Monitor voor grafisch werk

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 15:08
Hallo,

Ik wil over een tijdje een nieuwe monitor kopen. Nu zit ik te twijfelen of ik een TFT scherm ga kopen of een 'gewone'.

Voordeel van TFT is, ruimtebesparend en beter voor je ogen. Nadeel, duurder.

Maar ik wil deze monitor gaan gebruiken voor Grafisch werk. Maar nu heb ik gehoord dat een TFT monitor kwalitatief minder goed is. Is dit waar?

En wat raden jullie aan om voor monitor te kopen maar dan wel voor Grafisch werk?

Bedankt!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Grafisch werk? Investeer in een grote crt monitor van een goed merk.

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
sdomburg schreef op 09 juli 2004 @ 23:50:
Grafisch werk? Investeer in een grote crt monitor van een goed merk.
Waarom dan geen grote TFT monitor van een goed merk? wat zijn de voor en nadelen m.b.t. grafisch werk bij een crt en tft?

• Dennisderoo
crt monitor? Meer info?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sommige mensen zeggen dat een TFT scherm niet lekker zou werken omdat hij niet kleurecht zou zijn.
Nu heb ik hier zelf een sony TFT scherm staan en die geeft toch heel goeie kleuren en ik zit ook vaak te photoshoppen op dat ding, dat gaat allemaal perfect.

Voor grafisch werk zou ik zelf gewoon voor 2x 19" TFT gaan als je het geld hebt :P

Hoewel als ik kijk naar mijn sony CRT 20" bak van inmiddels 7 jaar oud die van een webdesign bedrijf afkom moet ik zeggen dat die kleuren ook perfect zijn.
aangesloten via een BNC kabel. Monitor kostte nieuw dan ook wel iets van 3200 euro (omgerekend).

[ Voor 28% gewijzigd door TERW_DAN op 09-07-2004 23:53 ]

• Dennisderoo
Brammel schreef op 09 juli 2004 @ 23:52:
[...]

Waarom dan geen grote TFT monitor van een goed merk? wat zijn de voor en nadelen t.o.v. grafisch werk bij een crt en tft?
Precies, dat wil ik dus ook weten :)

• sdomburg
CRT monitor is een 'gewone' diepe monitor.
Brammel schreef op 09 juli 2004 @ 23:52:
[...]

Waarom dan geen grote TFT monitor van een goed merk? wat zijn de voor en nadelen t.o.v. grafisch werk bij een crt en tft?
Omdat een TFT enkele nadelen met zich meebrengt die inherent zijn aan de techniek, en dus niet te voorkomen zijn door een 'goed merk' TFT te nemen. Welke nadelen dat zijn, valt makkelijk in de search te vinden. Tipje van de sluier; kleurechtheid.

De topicstarter moet 'grafisch werk' beter specificeren, bij CAD/CAM gebruik vallen veel van de nadelen van TFT's weg.

[ Voor 11% gewijzigd door sdomburg op 09-07-2004 23:57 ]

• Dennisderoo
Terw_Dan schreef op 09 juli 2004 @ 23:52:
Sommige mensen zeggen dat een TFT scherm niet lekker zou werken omdat hij niet kleurecht zou zijn.
Nu heb ik hier zelf een sony TFT scherm staan en die geeft toch heel goeie kleuren en ik zit ook vaak te photoshoppen op dat ding, dat gaat allemaal perfect.

Voor grafisch werk zou ik zelf gewoon voor 2x 19" TFT gaan als je het geld hebt :P

Hoewel als ik kijk naar mijn sony CRT 20" bak van inmiddels 7 jaar oud die van een webdesign bedrijf afkom moet ik zeggen dat die kleuren ook perfect zijn.
aangesloten via een BNC kabel. Monitor kostte nieuw dan ook wel iets van 3200 euro (omgerekend).
Jij merkt dat niet als je gaat photoshoppen. Ik werk namelijk ook voor een fotostudio en dan merk je alles! Want een afgedrukte foto moet PRECIES het zelfde zijn als op de monitor. En dat is de bedoeling.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dennisderoo schreef op 09 juli 2004 @ 23:55:
[...]

Jij merkt dat niet als je gaat photoshoppen. Ik werk namelijk ook voor een fotostudio en dan merk je alles! Want een afgedrukte foto moet PRECIES het zelfde zijn als op de monitor. En dat is de bedoeling.
Dat is gewoon een kwestie van je monitor kalibreren, maar dat moet je met een CRT ook doen.

• Dennisderoo
Terw_Dan schreef op 09 juli 2004 @ 23:57:
[...]

