Toon posts:

3 Harddisk: Hoe aan te sluiten??

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 hardeschijven: 1 van 160GB en 1 van 40GB en wil er nog 1 bij doen van 200GB of 160GB.

Dit is vast een heeeel simpel probleem maar ik weet het niet:'(

Ik hoop dat er andere mensen zijn die het wel weten

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

een IDE-kabel er in steken :? 8)7
of bedoel je dat je computer niet zoveel aankan :?

[ Voor 45% gewijzigd door Outerspace op 05-07-2004 01:15 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
wat is het probleem? Wat is de vraag? Waar gaat het mis?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27
Wat voor systeem heb je, een met serial ATA of een normaal IDE systeem?

Voor IDE, gewoon een IDE kabeltje halen met 4 aansluitingen, ik zou de snelste als master nemen en de andere als slave schijfjes

serial ata geen ervaring mee :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 06:14 . Reden: weet waar je over praat: IDE kan maar 2 apparaat aansluitingen hebben (master/slave) ! ]

Whoop!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

je moet zorgen dat ie op de secondary ide kabel komt en dan als primary. dan zou het moete lukken of een sata hardeschijf kope:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dus dr zijn gewoon ide kabels met meerdere aansluitingen, tuurlijk sorry ben blond en het gaat gewoon om een IDE aansluiting dus
(Schaam me diep :'( )

en het maakt niet uit dat er nog meer power naar toe gaat?

Bedankt nog

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 01:22 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 01:13:
Ik heb nu 2 hardeschijven: 1 van 160GB en 1 van 40GB en wil er nog 1 bij doen van 200GB of 160GB.

Dit is vast een heeeel simpel probleem maar ik weet het niet:'(

Ik hoop dat er andere mensen zijn die het wel weten
Zoek een lege voedings aansluiting (1x zwart 1x rood 2x geel) prik die in de schijf waar het past.
zoek naar een platte grijze kabel. als het goed is heb je er 2 hanger daar je 2 andere schijven aan, en waarschijnlijk een cd/dvd speler. nu heb je nog 1 aansluiting over.
kijk naar de jumper op de achterkant van je harde schijf, zet die op "CS" en kijk of de jumper van het andere apparaat dat aan dezelfde kabel hangt ook op "CS" hangt. alles erin prikken, en opstarten.

Overigens is dit een vrij beginnersvraagje, maar omdat ie zo simpel is vraag ik me af of het uberhaupt ergens in een FAQ staat, dus beantwoord ik em maar, want ik heb toch niets beters te doen atm :Y)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Nee, nee ,nee
Als je er al 1 van 160 Gb hebt, zou ik er 1 van 160 Gb (en niet 200 Gb) náást zetten.
Reden: als je ooit een RAID -configuratie in wilt, heb je daar al 2 schijven voor.

Rest van mijn oorspronkelijke reactie vervalt: je hebt nog een IDE vrij.
Conclusie: HD, 160 Gb, IDE.
Voeding ? Goeie vraag, maar ik denk geen probleem.
(Zijn topics over, onder de titel "Welke voeding heb ik nodig ?". In het ergste geval moet je dan de voeding vervangen. Maar daarvoor geldt "baat het -te veel - niet, dan schaadt het niet").

[ Voor 51% gewijzigd door Brothar op 05-07-2004 01:26 ]

eagle

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Rmg

marccom schreef op 05 juli 2004 @ 01:15:

Voor IDE, gewoon een IDE kabeltje halen met 4 aansluitingen, ik zou de snelste als master nemen en de andere als slave schijfjes
die bestaan niet...........

Als je al je ide kanalen al bezet hebt ( primary - hdd 1 hdd 2
secondary cdrom - dvd ? )

kan je OF een Ata controller (zoeen bijv. http://silverapp1.mycom.n...uctID=25654&productType=1 )
of 1 van je dvd/cdroms loshalen en daar een hdd opzetten

@Brothar
Nofi maar ik denk niet dat iemand die moeite heeft met een 3e hdd aansluiten ooit een raid opstelling wil het gaat hem gewoon om extra opslag..

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 05-07-2004 01:25 ]

• Maverick
Brothar schreef op 05 juli 2004 @ 01:22:
Nee, nee ,nee
Als je er al 1 van 160 Gb hebt, zou ik er 1 van 160 Gb (en niet 200 Gb) náást zetten.
Reden: als je ooit een RAID -configuratie in wilt, heb je daar al 2 schijven voor.
Was dat nu voor onzin, je kunt ze beter op een andere kanaal hangen, das beter voor de snelheid van het onderlinge kopieren, dat raid verhaal is natuurlijk bullshit, ze hangen aan z'n normale kanalen, dus kunnen zoiezo niet in raid draaien daarop, dan moet ie ze zoiezo gaan verhangen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat idd om extra opslag

Maar als ik het nu goed begrijp dan bestaan er dus geen ide kabels met 3 of meerdere aansluitingen, maar moet ik dus een ata controller kopen en daar de nieuw ide kabel (die van mn nieuwe HD komt) op aan sluiten

toch???

en geen ruzie maken om zn NOOB vraag he ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 01:30 ]

• Brothar

Brothar

meester

Ja, maar als er ook een IDE brander en Rom (CD en/of DVD) inziit, dan is er geen connector vrij.
Tenzij sprake is van een moederbord met een RAID-connector, en dan kun je met RAID0 van 2*160 1 HD van 320 maken ...
Ten overvloede: waarom denk je dat ik het had over vervangen van de de 40Gb disk ?)
Ten overvloede 2: terwijl ik mijn reactie zat te formuleren, postte TS dat sprake was van IDE-kanalen !

