Hoi,
Op mijn Windows XP machine heb ik sinds kort een vervelend probleem. Het openen van shares duurt ontzettend lang, 10-15min (ja, minuten, geen seconden
). Soms gebeurt het direct bij het openen van de share (\\host\sharenaam), maar vaker nog gaat dat wel meteen goed, maar begint het wachten bij het openen van een submap (\\host\sharenaam\submap). Als de share eenmaal geopend is, loopt alles wel soepel. Tijdens het kwartier wachten hangt het Explorer scherm waarin ik de share open, maar vaak ook alle andere Explorer-vensters en het Start menu en taakbalk. Dit terwijl ik "open each explorer window in a separate process" aan heb staan.
Nog wat feiten op een rij:
- alles heeft goed gewerkt, maar sinds zo'n 2 weken niet meer. Kan me niet herinneren dat ik iets raars ingesteld of geinstalleerd heb.
- de probleem-PC is geen lid van een NT-domein en er is geen active directory geconfigureerd in het netwerk
- naam van share intypen (\\host\sharenaam) of mounten op een driveletter maakt niet uit
- verbinden naar een host op lokaal netwerk of een host via VPN maakt niet uit
- de server waarop de share staat maakt niet uit: geprobeerd met shares op een Win2k machine, een WinXP machine en Samba shares op Linux
- al het andere netwerk- en internetverkeer verloopt soepel, ook tijdens de 15min wachten
- verbinden met een andere PC naar shares van de probleem-PC gaat wel goed, ook als deze zelf 15min aan het hangen is.
- browsen van network neighbourhood gaat goed, maar zodra ik via daar weer een PC browse, is het weer hetzelfde verhaal.
Een aantal topics gelezen en sites gezien, o.a.:
http://www.hevanet.com/pe..._XP_Network_Problems.html
win2k prof is nogal sloom met netwerkbrowsen
Windows 2000 netwerk super traag!
[rml][ Win2K] "Computers Near Me" erg traag[/rml]
En gezocht in de MS knowledge base, maar geen geval gevonden waar dit probleem beschreven werd.
(Mede) naar aanleiding daarvan het volgende geprobeerd:
- rebooten (uiteraard)
- automatically discover shares and printers uitzetten
- zoeken naar "scheduled tasks" uitzetten door een registry fix
- "net config server /autodisconnect:-1" uitvoeren, dit zou een positief effect hebben, maar helaas
- bestaande shortcuts uit My Network Places verwijderen
Maar alles zonder resultaat
Conclusie: ik heb een groot vraagteken op mijn voorhoofd! Toevallig iemand die dit ook gehad heeft en een oplossing heeft? Of goede ideeën?
groet,
ASInc
Op mijn Windows XP machine heb ik sinds kort een vervelend probleem. Het openen van shares duurt ontzettend lang, 10-15min (ja, minuten, geen seconden
Nog wat feiten op een rij:
- alles heeft goed gewerkt, maar sinds zo'n 2 weken niet meer. Kan me niet herinneren dat ik iets raars ingesteld of geinstalleerd heb.
- de probleem-PC is geen lid van een NT-domein en er is geen active directory geconfigureerd in het netwerk
- naam van share intypen (\\host\sharenaam) of mounten op een driveletter maakt niet uit
- verbinden naar een host op lokaal netwerk of een host via VPN maakt niet uit
- de server waarop de share staat maakt niet uit: geprobeerd met shares op een Win2k machine, een WinXP machine en Samba shares op Linux
- al het andere netwerk- en internetverkeer verloopt soepel, ook tijdens de 15min wachten
- verbinden met een andere PC naar shares van de probleem-PC gaat wel goed, ook als deze zelf 15min aan het hangen is.
- browsen van network neighbourhood gaat goed, maar zodra ik via daar weer een PC browse, is het weer hetzelfde verhaal.
Een aantal topics gelezen en sites gezien, o.a.:
http://www.hevanet.com/pe..._XP_Network_Problems.html
win2k prof is nogal sloom met netwerkbrowsen
Windows 2000 netwerk super traag!
[rml][ Win2K] "Computers Near Me" erg traag[/rml]
En gezocht in de MS knowledge base, maar geen geval gevonden waar dit probleem beschreven werd.
(Mede) naar aanleiding daarvan het volgende geprobeerd:
- rebooten (uiteraard)
- automatically discover shares and printers uitzetten
- zoeken naar "scheduled tasks" uitzetten door een registry fix
- "net config server /autodisconnect:-1" uitvoeren, dit zou een positief effect hebben, maar helaas
- bestaande shortcuts uit My Network Places verwijderen
Maar alles zonder resultaat
Conclusie: ik heb een groot vraagteken op mijn voorhoofd! Toevallig iemand die dit ook gehad heeft en een oplossing heeft? Of goede ideeën?
groet,
ASInc