Combinatie p4b533 met 2.8 Ghz prescott core:proberen?

Pagina: 1
Acties:

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024
Met mijn stomme kop een processor besteld }:O
P4 2.8 Ghz 533FSB met 1 Mb cache

Deze had ik in mijn P4B533-E mobo willen zetten, maar ik twijfel of dat gaat werken.

Het lijkt op zich geen probleem, maar tot mijn verbazing komt ie niet voor op de lijst van ondersteunde processors op de asus site.

Is er kans dat het toch goed gaat, evt. zonder herkenning van de extra 512 kb L2 cache?

Mocht het zeker niet gaan werken, dan ga ik liever de proc. in gesealde doos verkopen, scheelt me weer wat €€€ verlies.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

www.asus.com en check vervolgens bij support welke cpu's je bord ondersteund ;) Oveigens bestaat er wel een P4 2.8 op 533mhz met 1mb cache :?

Edit: Inderdaad bestaat ook ;) Wist niet dat die er ookal was ;)

[ Voor 22% gewijzigd door FastBunny op 09-07-2004 16:53 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• MaikelG
FastBunny schreef op 09 juli 2004 @ 16:51:
www.asus.com en check vervolgens bij support welke cpu's je bord ondersteund ;)
Ja dat zeg ik dus, dat heb ik al gedaan. Maar samen met de computerboer vroeg ik me dus af of het _alsnog_ zou kunnen werken.

Ja ik heb er een aardig tijdje aan voorwerk/zoekwerk aan gedaan voor ik hier post.

Enig idee of het dus zou kunnen werken? FSB is tenslotte wel 533

Verwijderd

Je mobo heeft vrij weinig met die cache te schaften, hij kan het niet uitschakelen ofzo (AFAIK).

Dat ie niet op de asus site staat, zal zijn omdat ze de gegevens (nog) niet bijgewerkt hebben.

Verwijderd

Wie heeft je wijs gemaakt dat de prescott 2.8GHz een FSB van 533 heeft??Volgens mij hebben de prescotts ook gewoon FSB800 hoor, en als het uberhaubt al gaat werken, zal hij zowieso niet op zijn volledige snelheid werken.

Maar je kan er vrijwel van uitgaan dat als het niet op de Asus website staat, dat het ook niet zal gaan werken...

Tenminste, ik, als technische dienst in een computerwinkel, gaf je weinig tot geen kans als je het bij mij zou vragen.

Dus, dat ding gesealed verkopen, en een nieuwe FSB533 kopen.

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 17:12:
Wie heeft je wijs gemaakt dat de prescott 2.8GHz een FSB van 533 heeft??Volgens mij hebben de prescotts ook gewoon FSB800 hoor, en als het uberhaubt al gaat werken, zal hij zowieso niet op zijn volledige snelheid werken.

Maar je kan er vrijwel van uitgaan dat als het niet op de Asus website staat, dat het ook niet zal gaan werken...

Tenminste, ik, als technische dienst in een computerwinkel, gaf je weinig tot geen kans als je het bij mij zou vragen.

Dus, dat ding gesealed verkopen, en een nieuwe FSB533 kopen.
Heb het gecheckt en bij bestaat echt ;) Zie www.intel.com. Heet officeieel de 2.80A :) en heeft een 533 bus met 1mb l2 cache :)

http://indigo.intel.com/c...howchart.aspx?mmID=858622

[ Voor 6% gewijzigd door FastBunny op 09-07-2004 17:15 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 17:12:
Er is een 533 MHz Prescot maar die heeft geen HT.

• MaikelG
Die 533 FSB, in combinatie met het ontbreken van HT deed mij vermoeden dat ie gewoon zou moeten kunnen werken.

Ik ben dus erg benieuwd in hoeverre het type Prescott ipv Northwood het verschil zou kunnen maken tussen wel/niet booten.

Verwijderd

Ik heb ook even zitten spitten op Internet, maar als het een 2,80A is... dan kan het toch vrijwel geen prescott zijn...

http://www.intel.com/prod...tium4/index.htm?iid=sr+4&

Kijk eens naar deze link... daar staat een overzicht van P4's, als je het type opzoekt bij intel (BX80546PE2800E).