Dat is gewoon een kwestie van je monitor kalibreren, maar dat moet je met een CRT ook doen.
Nee dat is niet alleen een kwestie van kalibreren. Een monitor moet de kleuren wel aan kunnen, en vooral dus de kleurverhoudingen. Als de monitor dit niet kan dan kan je ook niet optimaal kalibreren.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Niet al het grafisch werk is zo veeleisend dat je met kleurkalibratie en dergelijke aan de slag moet. Voor een beetje fotobewerking, webdesign en DTP voldoet een goede LCD prima.

Mijn ervaring met de kleurechtheid van LCD's is overigens beter dan die met CRT's. LCD's zijn consistenter. Bij een CRT moet je maar net hopen dat je geen brak exemplaar hebt. Per exemplaar van hetzelfde type kunnen de afwijkingen groot zijn. Verder is voor veel grafisch werk de (veel) betere scherpte van een LCD net zo belangrijk als de kleurechtheid.

• sdomburg
Terw_Dan schreef op 09 juli 2004 @ 23:57:
[...]

Ja, en dan kijk je onder een iets andere hoek op je monitor en weg kalibratie :P

• Dennisderoo
Femme schreef op 10 juli 2004 @ 00:00:
Niet al het grafisch werk is zo veeleisend dat je met kleurkalibratie en dergelijke aan de slag moet. Voor een beetje fotobewerking, webdesign en DTP voldoet een goede LCD prima.
Mijn grafisch werk is wel veeleisend, voor een beroepsfotograaf moeten foto's perfect zijn! En dit kan alleen met een goede monitor.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als je geld genoeg hebt, moet je eens naar zo'n apple cinema schermpje kijken (en ook uitzoeken hoe je die aan je pc hangt). Deze schermen geven een perfect beeld en hoe je ook naar het scherm kijkt, het beeld blijft goed.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Femme schreef op 10 juli 2004 @ 00:00:

Mijn ervaring met de kleurechtheid van LCD's is overigens beter dan die met CRT's. LCD's zijn consistenter. Bij een CRT moet je maar net hopen dat je geen brak exemplaar hebt. Per exemplaar van hetzelfde type kunnen de afwijkingen groot zijn. Verder is voor veel grafisch werk de (veel) betere scherpte van een LCD net zo belangrijk als de kleurechtheid.
Mee eens. Echter, voor sommige grafische toepassingen is een CRT toch fijner, dus het hangt van best veel factoren af voor wat voor type monitor je nou eigenlijk zou kunnen gaan, nog voordat merk/model/budget eraan te pas komen :)

Een CRT is bijvoorbeeld heel fijn met aardig wat 2D/3D-software, maar een TFT is weer fijner met dtp en andere 'statische' zaken die veel tekst hebben. Zoals Femme zegt, vooral om de scherpte. CRTs zijn nog steeds niet voorbij gestreefd in snelheid (refresh) en 'vloeiendheid' ...zeg maar het filmachtige aan een CRT in verhouding tot een TFT-scherm. Video zou ik bijvoorbeeld niet graag op een TFT'scherm bewerken, zelfs niet als het de meest luxe 16:9-dual-schermen zijn van Sony of Samsung. Ze zijn super, maar een CRT geeft toch het eindresultaat beter weer. (Dit natuurlijk allemaal naar mijn mening, anderen zullen heus wel andere ervaringen hebben op grafisch gebied ;) )

Dus het is vooral aan de topicstarter wat hij ermee wil doen, dan is de keuze al wat makkelijker. Weet je een budget, en heb je al wat modellen op het oog, dan ben je al een heel eind :)

edit:
Dennisderoo schreef op 10 juli 2004 @ 00:03:
...
Mijn grafisch werk is wel veeleisend, voor een beroepsfotograaf moeten foto's perfect zijn! En dit kan alleen met een goede monitor.
Dan zou ikzelf naar een TFT neigen: beter voor je ogen als je langere tijd bewerkings-sessies doet, en scherper :) zorg wel dat je de beste kwaliteit neemt, en niet zomaar een merk. Met de betere modellen van LG/Philips, NEC, Sony, en Samsung kan je niet mis gaan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 10-07-2004 00:07 ]

LinkedIn
Instagram

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dennisderoo schreef op 09 juli 2004 @ 23:59:
[...]

