[PHP 5.0.0] Final release!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Zojuist belandde het volgende bericht in mijn mailbox:
The PHP development team is proud to announce the official release of PHP 5.

Some of the key features of PHP 5 include:
  • The Zend Engine II with a new object model and dozens of new features
  • XML support has been completely redone in PHP 5, all extensions are now focused around the excellent libxml2 library (http://www.xmlsoft.org/)
  • A new SimpleXML extension for easily accessing and manipulating XML as PHP objects. It can also interface with the DOM extension and vice-versa
  • A brand new built-in SOAP extension for interoperability with Web Services.
  • A new MySQL extension named MySQLi for developers using MySQL 4.1 and later. This new extension includes an object-oriented interface in addition to a traditional interface; as well as support for many of MySQL's new features, such as prepared statements.
  • SQLite has been bundled with PHP. For more information on SQLite, please visit their website (http://www.sqlite.org/).
  • Streams have been greatly improved, including the ability to access low-level socket operations on streams.
  • And lots more...
Enjoy!

PHP Development Team
Ook interessant om misschien nog even te bekijken is het volgende oude topic: [rml][ PHP 5.0] Wat verwachten/hopen we ervan?[/rml]

Het zal waarschijnlijk nog wel een tijdje duren voordat standaard webhosters php5 standaard geïnstalleerd zullen hebben, maar er zijn vast wel mensen die hier zelf al mee aan de slag zijn gegaan. Wat zijn jullie bevindingen tot nu toe? En welke belangrijke dingen mis je nog in deze final release, die er volgens jou wel in hadden moeten zitten? Zijn er dingen die in php4 beter geregeld waren? En hoe zit het met de backwards compatibiliteit?

Ik ben zelf al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van applicaties in PHP5 (sinds Beta 2). En ik maak dankbaar gebruik van de nieuwe OO mogelijkheden en ben ook erg blij met de nieuwe Mysqli extensie. En ik heb het idee dat ik niet meer raar met references hoef te goochelen, welke ik nog steeds niet volledig door heb. Als je het dacht te begrijpen, werkte het toch weer anders dan verwacht... Ik heb nog geen tijd gehad om wat benchmarks te doen, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met de performances van de nieuwe zend engine? Ik test momenteel alles op een Windows XP werkstation met Apache (1.3.29) maar heb het idee dat ik zo niet echt wijs zal worden uit de performance B) Binnenkort installeer ik het op een aparte server met FreeBSD en dan ga ik eens kijken of er wat verbetering in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

* curry684 gaat toevallig een dezer dagen Apache de deur uitknikkeren en terug naar IIS6... iemand ervaring met hoe PHP5 integreert met IIS6? :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
Ik ben hem nu aant compilen :) tnx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
Mooie nieuwe features, als ik het zo zie. Het object oriented gebeuren vind ik niet heel interessant (op de bugfixes t.o.v. PHP4 na), maar XML integratie en bundeling met SOAP lijken me allebei sterke punten.

Wat is er bekend over backward compatibility? Is het zinnig om PHP4 te vervangen door PHP5 zonder dat bestaande scripts kapot gaan? Is het mogelijk om op PHP5 te ontwikkelen en de scripts (zonder PHP5-specifieke features, natuurlijk) vervolgens op een PHP4 server te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30

alienfruit

the alien you never expected

[gaat toevallig een dezer dagen Apache de deur uitknikkeren en terug naar IIS6...[/ME] iemand ervaring met hoe PHP5 integreert met IIS6? :)
Waarom PHP5 gebruiken als je ook ASP.NET met C# kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn_S
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Soultaker schreef op 14 juli 2004 @ 02:17:
Mooie nieuwe features, als ik het zo zie. Het object oriented gebeuren vind ik niet heel interessant (op de bugfixes t.o.v. PHP4 na), maar XML integratie en bundeling met SOAP lijken me allebei sterke punten.

Wat is er bekend over backward compatibility? Is het zinnig om PHP4 te vervangen door PHP5 zonder dat bestaande scripts kapot gaan? Is het mogelijk om op PHP5 te ontwikkelen en de scripts (zonder PHP5-specifieke features, natuurlijk) vervolgens op een PHP4 server te draaien?
Ik zou verwachten dat (eigenlijk net als PHP3 -> PHP4) het allemaal wel backwards compatible is. Ik krijg PHP5 zelf nog niet echt aan de praat alleen...Overal waar ik database verbindingen gebruik of output buffering geeft ie gewoon helemaal geen output.

Ik heb nog niet echt intensief getest en uitgeprobeerd maar volgens mij zou hij het toch moeten doen :S

Wat ik deed was:
php.ini-recommended renamen naar php.ini en replacen in m'n Windows map met de oude php4 php.ini, in Apache conf alle PHP4 naar PHP5 renamen (en een path aanpassen). Daarna Apache weer starten, geen errors oid.

Maar goed, ik zal morgen nog wel beter gaan testen of misschien moet ik wat beter lezen ofzo :P

Verder vind ik PHP5 wel een mooie vooruitgang denk ik, op het gebied van OO en Web Services. Maar ook gewoon een heel aantal functies die toegevoegd zijn, waarvan ik nu vaak dacht: Aarghh, waarom zit dat er niet nu standaard al in.

System specs - Ik word blij van knipperende lichtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:54
Fijn dat ze de readme even geupdate hebben hoe de vork in de steel met 5.0, en hoe je die nieuwe MySQL module moet compileren (of juist niet) NOT :r

Als ik het goed begrijp moet ik ook Apache hercompileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Wellicht ook nuttig: de migration guide.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb de windows distrubutie geprobeerd met Apache 2.0.49 en hij werkt :) Merk alleen nog niks van de nieuwe dingen maar dat komt wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Ik blijf voorlopig nog op PHP4 draaien, aangezien 5 gegarandeerd dingen gaat breken. $this kun je bv niet meer wijzigen, wat in 4 wel kon. Een aantal scripts gebruiken dit, en die gaan in 5 dus niet meer werken. Ik heb meerdere van dit soort dingen gezien, dus ik ga eerst wel eens even kijken wat 5 op de intranet server doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 19:56
igmar schreef op 14 juli 2004 @ 08:32:Ik blijf voorlopig nog op PHP4 draaien, aangezien 5 gegarandeerd dingen gaat breken. $this kun je bv niet meer wijzigen, wat in 4 wel kon. Een aantal scripts gebruiken dit, en die gaan in 5 dus niet meer werken. Ik heb meerdere van dit soort dingen gezien, dus ik ga eerst wel eens even kijken wat 5 op de intranet server doet :)
Waarom zou je $this willen wijzigen? Ik zie daar de logica niet echt van in :?

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

alienfruit schreef op 14 juli 2004 @ 03:41:
[...]

