Toon posts:

Zalman heatpipe op Club 3d FX5900XT

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het standaard koelertje op mijn Club 3d FX5900XT nogal luidruchtig is, wil ik er zo'n Zalman ZM80C-HP heatpipe koeler op zetten.
Probleem is echter of dit wel gaat passen. Ik heb de uitvoering met blauw PCB, zilver kleurige fan en aluminium geheugen heatspreaders.

Ik heb net zitten zoeken en de berichten zijn tegenstrijdig; de een heeft de geheugenheatspreaders eraf moeten slopen voor het paste, de ander heeft (blijkbaar) geen problemen gehad. Dit komt misschien omdat er meerdere Club 3d FX5900XT versies in omloop zijn.
Voor zover ik weet is er een versie met blauw of groen PCB met de zilveren koeler en aluminium heatspreaders (zoals die van mij) en een versie met blauw PCB, een koperen koeler en koperen heatspreaders.

Weet iemand op welke versie de Heatpipe past? Of misschien toch op allebei?

Verwijderd

Topicstarter
*Schop*

• AjodokusK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
past

Verwijderd

Topicstarter
Das wel een erg kort antwoord :+

Maar, bij jou paste het dus?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kan je niet met de winkel waar je hem koopt iets afspreken ?? Zou wel zo netjes zijn en relax voor jou :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Das ook een idee, alleen moet die winkel hem speciaal bestellen. Dat is opzich ook niet zo'n probleem (als ie niet blijkt te passen), maar een beetje zekerheid is dan wel fijn.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:11
Koelt dat ding wel genoeg voor een 5900XT? Je zal em iig niet passief kunnen koelen, zal je ook die 80mm fan erbij moeten kopen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt. Die fan moet er wel op, een gewone 8 of 12 cm fan erover laten blazen kan natuurlijk ook.

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Ik zou nu eerder gaan voor de ZM80D-HP (dacht ik), de opvolger van de C-HP, deze heeft een dubbele heatpipe en zal dus nog beter koelen denk ik. Misschien is deze nog niet verkrijgbaar, hij staat in elk geval wel op de site, net zoals de compatibility list trouwens.

Verwijderd

de een heeft de geheugenheatspreaders eraf moeten slopen voor het paste, de ander heeft (blijkbaar) geen problemen gehad.
Zoveel moeite is het eraf halen ook weer niet - en je kunt ze ook inkorten met een dremel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 21:08:
[...]
Zoveel moeite is het eraf halen ook weer niet - en je kunt ze ook inkorten met een dremel ;)
Ja dat klopt, maar die heatsinks wilde ik erop laten zitten, worden aardig warm dus helpen best goed bij de koeling van de geheugenchips. Die dremel is wel een goede optie natuurlijk.

Verwijderd

Kan je net zo goed stukjes heatpipe boven je memblokkies wegdremelen.

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 20:19
100% zeker dat het past, het enigste verschil tussen de groene en blauwe is de kleur (d0h) en een andere GPU koeler. Bij mij past ie prima, en nee, je hoeft de mem blokkies niet te "dremelen", want dat past prima. D'r is zelfs nog 0,5 cm over.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 21:14:
Kan je net zo goed stukjes heatpipe boven je memblokkies wegdremelen.
Bedoel jij niet heatsink wegdremelen? Er valt namelijk niets weg te halen aan de heatpipe. Als je die doormidden zaagt werkt de heatpipe niet meer.

Ik heb ook de FX5900XT met ZM80C-HP en deze past prima. Ding wordt wel bloedheet. Dat is ook wel begrijpelijk want er is nauwelijks airflow. Ik hou van stilte.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ga er binnenkort dan 1 bestellen :)

Verwijderd

Topicstarter
*Update*

Ik heb er eentje gekocht en het past inderdaad prima.
Tussen de memheatsinks en de koelplaten van de Zalman zit zeker nog 3-5 mm ruimte. :)

Edit:
Edit knop vergeten :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 16:40 ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

En heb je de ZM80C-HP of D-HP genomen?

