Als je het allemaal zo goed weet, dan ga jij toch lekker die extensies voor php schrijven.
De eeuwige kutsmoes: het is Open Source dus moet je er zelf maar induiken en niemand is verantwoordelijk van de hack-op-hack structuur. Misschien moeten ze zelf eens een roadmap opstellen van hoe ze websoftware ontwikkeld willen zien over een paar jaar, ipv ad-hoc features erin te hacken.
't zijn verdorie een heleboel vrijwilligers die een mooi product op de markt zetten. Gratis! Kritiek kan geen kwaad, maar dit slaat werkelijk waar nergens op.
Een hoop vrijwilligers dus je zou willen dat PHP sterker wordt op de markt om hun werk niet langzaam in het niets te zien verdwijnen. Ze releasen na jaren eindelijk een PHP5, zit er nauwelijks iets boeiends in. Terwijl ze bijvoorbeeld hopeloos willen proberen de CLI markt te penetreren, worden ze links en rechts ingehaald op webdevelopment.
Juist omdat er zoveel mensen aan werken is het jammer dat het core team het niet weet te sturen naar een fundamenteel betere taal maar blijft steken in het toevoegen van toeters en bellen. Dat OO bijvoorbeeld had er vanaf het begin al goed in moeten zitten. Nu is het gewoon te laat: OO is een extratje in de taal, niet een van de basissen.
Natuurlijk is het allemaal gratis en alles; maar er werken enorm veel mensen mee. Als je dan als open source project geen visie meer hebt, stappen mensen over op commerciele oplossingen die dat gewoonweg wel hebben. Ook zie ik heus wel dat kennelijk mijn visie voor de toekomst van PHP niet die van hun is. Ik denk gewoonweg dat ze op deze manier gewoon marktaandeel gaan verliezen, en dat vind ik jammer: het laatste wat ik wil is dat Microsoft een monopolie weet te krijgen met ASP/ASP.NET. Misschien is het gewoon tijd voor een nieuwe taal, maar ook dat zou jammer zijn voor al die PHP vrijwilligers.
Je interactie met het DOM verhaal volg ik ook niet helemaal. Voor zover ik weet kan je in php5 gewoon domxml gebruiken en dus het DOM bewerken.
In een extensie ja; en nog erg sterk in de experimenteerfase.
Ook maken al die extensies de boel niet bepaald platform-onafhankelijk. Ook kan een gebruiker geen extensie toevoegen zonder hulp van de admin: leuk bij machines zoals ISPs. Fundamentele dingen moeten gewoon standaard in de taal zitten. Als ze dat DOM gedoe goed krijgen, is dat er eentje.