S-ATA partities maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• Ricoh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03-2025
Moet je na het maken van een array, eerst FDISK draaien om partities te maken, voordat je XP kunt installeren ? Of kun je na een windows installatie nog partities aanmaken met Partition Magic ?

En ondersteund FDISK wel 2x160 gb hd's icm een Asus K8V ?

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ricoh schreef op 16 juli 2004 @ 00:50:
Moet je na het maken van een array, eerst FDISK draaien om partities te maken, voordat je XP kunt installeren ? Of kun je na een windows installatie nog partities aanmaken met Partition Magic ?

En ondersteund FDISK wel 2x160 gb hd's icm een Asus K8V ?
Je kan met PM partities weizigen en aanmaken na de installatie van Windows. Dat kan ik je met zekerheid vertellen. Je moet na het maken van een array altijd Fdisk of iets anders gebruiken op partities te maken. Deze kan je tijdens de installatie van Windows kiezen en formateren.

Fdisk ondersteund volgens mij wel 160 GB HD's, moet je wel de ondersteuning voor grote HDD's aanzetten (kan bij het opstarten van Fdisk).

Succes :).

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-03 22:19
Ricoh schreef op 16 juli 2004 @ 00:50:
...
Als je array is aangemaakt kun je in principe de stuurprogramma's draaien tijdens je XP setup. Bij het opstarten van je setup ff op F6 drukken en je stuurprogrammafloppy (scrabbelwoord) laden. Als Windows eenmaal is geïnstalleerd kun je met Partition Magic gewoon partities maken.

edit:
Iets met spuitje 11 enzo ;) : Succes ermee

[ Voor 6% gewijzigd door CamU op 16-07-2004 00:54 ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• Ricoh
Dus ik kan eerst in Fdisk 1 partitie aanmaken, daar windows op installeren, en later met PM extra partities toevoegen. Ook al is er maar 1 partitie op dat moment wat ook nog de system partitie is ?

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:53
Zelfs het aanmaken van partities voor installatie is niet noodzakelijk, aangezien dit vanuit de Windows setup mogelijk is. Zodra je een array hebt aangemaakt (en natuurlijk de juiste drivers beschikbaar hebt), is een RAID array voor je systeem gewoon 1 harde schijf: Windows kan deze schijf dus ook partitioneren.

Verwijderd

nou .... ik ben daar de afgelopen weken ook mee aan het "stoeien" geweest.
Een raid systeem draait in principe alleen op een dynamische schijf.
Partition Magic, de naam zegt het al kan overweg met partities maar niet met volumes. Ik heb geen enkele volume manager alla partion magic kunnen vinden.

Uiteindelijk na 6 keer testen en doen heb ik het zo opgelost, eerst met fdisk de schijven ingedeelt, dus op beide schijven een partitie van 15 GB als opstart ( ik had liever 4 Os'sen) maar dat blijkt redelijk onmogelijk.
Windows setup pakt domweg de hele schijf die je later niet meer kan veranderen, mij niet gelukt althans.
Setup van windows op een 15 GB voorgedefineerde partitie werkt wel, die kan je laten starten, en helaas proef ondervindelijk vast moeten, zichzelf laten omzetten naar een dynamische disk, want alleen dan lijkt de veritas volume manager het te kunnen. (ZUCHT) zelfs al ziet ie 2 boot partities er kan er maar 1 opstarten op een dyn. disk. en die volume kun je niet meer wijzigen.
Daarna kun je in het overgebleven deel 2x145 GB naar hartelust stoeien met striped spanned en eventueel mirrored.
Het staat ook al een beetje en F.A.Q. van deze groep.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ....
En dat ik je een berg frustratie bespaar...

• Ricoh
Bedankt voor je uitleg, ik zal dus eerst FDISK eroverheen moeten halen. Even een windows 98 boot disk maken dus.

Tijdens de windows setup vraag ie om de driver diskette. Die zat niet bij mijn mobo.
Ik heb fasttrack drivers gedownload en op diskette gezet, maar die pakt hij niet.
Heb ik misschien de verkeerde drivers ?

Ik heb ze hier vandaan gehaald:
http://www.asus.com.tw/su...=K8V%20Deluxe&Type=Latest
Onder drivers, en dan Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37.

