Vraag over 5.1, 6.1, 7.1 versterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-05 21:54

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
Ik ben van plan een redelijk serieuze home-theatre installatie te kopen en heb al wat merken en typen op het oog. Budget ongeveer 2000 euro (exclusief tv/beamer).

Ondanks het aanbod van 6.1 en zelfs 7.1 versterkers ben ik toch echt niet van plan om meer dan 5(+subwoofer) luidsprekers te kopen. Ik zou anders niet weten waar ik al die luidsprekers zou moeten plaatsen,het is ten slotte toch vooral een huiskamer en dan pas een bioscoop.

Wat ik mij nu afvraag is hoe het nu zit met DVD's met 6.1 DTS kanalen. Ben ik dan verplicht de Dolby Digital 5.1 soundtrack te beluisteren? Sommigen beweren dat DTS beter klinkt dan DD. Of kan de receiver dat downmixen naar 5.1? Klinkt dat dan nog wel? Bestaan er eigenlijk wel 7.1 DVD's

Nou dat waren nogal wat vragen. Ik hoop dat een slimmerik is deze kan beantwoorden. :)

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
De 6.1 tracks van DTS, zowel DTS 6.1 Matrix als DTS 6.1 Discrete, hebben het extra kanaal in de twee bestaande rearkanalen zitten. De 5.1 versterker doet dan verder niks speciaals met de rearkanalen en geeft het weer zoals het er op staat, er wordt dus niks gedownmixed en je mist ook geen informatie.
7.1 DVD's bestaan niet (althans, niet voor gewone normale films), dit valt in het gebied van post-processing en gebruikt veelal een 5.1 of 6.1 bron.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08 03:42
nicetas schreef op 12 juli 2004 @ 18:16:
Wat ik mij nu afvraag is hoe het nu zit met DVD's met 6.1 DTS kanalen. Ben ik dan verplicht de Dolby Digital 5.1 soundtrack te beluisteren? Sommigen beweren dat DTS beter klinkt dan DD. Of kan de receiver dat downmixen naar 5.1? Klinkt dat dan nog wel? Bestaan er eigenlijk wel 7.1 DVD's
om te beginnen: er zijn 3 soorten "digitaal geluid": PCM, dolby digital en DTS
PCM is ongecomprimeerd geluid zoals op een muziek CD.
Dolby Digital en DTS zijn 2 manieren van compressie van muziek. dolby heeft meer compressie dan dts, waardoor het geluid beter zou klinken (vgl een lage bitrate mp3 met een hogere). of de compressietechniek van dolby beter is, kan ik niet zeggen, maar het resultaat is idd meestal dat een dts dvd een iets beter geluid heeft (er bestaan ook slechte dts dvd's en hele goede dolby dvd's).

wanneer je een dvd afspeelt met dts es (=6.1) op 5 speakers afspeelt (met een 6.1/7.1 receiver), zorgt je receiver ervoor dat het 6e kanaal wordt afgespeeld op de overige speakers (zelfde als wanneer je geen center hebt, je receiver zelf het centerkanaal op de fronts afspeelt. bij een 5.1 receiver gaat dit niet op, daar hij deze track niet herkent
dts en dolby digital zijn incompatible, dus zal dts nooit worden afgespeeld als dd en ook niet andersom (vgl *.rar en *.zip bestanden, 2 verschillende technieken).

op je laatste vraag... ik ken nog geen 7.1 dvd's, LOTR I extended en LOTR II extended zijn beide Dolby Digital EX (6.1) en DTS ES (6.1), maar geen 7.1

[ Voor 5% gewijzigd door jpvk007 op 12-07-2004 18:35 ]

Verwijderd

Volgens mij zijn er nog maar bar weinig 7.1 dvd's, ik heb ze iig nog niet gezien.
Lord of the Rings Extended versie dvd's hebben wel 6.1, maar tot nu toe zijn de meeste dvd's gewoon 5.1. Dan heb je nog dd en dts, waarbij sommige dvd's geen dts hebben.
Als je nu een receiver koopt zoals bijv de marantz sr5400, heb je gewoon 6.1, das meestal wel standaard in die klasse. Ik zou me over 5/6/7.1 niet al te druk maken ;)

Belangrijker is wat je er mee wilt. Alleen voor films, of is muziek eigenlijk toch belangrijker. Indien het puur voor films is is het best te doen met 2000 euro, wordt wel krapjes. Als je ook voor muziek een relatieve goede weergave wilt hebben ben je denk ik wel wat meer kwijt.

DVD speler 150
A/V Receiver 450
2 fronts 400
center 300
2 rears 350
Subwoofer 500
bekabeling, stands 200 euro
zit je wel aan zon 2300 ofzo.

