Mijn eigen CRT vs nieuwe TFT monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-07 09:49
Ls,

Al enige jaren zit ik te twijfelen of ik een overstap moet maken naar een andere (liefst grotere) monitor. Maar wat mij al die tijd tegenhoudt is dat ik geen honderden euro's uit ga geven als ik daarbij op ergens op achteruit moet gaan.

De TFT schermen bieden zoveel extra's (minder ruimte, energie-zuinig), maar lijken nog steeds op bepaalde eigenschappen van beeldkwaliteit niet te kunnen tippen aan mijn CRT. Laatst had ik hierover een discussie met collega's en zij gaven toe dat je op en bepaald vlak altijd moet inleveren op kwaliteit die bij een CRT gewoon goedkoper is.

Ik zou zo graag ongelijk hebben, maar er lijkt op dit moment geen enkele betaalbare (€1000) TFT monitor te zijn die op elk gebied beter is dan de mijne:
http://www.iiyama.nl/1024x768/files/A702HT.pdf

Mijn vraag is dus of iemand mij wil bewijzen dat ik ongelijk heb :)

Mahler

[ Voor 3% gewijzigd door rickiii op 03-07-2004 13:44 ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Verwijderd

ik heb de iiyama ProLite E511S, Prima scherm 20,1 inch voor 1000€
dvi + vga, 16ms, 1600x1200, op dvi poort is ie echt superscherp !

Verwijderd

Het is maar net waar jij je monitor voor wilt gebruiken. Die iiyama is gewoon een goede CRT monitor en er zullen voorlopig nog vlakken zijn waarop een goede CRT een TFT hands-down verslaat (reactietijd, kleurechtheid, hoeveelheid kleuren)

Daarentegen is een TFT echt nog 'scherper' dan jouw CRT en platter om maar wat te noemen.

Je vraag is daarom een beetje een open deur inschoppen. Ja er zijn verschillen tussen CRT's en TFT's. Afhankelijk van waar je je scherm voor wilt gebruiken kan een CRT beter zijn, of juist een TFT.

• rickiii
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 13:50:
Het is maar net waar jij je monitor voor wilt gebruiken. Die iiyama is gewoon een goede CRT monitor en er zullen voorlopig nog vlakken zijn waarop een goede CRT een TFT hands-down verslaat (reactietijd, kleurechtheid, hoeveelheid kleuren)

Daarentegen is een TFT echt nog 'scherper' dan jouw CRT en platter om maar wat te noemen.

Je vraag is daarom een beetje een open deur inschoppen. Ja er zijn verschillen tussen CRT's en TFT's. Afhankelijk van waar je je scherm voor wilt gebruiken kan een CRT beter zijn, of juist een TFT.
Ja ik heb vanalles gelezen over de verschillen in TFT's en CTR's en waar je het maar voor wil gebruiken. Maar de enige reden waarom ik een nieuwe monitor wil is de extra ruimte die een TFT op mijn bureau creeert en het feit dat het minder straling uitzendt.

Ik gebruik het voor:

- Flitsend snelle firstperson games, waar je soms poppetjes
van 1 pixel wil kunnen zien. (ik speel op 1024x768)
- Veel surfen op internet en scrollend over de websites.
- Films (hoewel ik vaker op mijn TV kijk)
- Desktop op 1280x1024 refresh-rate 85Hz (!)

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 12:53

terabyte

kan denken als een computer

Mahler schreef op 03 juli 2004 @ 13:42:
Al enige jaren zit ik te twijfelen of ik een overstap moet maken naar een andere (liefst grotere) monitor. Maar wat mij al die tijd tegenhoudt is dat ik geen honderden euro's uit ga geven als ik daarbij op ergens op achteruit moet gaan.

Mijn vraag is dus of iemand mij wil bewijzen dat ik ongelijk heb :)
Ik sta (stond) voor hetzelfde dilemma.

Ik heb een soortgelijke monitor. (iiyama Vision Master Pro 400). Dat ding is al dik 5 jaar oud, maar ik ben nog steeds zeer tevreden over de kwaliteit. Het is gewoon een goede monitor en ik zou de aanschaf van een TFT eigenlijk zou lang mogelijk uitstellen.

