Toon posts:

WD schijven icm sata worden niet herkend @ NF7-S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om met mijn 2 (identieke) 80 GB Western Digital 7200 RPM 8 MB cache RAID0 te gaan draaien op mijn Abit NF7-S. Nu doet zich het volgende probleem voor als ik ze aansluit; de schijven worden niet herkend. 'No devices found ....' staat er vervolgens in beeld. Schijven spinnen wel op na booten overigens.
Ze staan allebei op 'master' geselecteerd. SATA staat 'enabled' in de bios. De 2 adapters die ik gebruik zijn allebei van Abit (nieuw evenals de kabels)

Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad) of heeft iemand een idee wat de oplossing is?

Specs:
CWT 550 Watt
Abit NF7-S
AMD Mobile 2600+
2 x 256 MB Kingston HyperX BH-5
Asus Radeon 9600XT
2 x Western Digital 80 GB 7200 8 MB cache
Samsung CD R-RW
LiteON DVD ROM

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:10
heb je wel een driver geinstalleerd ?

Verwijderd

Druk als je dit ziet bij je boot:

Afbeeldingslocatie: http://www.logan.eclipse.co.uk/images/nf7s-bios-4-raid.jpg

eens op CTRL-S.

Kies daar 'create raid set', gevolgd door 'striped'.

Afbeeldingslocatie: http://www.logan.eclipse.co.uk/images/1.jpg

hier een hele schat aan info over je mobo:
http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm

Ik zie geen andere HD's in je systeem, ik neem aan dat je windows nog wilt installeren.

Download de driver deskette voor mobo:
http://202.168.194.118/abit/upload/fae/disk12.exe

of de win xp driver voor als je al windows geinstalleerd hebt (op een andere schijf)
ftp://ftp.abit.com.tw/pub...03-02-21/NF7S-win2kxp.exe

Als je wilt installeren, zet in je bios de cdrom als 1e boot optie, stop de driver diskette in je diskettestation en start vanaf je windows CD-rom. Let op de onderste regel van het scherm, als je daar F6 ziet staan, druk je op F6. Volg verder de instructies op het scherm.

Verwijderd

Ik ben een vriend van V1nce en heb hem gisteren proberen te helpen met zijn systeem, maar we kunnen niet eens in de de raidbios komen. Hij zegt namelijk dat er helemaal geen apparaten aan zijn gesloten, terwijl dat wel zo is. We hebben al verschillende biossen geprobeerd. We hebben ook geprobeerd of hij 1 losse schijf wel wilde zien, maar nog steeds geen respons.... Hij ziet de schijven helemaal niet als hij via een adapter en SATA is aangesloten. Op de normale IDE poorten is het geen probleem. Alleen kan daar geen raid 0 op worden gedraaid. En dat is de bedoeling...

Iemand enig idee?

Verwijderd

Heb dat ook eens gehad met mijn MSI I875 Fisr. De Raid controller was een beetje kaduk. Schijven werkte wel op de gewone IDE en niet op de RAID. Moederbord moeten omruilen (twee weken van P4 3.0 naar Athlon 1400 :()

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-03 12:19

StarWing

Huh ?!?

is er geen mogelijkheid om de raid controller aan/uit te zetten in de bios van je plank ?
Ik herinner mij dat dit het geval was bij mijn KR7A-raid

Page intentionally left blank.

Verwijderd

StarWing schreef op 10 juli 2004 @ 11:36:
is er geen mogelijkheid om de raid controller aan/uit te zetten in de bios van je plank ?
Ik herinner mij dat dit het geval was bij mijn KR7A-raid
Ja in de bios is die er wel, hij staat aan....

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je al een BIOS update gedaan? Dit zou het probleem kunnen verhelpen.

Zie je op je beeldscherm wel dit bij opstarten?
Afbeeldingslocatie: http://www.logan.eclipse.co.uk/images/nf7s-bios-4-raid.jpg

Met dank aan De Generaal voor het plaatje :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Ja er zit een nieuwe D24 bios in...de nieuwste. En dat scherm zien we ook, alleen detecteert hij geen schijven. Helemaal niets. No devices found blabla...

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
Heb je bij de windows installatie die RAID drivers geladen??

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Heb je evt. master/slave settings gecontroleerd :?

