TV-OUT lelijk op Radeon 9800 Pro

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 20:05
Hoi mensen,

Ik ben echt gewoon bang geworden om een TV-OUT topic te openen. Brr...

Ik zeg jullie eerlijk; ik ben al weken aan de gang met het GOED werkend krijgen.

Heb al dagen de GoT search doorzocht, maar geen geschikte oplossing gevonden voor mijn probleem. Google etc... niets...

Probleem:

Wanneer ik mijn Radeon 9800 Pro probeer aan te sluiten op mijn TV, krijg ik wél kleur, maar het is heel lelijk beeld. Ik heb het aangesloten met het kleine convertertje dat bij de videokaart zat. Hierna komt een composite (tulp) kabel die ik in de gele ingang voor in mijn TV plug.

Met mijn oude Geforce 3 kabel krijg ik wél mooi en scherp beeld. Maar dit is dus zwart wit. Dit kan ik doen met het convertertje dat ik bij mijn Geforce 3 had gekregen (dit is een klein kabeltje), en dan een composite (tulp) verlengkabel erop die naar de tulp ingang voorin mijn tv gaat.

Oplossingen:

Ik kan dus de manier proberen van iemand hier. Namelijk 2 van die connectoren verbinden, maar ik vind dat te riskant klinken...

Ik kan een converterkastje kopen? Maar ik weet niet hoe die heten... en ik vind het nogal zonde, want ik heb een S-video kabel naar SCART aansluiting voor mijn TV gekocht... die goed werkte met mijn Geforce.

Wie wil helpen? Bedankt!

Verwijderd

Ik kan mij vergissen, maar is de uitgang van de 9800PRO niet gewoon S-video. En je schrijft dat je s-video kabel + s-video-scart-stekker hebt.

Waarom sluit je dan niet e.a. gewoon direct middels de s-video aan ?

• Atomius
Als ik dit doe:

*9800Pro TV-OUT uitgang (S-video)* = =verloopstukje van S-video naar composite= =verlengkabel composite= =*TV*

Dan krijg ik dus lelijk kleurenbeeld. Het is heel onscherp en gewoon lelijk.

Als ik in bovenstaande 'weergave' ipv mijn Radeon verloopstukje, mijn Geforce 3 verloopstukje gebruik (die meer S-video pinnetjes heeft), dan krijg ik normaal, scherp, maar grijs beeld.

Het probleem zit hem dus misschien in het verloopstukje??

Ik heb dus geen S-video aansluiting op mijn TV. Slechts een Composite (tulp) en een SCART.

• Atomius
Ik heb het verlengstukje van mijn broertjes Radeon 9800 Pro gebruikt, en die werkt wél! Met mooie kleuren...

Is mijn verloopstukje soms rubbish? Volgens mij zijn er geen pinnetjes verbogen ofzo...

Ik heb alleen nu nog twee vragen (die ik zelf ook ga opzoeken hier nu);

- Over het beeld lopen allemaal vage brede lijnen.. dit is niet mooi, hoe krijg ik dit weg?

- Hoe wissel ik van resolutie met alleen mijn TV? Dat zie ik niet. Hij blijft alleen maar op 1024 sukkelen... Als ik mijn secondary probeer te wijzigen, dan wijzigt ie ook meteen mijn gewone monitor...

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
gebruik die zwarte svhs kabel, en zet in de control panel van ati, de tv-out op PAL. staat vaak standaard op NTSC, daardoor Zwart/Wit.

Verwijderd

Klikt allemaal erg bekend....

1. De strepen op het beeld had ik ook last van. De manier hoe ik het kan verhelpen is door alle overige bedrading (coax/antenne etc) uit de tv te halen (behalve de stroomstekker en scart stekker dan :+ )

2. De resolutie op mijn beeldscherm anders maken dan op mijn monitor is me nog nooit gelukt....iemand hier meer ervaring mee?

3. Kijk of je 3d kaart op de goede landinstellingen staat! Probeer welke instelling voor je tv de beste is (voor NL meestal PAL - B) (te vinden in:weergaves -> eigenschappen voor tv -> indeling). Dit verhelpt ook het zwart wit probleem!

4. De aansluiting svideo naar scartverloopstuk is de beste daar heb ik de minste storing mee...de composite ingang geeft normaal gesproken minder mooi beeld!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 20:33:
Klikt allemaal erg bekend....

2. De resolutie op mijn beeldscherm anders maken dan op mijn monitor is me nog nooit gelukt....iemand hier meer ervaring mee?
Ik *dacht* dat ik het met Ultramon had opgelost, hoe en wat weet ik niet meer precies maar't kan wel :P

• Atomius
Ok, bedankt voor de reacties. Ik begrijp 't nu.

Enkel, een laatste vraag blijft. Waarom heb ik lelijke kleuren en beeld bij mijn Sapphire verloopstukje, en mooi, helder beeld bij de Club3d verloopstekker?

Plaatjes bijgevoegd. Voor de gein ook de ASUS / nVidia omdat deze zwart wit/grijs beeld gaf.

