![]() |
Na goedkeuring door de mods ben ik nu terug met een aangepast project. Aan de mensen die er op zaten te wachten: sorry dat deze nieuwe topicstart zo lang duurde, maar ik wou meteen een mooie lay-out vinden voor dit project. Er zit nog een foutje in de lay-out maar die haal ik er later wel uit. Als iemand mij trouwens zou kunnen zeggen of/hoe je kleur gebruikt zou dat heel handig zijn. |
| Waarover gaat dit project? |
Zoals de titel het al zegt, dit gaat over sonar Sonar staat voor Sound Navigation And Ranging. In andere woorden: door geluid te gebruiken navigeer je en bepaal je afstanden tot andere voorwerpen. Sonar doet hetzelfde als radar, maar maakt gebruik van geluidsgolven in plaats van radiogolven, waardoor het niet illegaal is. Voor de mensen die niet op de hoogte zijn van de werking van sonars hierbij een korte samenvatting van de theorie: Bij een sonar stuurt de sonar zelf een geluidsgolf uit. Eens de golf vertrokken is meet de sonar de tijd die verstrijkt vooraleer de sonar een echo opvangt. Op basis van de tijd en de snelheid van het geluid (afhankelijk van temperatuur etc.) bereken je daaruit de afstand tot het voorwerp. Bovendien kan je met metingen van originele frequentie en echo-frequentie bepalen in welke richting en met welke snelheid een voorwerp beweegt. Dit is gebaseerd op het Doppler-effect. Dit Doppler-effect kan geimplementeerd worden om zo mogelijkheid te bieden enkel bewegende voorwerpen te volgen. Uiteraard worden sonars al langer dan vandaag gemaakt. Waarom dan dit project? Zoals waarschijnlijk heel velen onder jullie kreeg ik in mijn vorige levensjaren het vak Fysica / Natuurkunde. In dat vak werd mij meerdere keren het principe achter radar / sonar / lidar uitgelegd...maar daar bleef het ook bij. Ik wil nu graag met dit project eindelijk eens overstappen van de theorie naar de praktijk. Dit project gaat dus over het zelf realiseren van een kleine sonar. Hiervoor wordt enkel gebruik gemaakt van basis-onderdelen en liefst zoveel mogelijk zelf gemaakt. Bovendien moet de totale kostprijs binnen de perken blijven. Zoals ook met de mods afgesproken: deze sonar moet legaal blijven en geen schade of storingen toebrengen aan anderen. |
| Wat voor sonar exact |
De exacte specificaties ken ik uiteraard nog niet, anders zou dit project overbodig zijn. De ruwe richtlijnen zijn wel
|
| Waarom net een sonar |
Omdat een sonar het enige is dat aan alle voorwaarden kan voldoen. Een radar maken is illegaal heb ik ondertussen geleerd. Dus dat valt af, want GoT doet uiteraard (en gelukkig) niet mee aan illegale praktijken. Een lidar is niet illegaal, maar is wel hinderlijk. Ik denk niet dat mijn kat er mee zou kunnen lachen om elke minuut eens verblind te worden door een laserstraal. Bovendien denk ik dat sonar minder vatbaar is voor storingen (mist kan een lidar nogal eens in de war brengen denk ik) en makkelijker een groot bereik kan halen. |
| Wie mag hieraan meedoen |
Iedereen is welkom! Uiteraard is het handig als je wat voorkennis hebt over hoe een sonar werkt of je goed op de hoogte bent van elektronica. Het is echter zeker geen vereiste. Zelf ben ik wel goed op de hoogte van de theorie, maar qua praktijk zal ik zelf ook veel moeten bijscholen denk ik. Echter als je bereid bent om te leren wat je niet weet, dan ben je hier van harte welkom. |
| Handige links |
Theorie:
|
| Slotwoorden |
Eerst en vooral wil ik nu al iedereen van harte bedanken die meehelpt aan dit project. Ok hoop dat we samen ooit zullen mogen zeggen dat het ons gelukt is. Uiteraard zal ik zelf proberen om de sonar volledig te maken. Als hij eenmaal af is hebben we misschien wel de eerste GoT-sonar gemaakt Ik wens jullie allemaal heel veel plezier in dit topic. offtopic: Alle opmerkingen over hoe de startpost kan verbeterd worden zijn uiteraard welkom. |
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 15:26 . Reden: Lay-out aangepast. ]