Toon posts:

[DJPC] Twee geluidskaarten in 1 pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb om te draaien op besloten feestjes een computer in een cassetterecorder gemod. Omdat ik draai met bpmstudio heb ik een monitor geluidskaart nodig. Het leek mij het beste om hiervoor twee identieke geluidskaarten te nemen, namelijk de bekende soundblaster 16 (niet AWE 32 ofzo).

Nu kreeg ik eerst maar één soundblaster te pakken en gebruikte daarnaast een budgetkaartje van allsound, en dat kreeg ik werkend naast elkaar zonder enig probleem. (beiden ISA)

Maar nu ik twee soundblaster 16 in de pc heb zitten krijg ik zelfs met register-editen de twee kaarten niet aan de praat, de computer vindt er maar één.

Hier vraag ik dus om een oplossing van of ervaring met hetzelfde probleem.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
ik denk eerlijkgezegd dat 2 isa geluidskaarten niet gaat werken, die dingen vreten nogal wat resources.. irq's dma's whatever :D

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

koop een willekeurige meerkanaals geluidskaart, liefst eentje die met de KX drivers werkt, (creative) dan heb je op simpele manier heel erg krachtige filters en een x-aantal afzonderlijke uitgangen. Ideaal voor feestjes.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

unfor schreef op 08 juli 2004 @ 23:03:
ik denk eerlijkgezegd dat 2 isa geluidskaarten niet gaat werken, die dingen vreten nogal wat resources.. irq's dma's whatever :D
hij zegt zelf dat ie 2 ISA-kaarten perfect werkend had.... :|

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zo'n vermoeden dat het probleem in de driver zit. Deze ziet waarschijnlijk maar 1 kaart. Of ziet Windows zelf ook maar 1 audio device?

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 22:02:
Maar nu ik twee soundblaster 16 in de pc heb zitten krijg ik zelfs met register-editen de twee kaarten niet aan de praat, de computer vindt er maar één.
Is een van de twee geluidskaarten niet kapot?? je zegt in je startpost niet dat je ze allebei los hebt uitgeprobeert. Verder lijkt het mij onduidelijk hoe je twee geluidskaarten tegelijkertijd kan gebruiken.
Ik heb ook twee geluidskaarten in mijn PC zitten (een onboard op mobo die ik niet meer gebruik en een Audigy 2 ZS). maar ik moet altijd in mijn configuratiescherm kiezen welke ik wil gebruiken.

Verwijderd

Ik weet wel dat een isa en een pci geluidskaart niet samen werken, omdat het geluid van de isa kaart 'later komt' dan dat van de pci kaart. Maar met 2x isa zou je dus ook 2x de vertraging moeten hebben, zodat dat weer is opgelost. Echter om maximale responce te hebben van pcdj zou ik toch kiezen om 2 pci kaartjes te kopen.

2x sb16 kan zoeizo niet, omdat allebij de kaarten dezelfde resources willen innemen (220,5,1 zijn de getallen die ik me nog herinnen :D).

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-08 20:52
hier staat nog wat meer info: Meerdere geluidskaarten in PC (mixen)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor alle replies.
Allereerst: PCI is out of the question, want het enige pcislot wat in mijn kast bruikbaar is bevat al mijn videokaart.
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 08:18:
[...]

Is een van de twee geluidskaarten niet kapot?? je zegt in je startpost niet dat je ze allebei los hebt uitgeprobeert. Verder lijkt het mij onduidelijk hoe je twee geluidskaarten tegelijkertijd kan gebruiken.
Ik heb ook twee geluidskaarten in mijn PC zitten (een onboard op mobo die ik niet meer gebruik en een Audigy 2 ZS). maar ik moet altijd in mijn configuratiescherm kiezen welke ik wil gebruiken.
Beide kaarten heb ik los geprobeerd, en ik zou nu niet eens meer weten welke welke is want ze werken allebei even goed.

