[Debian] pci wlan nic

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 17:31
Ik ben nu al een paar dagen lijsten aan het aflopen met linux friendly wireless nics, en aan het kijken of ik die dan ook ergens kan bestellen.
Echter een heleboel van de kaarten in bijvoorbeeld deze lijst, zijn óf niet te krijgen, óf er is een nieuwere versie van met een andere chipset die weer niet werkt (broadcom).
Wordt er een beetje mismoedig van eigenlijk, en ben bang dat ik alsnog een sucky kaart bestel.

Iemand die op dit moment een werkende PCI 802.11 setup heeft?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Het enigste waar je op moet letten is dat je er 1 koopt met prism 2.x chipset.

De rest zou ik gewoon niet aan beginnen.

• IceBlade
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07-2018
Ik heb in mijn laptop een Intel PRO wireless 2100. Deze werkt perfect in linux. En ook in Debian. De driver hiervoor maakt gebruik van een firmware lader. <a href="http://ipw2100.sf.net">http://ipw2100.sf.net</a> Ik weer niet of deze chip wel voor normale PCI kaartjes beschikbaar is. Je hebt ook kaarten die native in de kernel ondersteund worden. Die kaarten lijken mij het best.

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik heb mij Linksys WPC54G met een broadcom chipset met driverloader onder debian werkend. Maar als je het op een 'nette' manier wil moet je idd voor een prism chipset gaan :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb hier nog een WLAN.g kaart liggen, over een paar uurtjes stop ik ze in een bakje en zal ik met Knoppix even kijken wat het zegt :)

• UltraSub
it0 schreef op 14 juli 2004 @ 14:26:

That's my point. Dat doe ik al de hele tijd.
Dus eerst kijken voor een pci, dan nog kijken of het prism 2.x is, en dan zien waar je kunt bestellen en zeker weet dat je ook die chipset krijgt.
comvidnet schreef op 14 juli 2004 @ 14:37:
Ik heb mij Linksys WPC54G met een broadcom chipset met driverloader onder debian werkend. Maar als je het op een 'nette' manier wil moet je idd voor een prism chipset gaan :)
Aha! Dus een broadcam is wel goed aan de gang te krijgen.
Maar dan kan ik niet de wlan-ng modules gebruiken? Hoe zit het dan met configureren van wep en zo? Gaat dat goed?
XTerm schreef op 14 juli 2004 @ 15:24:
Ik heb hier nog een WLAN.g kaart liggen, over een paar uurtjes stop ik ze in een bakje en zal ik met Knoppix even kijken wat het zegt :)
Thanks, ben benieuwd.

Valt me sowieso wel op dat ik niet zo gek veel .g kaarten zie die linux friendly zouden zijn, moet ik zeggen.

Toch lijkt een prism chipset me het beste. Gewoon native in de kernel. Mooi.
Maar goed, zoals ik al zei, vind maar een kaart die op dit moment bestelbaar is, en je zeker weet dat je die krijgt, en niet een of andere nieuwe revisie van de nic, met een andere chipset. :)

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Als je driverloader geïnstalleerd hebt (kan gewoon met apt-get) word die gewoon als netwerk kaart gezien. Dus kan je gewoon alle standaard wlan tools gebruiken.
Enige nadeel is dat driverloader wel een licentie nodig heeft, al heb ik nu een 30 dagen trial die het al langer dan 30 dagen vol houd :?

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Ik heb op mijn Asus l3500tp laptop mijn NIC werkend.
Is een Intel Pro-Wireless 2011b 3A Mini PCI adapter. Werkt goed, als je 'em als Orinoco aanstuurt. Heeft wel even geduurd voor het werkte, maar nu loopt hij als een tie ^H^H^H vrouwenborst.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• UltraSub
Allemaal mooi en aardig, maar nou heb ik nog steeds geen merk en model welke ik zo in de shop kan bestellen.. ;)
Alles wat ik vind heeft de broadcom chipset, lijkt wel of die Prism's uitsterven zeg...
En ik wil graag native support. Dan zou ik dus bijvoorbeeld een LinkSys Wireless LAN PCI WMP11 kunnen bestellen, maar daar heb je dus weer dat zelfde probleem. De eerste versie had een prism chipset, en de navolgende weer broadcoms..
Dus weet je weer niet wat je krijgt, wel of niet... 50% kans.. Doh..

