06-2005 12:17 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:06

Nox

Noxiuz

heb een Ero M300 die is best goed. wat jij ook wilt, gelijk of wissel spanning, ohms en A. thats it. was goedkoop tijdje gelee bij de karwei.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

darklord007 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 19:10:
Vooral als je de multimeter in 10 of 20A stand zet om stromen aan een motor te meten. Daarna de meetsnoeren uittrekt, ergens anders insteekt om spanningen van zo'n motor te meten. Wel deze meetbereik is op goedkope toestellen meestal niet afgezekerd => boem! Zelfs al draai je de knop naar spanningsmeetbereiken, maar je vergeet de meetsnoeren te versteken => boem!

Goede multimeters gaan piepen als je de knop op spanningsmeetbereiken zet, terwijl de meetsnoeren fout steken. Goede multimeters zijn volledig afgezekerd, inclusief 10 of 20A meetbereik.

Weerstand proberen meten van een stopcontact is vrij ongezond, een Dynatek 112 maakt rare piepjes, maar kan er tegen.

[ Voor 72% gewijzigd door rapture op 12-06-2005 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Sine schreef op zondag 12 juni 2005 @ 12:17:
[...]

Je hebt opblazen en opblazen, het hangt er maar vanaf hoe je het ding mishandeld

Spanning meten met de meter in het stroom bereik gaat meestal wel goed ( lees de zekering flapt er uit en de meter overleeft het ) ALS de kortsluit stroom niet te hoog is heet dat, aan een 4700uF elco op 325V moet ik dat nog zien bijvoorbeeld.

Ook spanning meten in de OHMs stand is erg destructief voor de meeste meters, de gemiddelde fluke kun je zonder pijn direct in de 220 prikken, dat kun zeker NIET met een goedkopie meter.
haha, nee daar heb je gelijk in. wij werken dan ook nog niet met zo'n grote stromen.

het is natuurlijk wel zo dat je zo'n goedkope meter heel vaak goed kunt opblazen en een nieuwe kopen totdat je even veel geld kwijt bent dan de prijs van zo'n dure meter.

maar waar het om ging was of er verschil zat in de gemeten waardes. en die verschillen zijn volgens mij zeer klein. Als ze er al zijn komen ze alleen naar voren bij speciale metingen (hoge uitgangsimpendantie ofzo)

[ Voor 12% gewijzigd door darklord007 op 12-06-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

darklord007 schreef op zondag 12 juni 2005 @ 14:57:
haha, nee daar heb je gelijk in. wij werken dan ook nog niet met zo'n grote stromen.

het is natuurlijk wel zo dat je zo'n goedkope meter heel vaak goed kunt opblazen en een nieuwe kopen totdat je even veel geld kwijt bent dan de prijs van zo'n dure meter.

maar waar het om ging was of er verschil zat in de gemeten waardes. en die verschillen zijn volgens mij zeer klein. Als ze er al zijn komen ze alleen naar voren bij speciale metingen (hoge uitgangsimpendantie ofzo)
ff een weerstandje meten op een ATX-mobo, de pc staat uit maar vergeten de stekker uit de voeding te trekken. En knal daar gaat wat stroom door de weerstandsmeting.

Opblaasbestendigheid is nodig, zeker als we met "onprofessioneel" publiek op GoT zitten. Niet iedereen heeft elektriciteit of elektronica gestudeerd. En zelfs al ben je gediplomeerd in die vakken, dan kan je nog een foutje maken en boem!

Verschil in de gemeten waarden? Dan ga ik hier een lang verhaal vertellen over meetfouten (snelcursus elektriciteit/elektronica-labo-basismetingen):

1) Basiswerking van multimeters en direct zien we al paar fysieke grenzen:
Lang lang geleden had men de Ampere-meter uitgevonden, men wist dat spoelen een magnetisch veld opwekken afhankelijk van de stroom. Dus je kan de wijzer laten bewegen afhankelijk van de stroom.

Door Wet van Ohm te gebruiken kan je een Ampere-meter misbruiken als Volt-meter. Een weerstandje serie zetten aan de Ampere-meter en je kan hiermee spanning meten. Als je 1MOhm serie aan een Ampere-meter hangt en je leest 0,0003A af. Serie zegt dat de stroom overal constant is, er staat 300V over de weerstand (U = I * R = 0,0003A * 1 MOhm). Er staat ook een bepaalde spanning over de meter. Door een hele grote weerstand te kiezen beperk je het invloed van de inwendige weerstand van de Ampere-meter. Die hele grote weerstand beperkt ook de invloed van de multimeter in de schakeling waar je wilt meten.