Nee dat is niet alleen een kwestie van kalibreren. Een monitor moet de kleuren wel aan kunnen, en vooral dus de kleurverhoudingen. Als de monitor dit niet kan dan kan je ook niet optimaal kalibreren.
En waarom zou een TFT dat niet kunnen?
Ik ben niet echt een profi webdesigner of wat dan ook maar zit toch redelijk veel met dat soort dingen te klooien voor de lol. Het instellen van een TFT zodat die de goede kleuren heeft zorgt er toch voor dat het gewoon klopt (ik zie niet aan mijn monitor af waarom die kleuren niet goed zou doen).
Daarnaast gewoon een monitor nemen met een goede inkijkhoek en ik verwacht totaal geen problemen.

nu heb ik wel een zeer bijzondere monitor :+

• Dennisderoo
-Rob- schreef op 10 juli 2004 @ 00:04:
Als je geld genoeg hebt, moet je eens naar zo'n apple cinema schermpje kijken (en ook uitzoeken hoe je die aan je pc hangt). Deze schermen geven een perfect beeld en hoe je ook naar het scherm kijkt, het beeld blijft goed.
Jah maar die zijn verkrijgbaar vanaf € 1.499. Mij iets te duur!

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Doe's lekker ouderwets: pak gewoon een CRT van een goed merk en vervang 'm regelmatig.

* RèLF werkt nog steeds met een lekkere LaCie CRT monitor die automagisch kalibreert

[ Voor 7% gewijzigd door RèLF op 10-07-2004 00:10 ]

Obviously you're not a golfer

• Dennisderoo
Terw_Dan schreef op 10 juli 2004 @ 00:05:
[...]

En waarom zou een TFT dat niet kunnen?
Ik ben niet echt een profi webdesigner of wat dan ook maar zit toch redelijk veel met dat soort dingen te klooien voor de lol. Het instellen van een TFT zodat die de goede kleuren heeft zorgt er toch voor dat het gewoon klopt (ik zie niet aan mijn monitor af waarom die kleuren niet goed zou doen).
Daarnaast gewoon een monitor nemen met een goede inkijkhoek en ik verwacht totaal geen problemen.

nu heb ik wel een zeer bijzondere monitor :+
Webdesign, tja dan zie je je eigen resultaat gewoon weer op scherm. Kijk, mijn monitor moet afgeteld worden op een fotoprinter (afdrukcentrale). Dat is weer andere koek.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Oh, Move OH > VB btw :)

LinkedIn
Instagram

• Dennisderoo
Zou je dit in het nederlands kunnen uitleggen ? ;)

• sdomburg
Dennisderoo schreef op 10 juli 2004 @ 00:13:
[...]

Zou je dit in het nederlands kunnen uitleggen ? ;)
Hij wordt verplaatsts van Overige Hardware naar Videokaarten en Beeldkanonnen. ALs je daar in de FAQ kijkt zie je ook:
# Welke nadelen zijn er van een TFT scherm tegenover een CRT?

# Veel TFT's hebben een naar effect als er te snel beeldveranderingen worden gevoerd aan het scherm. Dit uit zich in "Ghosting"

# De kleurechtheid is bij sommige TFT's niet zo goed. Dit kan per TFT verschillen. Als je een TFT wilt kopen die goed de kleuren weergeeft kun je hem het beste vergelijken met een CRT. Deze geven in de regel wel de goede kleuren aan.

# Een TFT werkt het best met de resolutie waarvoor het gemaakt is. En spel spelen of een desktop van een lagere resolutie zal er in de meeste gevallen niet uitzien.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

d.w.z. dat het topic van het subforum overige hardware naar het subforum videoplanken en beeldkanonnen is verplaatst,omdat het daar beter op zijn plek is

http://specs.tweak.to/16495

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dennisderoo schreef op 10 juli 2004 @ 00:07:
[...]

Jah maar die zijn verkrijgbaar vanaf € 1.499. Mij iets te duur!
Met een deugdelijke CRTbak van die grootte met jouw eisen zit je ook best wel in de buurt van dat bedrag anders hoor.
Als je hoge eisen stelt aan een monitor moet je natuurlijk niet een iiyama gevalletje aan komen zetten.
Dennisderoo schreef op 10 juli 2004 @ 00:10:
[...]

Webdesign, tja dan zie je je eigen resultaat gewoon weer op scherm. Kijk, mijn monitor moet afgeteld worden op een fotoprinter (afdrukcentrale). Dat is weer andere koek.
Wie zegt dat ik mijn spul nooit af (laat) drukken, ook dat heb ik gedaan en al dat werk is voornamelijk op een TFT scherm gebeurd (en kleuren lijken precies).

