Toon posts:

linux suse instalaltie noobvragen

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
3 noob vragen die ik nog steeds nergens gevonden heb... en jah.... ik heb gezocht

1) ok ik was windows spuigzat dit was de nde keer dat ik mn windows deze week opnieuw kon installeren door een fout ofzowiets nahjah... ik instaleer suse, de eerste keer ging niet zo goed maar toen ik hem in safe mode instaleerde ging het wel goed, ok ik boot nu, leuk schermpje met een balkje wat een beetje naar rechts wiebelt... hartstikke mooi allemaal... dan kom ik aan bij een mooi schermpje waar rechts voornamelijk in het groen "done" staat (mjah ik ben ene beetje te uitgebreid maar dan weten jullie tenminste waar ik het over heb) vraagt login naam, ik geef het naam en het bijbehorende wachtwoord, maar nu... ik krijg de kans de meest prachtige commando's in te voeren, maar wat ik wil is gewoon die desktop met de oversized icoontjes... niet een opgefleurde kernel of wat dat ook is waar ik dan ben... ik neem aan dat ik of iets goed fout heb gedaan... of een commando ofzow moet opgeven... maar kan iemand mij helpen?

ok #2

2) zover ik weet heb ik geen windowsinstalaties verwijderd... en staat er nog minstens 1 op (jah minstens lang verhaal) maar ik krijg geen masterbootschermpje om een os te kunnen kiezen... niet dat ik zo nodig windows weer aan de praat wil hebben... maar dan kan ik thuis op inet want dat heb ik ook nog niet aan de praat maar daar heb ik hier en daar al wel wat info over gevonden

het beste voor het laatste

3) ik had dus een stuk of wat partities... van 1 hdd heeft ie het wel goed gemount, nl 3 partities maar van mn andere schijf... heeft ie 700 nog wat mb gebruikt voor zn virtueel geheugen ofzow enfin dat geloof ik wel... maar die schij was eerst 2 partities van ieder 100 gig (200 gig schijf) maar die partities zijn dus verdwenen (al mn naruto pleite :'( ) dr is daarvan 1 partitie van die 700 mb van gemaakt... en omdat het ntfs is herkend ie de schijf maar tot 137 gig dus ik heb ook een partitie van 137 gig, maar die staat nergens (ben 1 keer in de suse gui geweest net na de install) en daar stond die partitie dus niet tussen dus de vraag... hoe tover ik die partitie daarin... en hoe maak ik van die partitie weer 200 gig???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 22:50:
3 noob vragen die ik nog steeds nergens gevonden heb... en jah.... ik heb gezocht

1) ok ik was windows spuigzat dit was de nde keer dat ik mn windows deze week opnieuw kon installeren door een fout ofzowiets nahjah... ik instaleer suse, de eerste keer ging niet zo goed maar toen ik hem in safe mode instaleerde ging het wel goed, ok ik boot nu, leuk schermpje met een balkje wat een beetje naar rechts wiebelt... hartstikke mooi allemaal... dan kom ik aan bij een mooi schermpje waar rechts voornamelijk in het groen "done" staat (mjah ik ben ene beetje te uitgebreid maar dan weten jullie tenminste waar ik het over heb) vraagt login naam, ik geef het naam en het bijbehorende wachtwoord, maar nu... ik krijg de kans de meest prachtige commando's in te voeren, maar wat ik wil is gewoon die desktop met de oversized icoontjes... niet een opgefleurde kernel of wat dat ook is waar ik dan ben... ik neem aan dat ik of iets goed fout heb gedaan... of een commando ofzow moet opgeven... maar kan iemand mij helpen?
Ben je wellicht vergeten om een grafische desktop te installeren? Voobeelden hiervan zijn KDE en GNOME. XFree86 heb je ook nodig voor de grafische desktop.

De rest van je vragen zijn allemaal partitie vragen, die kan je het beste oplossen met het commando cfdisk /dev/hd<Letter van HD> (dus bijv. cfdisk /dev/hda). Nadat je de partities zo gemaakt heb als je wilt kan je ze gewoon formaten. Een 200 gig partitie moet geen probleem zijn voor zelfs ext2.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 22:50:

Een opgeleukte kernel is niet echt een compliment voor de krachtige commandline interface die bash heet. Dit punt staat als ik me niet vergis in de FAQ hier genoemd, jij zoekt de grafische omgeving die X heet, meestal op te roepen met startx, na configuratie, maar dat is gedocumenteerd allemaal.
ok #2

2) zover ik weet heb ik geen windowsinstalaties verwijderd... en staat er nog minstens 1 op (jah minstens lang verhaal) maar ik krijg geen masterbootschermpje om een os te kunnen kiezen... niet dat ik zo nodig windows weer aan de praat wil hebben... maar dan kan ik thuis op inet want dat heb ik ook nog niet aan de praat maar daar heb ik hier en daar al wel wat info over gevonden
Die zul je dan moeten toevoegen aan je bootloader, welke dat is zou de installatie je verteld moeten hebben, en anders goed opletten bij het opstarten, lilo of grub. Hoe je die moet configureren zijn veel howto's over te vinden, bijvoorbeeld op http://www.tldp.org/ .
het beste voor het laatste

3) ik had dus een stuk of wat partities... van 1 hdd heeft ie het wel goed gemount, nl 3 partities maar van mn andere schijf... heeft ie 700 nog wat mb gebruikt voor zn virtueel geheugen ofzow enfin dat geloof ik wel... maar die schij was eerst 2 partities van ieder 100 gig (200 gig schijf) maar die partities zijn dus verdwenen (al mn naruto pleite :'( ) dr is daarvan 1 partitie van die 700 mb van gemaakt... en omdat het ntfs is herkend ie de schijf maar tot 137 gig dus ik heb ook een partitie van 137 gig, maar die staat nergens (ben 1 keer in de suse gui geweest net na de install) en daar stond die partitie dus niet tussen dus de vraag... hoe tover ik die partitie daarin... en hoe maak ik van die partitie weer 200 gig???
In de faq staat als het goed is een stukje over mounten en filesystems, en anders staat er genoeg over op internet, kortgezegd moet je aangeven waar in je filesystem die harde schijf moet komen, door het te mounten. Zonder meer informatie over wat je in de installer geklikt hebt kunnen wij weinig doen, afhangend van welk filesystem die harde schijf is heb je verschillende opties om te resizen, partition magic schijnt dat te kunnen.

Concluderend: Al je vragen zijn eigenlijk vragen die hier volgens NOS policy - updated 01/04/03 niet helemaal thuishoren, ze worden zelfs voor een deel door de faq behandeld, daarom doe ik dit topic dicht.
Ik wil je dan ook aanraden de volgende dingen even te lezen:
NOS policy - updated 01/04/03
FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004
http://gathering.tweakers.net/forum/faq

Dit topic is gesloten.