Waarom PHP5 gebruiken als je ook ASP.NET met C# kan gebruiken :)
Omdat ik al een website in PHP4 heb en 40 uur ASP.NET met C# wel genoeg vind per week om er niet ook nog als hobby bij te gaan doen? :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Evilbee schreef op 14 juli 2004 @ 10:40:
Waarom zou je $this willen wijzigen? Ik zie daar de logica niet echt van in :?
Als lelijke hack voor bepaalde overervingsdingen. Ik gebruik het zelf niet, maar een aantal wat populairdere apps helaas wel. Ik kijk iig eerst de kat uit de boom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Laatst online: 11-09 10:47
Ik heb zonet even mijn huidige php 4.3.7 vervangen door 5.0.0, windows versie. Hij is up and running maar connecten naar de database ho maar. Krijg overal waar ik een connectie naar een MySQL database leg "Fatal error: Call to undefined function mysql_connect()". In de versie 4 van PHP werd MySQL automatisch mee gebundeld. Moet nog ff uitvinden hoe ik het in versie 5 aan de praat krijg. Volgens de documentatie moet mysql_connect() wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Sybr_E-N schreef op 14 juli 2004 @ 11:14:
Ik heb zonet even mijn huidige php 4.3.7 vervangen door 5.0.0, windows versie. Hij is up and running maar connecten naar de database ho maar. Krijg overal waar ik een connectie naar een MySQL database leg "Fatal error: Call to undefined function mysql_connect()". In de versie 4 van PHP werd MySQL automatisch mee gebundeld. Moet nog ff uitvinden hoe ik het in versie 5 aan de praat krijg. Volgens de documentatie moet mysql_connect() wel werken.
in je PHP.ini de module enabelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Sybr_E-N schreef op 14 juli 2004 @ 11:14:
Lees dit stukje eens: http://nl3.php.net/manual...#faq.databases.mysql.php5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
PrisonerOfPain schreef op 14 juli 2004 @ 11:26:
[...]
in je PHP.ini de module enabelen?
Ik heb nu zowel gd2 als mysql module geladen, gd2 (png, jpg support enzo) laad goed, maar die oude mysql module kan php niet laden.

Bij php 4 was het zo dat libmysql.dll allemaal in een dll map zat enzo. Alleen bij php 5 hebben ze dat schijnbaar wat veranderd. Nu staat alles in de root gedumpt. Ik heb nu die dll in mijn windows mapje gezet en nu werkt alles weer zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Wanneer gaan programma's zich nou aan Microsoft's regels houden, je mag helemaal geen DLLs meer plaatsen in de system32 directory :( Naja, ze hebben het liever niet dan wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

lees dan meteen http://www.php.net/mysqli ook eventjes..

[ Voor 3% gewijzigd door GX op 14-07-2004 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is Apache 2 support nog steeds experimental zoals in PHP 4 of is het eindelijk 'stable'?

Ik zie ook dat de Windows .zip geen php5/ path prefix meer heeft. Bug of feature?

[ Voor 37% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-07-2004 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:32

JSchut

.....

OlafvdSpek schreef op 14 juli 2004 @ 12:10:
Is Apache 2 support nog steeds experimental zoals in PHP 4 of is het eindelijk 'stable'?
Dat wil ik ook wel weten idd.....

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat is er bekend over backward compatibility? Is het zinnig om PHP4 te vervangen door PHP5 zonder dat bestaande scripts kapot gaan?
Er is in ieder geval:

zend.ze1_compatibility_mode - Enable compatibility mode with Zend Engine 1 (PHP 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Soultaker:
Absoluut zonder problemen gaat dat niet (heb het wel eens geprobeerd met de release candidates), maar e.e.a. hangt erg af van hoe je de scripts geschreven hebt. Ik heb hele stukken OO moeten herschrijven, omdat PHP4 nogal sloppy is met references e.d. Daar maakte ik gebruik van door hier en daar objecten te gewoon te hergebruiken voor output, bijvoorbeeld. Aangezien in PHP5 de references wel allemaal "echt" zijn, verlies je dus data.

Dus ga er maar niet vanuit dat backward compatibility echt je van het is :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan trouwens niet de PHP5 singleton gebruiken als je 'zend.ze1_compatibility_mode' op On hebt staan.

Ik krijg trouwens mysqli niet aan de gang.... Als ik
extension=php_mysqli.dll
toevoeg aan php.ini krijg ik melding dat het aangegeven procedure niet kan vinden? :?
Oplossing: (nieuwe) libmysql.dll en libmysqli.dll kopieren naar C:\Windows\system32 en zorg ook ervoor dat je minimaal MySQL 4.12 hebt :) (momenteel 4.13 beta uit)

Ik zie trouwens ook niet het grote voordeel van prepared statements in mysqli. Het is wel leuk dat je geen addslashes hoeft te doen (wat ik al niet deed dankzij magic_quotes_gpc) maar ik zie er verder niet veel in?

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchmega op 14-07-2004 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om versie 4 en 5 op hetzelfde systeem te draaien? Eventueel op poort 80 en 81 op een webserver ?
Of moet je dan IIS en Apache installeren en beide een andere php versie geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc

djc

OlafvdSpek schreef op 14 juli 2004 @ 12:10:
Nee, en dat wordt het voorlopig ook niet. Zie hier en hier.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, kan gebruik bijv. PHP4 via Apache Module en PHP5 koppel je dan bijv. aan de extensie .php5 en gebruik je de CGI modus van PHP5 (daz php-cgi.exe) werkt hier prima iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc

djc

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 13:12:
Is het mogelijk om versie 4 en 5 op hetzelfde systeem te draaien? Eventueel op poort 80 en 81 op een webserver ?
Of moet je dan IIS en Apache installeren en beide een andere php versie geven ?
Als het goed is kun je met verschillende mime-types ervoor zorgen dat .php5 files door PHP 5 worden afgehandeld en de rest door PHP 4. Je kunt ook twee Apaches naast elkaar draaien, dat wordt hier uitgelegd.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Dutchmega schreef op 14 juli 2004 @ 12:56:
Ik zie trouwens ook niet het grote voordeel van prepared statements in mysqli. Het is wel leuk dat je geen addslashes hoeft te doen
addslashes moet je ook niet doen, je moest eigenlijk mysql_real_escape_string omdat addslashes alleen ' " \ en NULL escaped. Terwijl mysql_real_escape_string 0 ' " b n r t z en \ escaped..
gebruiken, (wat ik al niet deed dankzij magic_quotes_gpc) maar ik zie er verder niet veel in?
magic_quotes_gpc geeft een vals veiligheidsgevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
Beetje n00b vraag maar weet iemand waar ik een bundel kan downloaden waar
de nieuwste PHP, Apache en MySQLi in zitten. Zo heb ik op mijn server een oude NuSphere gebruikt en dat werkte harstikke handig.
Als iemand een link heeft naar een duidelijk uitleg over hoe dit allemaal handmatig te installeren is het ook goed.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
PrisonerOfPain schreef op 14 juli 2004 @ 13:24:
[...]

addslashes moet je ook niet doen, je moest eigenlijk mysql_real_escape_string omdat addslashes alleen ' " \ en NULL escaped. Terwijl mysql_real_escape_string 0 ' " b n r t z en \ escaped..