Damn :(
* UltraSub zoekt maar weer verder.

Verwijderd

Weet dat je om een PCI kaartje vraagt, maar misschien heb je hier toch iets aan: heb hier een PCMCIA kaart van SMC, het model 2835W.
Deze heeft een PrismGT chipset en werken prima via de Prism54 drivers van http://www.prism54.org :)

Wel moet je bij deze drivers een firmware uploaden naar de kaart (of dat bij de PCI versie ook zo is, durf ik niet te zeggen).

Dus ik zou zeggen: koop er een met een PrismGT chipset (802.11G) of anders, zoals eerder gezegd, eentje met Prism 2.x chipset.
In ieder geval geen Broadcom, want deze had ik de vorige keer: geen native ondersteuning onder Linux, dus dan met ndiswrapper :X

edit:
voutje

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 21:32 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

Exirion

Gadgetfetisjist

it0 schreef op 14 juli 2004 @ 14:26:

Wat een onzin... :|

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 19:16
De atheros chipset wordt ook (native) door Linux ondersteund. De Netgear WG-311 en D-Link DWL-G520+ (54mbps) maken er bijvoorbeeld gebruik van.

Prism 2.x chipsets zijn ook wel leuk, maar het bereik schijnt niet zo groot te zijn, doordat ze al een tijdje meedraaien. Het grote voordeel dat ze hebben is dat je ze kunt gebruiken met HostAP, wat ik ook doe met mijn NetGear MA-311.

Er is trouwens ook een Wiki over het onderwerp WiFi en Linux: http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=Wireless

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• UltraSub
Ok... Bedankt voor de tips weer!
PrismGT or Atheros it is then! Alhoewel ik voor de Atheros in de kernelconfig geen support zie Japie_17..

Anyway, het gezeik gaat gewoon door :)
Ik denk aha! Sitecom PCI WL-110i, die heeft een PrismGT chipset. Wat denk je? Nergens meer te krijgen :(

The search continues!

Edit:
Heb er een... SMC2802W én leverbaar zo te zien! :)

[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 15-07-2004 00:38 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb zelf trouwens de SMC 2602W... Daar is een Linux driver voor, maar die heeft alleen support voor kernel 2.4 en niet 2.6.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Koop iig geen kaart met een Realtek 8180-chip. Realtek brengt alleen precompiled drivers uit voor een specifieke oude RedHat (of SuSe?) 2.4-kernel. Op linuxquestions.org lopen ellenlange discussies over manieren om hem ook op andere systemen met andere kernels aan de praat te krijgen, maar 't is een drama. Ik heb zelf ook een 8180-chip op m'n Linksys 10 mbit kaartje zitten, maar ik heb 'm nog nooit werkend gekregen onder Linux.

• UltraSub
Ok.. Schrap de SMC2802W die ik hierboven noemde als leverbaar ook maar...
Aan het plaatje te zien, schijnt een V2 te zijn, en die worden niet native supported.
Gevonden op Google:
This one does not work:
http://www.smc-asia.com/i...emid=183&op=page&SubMenu=
This two-page brochure contains a pic of the one that works:
http://www.smc-asia.com/i...nc=download&filecatid=312
Waarom maken fabrikanten met werkende kaarten toch overal V2 versies van die vervolgens niet meer werken... Drives us nuts! ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

UltraSub schreef op 15 juli 2004 @ 00:57:
Waarom maken fabrikanten met werkende kaarten toch overal V2 versies van die vervolgens niet meer werken... Drives us nuts! ;)
Ik heb een W2602 V3 die wel werkt ;) (is AMD 1771/1772 chipset)

• UltraSub
Hmmm...

