Femme schreef op 10 juli 2004 @ 00:00:
Niet al het grafisch werk is zo veeleisend dat je met kleurkalibratie en dergelijke aan de slag moet. Voor een beetje fotobewerking, webdesign en DTP voldoet een goede LCD prima.
Mijn ervaring met de kleurechtheid van LCD's is overigens beter dan die met CRT's. LCD's zijn consistenter. Bij een CRT moet je maar net hopen dat je geen brak exemplaar hebt. Per exemplaar van hetzelfde type kunnen de afwijkingen groot zijn. Verder is voor veel grafisch werk de (veel) betere scherpte van een LCD net zo belangrijk als de kleurechtheid.
Mee eens. Echter, voor sommige grafische toepassingen is een CRT toch fijner, dus het hangt van best veel factoren af voor wat voor type monitor je nou eigenlijk zou kunnen gaan, nog voordat merk/model/budget eraan te pas komen
Een CRT is bijvoorbeeld heel fijn met aardig wat 2D/3D-software, maar een TFT is weer fijner met dtp en andere 'statische' zaken die veel tekst hebben. Zoals Femme zegt, vooral om de scherpte. CRTs zijn nog steeds niet voorbij gestreefd in snelheid (refresh) en 'vloeiendheid' ...zeg maar het filmachtige aan een CRT in verhouding tot een TFT-scherm. Video zou ik bijvoorbeeld niet graag op een TFT'scherm bewerken, zelfs niet als het de meest luxe 16:9-dual-schermen zijn van Sony of Samsung. Ze zijn super, maar een CRT geeft toch het eindresultaat beter weer. (Dit natuurlijk allemaal naar mijn mening, anderen zullen heus wel andere ervaringen hebben op grafisch gebied

)
Dus het is vooral aan de topicstarter wat hij ermee wil doen, dan is de keuze al wat makkelijker. Weet je een budget, en heb je al wat modellen op het oog, dan ben je al een heel eind
edit:
Dan zou ikzelf naar een TFT neigen: beter voor je ogen als je langere tijd bewerkings-sessies doet, en scherper

zorg wel dat je de beste kwaliteit neemt, en niet zomaar een merk. Met de betere modellen van LG/Philips, NEC, Sony, en Samsung kan je niet mis gaan
[
Voor 13% gewijzigd door
Remy op 10-07-2004 00:07
]