Monitor pro fotobewerking advies.

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 22:27
Wie kan me adviseren over een uistekende monitor (19 in.)voornamelijk voor langdurige fotobewerking (PS CS). Natuurlijk dient tekst etc ook uitstekend te zijn.

De grafische standaard is LaCie, helaas hoorde ik dat de Electronblue IV frequent problemen heeft met de kleuren, vooral in de uiterste hoeken, de III schijnt beter te zijn, maar om nou ‘oude’ techniek te kopen?

Verder denk ik aan de NEC Mitsubishi Diamond Pro 930SB. Beiden maken gebruik van de ‘Diamondtron Flat Aperture Grille’gemaakt door…NEC.

De Artisan van Sony is natuurlijk erg goed, maar te duur voor ons budget (tot 500 euro). Alternatieven?

Wat kunnen jullie me adviseren, is de LaCie echt beter? Helaas kan ik geen van de types zelf bekijken door hun zeldzaamheid in Nederland, zeker in onze regio (Friesland).

• honey
*bump*

• justice strike
  • Laatst online: 22-07 21:21
waar ga je het beeldscherm aan hangen?

heb je een color spider? (monitor calibration device)

wat voor eisen stel je eraan? fotobewerking is een, maar is geometrie belangrijker dan kleurweergave, of andersom?

heb je zelf ook in de winkel gekeken? smaak is persoonlijk! met een color spider kom je namelijk ook ver.

heb je iiyama al bekeken of eizo (toch ook wel naast mitsubishi en lacie gevestigde namen)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• honey
Kleurweergave is natuurlijk het meest belangrijk. Ik maak gebruik van een calorimeter om de monitor hardware matig te calibreren. De monitor staat gewoon op mijn desk.

Ik ben in verschillende winkels geweest, maar hier in friesland is het een woestijn als het om dit soort monitoren gaat. Verder is het onmogelijk om kwaliteit te herkennen in zo'n korte tijd. Meestal kom je daar achter als je gaat calibreren en gaat werken met zo'n monitor. Daarom deze topic. Ik geloof eerder jullie meningen dan de brochure van de fabrikant. Mijn zoektocht heeft (tot nu toe) bovenstaande monitoren opgeleverd.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien dat er in dit topic wat meer informatie te vinden is.

ARME AOW’er

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57

BCC

Nieuwe TFT's van Apple zijn allemaal gecertificeerd voor drukwerk >:)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• justice strike
hardware matig calibreren gaat volgens mij alleen met lacie en een lacie calorimeter. De rest gaat met software. Het ligt er ook aan welk pakket je gaat gebruiken, adobe heeft namelijk ook zettings, en als je een calori meter gaat gebruiken is het handig dat hij ook met adobe goed overweg kan gaan (kleurprofielen aanmaken enzo)

verder gebruik ik zelf 2 schermen voor drukwerk. een tft voor de geometrie en layout. Mijn tft is groter namelijk.

en een iiyama visionmaster 410 heel oud ding (6 jaar!!) maar hij doet zijn werk uitstekend. Dus voor "oude" techniek zou ik niet bang zijn. CRT gebruik ik echt voor kleur.

Als ik nu een keuze zou maken, en het zou op kwaliteit aankomen, zou ik echt iiyama en eizo zo aanraden. Neem dan vooral de topend modellen, maar vergeet niet dat als je echt goede kwaliteit wil, je vaak ook veel centen in een kabel moet steken. Ik gebruik namelijk nu een bnc kabel van 50 euro. Verschil is minimaal maar het verschil is er wel. Het zijn heel veel factoren die er namelijk voor zorgen dat het beeld goed afgebeeld wordt. Het is daarom wel handig om ff neer te zetten wat voor pc je hebt, (apple of pc) en de videokaart.

als je bijvoorbeeld een geforce 2 eraan hangt dan kan een lg namelijk al voldoende zijn, de kwaliteit die uit die videokaart komt is namelijk van dusdanige kwaliteit dat investeren in een betere monitor alleen de gebreken van je videokaart beter aan het licht brengt.

p.s. welke reso wil je draaien en hoeveel hertz, dat is namelijk ook vrij belangrijk om te weten.