Misschien is het gewoon het makkelijkst om een bridge te nemen..
Linksys Wireless-G Ethernet Bridge
Afbeeldingslocatie: http://www.wifiapparatuur.nl/images/wet54g.jpg

Deze brug kan worden gebruikt alsof een "draadloos-draad" is om verbindingen op afstand te realiseren met Access Points, Bridges enz. Bijvoorbeeld de bridging functionaliteit toevoegen aan WRT54g of als client draadloos aansluiten op WRT54g.
Met deze AP/Bridge kunt u o.a. client worden van een draadloze internet provider die bij u in de buurt beschikbaar is.
Gemiddelde test resultaten in NL: +/- 60% link quality over een afstand van 200 meter met zichtverbinding.

Converts wired-Ethernet devices to Wireless-G (draft 802.11g) network connectivity
Works without drivers on Windows®, Macintosh®, Linux®, PlayStation®2, Xbox™, or proprietary devices – anything with an Ethernet port!
Provides high-speed cable-free bridging between remote workgroups
Supports Power Over Ethernet for ease of installation (POE Adapter required)
Standaard : IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g
Poorten : Een 10/100 RJ-45 Port, MDI/MDI-X slide switch, reset knop
Afmetingen: (BxHxD) 126mm x 27mm x 107mm

€ 94.00-excl.
€ 111.86-incl.

Geen gekloot meer met drivers. Geen zorgen als je nic ooit sneuvelt. Gewoon een nieuwe ethernet nic er in en klaar :)
Misschien is het te makkelijk, maar wat vinden jullie van die oplossing?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

UltraSub schreef op 15 juli 2004 @ 01:08:
Misschien is het te makkelijk, maar wat vinden jullie van die oplossing?
Lomp en duur :) Kun je net zo goed een kabel trekken.

• UltraSub
Exirion schreef op 15 juli 2004 @ 01:09:
[...]

Lomp en duur :) Kun je net zo goed een kabel trekken.
Nou.. ik dacht eigenlijk het volgende. Het gaat om een situatie zoals ik die hier al postte..
Ik moet dus 75 meter (door dikke boerderijmuren) overbruggen, voor een half jaartje. Daarna zit ik in mijn nieuwe woning, en gaat mijn debian gewoon weer draaien zoals hij nu ook draait. Met twee ethernetnics, een voor extern, en een voor intern naar mijn switch, waaraan ook mijn huidige 802.11b AP hangt.
In die nieuwe situatie komt er een nieuw, tweede draadloos netwerk bij. Een wifi tussen vrienden. Dan denk ik dat zo'n bridge best nog wel eens ideaal zou kunnen zijn. Kan dan heel makkelijk los van de server worden gepositioneerd op een plaats die ideaal is, en makkelijk versterkt worden (300 meter geen vrij zicht). Als ik die situatie meeneem, zou het nog wel eens een betere aanschaf kunnen zijn, als nu 60 euro voor een wifi kaartje uitgeven.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

UltraSub schreef op 15 juli 2004 @ 01:24:
Nou.. ik dacht eigenlijk het volgende. Het gaat om een situatie zoals ik die hier al postte..
Ik moet dus 75 meter (door dikke boerderijmuren) overbruggen, voor een half jaartje. Daarna zit ik in mijn nieuwe woning, en gaat mijn debian gewoon weer draaien zoals hij nu ook draait. Met twee ethernetnics, een voor extern, en een voor intern naar mijn switch, waaraan ook mijn huidige 802.11b AP hangt.
In die nieuwe situatie komt er een nieuw, tweede draadloos netwerk bij. Een wifi tussen vrienden. Dan denk ik dat zo'n bridge best nog wel eens ideaal zou kunnen zijn. Kan dan heel makkelijk los van de server worden gepositioneerd op een plaats die ideaal is, en makkelijk versterkt worden (300 meter geen vrij zicht). Als ik die situatie meeneem, zou het nog wel eens een betere aanschaf kunnen zijn, als nu 60 euro voor een wifi kaartje uitgeven.
In jouw geval kan het inderdaad wel een aardige oplossing zijn ja :)