[...]

magic_quotes_gpc geeft een vals veiligheidsgevoel...
Leg het maar eens uit aan mij :P Wat moet ik dan doen ;)
Bbfreak schreef op 14 juli 2004 @ 13:27:
Beetje n00b vraag maar weet iemand waar ik een bundel kan downloaden waar
de nieuwste PHP, Apache en MySQLi in zitten. Zo heb ik op mijn server een oude NuSphere gebruikt en dat werkte harstikke handig.
Als iemand een link heeft naar een duidelijk uitleg over hoe dit allemaal handmatig te installeren is het ook goed.
Voor zo ver ik weet, zijn er nog geen bundels.. vooral als je nagaat dat PHP5 pas vanochtend is uitgekomen. Maar je kan zeer gemakkelijk gewoon PHP5 over PHP4 installeren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Manuzhai schreef op 14 juli 2004 @ 13:14:
Nee, en dat wordt het voorlopig ook niet. Zie hier en hier.
_/-\o_

Ik snap niet dat die links niet bij dat statement (Apache 2 ^ PHP) staat.

Welke versie van MySQL heeft PHP 5 eigenlijk nodig? Ik heb 4.0 (libmySQL.dll net geupdate), maar PHP kan mysql_drop_db niet vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-07-2004 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc

djc

Voor de bundelliefhebbers: WAMP5.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

De MySQLi library heb je trouwens alleen nodig als je een MySQL versie vanaf 4.1 gebruikt.
OlafvdSpek schreef op 14 juli 2004 @ 14:10:
[...]

_/-\o_

Ik snap niet dat die links niet bij dat statement (Apache 2 ^ PHP) staat.

Welke versie van MySQL heeft PHP 5 eigenlijk nodig? Ik heb 4.0 (libmySQL.dll net geupdate), maar PHP kan mysql_drop_db niet vinden.
Als ik kijk op http://nl.php.net/manual/en/function.mysql-drop-db.php dan zie ik onderaan staan:
This function will not be available if the MySQL extension was built against a MySQL 4.x client library

[ Voor 16% gewijzigd door MatHack op 14-07-2004 15:20 ]

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
  • Laatst online: 17:54
Manuzhai schreef op 14 juli 2004 @ 15:13:
Voor de bundelliefhebbers: WAMP5.
Zoiets mogen ze van mij ook wel voor Linux maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Frash schreef op 14 juli 2004 @ 16:14:
[...]

Zoiets mogen ze van mij ook wel voor Linux maken :)
Dan heet het XAMPP (maar of 5 uit is, weet ik nog niet)

edit:
Zie het nog niet staan :O

edit:
@ hieronder: Ja, LAMPP / XAMPP. Worden allebei gebruikt, op de site zeggen ze nu weer XAMPP, dus houd ik het daar even bij .... apt-cache pkgnames | grep ampp :Y)

[ Voor 44% gewijzigd door LinuX-TUX op 14-07-2004 16:30 . Reden: Typo + URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MatHack schreef op 14 juli 2004 @ 15:20:
De MySQLi library heb je trouwens alleen nodig als je een MySQL versie vanaf 4.1 gebruikt.

[...]

Als ik kijk op http://nl.php.net/manual/en/function.mysql-drop-db.php dan zie ik onderaan staan:

[...]
Ja, maar momenteel wordt de hele extensie niet geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op 14 juli 2004 @ 16:26:
Dan heet het XAMPP (maar of 5 uit is, weet ik nog niet)
Waar staat die X voor?
Ik dacht dat het LAMP(P) was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb alvast PHP5 op een testbak (SuSE Server 8 ) geinstalleerd.

De oude .spec file blijft behoorlijk goed werken. Wel moet ik even libxml upgraden. Dan hebben we ook nu al een probleem met pdflib, deze is sinds PHP5rc3 ofzo in pecl gestopt. Heel fijn, alleen waarom ze dan de open_basedir beveiliging er uit halen.... :(

Maar ziet er verder goed uit. Gaat denk ik niet lang duren voor ik die versie draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aphx
  • Laatst online: 31-10-2024
OlafvdSpek schreef op 14 juli 2004 @ 16:28:
[...]

Waar staat die X voor?
Ik dacht dat het LAMP(P) was?
Allebei goed!!!

http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52

Rhapsody

In Metal We Trust

Heb het net hier geinstalleerd, en geconfigureerd.

PHP 5 final op Windows XP met IIS als webserver.

Nu krijg ik alleen onderaan elke pagina

'PHP has encountered an Access Violation at 00B473CD'

hebben meer mensen hier last van?
En nog belangrijker hoe los ik dit op?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem vanochtend zelf gecompiled op FreeBSD (er is nog geen port beschikbaar) met de volgende opties:

'./configure' '--enable-versioning' '--enable-memory-limit' '--with-layout=GNU' '--with-zlib-dir=/usr' '--with-regex=php' '--with-pear' '--with-bz2=/usr' '--enable-calendar' '--enable-ctype' '--with-curl=/usr/local' '--with-dom=/usr/local' '--with-dom-xslt=/usr/local' '--with-dom-exslt=/usr/local' '--enable-exif' '--enable-ftp' '--with-gd' '--enable-gd-native-ttf' '--with-freetype-dir=/usr/local' '--with-t1lib=/usr/local' '--with-jpeg-dir=/usr/local' '--with-png-dir=/usr/local' '--with-xpm-dir=/usr/X11R6' '--with-gettext=/usr/local' '--enable-mbstring' '--with-mcal=/usr/local' '--with-mcrypt=/usr/local' '--with-mhash=/usr/local' '--with-mime-magic=/usr/share/misc/magic.mime' '--with-ming=/usr/local' '--with-mysql=/usr/local' '--with-openssl-dir=/usr' '--enable-overload' '--with-pcre-regex=yes' '--enable-posix' '--with-pgsql=/usr/local' '--enable-session' '--enable-sockets' '--enable-tokenizer' '--with-expat-dir=/usr/local' '--enable-xml' '--with-zip=/usr/local' '--with-zlib=yes' '--with-apxs=/usr/local/sbin/apxs' '--with-imap=/usr/local' '--with-imap-ssl=/usr/local' '--with-snmp=/usr/local' '--enable-ucd-snmp-hack' '--x-libraries=/usr/X11R6/lib' '--x-includes=/usr/X11R6/include' '--prefix=/usr/local' '--enable-simplexml'

(Gewoon hetzelfde als met PHP4 maar dan met '--enable-simplexml' erbij)

Alleen ik krijg phpMyAdmin niet werkend :( ik heb de laatste final en de laatste beta al geprobeerd maar het werkt niet... ik gebruik MySQL 4.0.20 dus MySQLi heeft dan volgens mij geen zin om erbij zetten...