Marantz SR4400
Marantz SR5400
Mission M33 2x
Mission M32 2x
Mission M3c2
Rel Quake II
Atacama Audio Nexus stands 2x

Dit zou je kunnen doen, maar qua speakers moet je toch zelf gaan luisteren ;)
Tis maar een voorbeeld.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Een multikanaals-opstelling bestaat uit meer dan 2 luidsprekers, te weten: 2 voor-, 1 voor in het midden- en 2 surround-luidsprekers achter in de ruimte, naar wens aangevuld met een subwoofer, alles bij elkaar ook wel ''5.1-opstelling'' genoemd, waarbij het '.1' staat voor het LFE (Lowe Frequeny Effects)-kanaal, dat bij films laagfrequente effecten bevat en bij muziek ter ondersteuning van het laagste laag dient. Deze luidspreker geeft dus alleen diepe bassen weer :) .

Een multikanaals-opstelling met 4 in plaats van 2 surround-luidsprekers wordt '7.1' genoemd. Echter is deze opstelling alleen noodzakelijk als het enige moeite is verschil te horen tussen de geluiden voor en achter. :) Ga dus eens naar wat 5.1- en 7.1 setjes luisteren, als bij de 7.1 opstelling veel duidelijker is te plaatsen waneer het geluid voor of achter aanwezig is, kies dan voor 7.1. Als jij het verschil tussen voor en achter ook goed kan horen met een 5.1-opstelling, kies daar dan voor :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
Bedankt, dit zijn duidelijke antwoorden.
Ja, 2000 euro is wel wat krap, het is voor muziek én voor film. Ik heb al wat geluisterd bij Botman (in Hoorn, kennen julie dat?) en besloten dat ik nog maar even doorspaar voor de subwoofer zodat ik nu wel alvast een net wat betere receiver (Denon, Onkyo, NAD of Marantz) en luidsprekers kan kopen voor die 2000 euro.

Wat betreft die 7.1, ik werd er door getriggerd omdat ik bij de MediaMarkt een Yamaha 650 zag met 7.1. Daar had ik nog nooit van gehoord, dus vandaar dat ik die vraag stelde. (Overigens ga ik mijn setje niet bij de MM kopen, die verkopers daar weten er nog minder van dan ik).

[ Voor 11% gewijzigd door Xenan op 12-07-2004 18:57 ]

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Verwijderd

Persoonlijk zou ik geen 7.1 willen, je moet nl ook weer een extra speaker kopen. En omdat je budget nou niet echt hoog is, is het verstandig het gewoon bij 5.1 of 6.1 te houden. Meeste instap receiver kunnen gewoon 6.1 weergeven dus dat is geen probleem.

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:21
nicetas schreef op 12 juli 2004 @ 18:54:
Bedankt, dit zijn duidelijke antwoorden.
Ja, 2000 euro is wel wat krap, het is voor muziek én voor film. Ik heb al wat geluisterd bij Botman (in Hoorn, kennen julie dat?) en besloten dat ik nog maar even doorspaar voor de subwoofer zodat ik nu wel alvast een net wat betere receiver (Denon, Onkyo, NAD of Marantz) en luidsprekers kan kopen voor die 2000 euro.

Wat betreft die 7.1, ik werd er door getriggerd omdat ik bij de MediaMarkt een Yamaha 650 zag met 7.1. Daar had ik nog nooit van gehoord, dus vandaar dat ik die vraag stelde. (Overigens ga ik mijn setje niet bij de MM kopen, die verkopers daar weten er nog minder van dan ik).
Botman is een mooie zaak, maar toch zou ik kijken bij i-net sites.
Via www.kieskeurig.nl kom je al een heel eind. Het kan zo maar een hondertje of wat schelen.

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als je kiest voor 5.1 is dit misschien een optie(?):

Receiver: Marantz SR4400 €500
DVD-speler: Marantz DV4400 270
Linker Front: Kef Q5 €400
Rechter Front: Kef Q5 €400
Center: Kef Q9c €450
Linker Surround: Kef Q3 €280
Rechter Surround: Kef Q3 €280

Totaal: €2580

Iets te duur dus, maar de DVD-speler hoeft natuurlijk niet persé van Marantz te zijn, een goede vervanger kan je ook wel voor €100 vinden. Ook denk ik dat je wel wat minder voor de center mag rekenen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Barry|IA op 12-07-2004 19:18 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Neem Harman Kardon ook op in je lijstje, ze leveren hele goeie versterkers voor een goeie pijs. Ik heb de AVR 2550 was 599 in jan 2002, hij is nog steeds te koop voor 379 (uitloopmodel)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

6.1 en 7.1 (dat laatste bestaat niet als film surround format, alleen in de geesten van me marketing mensen) is gewoon backwards compatible met 5.1. In alle versterkers kun je opgeven hoeveel speakers je wil aansuturen dus dat is geen probleem.

