Zojuist belandde het volgende bericht in mijn mailbox:
Het zal waarschijnlijk nog wel een tijdje duren voordat standaard webhosters php5 standaard geïnstalleerd zullen hebben, maar er zijn vast wel mensen die hier zelf al mee aan de slag zijn gegaan. Wat zijn jullie bevindingen tot nu toe? En welke belangrijke dingen mis je nog in deze final release, die er volgens jou wel in hadden moeten zitten? Zijn er dingen die in php4 beter geregeld waren? En hoe zit het met de backwards compatibiliteit?
Ik ben zelf al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van applicaties in PHP5 (sinds Beta 2). En ik maak dankbaar gebruik van de nieuwe OO mogelijkheden en ben ook erg blij met de nieuwe Mysqli extensie. En ik heb het idee dat ik niet meer raar met references hoef te goochelen, welke ik nog steeds niet volledig door heb. Als je het dacht te begrijpen, werkte het toch weer anders dan verwacht... Ik heb nog geen tijd gehad om wat benchmarks te doen, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met de performances van de nieuwe zend engine? Ik test momenteel alles op een Windows XP werkstation met Apache (1.3.29) maar heb het idee dat ik zo niet echt wijs zal worden uit de performance
Binnenkort installeer ik het op een aparte server met FreeBSD en dan ga ik eens kijken of er wat verbetering in zit
The PHP development team is proud to announce the official release of PHP 5.
Some of the key features of PHP 5 include:Enjoy!
- The Zend Engine II with a new object model and dozens of new features
- XML support has been completely redone in PHP 5, all extensions are now focused around the excellent libxml2 library (http://www.xmlsoft.org/)
- A new SimpleXML extension for easily accessing and manipulating XML as PHP objects. It can also interface with the DOM extension and vice-versa
- A brand new built-in SOAP extension for interoperability with Web Services.
- A new MySQL extension named MySQLi for developers using MySQL 4.1 and later. This new extension includes an object-oriented interface in addition to a traditional interface; as well as support for many of MySQL's new features, such as prepared statements.
- SQLite has been bundled with PHP. For more information on SQLite, please visit their website (http://www.sqlite.org/).
- Streams have been greatly improved, including the ability to access low-level socket operations on streams.
- And lots more...
PHP Development Team
- Changelog
- Download
- PHP 5 / Zend Engine 2 page (bevat voorbeelden van de nieuwe mogelijkheden met PHP5)
Het zal waarschijnlijk nog wel een tijdje duren voordat standaard webhosters php5 standaard geïnstalleerd zullen hebben, maar er zijn vast wel mensen die hier zelf al mee aan de slag zijn gegaan. Wat zijn jullie bevindingen tot nu toe? En welke belangrijke dingen mis je nog in deze final release, die er volgens jou wel in hadden moeten zitten? Zijn er dingen die in php4 beter geregeld waren? En hoe zit het met de backwards compatibiliteit?
Ik ben zelf al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van applicaties in PHP5 (sinds Beta 2). En ik maak dankbaar gebruik van de nieuwe OO mogelijkheden en ben ook erg blij met de nieuwe Mysqli extensie. En ik heb het idee dat ik niet meer raar met references hoef te goochelen, welke ik nog steeds niet volledig door heb. Als je het dacht te begrijpen, werkte het toch weer anders dan verwacht... Ik heb nog geen tijd gehad om wat benchmarks te doen, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met de performances van de nieuwe zend engine? Ik test momenteel alles op een Windows XP werkstation met Apache (1.3.29) maar heb het idee dat ik zo niet echt wijs zal worden uit de performance