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Mijn zelfgemaakte PHP pagina's werken wel gewoon met MySQL...

(Bij de RC1 werkte hij ookal niet, toen had ik het geprobeerd met Apache onder Win32)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 17:18:
Alleen ik krijg phpMyAdmin niet werkend :( ik heb de laatste final en de laatste beta al geprobeerd maar het werkt niet... ik gebruik MySQL 4.0.20 dus MySQLi heeft dan volgens mij geen zin om erbij zetten...
kan je IETSIE duidelijker zijn?
WAT doet het niet aan pMA? Foutmeldingen? Ook maar iets aan informatie? Hier kan ik natuurlijk weinig mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 17:20:
[...]

kan je IETSIE duidelijker zijn?
WAT doet het niet aan pMA? Foutmeldingen? Ook maar iets aan informatie? Hier kan ik natuurlijk weinig mee...
Oeps vergeten erbij te zetten... ik kan niet inloggen op MySQL met phpMyAdmin met mijn oude gebruikersnaam/wachtwoord (kan wel gewoon via mysql -u root -p(password) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:38
Hmm, hij geeft hier een beetje wazige foutmeldingen?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/php5_1.jpg

Terwijl alles imo goed geconfigureerd is??

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/php5_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/php5_3.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
Heb je 'libmysql.dll' al in je %SYSTEMROOT%, zoals 'c:\windows\', geplaatst?

[ Voor 17% gewijzigd door Sybr_E-N op 14-07-2004 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sybr_E-N schreef op 14 juli 2004 @ 17:42:
Heb je 'libmysql.dll' al in je %SYSTEMROOT%, zoals 'c:\windows\', geplaatst?
ja :)

overigens heb ik dit ook met gd2....

O, trouwens, behalve de foutmelding hier boven geeft hij ook per module de foutmelding "This module could not be found" 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 14-07-2004 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

XanderH schreef op 14 juli 2004 @ 17:40:
Hmm, hij geeft hier een beetje wazige foutmeldingen?
[afbeelding]

Terwijl alles imo goed geconfigureerd is??

[afbeelding]

[afbeelding]
zoals al meerdere malen vermeld in dit topic, kopieer de mysql libs (niet php_mysql.dll) naar je system(32) directory, ze zitten als het goed is gewoon bij je dist.

iets met spuiten

nog meer edit:
Alle modules die een dll nodig hebben in je system dir, maar die niet kunnen vinden, kunnen niet geinitialiseerd worden. Dan is het dus een kwestie van de .dll's goed zetten, en opnieuw de webserver starten.

[ Voor 20% gewijzigd door GX op 14-07-2004 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
GX schreef op 14 juli 2004 @ 17:47:
[...]

zoals al meerdere malen vermeld in dit topic, kopieer de mysql libs (niet php_mysql.dll) naar je system(32) directory, ze zitten als het goed is gewoon bij je dist.
Zoals ik net al vermeld heb, ik heb de mysql libs al gekopieerd ;)

Ik kan ook lezen :>

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/php5_4.jpg
Die krijg ik dus ook... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 20:51
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 17:23:
[...]

Oeps vergeten erbij te zetten... ik kan niet inloggen op MySQL met phpMyAdmin met mijn oude gebruikersnaam/wachtwoord (kan wel gewoon via mysql -u root -p(password) )
Looks as if the bug reports are coming in. Here's a serious one: HTTP authentication is broken. Expect a PHP 5.0.1 or 5.0.0 patch level 1 real soon now.
Bron: http://www.phpdeveloper.org/index/2281

Uit de config.inc.php van PhpMyAdmin:
PHP:
1
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']     = 'config';    // Authentication method (config, http or cookie based)?

Misschien dat je gebruik maakt van de http authentication?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig niemand zin om een OpenBSD 3.5 package te maken? Ben beetje lui vandaag :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX

GX

Nee.

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 17:52:
Toevallig niemand zin om een OpenBSD 3.5 package te maken? Ben beetje lui vandaag :P.
pluk gewoon de config uit je huidige phpinfo(); en maak een paar kleine aanpassingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
GX schreef op 14 juli 2004 @ 17:47:
Alle modules die een dll nodig hebben in je system dir, maar die niet kunnen vinden, kunnen niet geinitialiseerd worden. Dan is het dus een kwestie van de .dll's goed zetten, en opnieuw de webserver starten.
Jaja, weet ik, en ik had de lib's goed staan... (overigens niet in system32, maar in windows-dir (ja dat is %SYSTEMROOT%)).

Anyway, vraag me niet wat het nu was, net PHP ff opnieuw installed (nouja, "uitgepakt) en het werkt gewoon (met zelfde configfile).

Alleen PHPMyStats doet het niet, maja, ff uitzoeken welke extensions die nodig heeft :)

[edit]
Ok, loopt nu draadje over op het PHPMyStats forum, hoeven we hier niet over verder te gaan :)

PHP5 draait hier nu dus goed, met Apache 2.0.48 en MySQL 4.0.17

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 14-07-2004 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vargo schreef op 14 juli 2004 @ 17:52:
[...]

[...]

Bron: http://www.phpdeveloper.org/index/2281

Uit de config.inc.php van PhpMyAdmin:
PHP:
1
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']     = 'config';    // Authentication method (config, http or cookie based)?

Misschien dat je gebruik maakt van de http authentication?
Jep dat is m, bedankt :) (en nou maar hopen dat die fix / update snel komt :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhapsody schreef op 14 juli 2004 @ 17:04:
Nu krijg ik alleen onderaan elke pagina

'PHP has encountered an Access Violation at 00B473CD'

hebben meer mensen hier last van?
En nog belangrijker hoe los ik dit op?
Ik heb dit probleem ook en heb dit al als bug (#28929) gemeld. Kun je een vote uitbrengen, zodat de bug belangrijker wordt?

-Rémy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik heb gestemd en ff een comment toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GX schreef op 14 juli 2004 @ 17:57:
[...]

pluk gewoon de config uit je huidige phpinfo(); en maak een paar kleine aanpassingen :)
Was het maar waar, die config is gewoon "Built from the OpenBSD Ports Tree" :P.
En de ports configure syntax is dan weer net iets minder eenvoudig, want ik ben lui :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc

djc

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 16:37:
Dan hebben we ook nu al een probleem met pdflib, deze is sinds PHP5rc3 ofzo in pecl gestopt.
Dat een module in PECL betekent niet dat ie niet standaard wordt meegeleverd, alleen dat de module er een eigen release cycle er op na kan houden.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Laatst online: 13-09 17:39

krvabo

MATERIALISE!

