Zucht, nooit gedacht dat kiezen zo moeilijk was. Na lang zoeken, kijken en vergelijken voel ik me een beetje verdwaald in audioland. Destemeer je zoekt destemeer keuze's en alternatieven je voor je kiezen krijgt. Ik weet het niet meer.
Daarom hoopte ik op wat Tweaker bijstand
Om het een beetje duidelijk te houden deel ik het in blokjes op:
Het idee
Omdat ik dit jaar m'n VWO diploma en ik volgend jaar op kamers ga krijg ik van m'n ouders zo tussen de 500 en 600 euro om iets 'moois en blijvends' uit te zoeken voor "op kamers", in mijn geval; een goede audio set. Dus ik ben op zoek gegaan naar 'bang for bucks'.
Wat ik zoek
Twee speakers, zuilmodel
Een versterker/reciever
Ben al in het bezit van een cd-speler, maar de hoofdbron wat betreft de muziek zal toch de computer (MP3) worden.
Dilemma versterker/reciever
De eerste keuze was al een redelijk moeilijke. Ik heb geen home-theatre ambities dus lijkt het me zonde te betalen voor decoders en 3 speakerkanalen die ik niet ga gebruiken. Ik ben puur op zoek naar een muziek installatie.
Vanuit dat oogpunt lijkt het me slimmer om voor de stereo-versterker te gaan. Al zoekende is mijn oog gevallen op de:
Yamaha AX-396

Specs
Ik heb hem beluisterd bij de BCC in Zeist (waar een goede vriend werkt) en vind hem erg goed klinken(Zeker in vergelijking met de recievers in die prijsklasse die ik beluisterd heb.). Hij wordt daar gebruikt om mensen naar het geluid van cd-spelers en eventuele boxensets te laten luisteren. Dat zegt wel iets vindt ik.
Voor deze prijs heb je IMHO geen reciever die op het stereo vlak dezelfde kwaliteiten biedt.
Als eventueel alternatief kreeg ik de:
Marantz PM4400

Specs
Maar die heb ik in de omgeving nog nergens kunnen beluisteren, dus ik kan er nog niks over zeggen. Alhoewel het Marantz plaatje op de voorkant toch wel een zekere kwaliteit zou moeten garanderen.
Dilemma Zuilspeakers
Om het geluid m'n kamer binnen te krijgen heb ik ook speakers nodig. Ik wil graag zuiltjes. Waarom? Tja mooi enzo
Om een beetje binnen het budget te blijven kom ik op het uiterst ruime bedrag van maximaal 140 euro per speaker. (Nou wordt 'ie leuk)
Ik zit echter met een probleem. Luisteren hier in de buurt (Utrecht) schiet niet echt op. Staffhorst (RAF) zit boven mijn prijsklasse. De rest is niet op fiets afstand. Lastig dus... Ik hoop dat men me dus vooral hier in opweg kan helpen.
Ik luister vooral naar Drum 'n Bass en allerhande Rockmuziek. Een lekkere bass is dus wel welkom.
Ik heb na een internetzoektocht een kleine selectie gemaakt, met de belangrijkste specs erbij:
Magnat Motion 880 (huidige voorkeur,groot frequentie bereik 22Hz-35.000Hz)

Formaat vloerstaand
Type speaker 3-weg
Aantal speakerunits 3
Tweeter-units per speaker 1
Tweeter diameter 25 mm
Midrange-units per speaker 1
Midrange diameter 110 mm
Woofer-units per speaker 1
Woofer diameter 170 mm
Basreflexpoort
Aanbevolen max. vermogen 240 Watt
Frequentie bereik 22 – 35000 Hz
Gevoeligheid 91 dB
Impedantie 4-8 ohm
Gewicht 12,5 kg
Afmetingen (H x B x D) 850x210x280 mm
Magnat Motion 1000 (eigenlijk net te duur)

Type speaker 3-weg
Aantal speakerunits 4
Tweeter diameter 25 mm
Midrange diameter 110 mm
Woofer-units per speaker 2
Woofer diameter 170 mm
Basreflexpoort
Aanbevolen max. vermogen 340 Watt
Frequentie bereik 17 – 35.000 Hz
Gevoeligheid 91 dB
Impedantie 4-8 ohm
Gewicht 15,5 kg
Afmetingen (H x B x D) 950x210x320 mm
Eltax Millennium 200

Type speaker 3-weg
Aantal speakerunits 3
Tweeter diameter 25 mm
Midrange diameter 165 mm
Woofer diameter 165 mm
Basreflexpoort
Gevoeligheid 88 dB
Impedantie 4-8 ohm
Frequentie bereik 45-20000 Hz
Gewicht 10,2 kg
Afmetingen (H x B x D) 835x220x235 mm
Jamo E 350