Ik kan me natuurlijk voorstellen dat er nog wel wat meer eisen gesteld worden door een profi gebruiker dan een persoon die het af en toe doet als een projectje naast de rest van het spul, maar het is iig niet zo dat het totaal onwerkbaar is.

Verwijderd

Het probleem van Gathering of Tweakers is dat maar weinig mensen een objectieve mening kunnen geven als het om hun eigen hardware gaat...

Dat kan ik ook niet hoor, ik heb overigens een 19" CRT en een 17" TFT, beiden een beetje middenklassers, voor hun tijd. De CRT is 3 jaar ouder. De TFT kan zoals vrijwel alle TFT's niet zo best extreem wit of extreem zwart laten zien. Vanuit elke kijkhoek zie je weer andere kleuren.

Ik heb maar heel erg weinig TFT's gezien die wel goed genoeg zijn voor professioneel grafisch werk. Met de goedkopere merken en goedkopere modellen van de betere merken kun je het al zo goed als vergeten. CRT's presteren op het gebied van kleuren stukken beter, zelfs de goedkopere merken doen het soms heel aardig. En scherpte? Bij professioneel grafisch drukwerk spreek je over minimaal 300dpi, wat je op het beeldscherm ziet is toch niet wat uit de drukpers komt rollen.
Ik ben zelf qua TFT's overigens nog het meest te spreken over de Apples.

Verwijderd

ach, ik hoef maar 1 ding te noemen om iedereen af te laten zien van tft schermen

dead pixels

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 22:46

BLN

Voor kleurechtheid kun je beter kijken naar de industriele normen waar de industriele versies van eizo's zich aan houden. Ik heb het nu niet over de consumenten versies(die gemaakt zijn om nog een "mycom marktje" te hebben) maar dus de beeldschermen die ze gebruiken om systemen te monitoren en ook foto;s te bewerken. Deze hebben ook een aanlsuiting voor een ijk-kastje van Eizo die de kleuren op je scherm meet en vervolgens per kleurkanaal (ook weer via aparte aansluitingen op de achterkant) instelt op juistheid.

If it ain't broken, don't fix it

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 00:41:
ach, ik hoef maar 1 ding te noemen om iedereen af te laten zien van tft schermen

dead pixels
en gezien dat zo weinig voorkomt is dat een behoorlijk wanargument.
Je hebt gelijk dat je er idd wel eens van hoort, maar bedenk dan wel dat de mensen die gewoon eeen goeie TFT hebben er niet over zullen gaan zeuren.

• honey
  • Laatst online: 02-08 22:27
Lijkt een beetje op mijn draadje: Monitor pro fotobewerking advies.

Voor de absolute top, ga je voor de Sony Artisan (2000+ euro), met een eigen hardware matige kalibratie. Verder zou ik nu gaan voor de NEC Mitsubishi Diamond Pro 930SB of een LaCie.

Een absolute vereiste als kleuren en neutraliteit belangrijk zijn is een mogelijkheid om te kalibreren. Geef eerst daar je geld aan uit en koop dan een monitor (ColorVision Spyder+PhotoCAL/OptiCAL, GretagMacbeth Eye-One Match en Monaco OPTIX XR Pro).

Maar boven al genoemd, waar gebruik je de monitor voor?

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een '15 Sharp TFT. Mooi dingetje, niet zo groot, maar goed, daar wen je wel aan. Een beetje surfen, flashen en webdesign kan best goed op een TFT, maar voor games kan je beter een CRT hebben (dat weten we allemaal)

Als mijn TFT kapot gaat (nouja, ik heb hem nu 1.5 jaar ofzo) dan wordt het voor mij ook moeilijk wat ik dan ga nemen. TFT's zullen dan wel beter zijn, en goedkoper. Maar toch moet ik eerlijk bekennen, als m'n TFT het morgen zou begeven zou ik weer een CRT kopen. Ik was blij toen ik dat platte scherpje kreeg, lekker blits etc, maar het gamed voor geen meter. Gisteren UT2004 gekocht, ik raak geen moer bij Instagib, en dat ligt niet aan mezelf, de responsetime is gewoon veel te hoog. En dan kan je wel veel geld uitgeven aan een dure TFT, maar niet iedereen kan zich dat veroorloven (ik ook niet)

TFT's zijn duur, voordat je een beetje scherm hebt ('17) ben je al weer 450 pleuro's verder. Neem gewoon een crt. Dan kan je nog een nette '19 inch aanscaffen, dat kan je dus bij een TFT wel vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Joe-star op 16-07-2004 00:05 ]

Pagina: 1