Dat had je BTW ook alemaal met de search kunnen vinden, is namelijk al vaker langs gekomen.

Voor versterker en speakers: ga luisteren, dat is de beste tip :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Barry|IA schreef op 12 juli 2004 @ 19:13:
Als je kiest voor 5.1 is dit misschien een optie(?):

Receiver: Marantz SR4400 €500
DVD-speler: Marantz DV4400 270
Linker Front: Kef Q5 €400
Rechter Front: Kef Q5 €400
Center: Kef Q9c €450
Linker Surround: Kef Q3 €280
Rechter Surround: Kef Q3 €280

Totaal: €2580

Iets te duur dus, maar de DVD-speler hoeft natuurlijk niet persé van Marantz te zijn, een goede vervanger kan je ook wel voor €100 vinden. Ook denk ik dat je wel wat minder voor de center mag rekenen. :)
Ik zou juist wat meer voor de center rekenen, maar de rears juist minder.
Als je voor een Kef setup gaat zou ik de Q1 als rears nemen.
Maar voordat je gaan kiezen welke budget je aan speakers gaat besteden, kan je het beste eerst luisteren en daarna pas 'de balans' opmaken.
Het kan best zo zijn dat je van plan bent de Q5 van 400 euro te kopen, maar dat je met een Dali Suite 2.8 thuiskomt omdat je de Q5 niet mooi vond klinken.

Bij deze nog een goeie tip: ga is luisteren naar Paradigm speakers :9

Verwijderd

Ik denk dat als je binnen je budget wilt blijven, je alleen moet luisteren naar receiver/speaker sets die binnen jou budget vallen. Ik had zelf ook een budget van 2000 euro (een jaar geleden) en ik zit inmiddels op ong. 5500 euro die ik heb uitgegeven :) .

Center vind ik ZEER belangrijk, belangrijker dan de rears zelfs. Ik heb een jaar lang geen Center gehad en heb toen een LCR600 van B&W aangeschaft. Dat geeft echt een nieuwe dimensie aan mijn HT! Zoals er al eerder is gezegd vind ook ik een 7.1. opstelling niet echt nuttig. Het is leuk als je het geld kan missen, maar zit je aan een budget vast dan is 5.1 ook goed te doen :)

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
Ja de center is zeer belangrijk. Dat heb ik al gemerkt bij collega's die een goede set hebben. Opeens kon ik de dialogen gewoon verstaan! (Normaal vertrouw ik gewoon op de ondertitels).

Bedankt voor de tips voor welke apparatuur te gan luisteren. Dat was echter niet helemaal mijn vraag, ik was alleen wat in de war geraakt door de 5/6/7.1 verhalen en alles wat daar achter zit (DD, DDex, DTS enzovoorts) en ik was even bang dat ik hopeloos ouderwets zou zijn als ik geen 7.1 receiver zou kopen. Nu weet ik dat 5/6.1 ook goed is (en het moet nu eenmaal in het budget passen)

[ Voor 5% gewijzigd door Xenan op 12-07-2004 19:43 ]

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08 03:42
ik denk dat het prijsverschil hem niet zit in de 5.1/6.1/7.1, maar meer in de kwaliteit van de verschillende componenten in een versterker. zo waren tot vorig jaar alle versterkers van yamaha/onkyo/marantz/nad etc etc 6.1 en vanaf dit jaar zijn ze 7.1. dit heeft in prijs niets uitgemaakt, de versterkers zijn in prijs gelijk gebleven. je kan wel geluk hebben door misschien tegen een uitlopend model op te lopen voor >50% korting (ik betaalde minder voor een sr7300 dan een sr5400 in dezelfde winkel)

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik ben wel heel blij met mijn 7.1
Ik had voorheen 5.1 maar ik had toen probleem dat ik achter en voor moelijk kon onderscheiden (komt ook door de vorm van mijn kamer).
Dit viel vooral erg op met computergames maar ook met film.
Maar nu met 7.1 is dat veel beter.

En mijn M-audio geluidskaart rulez ook nog steeds :)
Sinds ik die heb gebruik ik mijn computer ook steeds vaker met muziek.
Voorheen altijd via de DVD speler maar je word gek van dat constand cd wisselen en nu staat alles in de computer :9

[ Voor 24% gewijzigd door Mud.Starrr op 12-07-2004 20:34 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RVI | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Pagina: 1