Debian installen zonder FDD en CD

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Ik wil debian installeren op een PC. Ik heb daarvoor 2 installatiebronnen:
1. Internet, de pc zit met een netwerkkaart aan mijn ADSL
2. Een andere PC die linux draait. (En waarin nu de lege HDD van de nwe pc aan hangt.)

Ik kon op de debian site niet helemaal goed uitgelegd vinden hoe ik het moet aanpakken. Wat ik in feite wil is de nieuwe PC laten booten vanaf de harddisk, en vervolgens via FTP de rest installeren.

Nu is mijn vraag: Ik zie overal CD images waarmee dat kan, is zoiets (booteable) op een HDD te zetten? Of hoe pak je anders zoiets aan?

Verwijderd

Heel simpel, door vanuit je bestaande installatie de juiste files en mappen op de nieuwe schijf te zetten, sterker nog, je kan gewoon vanuit de bestaande linux alles overkopieren (behalve /dev /proc en /tmp etc duh) naar de nieuwe, bootloader in de mbr installeren en booten. Als de nieuwe pc andere hardware heeft moet je eventueel een nieuwe kernel maken, dat kan ook gewoon vanuit je bestaande linux installatie.

In het geval van Debian, google eens naar debootstrap en/of debianbootstrap.
Beetje googlen geeft bijv. dit:
http://www.inittab.de/manuals/debootstrap.html
Vervang knoppix voor "bestaande linux omgeving" en je kan alles letterlijk overnemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 02:56 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Ja, maar zo te lezen betreft het een lege harde schijf, hij kan dus nog nergens van booten.

Is het niet handiger om die harde schijf even in een pc te plaatsen waar wèl een cd of een floppy in zit? Of even een cd-drive in die nieuwe pc te plaatsen? Of gaat het om een oude laptop? Je bent trouwens niet de eerste met dit probleem. :)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Op de PC waar nu linux op draait:
code:
1
 tar cpf <archiefnaam> /

Dan de nieuwe HD partitioneren, formatteren, mounten. Vervolgens:
code:
1
tar xvf <archiefnaam> <mountdir>

Je krijgt wel wat foutmeldingen, maar in principe zou je dan op de nieuwe HD een werkende linux installatie moeten hebben, op de MBR na.
Dan nog even de MBR goed zetten en klaar is kees.
Op het MBR goedzetten na heb ik op die manier een werkende linux installatie gemaakt voor een diskloze client. Eerst op harddisk een basis install gedaan, die met tar in een archief gegooid, dat archief weer uitgepakt naar de nieuwe root dir en met de juiste kernel booten. Toen was het klaar :)
Alleen even uitkijken dat je dan wel op beide PC's eenzelfde kernel kunt gebruiken (i386/i686/whatever). Als je een installatie met een athlon geoptimaliseerde kernel gaat proberen te booten op een pentium kan je dat opbreken.

Andere optie zou zijn: Booten van LAN. Misschien dat je met wat moeite de installatie CD over netwerk aan kan bieden. Het is mij nog niet gelukt, maar het zou wel heel koel zijn als je dat voor elkaar krijgt :)

[ Voor 13% gewijzigd door VROEM! op 05-07-2004 11:01 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

VROEM! schreef op 05 juli 2004 @ 11:00:
Op de PC waar nu linux op draait:
code:
1
 tar cpf <archiefnaam> /

Dan de nieuwe HD partitioneren, formatteren, mounten. Vervolgens:
code:
1
tar xvf <archiefnaam> <mountdir>

Je krijgt wel wat foutmeldingen, maar in principe zou je dan op de nieuwe HD een werkende linux installatie moeten hebben, op de MBR na.
Dan nog even de MBR goed zetten en klaar is kees.
Op het MBR goedzetten na heb ik op die manier een werkende linux installatie gemaakt voor een diskloze client. Eerst op harddisk een basis install gedaan, die met tar in een archief gegooid, dat archief weer uitgepakt naar de nieuwe root dir en met de juiste kernel booten. Toen was het klaar :)
Alleen even uitkijken dat je dan wel op beide PC's eenzelfde kernel kunt gebruiken (i386/i686/whatever). Als je een installatie met een athlon geoptimaliseerde kernel gaat proberen te booten op een pentium kan je dat opbreken.
Ik heb dit nu een stuk of 10x gedaan, werkt perfect, tarren is niet echt nodig. Nieuwe schijf mounten, partities maken, filesystems maken, en dan gewoon kopieren met cp -Rp. Pak geen /proc /tmp en /dev mee, die worden door het systeem zelf gemaakt. In mijn geval was de hardware hetzelfde dus ik hoefde geen nieuwe kernels te maken, alleen effe grub draaien en klaar.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan ook je stoute schoenen aantrekken, en kijken of je PXE of BOOTP aan de gang kan krijgen. Dan boot je vanaf je netwerkkaart met een bootprogramma dat op je andere linux machine staat.

Één waarschuwing, veel mensen hebben het geprobeerd en gefaald (en ik heb het nog niet aangedurft)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Schijf in de andere pc zetten en er gewoon linux opzetten (bijv gentoo stage3), of idd met een pxe image over het netwerk (hoef je je schijf er iig niet uit te halen)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

deepbass909 schreef op 05 juli 2004 @ 22:27:
Je kan ook je stoute schoenen aantrekken, en kijken of je PXE of BOOTP aan de gang kan krijgen. Dan boot je vanaf je netwerkkaart met een bootprogramma dat op je andere linux machine staat.

Één waarschuwing, veel mensen hebben het geprobeerd en gefaald (en ik heb het nog niet aangedurft)
PXE is niet echt moeilijk aan de praat te krijgen (staat letterlijk in de readme). Als je maar zorgt dat je tftp-hpa gebruikt op de server en niet gewoon tftp.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

deepbass909 schreef op 05 juli 2004 @ 22:27:

Lijkt mij wel een leuke uitdaging, doen zou ik zeggen :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1