TFTs kunnen nog veel beter (en goedkoper) worden. Daarom zal ik nog een (paar) jaar met deze monitor doorgaan, of totdat ie het begeeft :)

• rickiii
terabyte schreef op 03 juli 2004 @ 14:04:
[...]

Ik sta (stond) voor hetzelfde dilemma.

Ik heb een soortgelijke monitor. (iiyama Vision Master Pro 400). Dat ding is al dik 5 jaar oud, maar ik ben nog steeds zeer tevreden over de kwaliteit. Het is gewoon een goede monitor en ik zou de aanschaf van een TFT eigenlijk zou lang mogelijk uitstellen.

TFTs kunnen nog veel beter (en goedkoper) worden. Daarom zal ik nog een (paar) jaar met deze monitor doorgaan, of totdat ie het begeeft :)
Ja ik denk dat ik dat maar doe ... maar toch, onvoorstelbaar hoe een videokaart van 5 jaar geleden niets meer kan tegenwoordig, maar een monitor uit 1998 heeft nog steeds betere beeldkwaliteit dan elke TFT op de markt.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-08 22:27

Metten

ik hou het graag simpel

Mahler schreef op 03 juli 2004 @ 13:57:
[...]

Ja ik heb vanalles gelezen over de verschillen in TFT's en CTR's en waar je het maar voor wil gebruiken. Maar de enige reden waarom ik een nieuwe monitor wil is de extra ruimte die een TFT op mijn bureau creeert en het feit dat het minder straling uitzendt.

Ik gebruik het voor:

Op de firstperson games na zie ik niet in waarom je geen TFT zou kunnen nemen. De nadelen van TFT ten opzichte van CRT zijn voornamelijk: De reactietijd, de kijkhoek en de kleurechtheid. Hierbij is natuurlijk vooral de reactietijd kritiek wat betreft het spelen van snelle firstpersonshooters. Hierin zit natuurlijk verschil per scherm, maar er is ook verschil per gebruiker! De een vindt het verschrikkelijk ghosten en de ander heeft eigenlijk nergens last van. Kijk dus goed of een scherm voor jou qua snelheid voldoet.
Verder zie ik Surfen, Films en 'Desktop' niet als een probleem, dat gaat allemaal prima op een TFT. Vergeet niet dat 85Hz draaien op een TFT gewoon niet mogelijk is, maar ook niet nodig is. Een TFT heeft bij 60Hz een perfect rustig beeld.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-08 22:27

Metten

ik hou het graag simpel

oja, volgens mij heb je aan de iiyama E-431S een prima monitor. Ding kost zo'n 500 euro, is 17", resolutie 1280*1024 en is leverbaar in zwart, wit en zilver.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 18:01
Als ik jou was zou ik het niet doen. Voordeel is wel dat ze meer ruimte geven op je bureau, maar je hoeft er maar een beetje scheef voor te zitten en je hebt al donkerder beeld. Dus mijn advies is om gewoon die crt te houden tot die het begeeft en dan kun je nog altijd een andere monitor kopen, dan hebben de tft monitoren misschien meer kwaliteiten :9 .

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Ik heb ook lang nagedacht over het kopen van een TFT, veel tests gelezen, zelf getest in de winkel, maar ik heb er toch van afgezien. TFT schermen zijn heel fijn omdat ze weinig ruimte innemen en lekker rustig zijn, maar kleurechtheid, snelheid en inkijkhoek zijn gewoon altijd minder. Ik steek liever het halve bedrag in een topkwaliteit CRT monitor die 100Hz aankan.

Verwijderd

Dat is eigenlijk al voldoende. Niet aan een TFT beginnen.

Als je niet al te kritisch zou zijn, valt er best prima te gamen op een TFT, zeker op de nieuwere generatie met lage responstijden. Als je echter aangeeft dat je toch wel kritisch bent (wil ook 1 pixel kunnen zien) dan moet je er niet aan beginnen imo :P

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Als ik jou was zou ik het niet doen. Voordeel is wel dat ze meer ruimte geven op je bureau, maar je hoeft er maar een beetje scheef voor te zitten en je hebt al donkerder beeld.
Niet bij een goede LCD met een inkijkhoeken van bijv. 178 graden.

