3lmowww schreef op 16 juli 2004 @ 10:23:
[...]
Als je een tor neemt die 1A aan kan, zit je wel veilig bij de kleinere stappenmotors, die nemen per spoel zo`n 200 tot 500 mA.
Met in totaal 4 pennen van je PIC kan je (ook in 1/8 steppings) een motor aansturen, nog wel 8 torren en weerstanden nodig. Voor de overzichtelijk van de software (firmware eigk

) maakt het weinig uit. Je roept gewoon een functie aan die ingewikkelder is. Als je dit soort mogelijkheden in een pic hebt zitten, is het erg zonde om er geen gebruik van te maken. Mede door dit te implementeren in de firmware kan je zorgen dat het ook meer huis tuin en keuken blijft, omdat er geen moeilijk ic meer nodig is (naast de pic).
Let er trouwens op dat je ook nog een sensor nodig hebt die de "nul" stand van de stappenmotor herkent, voor de initialisatie.
De stappenmotor moet ook 2 kanten opdraaien! snoertjes houden niet zo van om meer dan 360 raden te draaien
Om weer terug te komen op de MAX232 of dergelijke: dit zijn componenten die bij de gemiddelde componentenboer nog niet ingeburgerd zijn, en bij andere zaken een paar euro kosten. Weer het huis-tuin en keuken verhaal van betaalbaarheid en verkrijgbaarheid. Dat je nu samples aan kan vragen ok. Maar het is niet ok om hiermee iedereen een project te laten bouwen, als ze zelf gewoon nabouwen. Daarom weer mijn pleiting voor die transistorretjes.
Zo, nu ga ik me bemoeien met het ontwerp
Als je een AM demodulator zoekt, wat denk je van een diode? dan hou je alleen de top spanning over, klein condensatortje misschien om de topspanning te behouden en er kan een schmitt ding op.
/me is blij dat je je gaat bemoeien met het ontwerp
Ik zag ook in tutorials dat een motor met 4 pinnen van de PIC aan te sturen is. Ik zat gewoon wat te rekenen: 1 pin voor transmitter, 1 pin voor receiver, 2 pins voor I2C en 4 pins voor motor. Dan heb je al een hele poort nodig voor de componenten. Dat betekend dat je (met de F84A dan wel) enkel nog de 4 pins op poort A over houdt voor RS232. Maar dat is natuurlijk net genoeg. Je hebt ook een goed argument over het simpel houden, dus: deal, aansturing rechtstreeks met PIC. Misschien is het praktisch gezien dan wel beter om naar een grotere PIC over te stappen met meer pins en meer geheugen...
De nulstand van de sonar heb je een punt. Weet er iemand of de PIC ergens een geheugen heeft waar je naar kan schrijven dat niet gecleared wordt bij een reset? Als dat bestaat hou je gewoon een teller bij om te weten wanneer je terug op 0 komt. Maar dat is iets programmatisch eerder dan ontwerp-relatief (if i'm not mistaking). Over dat terugdraaien, daar had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan. Ik ga eventjes nadenken of er geen simpele manieren zijn om er voor te zorgen dat de sonar toch volledige rondjes kan draaien en niet terug moet draaien, dat vind ik persoonlijk wat mooier. Ik heb al een paar ideetjes, maar die zijn nog wat te ver gezocht, als ik iets ontdekt maak ik een tekening of iets dergelijks en laat ik het weten.
Over de MAX232 krijg je weer een deal van mij

Je hebt gelijk dat het huis-tuin-keuken moet blijven en voor iedereen realiseerbaar moet zijn. Het feit dat ik gratis samples kan krijgen wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen (willen). We doen het dus met jou schema. Hierbij wil ik wel meteen afspreken dat we een DB9-uitgang gebruiken op het PCB. Dus geen kabel vernietigen om aan de ene kant rechtstreekt aan te sluiten op de PIC maar zo een aansluiting erop (net zoals er uit je PC een komt dus). Dat is wat mooier en hangt er zo geen lange kabel achter je sonar als je je pc afkoppelt.
Over die diode, ik wil wel antwoorden maar kan je het begrip "topspanning" wat verfijnen? Normaal gezien kan ik hier wel mee akkoord gaan, zolang na de Schmitt trigger er nog een redelijk goeie representatie overblijft van de tijdsduur van het ontvangen signaal.
Edit: ben wat gaan zoeken op AM-demodulatie en diode's en kwam op
dit. Als ik het goed gebrijp werkt het dan als volgt: de diode laat enkel positieve stromen door (ergens in mijn achterhoofd herinner ik me uit het 5e middelbaar nog dat diodes maar in 1 richting werken). Ik denk dat het laatste stuk in de link (dus wat volgens mij door de weerstand en condensator wordt gedaan) hier zelf niet nodig is. Als ik dat laatste stuk begrijp verschuift dat de sinusvorm naar beneden om een mooi signaal te krijgen. Als we dat niet doen kan je met de Schmitt-trigger het stroomniveau (dus het niveau vanaf wanneer de trigger een hoog signaal uitstuurt of stopt met uitsturen) op 0 zetten. Dan heb je meteen de tijd van het signaal. Is het zoiets dat je bedoelt
Edit 2: Net gelezen dat die weerstand en condensator wel nodig zijn om de draaggolf over te houden. Waarom net weet ik niet maar het blijkt zo te zijn. Wel jammer dat daardoor de evenwichtsstand van de golf verschoven wordt naar de x-as. Dan wordt het timen van de puls moeilijker (tijd tussen 2 minima). Misschien weet er iemand van jullie hoe er terug verschoven kan worden naar een signaal dat als minimum 0 heeft?
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 16-07-2004 11:22
. Reden: Stukje gevonden over AM-demodulatie ]