Ik heb netzoiets als XanderH heeft;
maar ik krijg bij het starten van PHP de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
PHP Warning:  PHP Startup: ¿I{&#9786;&#9617;&#8597;s&#9786;: Unable to initialize module
Module compiled with module API=20020429, debug=0, thread-safety=1
PHP    compiled with module API=20040412, debug=0, thread-safety=1
These options need to match
 in Unknown on line 0
Deze krijg ik zo'n 5x per minuut op mijn beeldscherm
Ik verwacht dat het iets te maken heeft met een verouderde module. Alleen weet ik dus niet welke dit is.
Als ik de zip opnieuw uitpak krijg ik dat een aantal files met een wachtwoord zijn beveiligd :?

[ Voor 10% gewijzigd door krvabo op 14-07-2004 22:07 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 20:55:
[...]

Was het maar waar, die config is gewoon "Built from the OpenBSD Ports Tree" :P.
En de ports configure syntax is dan weer net iets minder eenvoudig, want ik ben lui :D.
Dit werkte onder FreeBSD :), gewoon copy & paste:
'./configure' '--enable-versioning' '--enable-memory-limit' '--with-layout=GNU' '--with-zlib-dir=/usr' '--with-regex=php' '--with-pear' '--with-bz2=/usr' '--enable-calendar' '--enable-ctype' '--with-curl=/usr/local' '--with-dom=/usr/local' '--with-dom-xslt=/usr/local' '--with-dom-exslt=/usr/local' '--enable-exif' '--enable-ftp' '--with-gd' '--enable-gd-native-ttf' '--with-freetype-dir=/usr/local' '--with-t1lib=/usr/local' '--with-jpeg-dir=/usr/local' '--with-png-dir=/usr/local' '--with-xpm-dir=/usr/X11R6' '--with-gettext=/usr/local' '--enable-mbstring' '--with-mcal=/usr/local' '--with-mcrypt=/usr/local' '--with-mhash=/usr/local' '--with-mime-magic=/usr/share/misc/magic.mime' '--with-ming=/usr/local' '--with-mysql=/usr/local' '--with-openssl-dir=/usr' '--enable-overload' '--with-pcre-regex=yes' '--enable-posix' '--with-pgsql=/usr/local' '--enable-session' '--enable-sockets' '--enable-tokenizer' '--with-expat-dir=/usr/local' '--enable-xml' '--with-zip=/usr/local' '--with-zlib=yes' '--with-apxs=/usr/local/sbin/apxs' '--with-imap=/usr/local' '--with-imap-ssl=/usr/local' '--with-snmp=/usr/local' '--enable-ucd-snmp-hack' '--x-libraries=/usr/X11R6/lib' '--x-includes=/usr/X11R6/include' '--prefix=/usr/local' '--enable-simplexml'
en dan make, en dan make install :) (btw, zo moeilijk is configure syntax toch niet :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk niet, maar OpenBSD zit met een chrooted apache in /var/www, en sommige php libs (zoals PEAR) zitten daaronder dan in een dir terwijl andere php libs dan weer in /usr/local zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

*schopje zodat meer mensen (als mij) doorkrijgen dat php5 gereleased is :D *

En ik had eigenlijk verwacht dat PHP5 in augustus een keer gereleased werd... ik ga meteen kijken of het huidige systeem waar ik aan werk ook onder PHP5 werkt (test server inrichten). En ik verwacht dat dit de ontwikkel snelheid zeer ten goede gaat komen. Ik zat zelf namelijk met smart te wachten op SimpleXml :)

* seweso is heeel blij

[ Voor 1% gewijzigd door seweso op 15-07-2004 12:24 . Reden: oops php4 > php5 ]

seweso's blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:39

TwoR

Gekleurde stippen

seweso schreef op 15 juli 2004 @ 12:21:
*schopje zodat meer mensen (als mij) doorkrijgen dat php4 gereleased is :D *
Volgens mij bedoel je daar php5 :)

Maar inderdaad tis fijn dat ie uit is zodat we in de vakantie nog even lekker kunnen prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
TwoR schreef op 15 juli 2004 @ 12:23:
Maar inderdaad tis fijn dat ie uit is zodat we in de vakantie nog even lekker kunnen prutsen :)
De RC's zijn ook al tijden uit, dus dat was opzich het probleem niet ;) (en ze waren erg stable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 20:51
Misschien dat dit een eigen topic verdient, maar voorlopig plaats ik het maar even onder deze thread.

Met de release van php5 is 1 van de belangrijkste veranderingen de nieuwe OO opzet. Wat vinden jullie ervan: wat ga je veel gebruiken / wat ontbreekt er / wat is verkeerd geimplementeerd?

Ik ga (zodra ik het rustiger met mijn werk heb) eens kijken hoe ik de nieuwe OO opzet kan gebruiken voor mijn code generatie project. Ik ga ondermeer kijken naar UML, XMI...

Nog wat interessante resources:

XMI2PHP
XMI2PHP is a php code generator which take an XMI (XMI is an XML based file format used to describe UML diagrams.) file and transform it into a file collection of php code.
http://www.waterproof.fr/products/xmi2php/
Dit is interessant omdat je hiermee in principe iedere UML modeler kan gebruiken die XMI ondersteund. Ik heb xmi2php nog niet kunnen testen.

OGM XMI specification
http://www.omg.org/technology/documents/formal/xmi.htm
Bij OGM kan je trouwens ook de UML specs vinden; ik vind echter persoonlijk de OGM documenten - zoals bijna elke officiele specificatie - niet erg praktisch om mee te beginnen.

Working XML: UML, XMI, and code generation, Part 2
http://www-106.ibm.com/developerworks/library/x-wxxm24/

Harry Fuecks over PHP and UML Class Diagrams
http://www.phppatterns.com/index.php/article/articleview/15/
(weliswaar meer op php4 gericht, maar toch interessant)

Sitepoint thread over UML & Php5
http://www.sitepoint.com/...ent.php?attachmentid=6742

Zend: php5 - goed startpunt om meer over php5 te weten te komen.
http://www.zend.com/php5/

Poseidon UML modeller - geen idee of je daarmee ook php kan genereren.
http://www.gentleware.com/products/

ArgoUML
ArgoUML now supports PHP5 code generation and does phpDocumentor compatible comments. This release is not rock-stable, but it's still interesting
http://argouml.tigris.org/download/release0156.html

/Edit: bijna vergeten
Metastorage
What is Metastorage?