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde monitor, al ruim 3 jaar (en 1x inruil>garantie) en ben d'r dik tevreden mee.
Wat ik mij afvraag, is het niet een optie om er een TFT scherm erbij te kopen ipv meteen je CRT de deur uit te doen?
Zo kan je nog gamen op je CRT, surfen op je TFT, en kan je zelfs je desktop vergroten als je dat wilt.

Verwijderd

Metten schreef op 03 juli 2004 @ 14:24:
oja, volgens mij heb je aan de iiyama E-431S een prima monitor. Ding kost zo'n 500 euro, is 17", resolutie 1280*1024 en is leverbaar in zwart, wit en zilver.
Of de Samsung Syncmaster 710T?
Zelfde resolutie en grootte, kleur is zilver, DVI en 12 ms voor 455 euro volgens de Pricewatch. Lijkt mij wel de beste prijs/prestatie verhouding te hebben voor de wensen van Mahlen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 13:50:

Als hij een resolutie van 1024x768 wil draaien met een TFT die een vaste resolutie heeft van 1280x1024 dan is het een feit dat een crt scherper is, of je moet een super goedkope/wazige monitor hebben.

Het is dus gewoon lastig dat wanneer je op 2 resuluties draaid: Spellen/desktop. Waren deze 2 resoluties hetzelfde was het veel eenvoudiger geweest.

Verwijderd

Ook ik sta voor dat dilemma..(alhoewel, dilemma is het niet meer, I made up my mind already..) Mijn smerige highscreen hs 988 (19" inch CRT) is het aan het begeven.. Ik geef hem nog drie maanden te leven, na vier jaar, en dan is het bye bye.. Heeft mij aan het denken gezet over een het kopen van eventueel een TFT-monitor..

Uiteindelijk ben ik bij de conclusie genomen dat het gewoon never ever voor mij genoeg bang for buck biedt.. De ruimte die het je geeft is zéér verwaarloosbaar voor het belachelijk hoge bedrag wat je voor zo'n ding moet neertellen.. Daarnaast moet je voor dat hoge bedrag ook nog eens gaan opletten op dode pixels, resolutie, en lage responstijd..

Voor mij wordt mijn volgende monitor dus gewoon een iiyama voor rond de €200.. Heb meerdere mensen met iiyama crt-monitoren gezien en die dingen hebben prachtige kleurweergave enz... TFT-monitoren van iiyama vallen mij tegen, zelfs al heb je er voor rond de €400 voor neergeteld, dan vindt ik (persoonlijk) dat de responstijd nog niet opkan tegen een normale CRT.. En als ik ooit een goed verdienende eigen baan heb dan zal ik er niet 2 keer over nadenken en gelijk een 25 inch TFT kopen. Als student vind ik dat ik mij dat luxe niet kan permiteren, eeuwig rood staan is niet een droom maar een nachtmerrie.. ;)

Verwijderd

Wat ik mij afvraag, is het niet een optie om er een TFT scherm erbij te kopen ipv meteen je CRT de deur uit te doen?
Deed ik ook. Kocht ooit een TFT, zette mijn Iiyama CRT even in de hoek, en daar staat ie nu nog steeds. :+ Is er nooit meer uitgekomen. :) (ben een redelijk fanatieke fps gamer)
Ik gebruik het voor:

Houdt er rekening mee dat je op een 17inch lcd (en groter) niet op 1024x768 moet spelen daar de native res van zo'n ding 1280x1024 is. 1024 is beduidend minder scherp. Je videokaartje gaat het dus een stuk moeilijker krijgen in games. (dit heeft mijn besluit doen versnellen om van een 9800pro over te stappen op een X800. :P )

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 17:22 ]

Verwijderd

Waarom niet gewoon eentje kopen die je wat lijkt en overleggen met de winkel dat je hem terug kan brengen als hij je niet bevalt. Dit moet namelijk met elk product kunnen binnen 8 dagen of zo, maar het kan geen kwaad natuurlijk om het even te overleggen in de winkel. Op deze manier kun je een 'veelbelovend' scherm in actie zien in jouw specifieke situatie. Staar je niet blind op response-tijden, een scherm met 20 ms kan stukken minder ghosting hebben dan een met 16ms...

