Toon posts:

200GB wordt herkend als 128GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen,

kzit hier met 't volgende probleem,
ik heb een 200gb hdd van Maxtor gekocht maar wordt gezien in windows als 128gb. Het staat als Slave, (een andere hdd van 120gb staat Master).

nu heb ik de hele faq door gelezen en daar kom ik dit probleem tegen maar geen v/d oplossingen daar werken bij mij.

ik dacht dat 't kwam door een bios limiet van 't moederbord ( Asus A7N8X)
dus ik ben gaan kijken naar een manier om die bios limiet te omzeilen.

daarvoor moest ik:
- windows xp sp1 hebben... (heb dit geinstalleerd nu)
- van 24bits LBA addressering naar --> 48bits LBA addressering (dmv hotfix, zie: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q303013 )

dit heb ik gedaan en als ik kijk bij eigenschappen van "Atapi.sys" staat er bij versie: 5.1.2600.1135 wat dus duidt op 48bits LBA addressering

ik pc herstarten en helaas wordt mijn 200gb hdd van Maxtor nog steeds herkend als een 128gb hdd...

in de FAQ stond ook het volgende:
Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.
dus ik "Maxtor Drive Enabler" gedownload, start ik het op, krijg ik de volgende melding:

"Support is currently enabled for 48-bit Logical Block Addressing (LBA) for ATAPI disk drives. You do not need to run this registry update. Click 'OK' to exit. "

waarna ik vervolgens alleen op ok kan drukken en er voor de rest niks gebeurt en dan zit ik weer met die 128gb ipv 200gb

Hoe kan ik alsnog die bios limiet omzeilen... en als het niet gaat om een bios limiet, wat moet ik dan doen om te zorgen dat windows em gewoon als 200gb ziet,

ps. in de bios staat er gewoon 200gb.

Bvd

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 20:32:

ik pc herstarten en helaas wordt mijn 200gb hdd van Maxtor nog steeds herkend als een 128gb hdd...

i
Wáár wordt de maxtor als 128 Gb herkend ? Bij apparatenbeheer ? Of zie je, vergeleken met je eerdere configuratie, een extra harddisk van 128 gb?
In het laatste geval moet je de partitionering herzien, en opnieuw formatteren (denk ik).
[Ik verwacht namelijk, omdat je meldt dat je Bios 200Gb aangeeft, dat Windows XP dat ook netjes aangeeft bij het apparatenbeheer].

(En, gezien de FAQ: jumper goed ingesteld ?
Ik vergiste me daar van de week ook in: gewend aan Master/Slave/Cable Select las ik dus niet wat er op de harddisk stond: "Master wíth slave present, Slave, Single i.e.cable Select" !)

[ Voor 38% gewijzigd door Brothar op 08-07-2004 20:44 ]

eagle

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:50
nu heb ik de hele faq door gelezen en daar kom ik dit probleem tegen maar geen v/d oplossingen daar werken bij mij.
|:(

Verwijderd

Dat wilde ik ook zeggen bij het zien van de topictitel, maar als je leest zie je dat hij de faq heeft gelezen en er zelfs een stuk heeft uit gequote. Hij heeft alles opgevolgt wat in de faq stond maar die oplossingen werken dus niet.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Stomme vraag, maar is hij toevallig al geformateerd op 128 Gb. Want dan zal hij nooit groter worden dan 128 Gb. Dan wordt het opnieuw formatteren.

Verwijderd

geintje heb ik ook gehad op een asus moederbord,
oplossing kwam ook van asus die liet de schijven zien als scsi maar dan wel met 200 GB ipv 128, was bij een asus a7v266
Ik weet niet welk type het moederbord is maar zoek daar eens
Het is een "foutje" in xp.
en dan inderdaad opnieuw fdisk draaien etc

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 20:48 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor het activeren van de overige capaciteit:

Configscherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer

Klik rechts op je harde schijf, en activeer de rest. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

veel beter nog: terug naar de faq, en via die faq op zoek naar maxblast. daarmee je drive partitioneren / setuppen / formatteren. Grote kans dat e.a. dan is opgelost.

• Brothar

Brothar

meester

In de TS gaat het om een Asus A7N8X met een Maxtor 200Gb.
Ik heb óók een Asus A7N8X, rev. 2.0 "Targa Edition" (= o.a. geen S-ATA), maar mijn WD 200Gb werkt daarop prima, en wordt goed herkend, zowel door Bios, als door XP (home edition).

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 20:47:
veel beter nog: terug naar de faq, en via die faq op zoek naar maxblast. daarmee je drive partitioneren / setuppen / formatteren. Grote kans dat e.a. dan is opgelost.
ik heb maxblast gedownload en toen een diskette gemaakt.
toen ik echter via maxblast probeerde, zag hij em als 137gb, bij "HELP" stond dat ik
windows xp service pack 1 moest installen, maar ik had dit al gedaan dus eigelijk zou ie em als 200gb moeten herkennen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je dit nou al geprobeerd?