[ Voor 65% gewijzigd door Ricoh op 16-07-2004 01:45 ]

Verwijderd

Ziet windows de schijven uberhaupt wel van een 98 bootschijfje ?
als dat zo is gewoon fdisken ;-)
En dan XP erop zetten

De maxblast3 bootable CD was wel een uitkomst daar zitten al veel raid drivers op
en even de (s)ata setting veranderd staan nu netjes in udma 6
60 Mb sec single 128 Mb p sec stripe

• Ricoh
Shit zooi met die diskette's altijd.. Hij geeft I/O error bij die boot disk
Hij doet het nu wel... lekke irri, twee pc's met maar 1 disk drive :(

[ Voor 35% gewijzigd door Ricoh op 16-07-2004 02:24 ]

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ricoh schreef op 16 juli 2004 @ 02:11:
Shit zooi met die diskette's altijd.. Hij geeft I/O error bij die boot disk
Goede drivers gebruikt (er staan er meer op de diskette), of gewoon floppy eruit, even een half rondje draaien en floppy erin :) (werkte bij mij altijd).

• Ricoh
Bobje schreef op 16 juli 2004 @ 02:25:
[...]
Goede drivers gebruikt (er staan er meer op de diskette), of gewoon floppy eruit, even een half rondje draaien en floppy erin :) (werkte bij mij altijd).
ik moet toch gewoon de drivers uit de directory WinXP in de root van de diskette zetten ? of moet ik Makedisk uitvoeren?

Fdisk geeft nu dus na het partitioneren 43 gig aan
Als ik een primay aanmaak van bv 20 gig, en de rest extended, en hij geeft maar 43 gig aan, dan neem ik aan dat dat in windows zelf wel de originele gootte zal zijn ?

[ Voor 23% gewijzigd door Ricoh op 16-07-2004 02:33 ]

Verwijderd

Ricoh schreef op 16 juli 2004 @ 02:31:
[...]

ik moet toch gewoon de drivers uit de directory WinXP in de root van de diskette zetten ? of moet ik Makedisk uitvoeren?

Fdisk geeft nu dus na het partitioneren 43 gig aan
Als ik een primay aanmaak van bv 20 gig, en de rest extended, en hij geeft maar 43 gig aan, dan neem ik aan dat dat in windows zelf wel de originele gootte zal zijn ?
is toch prima 43 GB en ja XP ziet de rest wel
overigens 160 GB formateren werd ik ook niet blij van vanuit XP setup (2 uur )
43 GB aangeven kan een fout zijn in fdisk als je de oude versie hebt want die ziet niet meer dan 64GB en versere 137 GB maar een primaire partitie van 20 GB is genoeg ...
tipje ik heb alle program files op een striped disk staan lekker snel ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 02:54 ]

• Ricoh
20 gig partitie is gemaakt

Ik ga die setup nu proberen met een nieuwe drivers disk

Verwijderd

Bedacht ik me nog, heb je in de bios je raid bios wel aangezet ?
anders werken die setup F6 disks ook niet ...

Als je er een partitie op kan aanmaken kan die 16 bits pre XP instaleren

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 03:19 ]

• Ricoh
ja, die stond standaard aan
Die disk werkte gelukkig.. Hijs nu files aan het kopieeren :)
WinXP SP1, hopen dat mijn oude DVD-rom hem veilloos leest :z

[ Voor 26% gewijzigd door Ricoh op 16-07-2004 03:26 ]

Verwijderd

succes verder
ik ga slapen

• Ricoh
Bedankt voor je hulp, pitze

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt genoeg aan alleen XP. PM is troep en niet alle versies van FDISK kunnen met schijven >64GB overweg. Duw de XP setup CD in de gleuf, laad de SATA drivers, maak een bootpartitie aan en installeer uiteindelijk XP daarop. Later in XP kun je de andere partities eenvoudig via schijfbeheer aanmaken :)

Dit is wel erg basic en het staat dan wel niet letterlijk in de FAQ van dit subforum vermeld, maar in Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller? en in de handleiding van Windows XP staan alle antwoorden.

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 16-07-2004 06:52 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.