Verwijderd

Ik heb een half jaar geleden me ook suf gezocht naar een wlan PCI kaart. Voor mij as ook nog een criterium dat ik 'm als access point wilde gebruiken . Ik heb toen de Netgear MA311 gekocht. Perfecte 802.11b PCI, met hostap drivers ook eenvoudig als access point in te zetten. Gekocht bij www.hd.nl maar daar staat ie niet meer op de site. Volgens mij is ie niet meer zo makkelijk leverbaar.

Korte zoektocht leverde wel dit op:

http://www.afa.nl/shop/product_info.php?products_id=1084
(55euro excl btw, da's wel duur, iirc betaalde ik er iets van 50 euro incl btw voor)

amazon.com heeft 'm ook:
(link wil niet) zoek maar op ma311

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

IK heb een usb stick met een zydas 1201 chipset, waarmee ik veel veel tijd bezig geweest mee ben om die te debuggen dus dat betekent in de kernel vroeten.

Ook heb ik een pci waln kaart met een ralink 2400 chipset waar ook linux drivers voor zijn. Echter die zijn zo instabiel dat ik daar ook niks mee kan.

Daarnaast heb ik nog een senao pcmcia kaart die gewoon gesupporteerd wordt door hostap/linux/wlan-ng, met je raad het al prism chipset.

Daarnaast heb ik een zaurus (=linux) met een cf wlan kaart die meteen werkt want het is wederom prism.

Kortom pak gewoon prism2 want daar werkt het tenminste meteen mee.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

it0 schreef op 15 juli 2004 @ 14:32:
Daarnaast heb ik een zaurus (=linux) met een cf wlan kaart die meteen werkt want het is wederom prism.

Kortom pak gewoon prism2 want daar werkt het tenminste meteen mee.
Dat jij problemen hebt gehad met een zooitje exotische zut, en uiteindelijk 1 van de goed werkende chipsets hebt gevonden, wil niet zeggen dat dat de enige is die goed werkt. Er zijn toch opmerkelijk veel chipsets die een stuk moderner zijn dan prism2, en minstens zo goed gesupport worden. En ja, ik spreek uit ervaring.

• UltraSub
@parbot:
Bedankt voor je tip. Heb hem net besteld. Had er nog 3 op voorraad.
Ondanks dat ik even getwijfeld heb tussen een nic of een AP/Bridge als oplossing voor mijn probleem, heb ik besloten gewoon voor de zekerheid van deze nic te gaan.
Als hij gewoon werkt, hoef ik die bridge wat ik over ruim een half jaar tot een jaar pas nodig heb, nu niet te kopen, en in die tijd kan veel gebeuren, dus dat komt wel goed.

Nu maar hopen dattie rap binnen is :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Wat je ook kan doen is een ondersteunde ethernetkaart nemen en een Asus WL3x !
Deze kleine apparaatjes zijn ethernet naar wlan converters die zonder drivers werken.

http://www.asus.com/produ...eless/wl-330/overview.htm

Heb er eentje thuis en werkt echt zeer flexibel :)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

• UltraSub
Dat is de lijst waarmee ik me rot heb gezocht naar een plaats waar je een compatible nic kunt bestellen.
Ik denk dat het gewoon ontzettend moeilijk is om een pci nic te vinden.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Voor de record en zoals eerder vermeld in dit topic: Atheros werkt ook lekker op 11 en 54Mb in kernel 2.4 en 2.6, bv. PCI-WLAN-NIC's van 3Com. Wordt niet meteen herkend maar de standaard WLAN-driver doet het er prima mee.

Lange urrel -> www.inmac.nl -> netwerk -> wireless -> 3Com -> zoek
3Com WLAN A/B/G EUR 76 excl. BTW op voorraad. Als een zonnetje, en ik ben een point 'n' click-Windows-menneke dat 't aan de praat heeft gekregen onder 2.4 en 2.6, niet gehinderd door enige kennis van zaken ;)

Edit: Nog een: Cisco Aironet 350, 54Mb, EUR 209 excl. BTW, op voorraad, ook getest, zelfde verhaal als die 3Com hierboven.