Hier zie je dus ook, dat deze serie van 1.30Ghz tot 2.80Ghz is gefabriceerd. Dus het lijkt me sterk dat dit een nieuwe prescott core is...

Niet? Want een 1,30Ghz bestaat al lang niet meer bij Pentium.

De verwarring zit hem in het processortype, de 2800E, maar dit is dus geen 2.80E, het is een 2.80A. En de A's zijn oude processors.

Ik kan het mis hebben, maar het lijkt me toch een redelijk logische conclusie.

• MaikelG
Wat ik hier lees:
http://episteme.arstechni...f=77909774&m=913000713631
The third generation P4 uses the Prescott core, built on a 0.09 micron process. They have 1MB L2, still use Socket 478, have 533Mhz or 800Mhz FSBs, and use an E suffix to denote their core type when overlapping with 800Mhz FSB parts from the Northwood era. However, they use an A suffix to denote their Prescott cores when overlapping with existing 533Mhz FSB parts. For example, a 2.80A is a Prescott core on a 533Mhz FSB with HT disabled. Based on the latest specification update, Prescotts range in speed from 2.4Ghz to 3.4Ghz. HyperThreading is only enabled on the 800Mhz FSB parts
Hieruit maak ik op dat het wel een Prescott is. Sowieso type in Google "pentium 2.8 533 1MB" in en je vindt alleen maar Prescott vermeldingen

Zit ik nog steeds met de vraag of het zou kunnen werken. Is de CPU microcode aanwezigheid in de BIOS essentieel voor het werken van de CPU op het MOBO?

Verwijderd

Oke, dan zal hij toch wel een prescott zijn... raar maar waar schijnbaar. Maar goed. Ik denk toch nog steeds dat deze cpu niet zal werken op jouw moederbord, want hij is gebouwd op het 90nanometer principe. En is dus een compleet andere core.

Mijn gevoel zegt me dat hij niet zal werken, en als hij al werkt, wordt hij niet juist herkend. Omdat het BIOS de processor moet identificeren.

Maar, als je het toch wil proberen, ga je gang, maar ik geloof meestal toch eerder de Asus site als een fsb waarde.

Succes

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik ben best wel Intel n00b maar volgens mij waren er toch P4 Northwood's (A dus) en dan zogenaamde Extreme ofzo uitvoeringen met 1 MB toch :?

* nero355 hoopt dat ie geen onzin bl44t... ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Het voornaamste verschil is inderdaad de productietechniek en dat is ook meteen de voornaamste reden dat oudere moederborden vaak geen nieuwere chips ondersteunen, ook al is de pinlayout hetzelfde. Zie de Palomino/Thoroughbred problematiek.

Als de site van Asus het niet vermeldt, er is geen FAQ over te vinden en er is geen firmware upgrade voor, dan zou ik het maar vergeten. In elk geval is het onzin om te denken dat een processor met 1024 kb cache wel zal werken in een bord dat gemaakt is voor chips met 512 kb cache. Met een beetje mazzel spreekt je bord maar 512 kb aan, met een beetje pech schrijft de cpu data naar een stuk (ge)cache(d geheugen) waar je bord er niets mee kan (en dus crasht).

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 18:50
De P4 2.8A zal hoogstwaarschijnlijk niet op je mainboard werken aangezien de prescott core verhoogde eisen stelt aan je VRM gedeelte van je mainboard. En dat doet je mainboard niet.

De P4 2.8A is een afgekeurde P4 800FSB versie en die zijn er miljoenen in de markt gekomen omdat de afgelopen maanden de yieldrate van de prescott zo enorm tegenvalt. Vreemde eend in te bijt.

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Volgens mij is de reden waarom het niet zou kunnen werken is dat je mobo niet in staat zal zijn om de benodigde hoeveelheid vermogen die de Prescott vraagt ook te leveren, aangezien het voor een 533MHz FSB Northwood gemaakt is. En ook de 845 chipset zal hier een probleem geven.

