De Linux boeken die ik ken zijn net zo brak als de algeme windows boeken. Ik heb het dan over de algemene boeken over linux die globaal het systeem beschrijven. Wat je tegenwoordig ook vaak zit is dat de electronische versie van een handleiding in boekvorm uitgegeven wordt. Ik denk hierbij aan het handboek Linux from scratch en de PHP documentatie (overigens, zijn er veel boeken over programmeertalen die op internet gratis te vinden zijn en ook in boekvorm verkrijgbaar zijn).
Wil je echt een goed Linux boek hebben dan raad ik je aan om een boek te nemen over een specifiek onderwerp. Zo heb ik hier op de plank staan Linux Firewalls, de tijd dat ipchains nog de firewall was een zeer goed boek, is ook met IPTables te gebruiken maar dan moet je zelf de commando's bedenken. En een ander boek is Linux Kernel Development dat de 2.6 kernel beschrijft. Maar naar beide ben je waarschijnlijk niet op zoek

.
Ik kan je eigenlijk maar een tip geven, zoek probleemspecifiek naar handleiding. Begin bij de basis; welke dingen moet je weten? Ik denk hierbij bijv. aan het gebruik van Bash, de opbouw van het bestandssysteem (
http://www.pathname.com/fhs/).