Er zijn andere multimeters (tegenwoordig zijn er ook niet-analoge multimeters :D ) die een Volt-meter als basis gebruiken en stroom kan meten door een weerstand parallel te schakelen. bv 0,001 Ohm parallel op de Volt-meter en je ziet 0,003V op de meter staan. Spanning is bij parallel overal hetzelfde, dus er vloeit 3A door de weerstand (I = U / R = 0,003V / 0,001 Ohm). Er vloeit ook een stroom door de Volt-meter, gelukkig heeft deze een hoge inwendige weerstand zodat het invloed tot het minimum herleid word.

Weerstanden worden gemeten door een spanning op de weerstand te zetten, de spanning en weerstand meten. Hierop Wet van Ohm toepassen, direct zien we al een probleem. Er bestaat een kleine- en een groot weerstand meetmethode. Kleine weerstanden laten veel stroom vloeien, dus zo nauwkeurig mogelijk de stroom meten, terwijl de spanning met een "foutere" meetmethode ook kan. Grote weerstanden laten weinig stroom vloeien... Als de schakeling onder spanning staat, dan je hele rare weerstandsmetingen krijgen.

Gelijkspanning/stroom meten is de basis, dus wisselspanning/wisselstroom wordt gelijkgericht en gecompenseerd om te kunnen meten. Met het compenseren gaat men ervan uit dat er een mooie sinus is, daarom krijg je rare dingen als je PWM, dimmers, frequentieregelaars,... gaat meten. Om die dingen goed te meten, moet je een True RMS multimeter halen. True RMS is geen wondermiddel, deze multimeters hebben een crest factor in hun specs staan, crest factor = Vmax / Vrms is de verhouding van "misvorming van spanning/stroom" en natuurlijk tot hoe "misvormd" je multimeter nog correct kan meten. Crest factor van gewone sinus is wortel 2 = 1,414. Mijn True RMS stroomtang heeft een crest factor van 2,4, deze kan dus nogal "misvormde" stromen meten. Bij de crestfactor kan er nog een extra percentage meetfout bij de standaardmeetfout komen. Dit zorgt ervoor dat je AC niet zo nauwkeurig als DC kan meten.

2) het meetbereikprobleem en tolerantie-berekeningen:
Als je 5V-lijn probeert te meten. Dan kan je de multimeter (/me grabbelt naar z'n multimeter) instellen op 200mV, 2V, 20V, 200V & 600V. Als je te laag instelt, dan slaat de wijzer buiten het bereik (deze kan zelfs breken door te hard slaan) en de digitale multimeters zeggen dat je "out of range" gaat. Dan kunnen we de multimeter toch op 600V zetten en gegarandeerd dat je in computers kunnen meten zonder dat we ooit "out of range" gaan of niet? Natuurlijk is het niet zo simpel.

Hoe maakt men zulke hoge meetbereiken? Bij de Volt-meters zet men een serie-weerstand aan de inwendige weerstand, zodat er een spanningsdeler ontstaat. Als een Volt-meter met 1MOhm inwendige weerstand en kan maar tot 2V meten. Dan zetten we een weerstand van 9MHom serie, als er 10V op het geheel staat, dan staat er 1V op de Volt-meter. Uiteraard hebben deze weerstanden ook een tolerantie.

De tolerantie staat in de multimeterhandleiding en in de vorm van bv 0,8% + 1 digits (Dynatek 112, handleiding kwijt, basistolerantie volgens google). De tolerantie slaat op je meetbereik en niet op de gemeten waarde.

Als ik de multimeter op 600V instelt, dan is de tolerantie : 600*0,8%+ 1 * laatste cijfertje van het schermpje. Bij mijn multimeter is het laatste cijfer een gewone eenheid (dus geen tiental, tiende of honderdtal), na wat rekenen bekom ik 5,8V afwijking. Deze afwijking gaat zowel naar boven als naar onderen, ff meetsnoeren in een molex (Coolermaster Extreme Power 380W) steken en op het schermpje komt 4V. De echt waarde ligt tussen bovengrens 9,8V en ondergrens -1,8V. Met andere woorden, we zijn bullshit aan het meten.