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
Mahler schreef op 03 juli 2004 @ 14:07:
[...]
maar een monitor uit 1998 heeft nog steeds betere beeldkwaliteit dan elke TFT op de markt.
sja, wat versta je onder beeldkwaliteit?

zoals al meerdere keren aangegeven, kan zowel een CRT als een TFT beter zijn op bepaalde punten.
de scherpte en geometrie van een TFT is gewoon onverslaanbaar voor een CRT, kleurechtheid en respons precies andersom...

mijn TFT is inmiddels alweer een oudje, maar hij is zo heerlijk scherp tov de CRT van mn huisgenoot dat ik er nog nooit spijt van heb gehad!

[edit]
staat tov CRT van mn huisgenoot omdat het niet eerlijk is em te vergelijken met mn bolle wazige (en ook niet kleurechte) 14" CRT die ik hiervoor had... :+

[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 03-07-2004 18:56 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

beetje non-oplossing, maar je kunt zowieso dual screen draaien, dan kun je optimaal gebruik maken van de pluspunten van beide schermen

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Dat was een keer in het topic genoemd Kage, maar het lijkt mij ook de beste optie.

Ik denk dat je de CRT steeds minder zult gaan gebruiken in die situatie.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

dennis112 schreef op 03 juli 2004 @ 14:26:
Als ik jou was zou ik het niet doen. Voordeel is wel dat ze meer ruimte geven op je bureau, maar je hoeft er maar een beetje scheef voor te zitten en je hebt al donkerder beeld. Dus mijn advies is om gewoon die crt te houden tot die het begeeft en dan kun je nog altijd een andere monitor kopen, dan hebben de tft monitoren misschien meer kwaliteiten :9 .
oh en welke tft heb jij dan? beetje slechte opmerking :?
als je een goede kwaliteit scherm koopt, heb je hier geen last van.

• CorteX
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb nu ook dezelfde monitor als de topic-starter en ik ga dus ook switchen naar een TFT, naar de Samsung 710T om precies te zijn. Dat scherm is misschien duur, maar is zeker een vooruitgang als je nu een Vision Master Pro 410 hebt. Ik vind de grote beeldbuis van CRT's misschien nog wel het meest storend nu.

Misschien moet je zelf ook eens gaan kijken naar die Samsung 710T, want dat scherm voldoet aan de eisen voor games is naar mijn mening één van de eerste schermen die op alle vlakken niet onderdoet voor een CRT (want 12ms zie je niet, alleen de dotpitch is nog wat hoog, maar bij de 710T toch ook erg laag).

(Mijn Iiyama is nu trouwens ook 5 jaar oud en begint nu voor de zoveelste keer kuren te vertonen.)

[ Voor 9% gewijzigd door CorteX op 04-07-2004 01:51 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ook ik heb een Iiyama vision master pro 400. Deze bevalt me op zich prima, maar na een blikseminslag is deze steeds meer kuren gaan vertonen.
Hij is ook iets van 5 jaar oud, en heeft veel aangestaan; ik weet ook niet of reparatie nog loont. Daarom moet ik ook eens op zoek naar iets anders; ik zit te denken aan een TFT vanwege ruimte- en stroombesparing. Ook het feit dat op een 17 inch TFT een resolutie van 1280x1024 beter gaat dan op een 17 inch CRT, zou me over de streep kunnen trekken.

• terabyte

terabyte

koelkast schreef op 04 juli 2004 @ 16:01:Ook het feit dat op een 17 inch TFT een resolutie van 1280x1024 beter gaat dan op een 17 inch CRT, zou me over de streep kunnen trekken.
Je moet dan ook eigenlijk geen 1280x1024 op een CRT doen, maar 1280x960...

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

juist voor het gamen ga ik overstappen op een tft, en niet zo maar een tft, wel een echte 23" breedbeeld van apple, reactie tijd is 16 mili seconden en heeft een max van 1920 x 1200 pixels, ik had ook voor een 30" kunnen gaan maar dan moet ik ook een nieuwe videokaart hebben.

ik heb deze schermen al een keer in aktie gezien, en was in 1 keer verkocht, ga zelf maar een keer kijken bij een apple dealer, maar schrik aleen niet van de prijs.