Metastorage is a persistence layer generator application based on the persistence module of the MetaL compiler engine. Metastorage is capable of generating the necessary software components to implement a persistence layer API from a description in a format based on XML named Component Persistence Markup Language (CPML). The generated code is self-contained and does not depend on MetaL or any libraries of code that are not supplied.

What is MetaL?
MetaL is a meta-programming language compiler engine. Meta-programming is a method to develop programs in high-level language that can be translated into one or more programming languages.

MetaL compiler is able to process source code in XML and generate code in virtually any target language: PHP, Java, Perl, etc..
http://www.meta-language....tation.html#install-files

uml2php5
http://uml2php5.zpmag.com/en/

[ Voor 22% gewijzigd door vargo op 15-07-2004 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:04

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
De nieuwe OOP was even wennen, zijn nogal wat dingen anders geworden waardoor mijn script niet meer werkte.
Dat was redelijk snel opgelost, en ik kreeg meteen de schrik van mijn leven :o

PHP5 was op het gebied van image creation, berekeningen etc ruim 10x sneller dan php4...
Een grafiek waar hij eerst 0,6 tot 0,7 seconden over deed doet hij nu in 0,06 0,07 seconden.. behoorlijke verbetering in mijn geval :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 18:17:
[...]

Jep dat is m, bedankt :) (en nou maar hopen dat die fix / update snel komt :/ )
Voor degenen niet niet kunnen wachten op die fix/update (zoals ik :p), kunnen alvast de snapshot downloaden van 15 juni 22:30, toen hadden ze de bug al gefixed :):

http://snaps.php.net/php5-200407152230.tar.gz

Alles werkt nu prima bij mij :)
http://server.djuri.nl/phpinfo.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

curry684 schreef op 14 juli 2004 @ 02:05:
* curry684 gaat toevallig een dezer dagen Apache de deur uitknikkeren en terug naar IIS6... iemand ervaring met hoe PHP5 integreert met IIS6? :)
Ja mee bezig sinds gisteren, maar ik krijg - zelfs in lege scripts - allemaal access violations :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gebruik je de IIS extension? Die kreeg ik bij 4 ook al nooit aan de praat, altijd access violations. Ik draai hier PHP4 gewoon als CGI onder IIS6

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik gebruik de ISAPI ja (php5isapi.dll). Ik ga CGI nu maar even proberen dan.

edit: ik heb de ISAPI filter werkend gekregen door gewoon vanaf 0 te beginnen. ISAPI filter toegevoegd, allowed gemaakt, executie rechten gegeven en als laatste als web server extensie toegevoegd. Hij werkt iig nu :*) :9

[ Voor 61% gewijzigd door Glashelder op 20-07-2004 14:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Glashelder schreef op 20 juli 2004 @ 14:51:
Ik gebruik de ISAPI ja (php5isapi.dll). Ik ga CGI nu maar even proberen dan.

edit: ik heb de ISAPI filter werkend gekregen door gewoon vanaf 0 te beginnen. ISAPI filter toegevoegd, allowed gemaakt, executie rechten gegeven en als laatste als web server extensie toegevoegd. Hij werkt iig nu :*) :9
Kun je dat even toelichten?

Dan ga ik dat ook eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Uiteraard.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
IIS Manager -> {server} -> Web Sites -> rechtermuisknop: {website} -> properties

Tabblad: ISAPI filters -> Add -> Filtername: .php; Executable: *\php5isapi.dll
Tabblad: Home Directory -> Configration (Deze kan grijs zijn, druk op Remove) -> Add 

Executable: *\php5isapi.dll
              Verbs: all verbs
              Script Engine: aangevinkt
              Check that file exists: uitgevinkt

Tabblad: Home Directory -> Execute Permissons: Scripts and Exacutables
Alles wegklikken behalve de IIS Manager.

Links klikken op Web Service Extensions. Add a new web server extension -> 

Extension name: PHP
              Required Files: *\php5isapi.dll

IIS admin afsluiten. Start, uitvoeren: IISRESET..

Het kan zijn dat de ISAPI extension niet geladen wordt (er staat een rood pijltje naar beneden voor ipv een groene omhoog). Dan staan niet alle DLL's in de Windows map. Kopieer gewoon alle DLL's uit de PHP map naar je SystemRoot (zoeken in je PHP map naar "*.dll" en alles kopieren (ik gedaan iig)).

Dit zijn de precieze stappen die ik gevolgd heb...

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 20-07-2004 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:13

AirX

Tweak Guru

PHP5 draait hier onder Linux (2.4 kernel) perfecto :).

PHP Versie: 5.0.0
Apache Versie: Apache 2.0.50 (Unix)

Alleen wil op één of andere manier phpsysinfo niet meer draaien :?. Er komt gewoon nix in beeld. Heb nu maar ffe mijn eigen stats site gemaakt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
AirX schreef op 20 juli 2004 @ 15:49:
PHP5 draait hier onder Linux (2.4 kernel) perfecto :).

PHP Versie: 5.0.0
Apache Versie: Apache 2.0.50 (Unix)

Alleen wil op één of andere manier phpsysinfo niet meer draaien :?. Er komt gewoon nix in beeld. Heb nu maar ffe mijn eigen stats site gemaakt :P.
Strange, PHPMyStats onder windows doet het ook al niet meer... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naja wat er nu gebeurt slaat helemaal nergens op.
PHP:
1
phpinfo();

Levert geen error op
PHP:
1
echo "bl44t";

levert op:
code:
1
PHP has encountered an Access Violation at 016E73CDbl44t

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Glashelder schreef op 20 juli 2004 @ 15:42:
Uiteraard.

code:
1
2
3
4
5
6
Links klikken op Web Server Extensions. Add a new web server extension -> 

Extension name: PHP
              Required Files: *\php5isapi.dll

IIS admin afsluiten. Start, uitvoeren: IISRESET..

Het kan zijn dat de ISAPI extension niet geladen wordt (er staat een rood pijltje naar beneden voor ipv een groene omhoog). Dan staan niet alle DLL's in de Windows map. Kopieer gewoon alle DLL's uit de PHP map naar je SystemRoot (zoeken in je PHP map naar "*.dll" en alles kopieren (ik gedaan iig)).

Dit zijn de precieze stappen die ik gevolgd heb...
Die 'web server extensions' zie ik nergens staan.
Moet dat in het menu staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Web Server Service Extensions staat in de treeview in het linkse menu van de IIS Manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Glashelder schreef op 20 juli 2004 @ 15:58:
Naja wat er nu gebeurt slaat helemaal nergens op.
PHP:
1
phpinfo();

Levert geen error op
PHP:
1
echo "bl44t";

levert op:
code:
1
PHP has encountered an Access Violation at 016E73CDbl44t

:(
Dat heb ik dus ook, maar ik krijg ook nog zo'n error bij phpinfo();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

AirX schreef op 20 juli 2004 @ 15:49:
Alleen wil op één of andere manier phpsysinfo niet meer draaien :?.
phpsysinfo 2.2 and earlier DOES NOT WORK on PHP5
phpsysinfo 2.3-cvs SHOULD WORKS on PHP5
http://phpsysinfo.sourceforge.net/

[ Voor 9% gewijzigd door DR op 20-07-2004 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

vargo schreef op 15 juli 2004 @ 13:48:
Misschien dat dit een eigen topic verdient, maar voorlopig plaats ik het maar even onder deze thread.