Als ik de multimeter op 20V instelt, dan is de tolerantie : 20*0,8%+ 1 * laatste cijfertje van het schermpje. Dat laatste cijfer is een honderdste (0,01), na wat rekenen bekom ik 0,17V afwijking. Deze afwijking gaat zowel naar boven als naar onderen, ff meetsnoeren in een molex steken en op het schermpje komt 5,00V. De echt waarde ligt tussen bovengrens 5,17V en ondergrens -4,83V. Deze meting is zinniger en de voeding doet z'n werk goed. Want die mag 5% afwijken met bovengrens van 5,25V en ondergrens 4,75V.

Moeten we heel nauwkeurige multimeters gebruiken om te controleren of een computervoeding overbelast is? Nee, we zitten hier geen studie over voedingen te maken, het is geen wetenschappelijk onderzoek ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 12-06-2005 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
je hebt helemaal gelijk over de werking van de multimeter. En natuurlijk hebben duurdere voedingen ook meer functies/beveiligingen. Maar om gewoon wat te meter heb je genoeg aan zo'n cheap ding. Ze meter nauwkeurig genoeg, en hebben genoeg functies.

Daarnaast is het zo dat wanneer je niet weet hoe je moet meten (volt paralel en stroom in serie), je ook niet moet gaan meten aan je pc.

Ik zou alleen een dure meter kopen als deze ook echt nodig is voor een bepaald doel. Om gewoon wat te meten (en dat was volgens mij de vraag) zijn die goedkope dingen goed zat.

en als je er een goed opblaast, koop je toch weer gewoon een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

darklord007 schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:14:
je hebt helemaal gelijk over de werking van de multimeter. En natuurlijk hebben duurdere voedingen ook meer functies/beveiligingen. Maar om gewoon wat te meter heb je genoeg aan zo'n cheap ding. Ze meter nauwkeurig genoeg, en hebben genoeg functies.

Daarnaast is het zo dat wanneer je niet weet hoe je moet meten (volt paralel en stroom in serie), je ook niet moet gaan meten aan je pc.

en als je er een goed opblaast, koop je toch weer gewoon een nieuwe
Over voedingen gesproken, we zitten in GoT ook niet massaal Q-tecs aan te raden? Wel een voeding die degelijk is bv een Tagan 380W. Natuurlijk zijn er ook Antec Truepower en andere duurdere voedingen.

Zo is het ook met multimeters, ofwel kijk je in MBM naar de spanningen ofwel koop je een degelijke multimeter. Rond de € 60 vind je ofwel een goede nieuwe Dynatek 112 ofwel een goede tweedehandse Fluke 73, 77,... Een degelijke multimeter koop je 1x en je werkt er jarenlang mee.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 12-06-2005 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

rapture schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:11:
[...]

Over voedingen gesproken, we zitten in GoT ook niet massaal Q-tecs aan te raden? Wel een voeding die degelijk is bv een Tagan 380W. Natuurlijk zijn er ook Antec Truepower en andere duurdere voedingen.

Zo is het ook met multimeters, ofwel kijk je in MBM naar de spanningen ofwel koop je een degelijke multimeter. Rond de € 60 vind je ofwel een goede nieuwe Dynatek 112 ofwel een goede tweedehandse Fluke 73, 77,... Een degelijke multimeter koop je 1x en je werkt er jarenlang mee.
helemaal eens. Ik begrijp de afweging om een goedkope te nemen ook wel.

Echter als je een fluke neemt dan kun je er iha gewoon op vertrouwen dat ie goed en nauwkeurig meet en bovendien redelijk opblaasbestendig is.
Als ik dan kijk wat je voor EUR 75 op marktplaats kunt krijgen dat is mij dat het wel waard. Zo'n fluke gaat ook nog ns jaren mee en heeft een goede 2e handswaarde.

Nu moet ik wel zeggen dat ik door tijdgebrek niet de beste deal heb gesloten. Maar als je iets meer tijd hebt kun je echt in zeer goede staat verkerende 73 en 77 multimeters vinden voor die EUR 75,=

PC Specs

Pagina: 1