Toon posts:

[WinXP] netwerkshares openen duurt 10-15min

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Op mijn Windows XP machine heb ik sinds kort een vervelend probleem. Het openen van shares duurt ontzettend lang, 10-15min (ja, minuten, geen seconden ;) ). Soms gebeurt het direct bij het openen van de share (\\host\sharenaam), maar vaker nog gaat dat wel meteen goed, maar begint het wachten bij het openen van een submap (\\host\sharenaam\submap). Als de share eenmaal geopend is, loopt alles wel soepel. Tijdens het kwartier wachten hangt het Explorer scherm waarin ik de share open, maar vaak ook alle andere Explorer-vensters en het Start menu en taakbalk. Dit terwijl ik "open each explorer window in a separate process" aan heb staan.

Nog wat feiten op een rij:
- alles heeft goed gewerkt, maar sinds zo'n 2 weken niet meer. Kan me niet herinneren dat ik iets raars ingesteld of geinstalleerd heb.
- de probleem-PC is geen lid van een NT-domein en er is geen active directory geconfigureerd in het netwerk
- naam van share intypen (\\host\sharenaam) of mounten op een driveletter maakt niet uit
- verbinden naar een host op lokaal netwerk of een host via VPN maakt niet uit
- de server waarop de share staat maakt niet uit: geprobeerd met shares op een Win2k machine, een WinXP machine en Samba shares op Linux
- al het andere netwerk- en internetverkeer verloopt soepel, ook tijdens de 15min wachten
- verbinden met een andere PC naar shares van de probleem-PC gaat wel goed, ook als deze zelf 15min aan het hangen is.
- browsen van network neighbourhood gaat goed, maar zodra ik via daar weer een PC browse, is het weer hetzelfde verhaal.

Een aantal topics gelezen en sites gezien, o.a.:
http://www.hevanet.com/pe..._XP_Network_Problems.html
win2k prof is nogal sloom met netwerkbrowsen
Windows 2000 netwerk super traag!
[rml][ Win2K] "Computers Near Me" erg traag[/rml]
En gezocht in de MS knowledge base, maar geen geval gevonden waar dit probleem beschreven werd.

(Mede) naar aanleiding daarvan het volgende geprobeerd:
- rebooten (uiteraard)
- automatically discover shares and printers uitzetten
- zoeken naar "scheduled tasks" uitzetten door een registry fix
- "net config server /autodisconnect:-1" uitvoeren, dit zou een positief effect hebben, maar helaas
- bestaande shortcuts uit My Network Places verwijderen

Maar alles zonder resultaat :(

Conclusie: ik heb een groot vraagteken op mijn voorhoofd! Toevallig iemand die dit ook gehad heeft en een oplossing heeft? Of goede ideeën?

groet,
ASInc

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

als je pingt naar de andere pc wat is dan je response time?

Verwijderd

Topicstarter
Sub 1 ms. Al het niet-filesharing netwerkverkeer gaat perfect.

Verwijderd

Als je het verkeer sniffed, zie je dan op het moment van benaderen van een share ook een 'master browser election' voorbij komen?

Verwijderd

Topicstarter
Nope. Snel even Ethereal geinstalleerd en gesniffed, en er komt geen browser election voorbij. De probleem-PC is overigens master in zijn eigen workgroup, en de enige host daarin. De PC's waarvan ik de shares probeer te browsen zitten dus in een andere workgroup. Om alles uit te sluiten wil ik ook nog wel even proberen of het probleem niet voorkomt bij shares in dezelfde workgroup.

Verwijderd

Topicstarter
... en dat maakt ook niets uit, of de doel-PC in dezelfde workgroup zit. En hij merkt overigens ook niet dat de PC waarop hij wacht, gereboot wordt.

Verwijderd

Is er uberhaupt wel verkeer in die 15 minuten? Of is het gewoon éénmalig een aanvraag, 15 minuten wachten en dan antwoord?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kun je anders (het relevante gedeelte van) die trace hier posten of op een web server zetten? 't Klinkt een beetje naar een verkeerd geconfigureerde DNS, maar een time-out van 15 minuten is dan wel errug lang.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het was even klussen, maar ik heb een redelijk duidelijke trace met weinig vervuiling van ander netwerkverkeer:

http://asinc1.tripod.com/capture.txt

Hier open ik op de PC (ASKARION, 192.168.33.100) een share op een Samba bak (MESCALITO, 192.168.33.104). Het pad van de share is \\MESCALITO\temp. Het grote wachten begint volgens mij omme nabij packet 107. Hierna volgt een lange reeks "echo request"-"echo reply" packets. Vervolgens bij packet 242 ziet hij ineens het licht en gebeurt er meer: de hele tree van de share wordt verkend en ik zie hem in mijn Explorer.

Er staat hier en daar wat verkeer met .103 en .102, dit lijkt mij niet belangrijk maar ik heb er voor de compleetheid maar niets uitgefilterd.

Maakt dit iets duidelijk? Ik snap veel wel in deze trace, een aantal dingen ook niet, maar ik kan er nog geen oorzaak uit halen...

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets gemerkt: zelfs als ik shares op de PC zelf probeer te openen, vindt het probleem plaats. Hier kan ik helaas geen trace van maken, aangezien packets naar localhost niet opgepikt worden door de sniffer.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een followup voor de archieven. Omdat ik na verder zoeken nog steeds geen oplossing voor dit probleem vond, besloot ik toch maar WinXP SP1 opnieuw te installeren. Toen was het inderdaad over, en 1 voor 1 weer mijn programma's geinstalleerd en windows updates er overheen gegooid. Na een dag of 2 was het echter weer raak. Ik heb niet kunnen bepalen wat het nou veroorzaakte.

Gelukkig kwam vandaag WinXP SP2 uit. Meteen geinstalleerd en het loopt allemaal weer als een zonnetje. En ik hoop dat dat zo blijft :). Ik kan SP2 dus iedereen aanraden!
Te downloaden op:
http://www.microsoft.com/...368D3CDB5A&displaylang=en

ciao,
Aron
Pagina: 1