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

>2000 Euro voor zo'n scherm is en blijft een hoop geld waar je zeker 2 uitstekende 22" CRT-schermen voor hebt en dus meer oppervlakte voor je desktop.

Hoe dan ook blijven de eerdergenoemde nadelen/minpunten nog steeds aanwezig ondanks dat er Apple op staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 04-07-2004 20:29 ]

ARME AOW’er

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Neem lekker een Samsung 959NF (weet niet of ik de letters goed heb in ieder geval gewoon 19" inch en dan de top uitvoering) en steek het geld wat je over hebt in een nieuwe Videokaart :Y)

En als je toch nog vindt dat je geld over hebt aan mij geven :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CorteX
  • Niet online
nero355 schreef op 04 juli 2004 @ 20:46:
Neem lekker een Samsung 959NF (weet niet of ik de letters goed heb in ieder geval gewoon 19" inch en dan de top uitvoering) en steek het geld wat je over hebt in een nieuwe Videokaart :Y)
Wow, voor die CRT mag ik wel een groter huis kopen! 8)7

De Samsung 710T blijft de enige echte vervanger voor de Iiyama 410, je houdt precies dezelfde voordelen van dat scherm, maar dan verpakt in een TFT. De 710T vind ik echt één van de weinige schermen die tegen een 17" CRT op kan. Ik denk ook eigenlijk niet dat ze snel onder de 12ms zullen komen.

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Ik heb een 17" IIyama E431S (1280x1024 @ 75hz) naast mijn 17" Philips 107x4 (1024x768 @ 85hz) staan.

Als ik kijk naar de ruimte is de CRT een olifant. Steekt een eind uit waardoor ik bijna met mn neus op het beeld zit. Wat betreft ruimte vindt ik he veel schelen, maar dat verschilt weer per monitor en bureau. De TFT staat recht voor me, de CRT een beetje schuin.

Het probleem met de CRT was dat bij hoge resoluties alles te klein werd en de lettertjes onleesbaar werden (IRC en dergelijke). Alles hoger dan 1024x768 werd funest.

De IIyama heeft dit probleem niet. Blijft lekker scherp beeld geven op 1280x1024 @ 75 hz. De philips kon deze resolutie ook aan, enkel op 60hz wat voor mij leek te 'flikkeren' (kreeg er hoofdpijn van).

Spellen doen het goed. Af en toe wat Gamma bijstellen, ze worden weleens donker. Vergeet echter niet de drivers van de monitor te installeren alsmede het kleurenpalet. Helpt nog wel eens.

Films zien er echter beduidend beter uit op de CRT. Hiervoor gebruik ik dualscreens full screen video, welke op de CRT wordt afgespeeld .

Ikzelf vind de TFT geen slechte aankoop, de grotere resolutie (en bureaublad) brengt uitkomst, spellen hebben geen noemenswaardige achteruitgang (ik speel ze zelfs op hogere resoluties vanwege de hogere refreshrate) en een ruimtebesparing op het tafelvlak.

Enkel de films zien er minder goed uit.

Als je voor een enkele monitoropstelling gaat, kan je het best een goeie CRT kopen voor de prijs die je voor de TFT in gedachte had. Voor een dubbele opstelling vond ik de TFT perfect.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

17" @ 1152x864 @75Hz is ook goed hoor ;)

Maar wat ik me nou afvraag : Hebben jullie allemaal zulke kleine tafeltjes dan voor jullie PC/ PC's ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:55

Metro2002

Memento mori

mijn ervaring:

ik had een 17" CRT van eizo. prima beeldje maar ik wou een TFT ivm ruimte en 1337 gehalte :7
dus ik had een 15" TFT gehaald van philips, de 151s (zelfde beeldoppervlak toch? )
nou vergeet het maar dat die het zelfde beeldoppervlak had als mijn crt :X
beeld was veel kleiner. minder fel en de kleuren waren een stuk fletser.
miskoop van de eeuw dus want ik had mijn crt al verkocht ;(

toen kon ik voor weinig geld een ctx 1400f kopen (21" CRT met sony trinitron flatscreen)
en die beviel me eigenlijk zo goed dat ik mijn tft maar weer de deur uit heb getrapt.
zelfs als 2e monitor vond ik het te min :r

dus ook Metro2002 blijft lekker bij crt monitoren hangen. :z
dan maar een vol bureau (8>