[ Voor 21% gewijzigd door CmdrKeen op 15-07-2004 17:05 ]

Bloed, zweet & koffie

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

UltraSub schreef op 15 juli 2004 @ 16:48:
[...]
Dat is de lijst waarmee ik me rot heb gezocht naar een plaats waar je een compatible nic kunt bestellen.
Ik denk dat het gewoon ontzettend moeilijk is om een pci nic te vinden.
Ah, ja ik zie em nu ook in je SP...

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 22:09

jotheman

Was like that when I got here!

Ik heb dus eergisteren een SMC 2802 (v2 helaas...) ook gehaald, dit na een ASUS WL138G te hebben gehad die dus écht niet wilt... De SMC krijg ik aan de praat in zoverre dattie prima herkend wordt en in ifconfig wordt weergegeven (dit werkt nu dus ook met de Prism driver), echter krijg ik nog een foutmelding wanneer ik 'm wil ifup-en (als dat een werkwoord is...). Maar 't moet volgens mij wel te doen zijn, ben met de ASUS bij lange na niet zover gekomen :)
De enige andere keus die ik nog had bij de Mycom was 'n Edimax, die erg goed schijnen te werken (hoorde ik later grmbl...), heb ik nog niet kunnen proberen. Maar wat hier al gezegd wordt, pak een Prism chip, en ik zou zeggen probeer die Edimax, die wordt echt hoog aanbevolen en heeft de hoogste successrate (bij perfect).
Suc6 d'rmee nog. :)

I see dead pixels...

Verwijderd

Ik post dit op een debian 3.1 machine met stock kernel (2.6.12.3) en een Asus WL138-G.

Je kunt dus wel degelijk de WL138G gebruiken. Hiervoor moet je ndiswrappers hebben, en de drivers gebruiken die op de CD-rom staan (niet die van de asus FTP).

Dit is de hele truuk; je moet de juiste driver versies hebben. Uiteindelijk werkte voor mij de versie van de Asus drivers zoals op CD-rom, voor windows 2000.

Ik moest hierbij wel het bestand 'MRV8KA50.sys' hernoemen naar 'MRV8KA51.sys'.

Maar goed, de Asys WL-138G werkt dus wel degelijk. Beter zelfs dan onder windows.

//edit
excuses.. ik zie nu dat ik me een jaar vergist heb en dus een oude koe onnodig uit de sloot trok..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 18:41 ]

• UltraSub
Maakt niet uit, altijd fijn om te weten dat het toch werkt.
Ik heb er heel wat uurtjes in gestoken, en nu zit hij er wel nog in, maar had er gewoon geen zin meer in. Bedankt voor je tip, zal binnenkort als ik weer eens wat meer tijd heb (in de winter prolly) nog eens wat stoeien :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

jotheman schreef op donderdag 15 juli 2004 @ 17:59:
Ik heb dus eergisteren een SMC 2802 (v2 helaas...) ook gehaald, dit na een ASUS WL138G te hebben gehad die dus écht niet wilt... De SMC krijg ik aan de praat in zoverre dattie prima herkend wordt en in ifconfig wordt weergegeven (dit werkt nu dus ook met de Prism driver), echter krijg ik nog een foutmelding wanneer ik 'm wil ifup-en (als dat een werkwoord is...). Maar 't moet volgens mij wel te doen zijn, ben met de ASUS bij lange na niet zover gekomen :)
Van die SMC 2802W heb ik er 2. Er zit een Prism 54g chipset op, maar met een andere firmware die niet ondersteund wordt door de prism 54g driver voor Linux.

Maar ik draai al meer dan een jaar met die kaartjes met ndiswrapper en het werk echt perfect. Nooit problemen mee gehad :)

Pagina: 1