[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 05-07-2004 13:47 ]

• honey
De specs van mijn PC zijn nog actueel, maar rond September wil ik upgraden naar een 64bit AMD en nieuwe grafische kaart. Ik denk heel hard over de Matrox serie, maar omdat ik ook af en toe een spel wil spelen (de nieuwe Thief en RPG) denk ik ook over de ATI-kaarten (RADEON 9800 of X600/X800). nVidia schijnt slecht te zijn in 2D.

Ik wil een 19-inch (ivm ruimte) en zal er een goedkope(re) TFT bij plaatsen voor de ‘tools’, maar deze hoeft niet gecalibreerd te worden (kan ook niet met 1 kaart).

Zoals boven genoemd, is de budget ongeveer 500 euro, anders kocht ik wel de Artisan! :9~

• justice strike
matrox is een hele goede keuze, de oudere (g450 g500 etc..) schijnen nog beter beeld te hebben dan de nieuwe parhelia. Ik heb ze apart gezien, maar niet naast elkaar vergeleken dus kan daar niet echt over oordelen.

je kan natuurlijk een x800 kopen, en ernaast een g450 nemen (pci) deze zijn nog wel te betalen en het beeld is echt ontzettend goed.

uhm om terug te komen op de vraag ik denk dat je eizo en iiyama even moet bekijken, vooral iiyama heeft een goede prijs kwaliteit verhouding en zul je voor 500 euri een goed scherm kunnen vinden. Als een monitor bnc aansluiting heeft, maak er gebruik van, zo'n kabel kost misschien 50 euro maar is zeker de moeite waard.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik gebruik zelf een 19" Dell monitor met Trinitron beeldbuis op 1280x960 bij 100hz, een monitor met Trinitron beeldbuis (handelsmerk van Sony) wordt vaak gebruikt in grafische doeleinden, monitoren van Sony zijn altijd als profi schermen bestempeld ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Lennieboy83 op 05-07-2004 20:12 ]

• justice strike
voor filmbewerking wordt sony idd vaak gebruikt, voor foto bewerking echter niet. Overigens zou ik zelf niet voor een Dell scherm gaan, je kan kans hebben namelijk dat deze schermen niet door de sony test heen gekomen zijn en maar gerelabeld zijn naar dell (vandaar de lage prijs). Je kan natuurlijk een goed scherm krijgen, maar het kan ook anders uitpakken.

• honey
justice_strike schreef op 06 juli 2004 @ 01:48:
voor filmbewerking wordt sony idd vaak gebruikt, voor foto bewerking echter niet. Overigens zou ik zelf niet voor een Dell scherm gaan, je kan kans hebben namelijk dat deze schermen niet door de sony test heen gekomen zijn en maar gerelabeld zijn naar dell (vandaar de lage prijs). Je kan natuurlijk een goed scherm krijgen, maar het kan ook anders uitpakken.
Dit klopt niet, DE monitor for fotobewerking is deze: Sony Artisan Color Reference System GDM-C520K, helaas kost hij erg veel anders had ik deze zeker gekocht!

Ik beperk me tot een magere 500 euro en denk vooral aan de LaCie en NEC. Andere merken hoor je niet zo in de grafische sector, maar of dat iets zegt?

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
justice_strike schreef op 06 juli 2004 @ 01:48:
Mijn broer en ik hebben toevallig dezelfde monitor en we hebben allebei een goede, totaal geen problemen mee gehad ooit ofzow :) ik we bezitten de monitor nu een jaartje of 4 en ik zou geen andere willen, mede doordat er weinig beters bestaat naar mijn mening en de dotpitch is zeer laag 0.24/0.25 ;)

• justice strike
honey schreef op 06 juli 2004 @ 08:55:
[...]

