Zal eerst ff de specs geven, is denk ik wat duidelijk voor het verhaal:
A-open QF50-b kast met standaard ATX 300gtf voeding
AMD XP 2600+ barton
A7N8X-Deluxe rev 2.0 bios 1007 uber
Asus fx5600 128 td met 4cm casefan
2x A-data 256 MB pc3200 in dual channel op 166
1x Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB +8 MB SATA
1x lite-on 52-32-52 brander
1x lite-on 16-48 dvd-rom
Revoltec Rheobus 3,5 met daarop 3x casefan + cpufan
Floppy
Heb sinds een maandje een te lage en instabiele 5+ V lijn. Idle is ie zo'n 4,75 V, is nog net binnen de marge. Maar met een beetje stressen komt ie al snel op 4,60 V.
Verder is de 12 V en de 3,3 V goed, Vcore schommelt tussen 1,66 en 1,70 V i.p.v 1,65 V maar dat lijkt mij niet zo erg, altijd een paar MHztjes meer. Dit heb ik gemeten met MBM5, asus Probe en uit bios. Dacht eerst bij me zelf, mijn voeding zal z'n beste tijd wel hebben gehad, voor controle ff wat gaan testen...
1e test: alleen videokaart en MB aangesloten en in bios de voltages bekijken.
niet echt veel veranderd, nu zo'n 4,78 V
2e test: cpu onderklokken op 500 MHz en weer voltages bekijken. Nu zelfs 4,80 V
Dit lijkt me allemaal veel laag gezien het eerder stabiel tussen de 5,04 V en 4,99 V draaide. Ik naar Norrod voor garantie, gezien de voeding nog maar 9 maanden oud was. Heb ik daar een nieuwe Q-tec 350 Watt voeding gekregen. Ik niet al te blij, omdat ik slechte ervaing heb met Q-tec, maar ze hebben geen andere merken.
Ik, toch vol hoop, de nieuwe voeding erin gezet en de voltages bekeken met alles normaal aangesloten. Nu heb ik zo'n 4,78 V idle en 4,70 V gestrest. Dit lijkt mij ook
niet goed, is wat stabieler, maar nog steeds laag. Alles weer losgekoppeld op video en MB na en cpu op 500 MHz en nu is ie 4,89 V.
Waar kan die lage 5 v lijn aan liggen?
Kan ik van Norrod verwachten dat ze een voeding uit een nieuwe A-open kast halen voor de garantie? Gezien ik nu een minder kwalitatieve voeding heb gekregen.
A-open QF50-b kast met standaard ATX 300gtf voeding
AMD XP 2600+ barton
A7N8X-Deluxe rev 2.0 bios 1007 uber
Asus fx5600 128 td met 4cm casefan
2x A-data 256 MB pc3200 in dual channel op 166
1x Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB +8 MB SATA
1x lite-on 52-32-52 brander
1x lite-on 16-48 dvd-rom
Revoltec Rheobus 3,5 met daarop 3x casefan + cpufan
Floppy
Heb sinds een maandje een te lage en instabiele 5+ V lijn. Idle is ie zo'n 4,75 V, is nog net binnen de marge. Maar met een beetje stressen komt ie al snel op 4,60 V.
Verder is de 12 V en de 3,3 V goed, Vcore schommelt tussen 1,66 en 1,70 V i.p.v 1,65 V maar dat lijkt mij niet zo erg, altijd een paar MHztjes meer. Dit heb ik gemeten met MBM5, asus Probe en uit bios. Dacht eerst bij me zelf, mijn voeding zal z'n beste tijd wel hebben gehad, voor controle ff wat gaan testen...
1e test: alleen videokaart en MB aangesloten en in bios de voltages bekijken.
niet echt veel veranderd, nu zo'n 4,78 V
2e test: cpu onderklokken op 500 MHz en weer voltages bekijken. Nu zelfs 4,80 V
Dit lijkt me allemaal veel laag gezien het eerder stabiel tussen de 5,04 V en 4,99 V draaide. Ik naar Norrod voor garantie, gezien de voeding nog maar 9 maanden oud was. Heb ik daar een nieuwe Q-tec 350 Watt voeding gekregen. Ik niet al te blij, omdat ik slechte ervaing heb met Q-tec, maar ze hebben geen andere merken.
Ik, toch vol hoop, de nieuwe voeding erin gezet en de voltages bekeken met alles normaal aangesloten. Nu heb ik zo'n 4,78 V idle en 4,70 V gestrest. Dit lijkt mij ook
niet goed, is wat stabieler, maar nog steeds laag. Alles weer losgekoppeld op video en MB na en cpu op 500 MHz en nu is ie 4,89 V.
Waar kan die lage 5 v lijn aan liggen?
Kan ik van Norrod verwachten dat ze een voeding uit een nieuwe A-open kast halen voor de garantie? Gezien ik nu een minder kwalitatieve voeding heb gekregen.