Er zijn ook losse IDE-connectoren.
SATA is níet verplicht. (slechts een virtuele mogelijkheid, zolang we niet weten wat voor configuratie je hebt).

[ Voor 33% gewijzigd door Brothar op 05-07-2004 01:33 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nix vervangen anders was er geen probleem!!!!!!!!
Ik wil gewoon 3 HD erin hebben :(
En er zijn 2 ide dingen op mn moederbord 1 voor mn brander/dvd-speler en cd-rom speler en de andere voor mn 2 HD

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
dan is het gewoon jammer

Heeft ook een computer!

• Brothar

Brothar

meester

Dus toch 5 IDE-apparaten, terwijl je moederbord er maar 4 toestaat.
Dan zou ik:
1. heroverwegen de 40Gb Harddsik te vervangen
of
2. een losse raid controller (of ide-controller) aanschaffen, en daar de harddisks aan "hangen"
Het voordeel van het gebruik van een Raid- boven een "normale" IDE-controller - bij de aanschaf van een 2de 160 Gb disk - zal je duidelijk zijn.

[ Voor 78% gewijzigd door Brothar op 05-07-2004 01:38 ]

eagle

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

mja dan moet je een van je apparaten eruit he...

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Maverick
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 01:29:
Het gaat idd om extra opslag

Maar als ik het nu goed begrijp dan bestaan er dus geen ide kabels met 3 of meerdere aansluitingen, maar moet ik dus een ata controller kopen en daar de nieuw ide kabel (die van mn nieuwe HD komt) op aan sluiten
Als je geen aansluitingen meer over hebt zit er niets anders op idd. of een apparaat eraf, of een ide controller erbij (of je moet een onboard controller hebben toevallig, moet je ff kijken over er nog ide poorten op je mobo zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het nou wel zinvol om zo'n IDE connector te kopen? kan dit nou wel of niet? :?

Sorry maverick was me net iets te snel

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 01:36 ]

• Brothar

Brothar

meester

Ja, het kan: zie mijn eerdere posting na edit
Als de vraag ten minste is: kan ik ik 5 IDE-apparaten aan 1 moederbord mwet slechts 2 IDE connectoren hangen ?

Het antwoord is "nee", als de vraag is "Kan ik aan 1 moederbord connector meer dan 2 IDE-apparaten hangen ? "

[ Voor 86% gewijzigd door Brothar op 05-07-2004 01:40 ]

eagle

Verwijderd

Blaat }:O

Is het nu zo moeilijk:

ide1: 2 aansluitingen zitten meestal cd-rom en brander op.

ide2: zitten de 2 andere hds neem ik aan

Dus als je maar 1 cd-rom hebt kun je die HD daar erbij hangen.

als je al 4 apparaten hebt, heb je dus pech moet je een IDE pci kaartje kopen voor 30-40 euro.

Tenminste als je geen S-ata op je mobo hebt, moet je wel een S-ata HD kopen natuurlijk :Y)

Verwijderd

Op 1 IDE kanaal kun je maximaal 2 apparaten aansluiten (1 master, 1 slave). Als je dus 2 IDE aansluitingen op je moederbord hebt kun je daarop 2x2 = 4 apparaten aansluiten. Wil je er meer aansluiten dan heb je een losse IDE/ATA controllerkaart nodig. Is de extra harddisk die je wilt aansluiten uitgevoerd met een SATA aansluiting dan heb je een SATA controllerkaart nodig.
Zie ook: OM Faq: basiscursussen

Wat betreft beste indeling:OM Faq: Hoe kan ik mijn IDE configuratie het beste indelen?

Wat betreft voeding, 1 harddisk is niet ineens een extra zware belasting voor je systeem.

Kortom, allemaal best wel basisvraagjes die ook in de OM Faq vermeld staan. Ik raad je aan om de volgende keer eerst zelf wat naslag te lezen over het onderwerp van je vraag, het is nl. behoorlijk lastig om over onderwerpen te discussieren als de topicstarter een bepaalde basis mist ;)
Geef dan voortaan ook in je topicstart aan wat je allemaal zelf hebt geprobeert en waar het precies fout gaat/je belemmerd wordt, zoals ook in de forumFaq staat beschreven. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.