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De HP-D wordt toch niet verkocht in NL?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The_Cook schreef op 13 juli 2004 @ 11:44:
De HP-D wordt toch niet verkocht in NL?
http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=3970

Nieuw in het assortiment, op een compleet vernieuwde site :Y)

Zie ook de pricewatch

[ Voor 16% gewijzigd door Rone op 13-07-2004 11:52 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

Ik vind het jammer dat zij de C versie geen mem-sinks zitten. Die bij de D wel zitten.
Alleen de D zal ik dus niet kopen aangezien die blauw is en mijn kast is metallic zilver, ik heb groene CCFL's en andere heatsinks zijn ook metallic achtig. Zo'n blauwe past dus niet. Ze mogen van mij ook wel een ZM80D2-HP uit brengen die mooi metallic is ;), maar wel met 2 HP's en mem sinks

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
AMD-FreaK schreef op 13 juli 2004 @ 11:56:
Alleen de D zal ik dus niet kopen aangezien die blauw is en mijn kast is metallic zilver, ik heb groene CCFL's en andere heatsinks zijn ook metallic achtig. Zo'n blauwe past dus niet. Ze mogen van mij ook wel een ZM80D2-HP uit brengen die mooi metallic is ;), maar wel met 2 HP's en mem sinks
Dan spuit je hem toch in de naar jou gewenste kleur?
Kleine moeite :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

Op zich wel een idee, maar dan zit er wel weer een laag extra overheen, en dan koelt 'ie minder lijkt mij. En alle beetjes helpen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Kookgek
  • Niet online
Ik keek met mn neus }:O Is de HP-D ook geschikt voor de nieuwste generatie kaarten? Die info haal ik ik niet echt van de Zalman site.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The_Cook schreef op 13 juli 2004 @ 12:33:
Ik keek met mn neus }:O Is de HP-D ook geschikt voor de nieuwste generatie kaarten? Die info haal ik ik niet echt van de Zalman site.
Zalman ZM80D-HP
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm80d_hp_c_p.jpg
• Gewicht: 350 gram
• Materiaal: Aluminium
• Oppervlakte: 1350 cm²
• Heeft twee heatpipes ipv één
• Komt standaard met mem-heatsinkjes
Past op elke kaart met mounting holes
OP1 fan aangeraden

Letterlijk van de site:

This product can be used with any video cards that have heatsink mounting holes.

Note 1) If you are using a nVIDIA GeForce FX5800, an ATI Radeon 9800 Pro, a Matrox Parhelia, or a more advanced model, an Optional Fan (ZM-OP1, sold separately) must be installed.

[ Voor 23% gewijzigd door Rone op 13-07-2004 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ranzy schreef op 13 juli 2004 @ 10:40:
En heb je de ZM80C-HP of D-HP genomen?
Ik heb de ZM80C-HP genomen + de optionele fan.

De ZM80D-HP is al wel te bestellen in Nederland (zie pricewatch).
Ik heb laatst ergens gelezen (weet zo snel niet waar) dat de ZM80D-HP ook geschikt is voor de 6800 en X800.

• Kookgek
  • Niet online
Ik heb even goed gezocht op de fora van Zalman. Dit zeggen ze over de combo zm80D +6800 GT:

"Combination of ZM80D-HP and ZM-OP1 is highly recommended for the GeForce 6800GT VGA card on condition that there exist two 3¥Õ diagonal holes on the PCB.

P.S. The four 2.35¥Õ holes around the GPU is not related with this issue."

• vigilante888
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12-2023

vigilante888

The truth is out there.....

het past makkelijk. Ik heb de Prolink 5900LE en de design en koeling is precies hetzelfde als die van de Club3D. ik heb zelfs nog ruinte over om langere Koelblokjes voor de geheugen erop te plaatsen.
Mn kaart draait op dit moment 475/875 met de zalman en met de standaard koeling. (temp is met de zalman wel 3-4 graden lager)

Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)

Verwijderd

de C versie ook :) je kan hem goed verstellen

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Heh, ik heb mijn memsinks eraf moeten slopen om de C-HP erop te krijgen (Hercules 9500 Pro) en sindsdien klokt men geheugen hoger... Dat moet dan toch echt crap zijn die memsinks van Hercules, het ziet er allemaal heel vet uit, maar doet voor de rest blijkbaar meer kwaad dan goed...

Verwijderd

Topicstarter
Ranzy schreef op 14 juli 2004 @ 19:32:
Heh, ik heb mijn memsinks eraf moeten slopen om de C-HP erop te krijgen (Hercules 9500 Pro) en sindsdien klokt men geheugen hoger... Dat moet dan toch echt crap zijn die memsinks van Hercules, het ziet er allemaal heel vet uit, maar doet voor de rest blijkbaar meer kwaad dan goed...
Hah, vreemd 8)7
Je weet maar nooit zie je wel :+

• Kookgek
  • Niet online
Vraag aan bezitters van een C of D versie met de optionele fan erop: wat is de hoogte van de hele constructie?
Ik ben nl van plan de combinatie in een desktop van 16 cm hoogte te gebruiken (als het past tenminste).