Anyway, zien jullie hier ergens iets? De Club3d doet het dus wel, maar de Sapphire doet het niet.

N.B. De Sapphire is per ongeluk omgedraaid!!!

Afbeeldingslocatie: http://server6.uploadit.org/files/Wizzie-ingangen.JPG

Afbeeldingslocatie: http://server6.uploadit.org/files/Wizzie-allemaal.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Atomius op 08-07-2004 21:08 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom "breid je je beeld niet uit" op je TV ?? Dan kan je wel 2 aparte resoluties draaien :)

Trouwens erg raar al dat verloop gekloot, nog nooit gezien/gehoord...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
zoals je ziet zijn de 2 buitenste hetzelfde, ik dacht dat die andere voor tv In is ofzo, ik heb ook wel eens gekloot gehad met verschillende verloopstukjes.
uh zie nu pas dat ie op zijn kop zit, maar hij heeft wel die 2 extra pins dus, mischien dat het daar aan ligt.

[ Voor 27% gewijzigd door unfor op 08-07-2004 22:00 ]

• Atomius
Ja, die 2 extra pinnetjes..

Maar die zitten in dat kleine rechthoekige dingetjes, onderaan bij de CLub3d bijv. Die worden dus niet gebruikt lijkt me?

• Cableguy434
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-10-2023
nVidia verbind alleen pin 2 en 4 door rechtstreeks naar de composite.
Het zou kunnen dat die andere 2 anders geschakeld zijn. Vaak word 1 van die extra pinnen gebruikt voor het composite signaal, maar men kan ook van het svideo signaal zelf een composite signaal maken. Probeer eens te schakelen in de video drivers van composite naar svideo (als dat kan).

Verwijderd

De Sapphire stekker ziet er wel mishandeld uit (kromme pinnen) - of ligt dat aan de foto?

Verder:
Radeon TV-out (S-video+Composiet)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidinspec7f.gif (7 pin Mini-DIN-spec. female op de videokaart)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y/CV)
2GNDGround (C)
3YHelderheid (Luminance Y)
4CKleur (Chrominance)
7CVComposiet Video +
Bron: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

S-video
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidin4f.gif (4 pin Mini-DIN female aan het apparaat)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y)
2GNDGround (C)
3YHelderheid (Luminance Y)
4CKleur (Chrominance)

Voor het beste resultaat gebruik je een Svideo kabel (mits je TV dat ondersteund, anders krijg je grijs beeld).

BalusC: let er wel op dat Technick een andere pinnummering hanteerd als Hardwarebook voor de MiniDin's. Daarnaast is de pinfunctie afwijkend waardoor ik vermoed dat Technick's 7pin MiniDin een Geforce pinout is.
edit: dezelfde pinout wordt schijnbaar ook soms voor Radeons gebruikt: http://ghearing.com/?Gabe:ATI_All-In-Wonder_Pinout:SVideo_Pinout
offtopic:
en wij maar denken dat DIN stond voor een Industrie Norm waarbij pinnummering universeel is - en dat videokaart fabrikanten wel een uniforme standaard voor Tvout maken :|

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 14:37 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Sapphire stekker mist ook een pin. In de middelste rij moeten 4 pinnen naast elkaar staan, waarvan weer de twee middelste voor de Composite Video resp. Composite Ground zijn. Eentje daarvan mist dus.

edit:
Zie dus de pic/tabel van euss :P Alhoewel, het tabelletje klopt volgens mij niet ..

edit2:
Er zijn 2 manieren om Composite beeld op S-Video te krijgen en vice versa:

1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Pin1: Y-ground------------+
                          +---------- RCA/composite ground
Pin2: C-ground------------+

Pin3: Y-------------------+
                          +--------- RCA/composite video
Pin4: C---------||--------+
               470pF

2: via de pins 5 (niet aangesloten), 6 (Composite Video) en 7 (Composite Ground), zoals op dat Radeon kabeltje. Zie ook http://www.technick.net/p...%3Dpinconhav_s_video_7pin :)

edit3:
Na een kleine ICQ conversatie met euss lijkt het erop dat de pinout van technick.net van een GeForce afkomstig is en dat die dus verschilt met die van een Radeon .. Hoezo standaarden? :/

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 09-07-2004 11:23 ]

• Atomius
Ok, heel erg bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg!

Conclusie is dus dat ik lelijk beeld kreeg met mijn Sapphire verloopstukje omdat er in het midden een pinnetje mist. Fabrieksfout?

Anyway, hier is weinig aan te doen, behalve het ding terugsturen.

Ik doe het zolang wel met de goed-werkende Club3d verloopstekker, aangezien die helder en mooi beeld geeft. :)

Vraag beantwoord!

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 09-07-2004 13:31 ]

• Cableguy434
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-10-2023
Het blijft vreemd. Ik heb ook een sapphire plug, maar mijn TV beeld is prima. Ik zal eens kijken of ik ook een pin mis en een andere plug proberen.
Pagina: 1