Prutz0r in "200gb wordt herkend als 128gb"

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 20:49:
[...]

ik heb maxblast gedownload en toen een diskette gemaakt.
toen ik echter via maxblast probeerde, zag hij em als 137gb, bij "HELP" stond dat ik
windows xp service pack 1 moest installen, maar ik had dit al gedaan dus eigelijk zou ie em als 200gb moeten herkennen
Toch niet iets lulligs als een verkeerd staand jumpertje ? Of wellicht een optie in de BIOS waar je overheen hebt gelezen ?

Verwijderd

Partition magic boot-disk, even de rest van de ruimte partitioneren, formatteren en voila. Of partitie resizen, nog makkelijker. Tooltje hierboven genoemd zal wel hetzelfde doen. Weet je zeker dat alle opties uit de FAQ niet werken? vreemd

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zou als ik jouw was toch eens proberen die partitie te verwijderen onder schijfbeheer van XP, en hem opnieuw partitioneren, en vervolgens te formatteren.
Zou moeten werken.

• Brothar

Brothar

meester

Als ik me de FAQ goed herinner, kán een jumper de capaciteit beperken tot 137 Gb. Vandaar mijn opmerking over de jumper.

eagle

Verwijderd

Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Oudere moederborden hebben vaak een BIOS limiet waardoor grotere harde schijven niet correct geaddresseerd kunnen worden. Typische waarden voor deze limieten zijn 540MB, 2,1GB, 8,4GB, 32GB en 128GB. Er zijn verschillende oplossingen om de schijf toch volledig te benutten. Als eerste een BIOS flash; kijk op de site van de fabrikant of er nog een nieuwe bios te vinden is die grotere harde schijven ondersteunt. Als deze update niet beschikbaar is, dan is er nog een softwarematige oplossing. De meeste fabrikanten hebben een tooltje om de BIOS limiet te omzeilen. De harddisk moet in sommige gevallen handmatig in de BIOS geconfigureerd worden op een waarde die de BIOS nog wel kent. Nadat het tooltje geïnstalleerd en geconfigureerd is, kun je de complete capaciteit van je harddisk benutten. Op Maxtor's website staat een heldere uitleg van deze BIOS limieten.

Hieronder staan links naar diverse tooltjes van verschillende fabrikanten:

Fujitsu: Ontrack
IBM/Hitachi: Diskmanager
Maxtor/Quantum: MaxBlast
Samsung: Disk Manager
Seagate: Seatools
Western Digital: Data Lifeguard
Verder nog even de opmerking dat sommige harde schijven een jumper hebben waarmee je hardwarematig een capaciteit limiet op de harddisk kunt instellen, zodat de oudere BIOS'en met deze harddisk overweg kunnen. Deze jumper zorgt er dus ook voor dat de schijfruimte gelimiteerd wordt! Check de handleiding, al dan niet online, voor een beschrijving van de jumperinstellingen.

Tot slot nog even enkele Windows-gerelateerde kwesties:
1) Met FAT16 kun je partities van maximaal 2GB aanmaken.
2) Windows 95 ondersteunt geen schijven groter dan 32GB. Hier is niks anders tegen te doen dan een OS upgrade naar minimaal Windows 98. Zie ook Q246818.
3) De FDISK van Windows 98 en ouder kan geen schijven groter dan 64GB correct weergeven. Je kunt in de meeste gevallen nog wel partitioneren als je de partitiegrootte in procenten opgeeft in plaats van in megabytes. Microsoft heeft hier een fix voor. De FDISK van Windows Me/2K/XP heeft hier geen last van.
4) Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is om te zeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing
5) Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren. In sommige gevallen werkt dat zelfs niet, dan zul je een klein reghackje moeten doen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en doe eventueel de volgende reghack. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.

Mocht het nog steeds niet lukken om de volledige capaciteit van de harddisk te benutten, dan is een extra harddisk controller de laatste oplossing. Zulke controllers hebben een eigen BIOS dat volledig onafhankelijk van de BIOS van het moederbord opereert. Zie ook Links naar I/O controller fabrikanten.

De meeste ATA100 controllers kun je middels een simpel BIOS update klaar maken voor schijven groter dan 128GB. Tot zover kun je dat doen met bijvoorbeeld de ATA100 controller van de VIA 686B southbridge en met de Promise ATA100 controllers (Ultra100, FastTrak100, etc). Voor de onboard controller zul je op de website van de moederbordfabrikant moeten kijken of deze ondersteuning in de laatste BIOS zit. Voor een losse controller kun je op de website van de controllerfabrikant terecht. Na zo'n BIOS update, waarbij 28bits LBA addressering wordt omgezet in 48bits LBA addressering, kun je schijven tot 128PB gebruiken (128 miljoen GB!).
Dit staat er in de FAQ over :)

BIOS al geflashed?

