debian router achter router

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 17:31
We gaan binnenkort verhuizen naar een vakantieappartement, als tussenoplossing, tot onze nieuwbouw klaar is.
Einde voor breedband dus, tijdelijk...

Althans, in het appartement, mag ik tegen betaling gebruik maken van een wireless netwerk, wat het @home (helaas basis) abbo levert. Dus das router 1.
Nu draai ik hier zelf een Debian box, wat alles voor me doet. Deze wil ik er natuurlijk achter knopen, waarop die mijn eigen netwerk weer regelt.
Ik heb een 8 poorts 10/100 switch en een D-Link 802.11b AP.
Als ik er zo over nadenk, denk ik dat ik in die Debian box, dus een wireless nic moet zetten, welke ik aan het wireless AP van de appartement beheerder knoop.
De 10/100 nic in de Debian, hangt dan gekoppeld aan de 10/100 switch, en aan de switch zit mijn eigen AP gekoppeld.

Nu is mijn vraag, klopt mijn denkwijze, zijn er haken en ogen aan een wireless nic icm Debian, en kan ik problemen verwachten met router achter router.

Natuurlijk voorzie ik problemen met port forwarding, want die beheerder zal natuurlijk de hele firewall dicht hebben staan, en ik kan daar officieel niet op denk ik zo... :P
Daar moet ik dus iets op zien te verzinnen.
Kan ik met VPN problemen verwachten? Dit werkt nu vlekkeloos, over mijn eigen netwerk. Ik kan me voorstellen dat dit problemen gaat geven icm router achter router.

Iemand met tips/hints over hoe dit probleem aan te pakken? Zie ik iets over het hoofd? Hoef ik die wireless nic niet aan te schaffen, maar kan ik het anders oplossen door mijn eigen AP als bridge in te zetten?
Ik sta open voor meer informatie! :P

• UltraSub
Wow.. geen één reply :?
Ben ik niet gewend hier..

Hmm.. is het soms omdat ik gebruik wil gaan maken van linesharing?
Ja ik weet dat het niet mag, en ik zou niets liever doen als mijn eigen modem mee verhuizen voor dat half jaar. Maar helaas gaat dat niet. Het appartement heeft geen eigen adres. Kan ik mijn huidige abbo dus gaan opzeggen ;(
Dus het is óf meeliften, óf een half jaar geen breedband.
En zeg nou zelf. Wordt je toch gek, als je 4 jaar een superstabiele verbinding hebt gehad, en dan ineens ruim een half jaar zonder moet. Moet voor een tweaker toch wel te begrijpen zijn ;)

Verwijderd

Kicken doen we niet binnen 24 uur. Laat dat dus voortaan.

• UltraSub
Sorry, je hebt gelijk, ben bekend met de policy..
Zag net dat het nu pas 12 uur geleden was... :X

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Router achter router is geen probleem, heb het wel eens getest toen ik thuis een debian router aan het bouwen was en er al eentje draaide. Heb ook 2x freesco aan elkaar gekoppeld en dat werkte gewoon goed, zelfs de meetbare vertraging viel mij erg mee (het maakt eigenlijk niks uit).

Qua portforwarding en vpn is het een ander verhaal. Als de eerste router buiten je beheer valt en je niet in staat bent om te portforwarden, ja dat is natuurlijk een probleem.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

VWB debia specifieke dingen kan ik je niet helpen...wel moet router achter router gewoon kunnen - kwestie van de juiste dingen aan elkaar knopen en zorgen dat ze niet bijde DHCP servert willen zijn ;)
Hou ook even rekening met de twee AP's, dat die elkaar niet in het vaarwater gaan zitten qua frequentie en evt wep key

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

mogenlijke problemen betreffende je nic zijn driver support, nat achter nat is geen probleem, maar poorten mappen wordt wel ingewikkeld als je al rechten krijgt op het eerste nat doosje.

• UltraSub
Wat ik zelf dus in gedachten had, is om de nic op eth0, waar nu dus de utp van het kabelmodem op zit, te vervangen voor een wireless nic. In principe moet volgens mij dan NAT zorgen dat ik een bridge tussen zijn wireless netwerk en mijn eigen netwerk heb. Een ipadres zal eth0 dan wel krijgen van zijn router. Op eth1 hangt mijn switch, voor mijn bedrade netwerk, en in een poort op die switch zit mijn AP, voor mijn eigen wireless net.

Of zit ik nu helemaal er naast met mijn denkwijze?

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 08-07-2004 16:34 ]

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je denkwijze is geheel correct. Router achter router is geen enkel probleem en met NAT zal het goed gaan. Echter is portforwarding vanuit het internet uitgesloten en een VPN connectie maken zal ook niet meer lukken.
Of je moet de router van de provider natuurliijk wijzigen/

• UltraSub
Ik moet het maar eens voorzichtig aanleggen bij die beheerder, en hem vragen of ik voor mijn werk een paar poortjes mag forwarden ;)
We hebben het er nl over gehad dat ik internet moet hebben om te vpn'en naar mijn werk.
Als ik een poort die ik nodig heb, map naar mijn server, kan ik die daar weer doorpoorten met NAT naar mijn eigen netwerk. Maar ja.. das NAT achter NAT, en ik weet niet hoe de meeste applicaties daar mee omgaan, kan me voorstellen dat het niet zo lekker loopt, zeker als het misschien een kut routertje is daar.

Maar goed, ik hoop nog steeds dat ik straks wel even aan die router mag sleutelen. Waarschijnlijk staat het netwerk wat daar nu draait geheel open zoals in de meeste gevallen, en dan kan ik het ook wel op zijn eigen veiligheid gooien eventueel. ;)
Gaattie er nog op vooruit ook :P
Pagina: 1