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 11:12
Ook een vraag:

Ik heb zo'n ding dus net besteld, omdat dat stock-fan op de 9800 Pro een teringherrie maakt... Ik zal dus ook niet die extra fan installeren op de heatsink.

Heeft iemand al de heatsink op de 9800 Pro aangebracht zonder fan? En zo ja, blijven de temps een beetje binnen het acceptabele?

we only make way for the man who boldly pushes past us

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja hoor zolang jhe maar een fatsoenlijke airflow hebt en niet oc't lukt het goed

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Die optionele fan van Zalman hoor je anders ook bijna niet hoor, als je die niet gebruikt, zorg er dan inderdaad zeker voor dat je genoeg airflow hebt.

En @ The_Cook:
Het is ongeveer een centimeter hoger dan je 3D-kaart schat ik.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 23:46
WiseGuy! schreef op 21 juli 2004 @ 10:57:
Ook een vraag:

Ik heb zo'n ding dus net besteld, omdat dat stock-fan op de 9800 Pro een teringherrie maakt... Ik zal dus ook niet die extra fan installeren op de heatsink.

Heeft iemand al de heatsink op de 9800 Pro aangebracht zonder fan? En zo ja, blijven de temps een beetje binnen het acceptabele?
Zalman raadt het ten zeerste aan (een fan dan), of je moet wel een heel goede airflow hebben om die 9800 pro zonder fan te alten draaien. Ik heb de fan op 7v draaien, stil en is perfect koel.

no comment

Verwijderd

die zalman koelblokken kunnen meer hebben dan men zegt.

ik heb dus een geforce fx 5800ultra (alla haardroger)
met een zalman zm80hp-a vandaag er opgeschoeft.

mijn temps waren 63graden normaal
mijn temps nu zijn 45 graden en met vol gas 53graden.
moet wel zeggen dat ik handgemaakt 80bij80mm fan er op heb gezet.

kan je wel vertellen dat het nu heeeel erg stil is hier bij de pc
wat ik wel vreemd vind is dat mijn cpu temp ook met 3graden is afgenomen.

verder wat ook leuk is
met auto detect (coolbits) kon ik overklokken 520\930mem
onder de orginelen waardens? (vreemd)
nu met auto detect 535\1080mem

niet dat het veel verschil is maar het geluid van die fans wel .

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:47
Ik kan eventueel wel pics maken van de hele constructie als men wil. Ik heb hem ook gekocht voor mijn Radeon 9800 Pro. De ZM-OP1 fan wel erbij installeren anders word je kaart lasnog gigantisch heet!

Maar met de fan erbij draait het als een zonntje 8)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Kookgek
  • Niet online
Heel erg graag :)

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ik heb ook de Club3D 5900XT met de blauwe PCB, en ben ook van plan om de stock cooling te vervangen door een ZM80D-HP.
Alleen vraag ik me af of het gaat passen, want de 5900XT is toch een vrij lange kaart, en zit onder mijn geheugenbankjes.
Ik heb een Asus A7N8X-E Deluxe, en heb momenteel tussen de videokaart en geheugenbankjes zo'n 4 CM?

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
YellowNeck schreef op 22 juli 2004 @ 20:13:
Ik heb ook de Club3D 5900XT met de blauwe PCB, en ben ook van plan om de stock cooling te vervangen door een ZM80D-HP.
Alleen vraag ik me af of het gaat passen, want de 5900XT is toch een vrij lange kaart, en zit onder mijn geheugenbankjes.
Ik heb een Asus A7N8X-E Deluxe, en heb momenteel tussen de videokaart en geheugenbankjes zo'n 4 CM?
*Badvibez duikt in zijn kast*

Dat gaat wel passen. Heb zelf ook die blauwe Club 5900XT. Tussen de heatsinks en het einde van de kaart (waar de molex zit) heb je ongeveer 4 cm ruimte. Tussen de Heatsink en het AGP slot zit ook +/- 3 cm ruimte. Hij komt waarschijnlijk niet eens in de buurt van het geheugen. Ik was daar zelf ook bang voor (Asus P4P800), maar er is ruimte zat :*)

edit:
Het gaat hier wel om de ZM80C-HP. De D versie ga ik binnenkort uitproberen. Dan kan deze naar de andere pc :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 21:33 ]

Pagina: 1