Type speaker 2-weg
Aantal speakerunits 3
Tweeter diameter 25 mm
Woofer diameter 165 mm
Basreflexpoort
Gevoeligheid 92 dB
Impedantie 8 ohm
Frequentie bereik 55-20000 Hz
Kastinhoud 47,2 liter
Gewicht 10,4 kg
Afmetingen (H x B x D) 842x224x250 mm
Voorlopige conclusie
Puur op de spec's en de prijs zou ik de Magnat Motion 880 kopen, en als ik nog wat extra centjes los kan peuteren de Motion 1000. Maar ik heb dus geen id hoe ze klinken en ik weet ik de buurt geen Magnat HiFi-dealer. De rapporten zijn positief, goed geluid voor de prijsklasse, maar wat extra zekerheid zou niet weg zijn
Ik hoop dat ik jullie voorlopig genoeg informatie heb gevoerd. Hoop dat men nog wat tips en adviezen heeft
mocht je me willen mailen kan dat:
sieuwe [at] wtf-mate [punt] com
Daarom hoopte ik op wat Tweaker bijstand
Om het een beetje duidelijk te houden deel ik het in blokjes op:
Het idee
Omdat ik dit jaar m'n VWO diploma en ik volgend jaar op kamers ga krijg ik van m'n ouders zo tussen de 500 en 600 euro om iets 'moois en blijvends' uit te zoeken voor "op kamers", in mijn geval; een goede audio set. Dus ik ben op zoek gegaan naar 'bang for bucks'.
Wat ik zoek
Twee speakers, zuilmodel
Een versterker/reciever
Ben al in het bezit van een cd-speler, maar de hoofdbron wat betreft de muziek zal toch de computer (MP3) worden.
Dilemma versterker/reciever
De eerste keuze was al een redelijk moeilijke. Ik heb geen home-theatre ambities dus lijkt het me zonde te betalen voor decoders en 3 speakerkanalen die ik niet ga gebruiken. Ik ben puur op zoek naar een muziek installatie.
Vanuit dat oogpunt lijkt het me slimmer om voor de stereo-versterker te gaan. Al zoekende is mijn oog gevallen op de:
Yamaha AX-396

Specs
Ik heb hem beluisterd bij de BCC in Zeist (waar een goede vriend werkt) en vind hem erg goed klinken(Zeker in vergelijking met de recievers in die prijsklasse die ik beluisterd heb.). Hij wordt daar gebruikt om mensen naar het geluid van cd-spelers en eventuele boxensets te laten luisteren. Dat zegt wel iets vindt ik.
Voor deze prijs heb je IMHO geen reciever die op het stereo vlak dezelfde kwaliteiten biedt.
Als eventueel alternatief kreeg ik de:
Marantz PM4400

Specs
Maar die heb ik in de omgeving nog nergens kunnen beluisteren, dus ik kan er nog niks over zeggen. Alhoewel het Marantz plaatje op de voorkant toch wel een zekere kwaliteit zou moeten garanderen.
Dilemma Zuilspeakers
Om het geluid m'n kamer binnen te krijgen heb ik ook speakers nodig. Ik wil graag zuiltjes. Waarom? Tja mooi enzo
Om een beetje binnen het budget te blijven kom ik op het uiterst ruime bedrag van maximaal 140 euro per speaker. (Nou wordt 'ie leuk)
Ik zit echter met een probleem. Luisteren hier in de buurt (Utrecht) schiet niet echt op. Staffhorst (RAF) zit boven mijn prijsklasse. De rest is niet op fiets afstand. Lastig dus... Ik hoop dat men me dus vooral hier in opweg kan helpen.
Ik luister vooral naar Drum 'n Bass en allerhande Rockmuziek. Een lekkere bass is dus wel welkom.
Ik heb na een internetzoektocht een kleine selectie gemaakt, met de belangrijkste specs erbij:
Magnat Motion 880 (huidige voorkeur,groot frequentie bereik 22Hz-35.000Hz)

Formaat vloerstaand
Type speaker 3-weg
Aantal speakerunits 3
Tweeter diameter 25 mm
Midrange diameter 110 mm
Woofer diameter 170 mm
Basreflexpoort
Aanbevolen max. vermogen 240 Watt
Frequentie bereik 22 – 35000 Hz
Gevoeligheid 91 dB
Impedantie 4-8 ohm
Gewicht 12,5 kg
Afmetingen (H x B x D) 850x210x280 mm
Magnat Motion 1000 (eigenlijk net te duur)

Type speaker 3-weg
Aantal speakerunits 4
Tweeter diameter 25 mm
Midrange diameter 110 mm
Woofer diameter 170 mm
Basreflexpoort
Aanbevolen max. vermogen 340 Watt
Frequentie bereik 17 – 35.000 Hz
Gevoeligheid 91 dB
Impedantie 4-8 ohm
Gewicht 15,5 kg
Afmetingen (H x B x D) 950x210x320 mm
Eltax Millennium 200

Type speaker 3-weg
Aantal speakerunits 3
Tweeter diameter 25 mm
Midrange diameter 165 mm
Woofer diameter 165 mm
Basreflexpoort
Gevoeligheid 88 dB
Impedantie 4-8 ohm
Frequentie bereik 45-20000 Hz
Gewicht 10,2 kg
Afmetingen (H x B x D) 835x220x235 mm
Jamo E 350

Type speaker 2-weg
Aantal speakerunits 3
Tweeter diameter 25 mm
Woofer diameter 165 mm
Basreflexpoort
Gevoeligheid 92 dB
Impedantie 8 ohm
Frequentie bereik 55-20000 Hz
Kastinhoud 47,2 liter
Gewicht 10,4 kg
Afmetingen (H x B x D) 842x224x250 mm
Voorlopige conclusie
Puur op de spec's en de prijs zou ik de Magnat Motion 880 kopen, en als ik nog wat extra centjes los kan peuteren de Motion 1000. Maar ik heb dus geen id hoe ze klinken en ik weet ik de buurt geen Magnat HiFi-dealer. De rapporten zijn positief, goed geluid voor de prijsklasse, maar wat extra zekerheid zou niet weg zijn
Ik hoop dat ik jullie voorlopig genoeg informatie heb gevoerd. Hoop dat men nog wat tips en adviezen heeft
mocht je me willen mailen kan dat:
sieuwe [at] wtf-mate [punt] com