Met de release van php5 is 1 van de belangrijkste veranderingen de nieuwe OO opzet. Wat vinden jullie ervan: wat ga je veel gebruiken / wat ontbreekt er / wat is verkeerd geimplementeerd?
Mij lijkt een apart topic ook wel leuk.

Ik heb een super artikel gevonden over OO PHP(5):
Zend in the clowns (lees vooral vanaf "i. The Backdrop").

Ik zie nu eindelijk het nut in van OO en classes in PHP (ben het gewoon eens met de auteur). En het nut ligt niet in het schrijven van scripts voor websites. Lees het artikel maar eens voor redenatie.

Ik ben zelf fan van OO (Java), maar zie het nut van objecten niet in in een niet-persistent omgeving. Per request wordt toch een bepaalde pagina ogevraagd (user management, nieuwsberichten, etc). Waarom zou je dat niet mooi scheiden in aparte scripts (of modules die in een setup/layout script ingeladen worden)?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Laatst online: 18-07 10:58
JayVee schreef op 22 juli 2004 @ 17:07:

Ik heb een super artikel gevonden over OO PHP(5):
Zend in the clowns (lees vooral vanaf "i. The Backdrop").
Idd erg leuk artikel. Interessant om te lezen wat andere er van denken.
En hij heeft er goede punten tussen zitten.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Cerberus schreef op 14 juli 2004 @ 03:51:
[...]

Ik zou verwachten dat (eigenlijk net als PHP3 -> PHP4) het allemaal wel backwards compatible is. Ik krijg PHP5 zelf nog niet echt aan de praat alleen...Overal waar ik database verbindingen gebruik of output buffering geeft ie gewoon helemaal geen output.

Ik heb nog niet echt intensief getest en uitgeprobeerd maar volgens mij zou hij het toch moeten doen :S

Wat ik deed was:
php.ini-recommended renamen naar php.ini en replacen in m'n Windows map met de oude php4 php.ini, in Apache conf alle PHP4 naar PHP5 renamen (en een path aanpassen). Daarna Apache weer starten, geen errors oid.
misschien handige info: ik heb mezelf hier ook het schompes naar gezocht, ik kreeg idd helemaal geen output waar je normaal een error verwacht...
de oplossing is: in de php.ini-dist staat eeen standaard output-buffer van 2000 ofzow.
pleur die terug naar 0 en problemen zijn over :)

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Op www.php.net is de installer te downloaden voor PHP 5 en daar is de fout (access violation error) gefixed!!

Het werkt nu prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:50

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik snap dit niet. PHP5 werkt prima met IIS6, en als ik MySQL 4.1.3b (de laatste versie in ieder geval) wil toevoegen en die regel in php.ini uncomment voor MySQL, dan krijg ik steeds 'Unable to load dynamic library 'c:\php\php_mysql.dll' - The specified module could not be found.'.
Heb de thread doorgelezen, de libmysql.dll naar c:\windows\system32 gedaan, de php_mysql.dll is in c:\php... En nog steeds blijft hij dat error genereren. :?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Trinsec schreef op 02 augustus 2004 @ 12:22:
Ik snap dit niet. PHP5 werkt prima met IIS6, en als ik MySQL 4.1.3b (de laatste versie in ieder geval) wil toevoegen en die regel in php.ini uncomment voor MySQL, dan krijg ik steeds 'Unable to load dynamic library 'c:\php\php_mysql.dll' - The specified module could not be found.'.
Heb de thread doorgelezen, de libmysql.dll naar c:\windows\system32 gedaan, de php_mysql.dll is in c:\php... En nog steeds blijft hij dat error genereren. :?
tip 1: LEES je foutmeldingen...
wat is je php plugins dir??? (probably c:\php\ext\)
wat is de dir waar ie je lib vandaan wil halen???

juist :)

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik heb de php_mysql.dll al naar c:\php gemoved, en de foutmelding blijft. Lees mijn verhaal ook. :)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is altijd een gepruts, probeer de backslashes door slashes te vervangen en probeer het nog nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik bemerk door't lezen van verscheidene andere fora/support sites dat ik niet de enige ben met dit probleem. De oplossingen die zij aandragen is net als hier wordt gegeven: libmysql.dll naar de system32 directory, checken of path van php_mysql.dll goed is, etc. Dat heb ik allemaal al gedaan, gewoon volgens het boekje voor zover ik het kan zien. Ik krijg echter gewoon errors. Backslashes, slashes, no difference. Ik krijg sterk het gevoel dat de 'final' van dit PHP5 gewoon nog erg buggy is, ik ga binnenkort de laatste PHP van 4.x gebruiken, want deze errors slaan echt gewoon nergens op. Wel jammer, PHP zelf werkt perfect, alleen kan ik geen extensies toevoegen en dat is onhandig aangezien ik MySQL wil gaan gebruiken.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Update: Ik heb PHP5 geuninstalled en daarna manueel weer geinstalleerd. Had namelijk eerst de Windows Installer versie gebruikt.

Dus nadat ik alles manueel had gedaan, de extensions gemoved, de libmysql.dll van PHP5 zelf (zat niet bij de installer meegeleverd) enzovoorts... werkt alles nu. Volgens mij is die installer fubar, maar nu heb ik dus PHP5+MySQL4.1 running hier. Dus voor degenen die ook die rare foutmeldingen krijgt terwijl ze alles toch prima in orde hebben: Probeer de manuele versie te downloaden en dat te installeren. Eigenlijk heb je de installer niet nodig, is nogal simpel te instellen.

Hope this helped!

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Trinsec schreef op 02 augustus 2004 @ 20:47:
Update: Ik heb PHP5 geuninstalled en daarna manueel weer geinstalleerd. Had namelijk eerst de Windows Installer versie gebruikt.
Ik denk dat je dit wel wat eerder had mogen vermelden, volgens mij is hier nog niemand op het idee gekomen dat jij de installer had gebruikt, want die doet dat nu weer?! ;) Maar je zult het wel begrijpen: altijd gewoon de binaries downloaden, waar 't Windows betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

creative8500 schreef op 03 augustus 2004 @ 00:00:
[...]