Is Maxtor Big Drive Enabler dezelfde tool als Maxblast :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
daar staat ie ook als 128gb volledig... als 1 partitiie zeg maar

er staat op de hdd zelf, als je em op slave zet... "NO JUMPER"
als ik em op master ofzo wil zetten moet ik het jumpertje er weer wel op een bepaalde plek in doen

maar ik ga strx proberen om em in iemand anders zijn computer te doen..
daar te partioneren/formateren, en dan weer trug in andere pc.
kijken of dat werkt
Is Maxtor Big Drive Enabler dezelfde tool als Maxblast
nee

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 21:00 ]

Verwijderd

OK, maar Maxtor Big Drive Enabler werkt niet? 8)7 B) :X sorry.... En je BIOS heb je geflashed en biedt ook geen uitkomst?

Als je graag hulp wil moet je wel onze vragen [proberen] te beantwoorden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
mensen, het probleem is gefixt

ik heb de hdd in een andere pc gezet die em gelijk zag als 200gb
daar had ik 3 partities gemaakt van elk minder als 128gb en geformateerd

toen weer trug gedaan in de andere pc en de partities stonden er allemaal en in totaal is het nu dus 200gb :D

thnx anyway, iedereen

topic mag dicht wat mij betreft...

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
hey mensen,

daarvoor moest ik:
- windows xp sp1 hebben... (heb dit geinstalleerd nu)
- van 24bits LBA addressering naar --> 48bits LBA addressering (dmv hotfix, zie: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q303013 )

dit heb ik gedaan en als ik kijk bij eigenschappen van "Atapi.sys" staat er bij versie: 5.1.2600.1135 wat dus duidt op 48bits LBA addressering

.............

dus ik "Maxtor Drive Enabler" gedownload, start ik het op, krijg ik de volgende melding:

"Support is currently enabled for 48-bit Logical Block Addressing (LBA) for ATAPI disk drives. You do not need to run this registry update. Click 'OK' to exit. "
Ok, het lijkt er dus op dat "Maxtor Drive Enabler" niet met 48bits LBA overweg kan. Kun je de 48bits LBA hotfix deinstallen? Zodat je weer 24bits LBA krijgt. En dan nogmaals "Maxtor Drive Enabler" proberen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

eth0 schreef op 08 juli 2004 @ 21:13:
[...]
Ok, het lijkt er dus op dat "Maxtor Drive Enabler" niet met 48bits LBA overweg kan. Kun je de 48bits LBA hotfix deinstallen? Zodat je weer 24bits LBA krijgt. En dan nogmaals "Maxtor Drive Enabler" proberen.
Dat zou een idee kunnen zijn, ware het niet dat het probleem dus al op een andere manier is opgelost.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Mooi. Onthoud voor een volgende keer dat het met partition magic dan ook zeker lukt :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

eth0 schreef op 08 juli 2004 @ 21:13:
[...]

De Maxtor Drive Enabler schakelt juist 48-bits LBA-ondersteuning in. Maar die was al geactiveerd, vandaar dat het tooltje zegt dat het niet nodig meer nodig is om het te draaien... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

met partition magoc krijg je de partitie op 200 GB dat klopt maar XP gaat in pio mode draaien op die schijf omdat de ata-driver het niet aan kan ... dat is de hele makke ...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 21:10:
mensen, het probleem is gefixt

ik heb de hdd in een andere pc gezet die em gelijk zag als 200gb
daar had ik 3 partities gemaakt van elk minder als 128gb en geformateerd

toen weer trug gedaan in de andere pc en de partities stonden er allemaal en in totaal is het nu dus 200gb :D
Dan was in theorie de oplossing van Prutz0r de enig juiste oplossing, raar dat je geen vrije schijfruimte in de schijfbeheer zag sindsdien .. Dit geval heb ik niet eerder meegemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
in een andere pc lukte de oplossing van "Prutz0r" dus wel en kon ik em vervolgens weer trug stoppen in die andere pc waar die gewoon 3 verschillende partities zag. Misschien een fout in windows ofzo, op de pc waar ie maar 128gb zag.

Verwijderd

Nog even een toevoeging op dit oude topic:

Ik had hetzelfde probleem, heb hopeloos lopen klungelen, maar uiteindelijk was de oplossing (in mijn geval):

Zorgen dat SP1 geinstalleerd is.
Zorgen dat je de goede versie van atapi.sys hebt (degene die eindigt op 1135), in mijn geval heb ik 'm handmatig vervangen in de winXP/system32/drivers directory).
De jumper uit de HD trekken (zodat er geen jumper meer inzit!!!- De "legenda" is wat wazig, hij staat op deze manier automatisch op slave...).
Via Computerbeheer (configscherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer) de rechts klikken op de schijf en partitioneren 8)

Beide programma's van maxtor heb ik niet gebruikt, aangezien je voor de ene een diskettestation nodig hebt (heb ik niet :P), en de andere gaf een wazige foutmelding.

Zo, misschien heeft iemand nog wat aan deze post :*)

Edit: Ik trouwens wel een foutmelding bij het booten als ik 'm in de secundairy IDE steek, en dan boot ie niet, naja, het zal wel :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 19:36 ]

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
bij mij was het bij een 160gb schijf opgelost door de schijf in ntsf te doen (natuurlijk) en de Allow Indexing for fast file searching aan te zetten (deze computer => eigenschappen schijf). Alle mappen werden wel in een blauw lettertype aangegeven :?

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

Pagina: 1