Dit klopt niet, DE monitor for fotobewerking is deze: Sony Artisan Color Reference System GDM-C520K, helaas kost hij erg veel anders had ik deze zeker gekocht!

Ik beperk me tot een magere 500 euro en denk vooral aan de LaCie en NEC. Andere merken hoor je niet zo in de grafische sector, maar of dat iets zegt?
Ik zie meestal op de werkvloer lacie, iiyama en apple. Ik hoor van mensen dat er ook vaak nec en eizo gebruikt wordt. Maar sony heb ik alleen voor videobewerking echt gezien. (hele dure video editting studio's gebruiken wel zo'n monitor heb er wel eens eentje mogen bezichtigen)

[ Voor 34% gewijzigd door justice strike op 06-07-2004 15:09 ]

Verwijderd

Ik kan niet anders zeggen dan: Haal de Mitsubishi Diamond Pro 930 SB voor het budget dat jij hebt. Ik heb hem zelf ook (ong. 400 Euri) sinds 3 maanden en ik vind hem in 1 woord fantastisch. Simpelweg de beste CRT waar ik ooit achter gezeten heb.

Overigens, ben ik geen fotobewerker maar gebruik ik de monitor thuis. Echter ben ik voor mijn werk wel "itensief beeldschermgebruiker" (CAD e.d.)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 08:37 ]

• justice strike
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 08:35:
...Mitsubishi Diamond Pro 930 SB...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

mitsubishi monitoren staan bekend om hun achterlijk hoge refresh rates, was het merk al helemaal vergeten :)

[ Voor 7% gewijzigd door justice strike op 07-07-2004 11:20 ]

Verwijderd

justice_strike schreef op 07 juli 2004 @ 11:19:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

mitsubishi monitoren staan bekend om hun achterlijk hoge refresh rates, was het merk al helemaal vergeten :)
Ja, en dat is me toch heerlijk!! >:) Iedere dat ik weer achter mijn scherm(pje) ga zitten geniet ik weer van het vreselijk fijne beeld.

De NEC varianten zijn overigens een redelijk kosteneffectief alternatief aangezien ze hetzelfde zijn als de Mitsubishi's maar dan met iets minder goede electronica

El conquistador, die het op zijn werk moet doen met een "el-cheapo" HP91 Shadow Mask monitor en raam en zon achter zich.... ;(

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 11:30 ]

• honey
Ik dacht dat Nec en Mitsubishi nu één en hetzelfde zijn, tenminste ze hebben een ‘joint venture’.

justice_strike, het is logisch dat je vooral LaCie, Iiyama en Apple op de werkvloer ziet, dit heeft meer te maken met de hoge prijs van de Artisan (2000+ euro). Voor 99% van het werk zul je denk ik ook geen extreem dure monitor nodig hebben. Een gecalibreerd systeem is wel belangrijk en meestal merk je daarbij dat een monitor ‘het niet meer gaat trekken’.

De Mitsubishi Diamond Pro 930SB gaat het denk ik worden, omdat LaCie dezelfde monitor gebruikt zullen er denk ik geen grote verschillen zijn.

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Al naar Samsung monitoren gekeken ?? zo'n beetje de door mij meest vertrouwde merk :Y) 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

honey schreef op 09 juli 2004 @ 18:36:
Ik dacht dat Nec en Mitsubishi nu één en hetzelfde zijn, tenminste ze hebben een ‘joint venture’.

......