Alleen ben ik nog wat verder gaan zoeken, en ik kan in windows 98 de instellingen voor IRQ enz. niet veranderen. Het IRQ moet per sé 5 zijn. Zouden daarom beide kaarten hetzelfde IRQ willen en dus als één kaart gezien worden :?

Ik heb één kaart nu werkend met de windows 98 drivers, maar ik kan me herinneren dat de originele drivers (een vriend van me heeft de cd) een regel aan autoexec.bat toevoegden die wat resources instelde, waaronder het irq. Ik ga nu proberen de originele drivers te krijgen en die regel dubbel in autoexec te zetten, met allebei de keren andere resources. Misschien dat dit gaat werken :? ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 10:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 10:49:
Tnx voor alle replies.
Allereerst: PCI is out of the question, want het enige pcislot wat in mijn kast bruikbaar is bevat al mijn videokaart.

[...]

Beide kaarten heb ik los geprobeerd, en ik zou nu niet eens meer weten welke welke is want ze werken allebei even goed.

Alleen ben ik nog wat verder gaan zoeken, en ik kan in windows 98 de instellingen voor IRQ enz. niet veranderen. Het IRQ moet per sé 5 zijn. Zouden daarom beide kaarten hetzelfde IRQ willen en dus als één kaart gezien worden :?

Ik heb één kaart nu werkend met de windows 98 drivers, maar ik kan me herinneren dat de originele drivers (een vriend van me heeft de cd) een regel aan autoexec.bat toevoegden die wat resources instelde, waaronder het irq. Ik ga nu proberen de originele drivers te krijgen en die regel dubbel in autoexec te zetten, met allebei de keren andere resources. Misschien dat dit gaat werken :? ...
Ik ben bang van niet, want de dosprompt weet niet voor welke van de 2 ie gaat instellen, hij pakt gewoon de 1e de beste. Door de 2e regel in de autoexec.bat pas je dezelfde kaart gewoon nog een keer aan, met andere settings.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

even gewoon uit nieuwsgierigheid, ik weet dat het niet direct een oplossing is voor je probleem, maar toch. Waarom koop je geen (2ehands) SbLive?
Deze zal niet alleen beter presteren dan je huidige kaartjes, maar zal ook nog eens alle problemen van 2 geluidskaarten oplossen, doordat je een van de 3 stereo uitgangen kan gebruiken als monitor, heb je er nog 2 over om extern te mixen, mocht je daar behoefte aan hebben. Verder kun je dmv. de kxdrivers met enkele klikjes High/low/bandpass filtering toepassen, echo, flanger etc. mogelijkheden te over en t ding kost echt geen drol meer.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Atgast schreef op 09 juli 2004 @ 10:54:
even gewoon uit nieuwsgierigheid, ik weet dat het niet direct een oplossing is voor je probleem, maar toch. Waarom koop je geen (2ehands) SbLive?
Deze zal niet alleen beter presteren dan je huidige kaartjes, maar zal ook nog eens alle problemen van 2 geluidskaarten oplossen, doordat je een van de 3 stereo uitgangen kan gebruiken als monitor, heb je er nog 2 over om extern te mixen, mocht je daar behoefte aan hebben. Verder kun je dmv. de kxdrivers met enkele klikjes High/low/bandpass filtering toepassen, echo, flanger etc. mogelijkheden te over en t ding kost echt geen drol meer.
Zover ik weet bestaat er geen ISA uitvoering van de Live. Als je het topic doorgelezen had, dan had je kunnen lezen dat de desbetreffende PC slechts 1 PCI slot heeft. En deze wordt al door de videokaart gebruikt.

Dus ik denk niet dat een Live of welke andere PCI geluidskaart een optie is.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 09:44
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 08:18:
[...]

Die onboard prul moet je in de BIOS uitschakelen als je een echte kaart erin stopt.

