Slechte of te zwakke voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Shades
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zal eerst ff de specs geven, is denk ik wat duidelijk voor het verhaal:

A-open QF50-b kast met standaard ATX 300gtf voeding
AMD XP 2600+ barton
A7N8X-Deluxe rev 2.0 bios 1007 uber
Asus fx5600 128 td met 4cm casefan
2x A-data 256 MB pc3200 in dual channel op 166
1x Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB +8 MB SATA
1x lite-on 52-32-52 brander
1x lite-on 16-48 dvd-rom
Revoltec Rheobus 3,5 met daarop 3x casefan + cpufan
Floppy

Heb sinds een maandje een te lage en instabiele 5+ V lijn. Idle is ie zo'n 4,75 V, is nog net binnen de marge. Maar met een beetje stressen komt ie al snel op 4,60 V.
Verder is de 12 V en de 3,3 V goed, Vcore schommelt tussen 1,66 en 1,70 V i.p.v 1,65 V maar dat lijkt mij niet zo erg, altijd een paar MHztjes meer. Dit heb ik gemeten met MBM5, asus Probe en uit bios. Dacht eerst bij me zelf, mijn voeding zal z'n beste tijd wel hebben gehad, voor controle ff wat gaan testen...

1e test: alleen videokaart en MB aangesloten en in bios de voltages bekijken.
niet echt veel veranderd, nu zo'n 4,78 V

2e test: cpu onderklokken op 500 MHz en weer voltages bekijken. Nu zelfs 4,80 V

Dit lijkt me allemaal veel laag gezien het eerder stabiel tussen de 5,04 V en 4,99 V draaide. Ik naar Norrod voor garantie, gezien de voeding nog maar 9 maanden oud was. Heb ik daar een nieuwe Q-tec 350 Watt voeding gekregen. Ik niet al te blij, omdat ik slechte ervaing heb met Q-tec, maar ze hebben geen andere merken.

Ik, toch vol hoop, de nieuwe voeding erin gezet en de voltages bekeken met alles normaal aangesloten. Nu heb ik zo'n 4,78 V idle en 4,70 V gestrest. Dit lijkt mij ook
niet goed, is wat stabieler, maar nog steeds laag. Alles weer losgekoppeld op video en MB na en cpu op 500 MHz en nu is ie 4,89 V.

Waar kan die lage 5 v lijn aan liggen?

Kan ik van Norrod verwachten dat ze een voeding uit een nieuwe A-open kast halen voor de garantie? Gezien ik nu een minder kwalitatieve voeding heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 09:43
Ik weet niet hoe t zit met de garantie en andere voorwaarden bij norrod (nog nooit wat gekocht), maar ik zou toch voor een beter voeding gaan.
Zelf ook een q-tech gehad en na 3 maanden wild m'n computer niet meer booten, a-open psu (350 watt) was voor mij de truc.
veel succes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

Misschien kan je daar vragen of je voeding nog goed is, mocht het niet zo zijn, krijg je denk ik ook gelijk advies, over welke je dan het beste kan kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Shades
  • Niet online
GJ-tje schreef op 14 juli 2004 @ 20:44:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

Misschien kan je daar vragen of je voeding nog goed is, mocht het niet zo zijn, krijg je denk ik ook gelijk advies, over welke je dan het beste kan kopen...
Bedankt voor de topic, heb daar wel eens wat rond gekeken, maar op dit moment niet aangedacht om het daar te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De A7N8X serie bordjes hebben een structureel lage 5V meting in combinatie met een relatief hoge 5V belasting. Hierdoor zie je én lagere metingen met MBM/bios/speedfan als een multimeter én dat de 5V instort (en de 12V gaat pieken) bij hogere belasting met een budgetvoeding.

Bovendien kan de Qtec 350 niet het vermogen leveren waar hij zijn modelrating voor draagt. De rating 350 slaat op het maximaal vermogen wat de voeding in 10 (?) seconden kan leveren voor af te slaan of uit te branden. Het vermogen wat ze kunnen leveren bij 24/7 continue gebruik ligt gemiddeld maar bij 80% daarvan (tussen 72~85%). Voor de Qtec 350 moet je dus denken aan een vermogen van 280 Watt (tussen 252~296W).

Zie ook:
- Hangen en Opstartproblemen troubleshooter : # Voeding
- Q-tec voedingen ervaringen topic
- Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

Persoonlijk zou ik voor een andere (merk) voeding gaan als de lage 5V lijn je ook belemmert de PC normaal te gebruiken. In bovengenoemd topic is genoeg te vinden over welke voeding eventueel geschikt zou zijn.

Als hij het gewoon goed doet is er verder niets aan de hand. Onboard metingen op de A7N8X series zijn nu eenmaal afwijkend (5V lager / Vcore hoger) tov een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Shades
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 23:48:
De A7N8X serie bordjes hebben een structureel lage 5V meting in combinatie met een relatief hoge 5V belasting. Hierdoor zie je én lagere metingen met MBM/bios/speedfan als een multimeter én dat de 5V instort (en de 12V gaat pieken) bij hogere belasting met een budgetvoeding.

Bovendien kan de Qtec 350 niet het vermogen leveren waar hij zijn modelrating voor draagt. De rating 350 slaat op het maximaal vermogen wat de voeding in 10 (?) seconden kan leveren voor af te slaan of uit te branden. Het vermogen wat ze kunnen leveren bij 24/7 continue gebruik ligt gemiddeld maar bij 80% daarvan (tussen 72~85%). Voor de Qtec 350 moet je dus denken aan een vermogen van 280 Watt (tussen 252~296W).

Zie ook:
- Hangen en Opstartproblemen troubleshooter : # Voeding
- Q-tec voedingen ervaringen topic
- Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

Persoonlijk zou ik voor een andere (merk) voeding gaan als de lage 5V lijn je ook belemmert de PC normaal te gebruiken. In bovengenoemd topic is genoeg te vinden over welke voeding eventueel geschikt zou zijn.

Als hij het gewoon goed doet is er verder niets aan de hand. Onboard metingen op de A7N8X series zijn nu eenmaal afwijkend (5V lager / Vcore hoger) tov een multimeter.
Bedankt voor het verhaal over de Q-tec 350. Die heb ik dus ook bij norrod verteld en heb nu dus een nieuwe A-open 300 Watt voeding gekregen die standaard geleverd wordt bij de QF50-b kast. De 5 V lijn ligt nu stabiel op 4.80 V, ook de andere voltages zijn nu super stabiel. De afwijkende waardes zal ik dan wel accepteren gezien dat normaal is bij A7N8X bordjes. Ik kan nu gelukkig weer normaal zware spelen draaien (bv Far Cry) zonder uitval van de pc...

Wil nog wel ff aangeven dat ik het slecht vind van Norrod Groningen dat ze een slechtere voeding als garantie omruilen terwijl ze dezelfde voeding er wel hebben liggen en die pas krijgt na 2 dagen langskomen en wat door te drammen. Voor mij een minpuntje om bij Norrod te kopen...
Pagina: 1