De Mitsubishi Diamond Pro 930SB gaat het denk ik worden, omdat LaCie dezelfde monitor gebruikt zullen er denk ik geen grote verschillen zijn.
Ze horen inderdaad bij elkaar, maar of het joint venture of fusie is weet ik niet.
Goeie keus trouwens, die 930SB! :Y)
nero355 schreef op 09 juli 2004 @ 18:45:
Al naar Samsung monitoren gekeken ?? zo'n beetje de door mij meest vertrouwde merk :Y) 8)
Samsung is meer low- en midrange spul. Niets negatiefs over Samsung, maar het zijn niet echt monitoren voor professionele toepassingen en werkomgevingen.
Ik heb zelf voordat ik mijn 930SB kocht ook gezocht naar een Samsung omdat het "goed genoeg" is voor thuis. Ik zocht echter een zwarte CRT en die hebben ze niet in 19"..................

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 11:52 ]

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 11:49:
Samsung is meer low- en midrange spul. Niets negatiefs over Samsung, maar het zijn niet echt monitoren voor professionele toepassingen en werkomgevingen.
Ik heb zelf voordat ik mijn 930SB kocht ook gezocht naar een Samsung omdat het "goed genoeg" is voor thuis. Ik zocht echter een zwarte CRT en die hebben ze niet in 19"..................
Nou dan heb je het best wel mis maar goed jouw feestje :/ .....

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• honey
nero355 schreef op 09 juli 2004 @ 18:45:
Yep, enkele jaren geleden al :P (zie mijn specs). 8)

• justice strike
uiteindelijk kan je het wel vragen aan een ieder, maar zelf moet je toch de keuze maken. Overigens zei ik dat ik sony nooit op de werkvloer zag op de "photo" afdeling (is niet echt dtp) maar wel bij film. (ik ga deze discussie niet oprakelen)

jij zegt een betaalbare prijs, als ik dan rondkijk en ik zie geen sony, en jij zegt dat sony wel goed is, maar duur is, dan kan ik concluderen dan sony geen optie voor jou is toch :)

• honey
justice_strike schreef op 11 juli 2004 @ 01:07:
uiteindelijk kan je het wel vragen aan een ieder, maar zelf moet je toch de keuze maken. Overigens zei ik dat ik sony nooit op de werkvloer zag op de "photo" afdeling (is niet echt dtp) maar wel bij film. (ik ga deze discussie niet oprakelen)

jij zegt een betaalbare prijs, als ik dan rondkijk en ik zie geen sony, en jij zegt dat sony wel goed is, maar duur is, dan kan ik concluderen dan sony geen optie voor jou is toch :)
Je hebt helemaal gelijk, de keuze zal ik zelf moeten maken, maar het horen van andere meningen ‘eases your mind’, maar ik realiseer me ook dat meningen helemaal geen r**t zeggen. Een goede review is veel waardevoller, maar helaas schaars. Dat geld ook voor grafische kaarten, ben een beetje gefrustreerd dat er alleen naar 3D wordt gekeken en nooit serieus naar 2D kwaliteiten. Voor een fotobewerker die ook graag spelletjes speelt, is dat erg irritant.

De Artisan is mij te duur, anders had ik hem zeker gekocht. Zal waarschijnlijk de NEC/Mitsubishi kopen. Misschien nog interessant:

http://www.luminous-lands...sories/sony-artisan.shtml

Verwijderd

nero355 schreef op 10 juli 2004 @ 13:51:
[...]

Nou dan heb je het best wel mis maar goed jouw feestje :/ .....
* In 19" beeldformaat heeft Samsung anders echt geen zwarte monitoren hoor....
Alleen de 753DFX is in het zwart leverbaar. Die heb ik in het echt gezien bij een
pc-zaak in de buurt en ik was niet echt onder de indruk.
* Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat Samsung slechte monitoren maakt, maar ik
bedoel te zeggen dat Mitsubishi, Sony en Eizo de topmerken zijn voor CRT
monitoren. Samsung is heel erg sterk qua prijs-prestatie verhouding, dat is wel
wat anders. De algemeen geldende opinie bij review sites is ook wel dat
Mitsubishi de betere monitoren maakt als je de prijs buiten beschouwing laat.
Pagina: 1