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 09:32
Ik had het zelfde probleem met de gelijke geluidskaarten. Kon er maar 1 aansturen. Toen ik er 1 verwisseld had met een ander type (en de geluidskaart zo dus andere drivers kreeg) kon ik ze wel los van elkaar selecteren en aansturen.

Heb er wel PCI geluidskaarten in zitten. SB live 5.1 en een SB64 geloof ik. Ik denk dat het niet uit maakt PCI of ISA.

Maaarrrruuuhh... is het sowiezo niet eens tijd om up te graden??? een moederbord met maar 1 pci slot?????
Ik denk dat ik nu niet eens meer moederborden kan krijgen met isa sloten 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door satoer op 10-07-2004 11:15 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Satoer schreef op 10 juli 2004 @ 11:11:
Ik had het zelfde probleem met de gelijke geluidskaarten. Kon er maar 1 aansturen. Toen ik er 1 verwisseld had met een ander type (en de geluidskaart zo dus andere drivers kreeg) kon ik ze wel los van elkaar selecteren en aansturen.

Heb er wel PCI geluidskaarten in zitten. SB live 5.1 en een SB64 geloof ik. Ik denk dat het niet uit maakt PCI of ISA.

Maaarrrruuuhh... is het sowiezo niet eens tijd om up te graden??? een moederbord met maar 1 pci slot?????
Als hij dat wilde en/of er het geld voor had dan had hij dat wel gedaan denk je niet? ;)

Leave only footprints, take only memories

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 09:32
Mafkeez schreef op 10 juli 2004 @ 11:16:
[...]
Als hij dat wilde en/of er het geld voor had dan had hij dat wel gedaan denk je niet? ;)
Waarschijnlijk kan hij dat als het gaat werken alsnog gaan doen. met 2 geluidskaarten mixen heb je een redelijke PC voor nodig. Mijn ervaring is dat de muziek op een trage pc niet meteen gaat spelen zodra je "play" indrukt. erg vervelend als je echt op de beat in wilt mixen.

Het probleem werd wel minder als je de prioriteit van het programma op high zet in het takenbeheer.

Verwijderd

Kan je in de bios niet alvast voor beide isa sloten verschillende IRQ's toe wijzen.
Diverse moederboarden hebben die optie in t bios.
En dan in windows de rest van de instellingen voor beide kaarten anders instellen.
Windows kijkt namelijk welke IRQ's er in het bios toegewezen zijn aan de sloten.
Nieuwere windows versies sharen vaak IRQ's maar volgens mij kan dat met '98 niet.

Ik heb zelf een tijdje met 2 SB64 PCI kaartjes gedraait en dat gaat prima.
Dan gebruik je je eerste kaart voor primair geluid en die stel je dus in windows in als je geluidskaart. En de andere wijs je dan als 2e toe in je dj programma.
Bij mij werkte dat perfect. Gebruik die oplossing zelfs nu nog op mijn laptop.
De onboard is de eerste kaart en ook 1e player en daarnaast heb ik een Creative MP3+ via usb aangesloten en die gebruik ik voor de 2 player. Voor afluisteren doe ik via het mengpaneel. Aangezien dat de beste manier is en het dan ook het zelfde werkt als met CD-spelers.

Verwijderd

Topicstarter
Satoer schreef op 10 juli 2004 @ 11:11:

Mijn mobo heeft wel meerdere pci sloten maar die worden geblokkeerd door de cdrom speler. Zoals ik al zei is mijn pc in een cassetterecorder gemod. Vandaar ook dat de kaarten niet te breed mogen zijn.

@ DJKylian: Goed idee, ga ik morgen meteen proberen.

Ik ben er inmiddels wel achter dat beide kaarten twee DMA's nodig hebben. Ik heb volgens windows echter alleen 1,3 en 0 vrij, want 4 wordt bezet door de DMA-controller zelf. Alleen ik heb zojuist wel een manier gevonden om elke kaart maar één DMA te laten gebruiken. Morgen experimenteer ik hiermee verder. Tnx voor alle replies :9
Pagina: 1