Verwijderd

ik heb ook gewoon een 2.4a prescott 1mb pentium4, deze heeft inderdaad ook geen HT.
deze had persé een nieuw mainboard nodig vanwege het feit dat het een prescott is (hij werkte dus absoluut niet in mijn oude abit bd7II raid :+ )

maar ach...1.6@2.6 northwood had ik, en nu 2.4prescott @ 3ghz...ik vind het wel fijntjes zo :+ en ik vind dat met 40C mijn p4 nog redelijk koel blijft? (Tt spark7+ erop ...)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
nero355 schreef op 09 juli 2004 @ 18:13:
Ik ben best wel Intel n00b maar volgens mij waren er toch P4 Northwood's (A dus) en dan zogenaamde Extreme ofzo uitvoeringen met 1 MB toch :?

* nero355 hoopt dat ie geen onzin bl44t... ??
De extreme uitvoering heet gewoon EE: Extreme Edition (of Emergency Edition :p).
De P4 A was er bij de 1.6ghz, 1.8ghz en 2ghz. Om aan te duiden dat het een NW was en geen Willamette. Dan had je ook nog de 2.4ghz B, deze had dan een 533mhz fsb.
Nu is er de C aanduiding om de 800fsb te verduidelijken, de E is dan om de prescott te laten zien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 22:09:
ik heb ook gewoon een 2.4a prescott 1mb pentium4, deze heeft inderdaad ook geen HT.
deze had persé een nieuw mainboard nodig vanwege het feit dat het een prescott is (hij werkte dus absoluut niet in mijn oude abit bd7II raid :+ )

maar ach...1.6@2.6 northwood had ik, en nu 2.4prescott @ 3ghz...ik vind het wel fijntjes zo :+ en ik vind dat met 40C mijn p4 nog redelijk koel blijft? (Tt spark7+ erop ...)
offtopic: ik heb nog zo'n koeler hier liggen. Een woord: vliegtuiglawaai.

ontopic: het eerste bericht wat ik las over nieuwe 533fsb processoren was dat ze ht zouden ondersteunen. Ik dacht toen: dat is fijn, hoef je tenminste niet zo'n dure 3.06 of een 800fsb config te kopen. Hebben ze nu er een prescott van gemaakt die sowieso trager is dan de northwood op lagere kloksnelheden. Ik zie totaal geen markt voor deze processors, gewoon mijden.
Bovendien, als de normale 533fsb bordjes ze niet eens kunnen ondersteunen (dat zal vooral bij de wat oudere bordjes het geval zijn) is het een onduidelijke situatie welke bordjes wel deze processors ondersteunen. Want een 800fsb bordje met een 533fsb proc erop, dat is }:O

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 22:32 ]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
De Prescott 2.80a (ik weet ook niet waarom ze er nu opeens weer A achter zetten maar het is een Prescott) met 133 mhz bus bestaat. Het is tevens de best overclockbare intel p4 van dit moment.
Hij loopt alle 3.4EE cpu's eruit in superpi zie onderaan pagina:

http://www16.big.or.jp/~bunnywk/cgi-bin/superpi.cgi

[ Voor 18% gewijzigd door Solovine op 09-07-2004 22:39 ]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 22:26:
[...]
Bovendien, als de normale 533fsb bordjes ze niet eens kunnen ondersteunen (dat zal vooral bij de wat oudere bordjes het geval zijn) is het een onduidelijke situatie welke bordjes wel deze processors ondersteunen. Want een 800fsb bordje met een 533fsb proc erop, dat is }:O
De P4B533-X kan met dat type Prescott overweg.

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Alexio schreef op 09 juli 2004 @ 22:37:
De Prescott 2.80a (ik weet ook niet waarom ze er nu opeens weer A achter zetten maar het is een Prescott) met 133 mhz bus bestaat. Het is tevens de best overclockbare intel p4 van dit moment.
Hij loopt alle 3.4EE cpu's eruit in superpi zie onderaan pagina:

http://www16.big.or.jp/~bunnywk/cgi-bin/superpi.cgi
Dit waarschijnlijk omdat de processor een hoge multiplier heeft, en toch meestal in staat is om op 800mhz FSB te lopen (dit niet met de standaard vcore, anders was ie dus wel goedgekeurd)

Misschien de volgende AMD XP-M 8)

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• MaikelG
kee ik denk dat ik de doos dan maar gesealed laat, em de proc maar meteen weer verkoop. Ga ik wel alsnog een normale 2.8 Ghz kopen.

Fijn 'leermoment' ;)

In ieder geval bedankt allemaal voor de reacties

Pagina: 1