hey mensen,
kzit hier met 't volgende probleem,
ik heb een 200gb hdd van Maxtor gekocht maar wordt gezien in windows als 128gb. Het staat als Slave, (een andere hdd van 120gb staat Master).
nu heb ik de hele faq door gelezen en daar kom ik dit probleem tegen maar geen v/d oplossingen daar werken bij mij.
ik dacht dat 't kwam door een bios limiet van 't moederbord ( Asus A7N8X)
dus ik ben gaan kijken naar een manier om die bios limiet te omzeilen.
daarvoor moest ik:
- windows xp sp1 hebben... (heb dit geinstalleerd nu)
- van 24bits LBA addressering naar --> 48bits LBA addressering (dmv hotfix, zie: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q303013 )
dit heb ik gedaan en als ik kijk bij eigenschappen van "Atapi.sys" staat er bij versie: 5.1.2600.1135 wat dus duidt op 48bits LBA addressering
ik pc herstarten en helaas wordt mijn 200gb hdd van Maxtor nog steeds herkend als een 128gb hdd...
in de FAQ stond ook het volgende:
"Support is currently enabled for 48-bit Logical Block Addressing (LBA) for ATAPI disk drives. You do not need to run this registry update. Click 'OK' to exit. "
waarna ik vervolgens alleen op ok kan drukken en er voor de rest niks gebeurt en dan zit ik weer met die 128gb ipv 200gb
Hoe kan ik alsnog die bios limiet omzeilen... en als het niet gaat om een bios limiet, wat moet ik dan doen om te zorgen dat windows em gewoon als 200gb ziet,
ps. in de bios staat er gewoon 200gb.
Bvd
kzit hier met 't volgende probleem,
ik heb een 200gb hdd van Maxtor gekocht maar wordt gezien in windows als 128gb. Het staat als Slave, (een andere hdd van 120gb staat Master).
nu heb ik de hele faq door gelezen en daar kom ik dit probleem tegen maar geen v/d oplossingen daar werken bij mij.
ik dacht dat 't kwam door een bios limiet van 't moederbord ( Asus A7N8X)
dus ik ben gaan kijken naar een manier om die bios limiet te omzeilen.
daarvoor moest ik:
- windows xp sp1 hebben... (heb dit geinstalleerd nu)
- van 24bits LBA addressering naar --> 48bits LBA addressering (dmv hotfix, zie: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q303013 )
dit heb ik gedaan en als ik kijk bij eigenschappen van "Atapi.sys" staat er bij versie: 5.1.2600.1135 wat dus duidt op 48bits LBA addressering
ik pc herstarten en helaas wordt mijn 200gb hdd van Maxtor nog steeds herkend als een 128gb hdd...
in de FAQ stond ook het volgende:
dus ik "Maxtor Drive Enabler" gedownload, start ik het op, krijg ik de volgende melding:Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.
"Support is currently enabled for 48-bit Logical Block Addressing (LBA) for ATAPI disk drives. You do not need to run this registry update. Click 'OK' to exit. "
waarna ik vervolgens alleen op ok kan drukken en er voor de rest niks gebeurt en dan zit ik weer met die 128gb ipv 200gb
Hoe kan ik alsnog die bios limiet omzeilen... en als het niet gaat om een bios limiet, wat moet ik dan doen om te zorgen dat windows em gewoon als 200gb ziet,
ps. in de bios staat er gewoon 200gb.
Bvd