Ik denk dat je dit wel wat eerder had mogen vermelden, volgens mij is hier nog niemand op het idee gekomen dat jij de installer had gebruikt, want die doet dat nu weer?! ;) Maar je zult het wel begrijpen: altijd gewoon de binaries downloaden, waar 't Windows betreft.
!!! Hey, ik vond het nogal logisch een installer te gebruiken bij IIS6. :P Kon ik't weten. Nahja, in ieder geval dat gedoe opgelost. :P

Nog een bijkomstigheid: Hou het bij MySQL 4.0.20 of eerder, niet 4.1.x, want die gebruikt een soort nieuwe authenticatie protocol waar PHP nog niet goed mee kan werken. PHP5, that is, PHP4 zal dat waarschijnlijk nooit gaan ondersteunen. Met MySQL 4.1.x kon ik niets beginnen.

Amazing hoeveel ik hiervan leer door alleen maar problemen te hebben met de software. Ik zou het liever overgeslagen hebben. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Trinsec op 03-08-2004 00:11 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Voor MySQL 4.1.x moet je mysqli hebben in plaats van mysql ;)

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

MatHack schreef op 03 augustus 2004 @ 08:41:
Daar weet ik dus niets vanaf. :) Hoe dat te enablen? Kweenie, zit niet in php.ini alhoewel er een kopje [mysqli] is. En als ik die zo even vluchtig doorlees zijn de functies ook anders, wat niet helpt met PHP scripts dat gewoon mysql functies gebruikt.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MatHack schreef op 03 augustus 2004 @ 08:41:
Hoeft niet ;) onder Unix (FreeBSD) iig niet. Ik kan gewoon MySQL 4.1.3-beta gebruiken met de "oude" mysql extensie.
Heb er net wel die " nieuwe" MySQLi bij gecompiled, maar die 2 kunnen gewoon naast elkaar dus je hoeft je oude PHP scripts niet "up-te-daten" om ze werkend te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reigner_Mortem
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04-2022
JayVee schreef op 22 juli 2004 @ 17:07:
[...]

...
Ik ben zelf fan van OO (Java), maar zie het nut van objecten niet in in een niet-persistent omgeving. Per request wordt toch een bepaalde pagina opgevraagd (user management, nieuwsberichten, etc).
Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed begrijp, maar nu ik ook een beetje bezig ben met php5 (sinds gisteren) kwam ik erachter dat alle objecten weer verwijderd worden nadat de pagina geladen is. Neem aan dat je dat bedoelt met "niet persistent".

Ik heb dat op deze manier opgelost
één aanspreekpunt de SiteManager
(die weer daarbinnen Content, User, DatabaseManager, Objecten… aanmaakt)
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php  
/* index.php */
    include_once ("SiteManager.php");   
    session_register('SiteManager');
    if(!isset($_SESSION['SiteManager']))
    {
        $_SESSION['SiteManager'] = SiteManager::GetInstance();
    }
    $_SESSION['SiteManager']->HandlePage();
?>

Dit schijnt te werken, echter is het wel vreemd dat nadat de pagina is geladen, alsnog objecten opgeruimd worden (de destructor word aangeroepen). Ondanks dat blijft de informatie(de objecten) behouden zolang de sessie niet verbroken word.
Worden er dus aan het begin kopieën gemaakt ?

Tevens kwam ik “PHP Bananas” tegen, kent iemand zich daarmee uit ?
Moet vergelijkbaar zijn met Java beans.
Keine krummen Dinger: PHP Bananas
PHP goes to the enterprise level

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSmurf
  • Laatst online: 13-06 16:50

BoomSmurf

Am-Ende!

Rhapsody schreef op 31 juli 2004 @ 20:43:
Op www.php.net is de installer te downloaden voor PHP 5 en daar is de fout (access violation error) gefixed!!

Het werkt nu prima bij mij.
De installer installeert toch de CGI versie? De AV komt volgens mij alleen bij de ISAPI versie. (ik heb er ook last van :( - maar de CGI versie krijg ik niet aan de praat, krijg telkens een timeout). Nogal wiedes dan dat de installer versie het wel doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSmurf
  • Laatst online: 13-06 16:50

BoomSmurf

Am-Ende!

In de laatse CVS versie (5.1 dev) van snaps.php.net is de AV opgelost.

Ik heb deze gebruikt: http://snaps.php.net/win32/php5-win32-200408041430.zip

[ Voor 36% gewijzigd door BoomSmurf op 04-08-2004 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas vind ik deze versie van PHP niet wat ik er van verwacht had, zoals al vermeld door andere gebruikers gaat het installatie proces met andere modules zoals GD, MYSQL, etc niet echt lekker rap ook het plaatsen van extra bestanden in de system32 dir vind ik niet echt een uitkomst.

Zouden ze de volgende keer niet gewoon DOMWEG een installer er bij kunnen maken voor windows gebruikers!? die hoeven het a. niet te compileren en b. kun je dan sneller componenten laten toevoegen.

Ach ik wacht wel af tot PHP6 mischien dat die wat meer installatie vriendelijk is :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 23:08
Tja, PHP is nu eenmaal niet primair voor Windows gemaakt. Ik vind het wel leuk dat Windows-gebruikers nu eens kunnen voelen hoe het is om ze zélf kennis van zaken te moeten hebben en moeite te moeten doen om software die niet specifiek voor hun besturingssysteem is ontwikkeld werkend te krijgen. Denk daar eens aan, de volgende keer dat je alternatieve besturingssystemen afschrijft als nodeloos complex!

Overigens is het maar een kwestie van tijd: Zend gaat wel een PHP5 installer maken en er zijn nu community alternatieven beschikbaar, zoals de Uniform Server die een kant-en-klare installatie van Apache 2, PHP 5, MySQL 4 en Perl 5 biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 18:12:
Helaas vind ik deze versie van PHP niet wat ik er van verwacht had, zoals al vermeld door andere gebruikers gaat het installatie proces met andere modules zoals GD, MYSQL, etc niet echt lekker rap ook het plaatsen van extra bestanden in de system32 dir vind ik niet echt een uitkomst.

Zouden ze de volgende keer niet gewoon DOMWEG een installer er bij kunnen maken voor windows gebruikers!? die hoeven het a. niet te compileren en b. kun je dan sneller componenten laten toevoegen.

Ach ik wacht wel af tot PHP6 mischien dat die wat meer installatie vriendelijk is :{
je kan ook gewoon je PHP map in je Path zetten... hoef je niks te kopieren

edit:
Het schijnt dat PHP 5.0.1 die eind deze week uit komt een installer bevat voor windows
zie ook: http://www.zend.com/zend/week/week195.php

edit2:
PHP4 had trouwens vroeger al een installer en ik zag net op PHP.Net dat de installer zelfs al online staat voor PHP 5.0.0

[ Voor 17% gewijzigd door Robinski op 04-08-2004 20:58 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1 2 Laatste