P.S. Zitten de kabels er wel in? (je weet maar nooit :X)

@ timcooijmans: oeps, had niet gezien dat 't om SATA ging :X

[ Voor 26% gewijzigd door Wacky op 11-07-2004 20:19 ]

Nu ook met Flickr account

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
Wacky schreef op 11 juli 2004 @ 20:16:
Heb je evt. master/slave settings gecontroleerd :?

P.S. Zitten de kabels er wel in? (je weet maar nooit :X)
Wijs mij eens de master/slave settings aan op een S-ata HD; precies die zijn er niet omdat je altijd maar 1 HD aan 1 kabel hebt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 20:10:
Ja er zit een nieuwe D24 bios in...de nieuwste. En dat scherm zien we ook, alleen detecteert hij geen schijven. Helemaal niets. No devices found blabla...
dus als je ctrl-s doet, worden er geen schijven weergegeven en kun je geen raid-array aanmaken?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:15

Pogostokje

* twiet *

timcooijmans schreef op 11 juli 2004 @ 20:12:
Heb je bij de windows installatie die RAID drivers geladen??
Als de bios ze al niet herkent, wat heeft windows er dan mee te maken?

@TS: Ik herken dit (helaas) wel. Als je echt geen Array kan aanmaken in de setup van je Raid Bios dan is dat de SATA controller misschien stuk ... dat komt voor. Probeer het het liefst nog even met deze diskjes in een ander systeem om dat zeker te weten.

Staat in je BIOS verder nog ergens dat SATA op Enhanced-mode staat, en niet op Legacy of iets dergelijks? Soms neemt in een andere modus de ATA de plaats in van SATA. Ik ken je moederbord niet, dus misschien is dit wel niet van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door Pogostokje op 11-07-2004 20:19 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Hoe kan ik nou windows installeren als hij de schijven niet eens herkent als de SATA raid bios wordt geladen. Het is geen softwarematig probleem volgens mij.

Er zijn nog een aantal opties die het kunnen zijn.
1. Het is of een instelling die ik misschien over het hoofd heb gezien in de bios (dit betwijfel ik).
2. De jumperssettings van de schijven moeten anders. Dit betwijfel ik ook trouwens. Ze staan namelijk allebei op master (zoals het hoort bij SATA). Ik heb btw ook Master en slave settings geprobeert, uiteraard werkte dat ook niet.
3. De raidcontroller is kapot
4. De WD schijven werken niet lekker met de Abit SATA adapter
5. Allebei de nieuwe adapters zijn kapot.

Welke opties zijn er nog meer? Behalve de dingen die al zijn genoemd in dit draadje.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 20:17:
[...]

dus als je ctrl-s doet, worden er geen schijven weergegeven en kun je geen raid-array aanmaken?
Nope....

Verwijderd

Is er dan helemaal niemand die hetzelfde probleem heeft gehad?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 13:55:
Is er dan helemaal niemand die hetzelfde probleem heeft gehad?
Als je de schijven met de dongles bijvoorbeeld aan jouw Asus bordje hangt werkt het dan wel?

Heb zoiets ongeveer gehad met een Epox, maar die detecteerde wel de schijven maar kon er vervolgens helemaal niks mee

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Turkish schreef op 13 juli 2004 @ 14:00:
[...]

Als je de schijven met de dongles bijvoorbeeld aan jouw Asus bordje hangt werkt het dan wel?

Heb zoiets ongeveer gehad met een Epox, maar die detecteerde wel de schijven maar kon er vervolgens helemaal niks mee
Nog niet geprobeerd....vanavond maar eens doen...

Verwijderd

ik zit met ongeveer hetzelfde probleem
waar ik niet uitkom
dus helaas ik kan je (nog) niet helpen ;)
ik ga nu mijn probleem in 'n nieuw topic plaatsen

Verwijderd

Topicstarter
Heb het probleem (waarschijnlijk) gevonden;

- heb SATAkabels van dezelfde lengte gebruikt
- heb andere connectors gebruikt (waarvan zeker is dat ze werken)

maar wat naar onze mening de kern van het probleem was:

- heb alle jumpers verwijderd van de WD schijven

Nu werkt het als een zonnetje (64k)! 8)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Natuurlijk .. Wanneer je bij WD schijven de jumpers eraf haalt, dan staat de schijf op Single / Stand Alone Master. Zie ook het stukje Jumpers in OM FAQ - Mijn schijfconfiguratie is brak B)
Pagina: 1