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 06-07-2004 08:05 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 17:08:
Ook ik sta voor dat dilemma..(alhoewel, dilemma is het niet meer, I made up my mind already..) Mijn smerige highscreen hs 988 (19" inch CRT) is het aan het begeven.. Ik geef hem nog drie maanden te leven, na vier jaar, en dan is het bye bye.. Heeft mij aan het denken gezet over een het kopen van eventueel een TFT-monitor..

Uiteindelijk ben ik bij de conclusie genomen dat het gewoon never ever voor mij genoeg bang for buck biedt.. De ruimte die het je geeft is zéér verwaarloosbaar voor het belachelijk hoge bedrag wat je voor zo'n ding moet neertellen.. Daarnaast moet je voor dat hoge bedrag ook nog eens gaan opletten op dode pixels, resolutie, en lage responstijd..

Voor mij wordt mijn volgende monitor dus gewoon een iiyama voor rond de €200.. Heb meerdere mensen met iiyama crt-monitoren gezien en die dingen hebben prachtige kleurweergave enz... TFT-monitoren van iiyama vallen mij tegen, zelfs al heb je er voor rond de €400 voor neergeteld, dan vindt ik (persoonlijk) dat de responstijd nog niet opkan tegen een normale CRT.. En als ik ooit een goed verdienende eigen baan heb dan zal ik er niet 2 keer over nadenken en gelijk een 25 inch TFT kopen. Als student vind ik dat ik mij dat luxe niet kan permiteren, eeuwig rood staan is niet een droom maar een nachtmerrie.. ;)
wat ook een nice crt is is die samsung 19inch 'magicbright' die kost ook rond de 200euro dacht ik, dat word mijn next crt in iedergeval :)

ow en de gene die nog een leuke goedkopen tft wil, bij media markt schoppen ze een hele zooi 14inch tftjes eruit voor 150 euro :) leuk voor je vader/moeder als kadootje ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mister_X op 06-07-2004 08:39 ]

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

ik heb een acer 19" monitor en spellen spelen is gewoon een stuk achteruit gegaan. de ghosting is gewoon zichtbaar. voordat iedereen weer begint te schreeuwen: hiervoor had ik een medion 17 inch die een snellere reactietijd leek te hebben dan me nog ouwere iiyama 501 crt.

wat ik hierna koop is 1tje die beide voordelen heeft: 19" of groter en 16ms of lager. :D

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Verwijderd

Metro2002 schreef op 06 juli 2004 @ 08:04:
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan ivm mijn langzaam overlijdende Iiyama S702GT 17" CRT. Een TFT monitor lokte geweldig ivm de ruimte, het uiterlijk en het op zich toch wel fijne beeld.

Uiteindelijk ben ik toch voor een Mitsubishi Diamond Pro 930 SB-BK (zwart) gegaan omdat:
- Ik de garantievoorwaarden (dode pixels!) bij heel veel winkels ERG mistig vond
in verhouding tot de hoeveelheid geld die je voor een 17" TFT neerlegt.
- Ik geen zin had om zeer regelmatig een videokaart upgrade uit te voeren
om maar in de native resolutie van mijn monitor te kunnen FPS'en.

Ik heb mijn nieuwe CRT nu dus 3 maanden, en ik ben inmiddels de mening toegedaan dat dit toch wel 1 van de beste 19" CRT monitoren op de markt is.
Voor mij de komende jaren (ook) geen TFT dus! (8>

Verwijderd

Mijn (crt) monitor is vannacht overleden :'( niet het gevolg van onweer, want hij ging zomaar opeens uit toen noodweer allang voorbij was. Zekering nagemeten, soldeereiland nagekeken, alles lijkt inorde.
Reparatie heb ik weinig zin in, monitor is van 1999.
Ik overweeg een LG L1715S aan te schaffen.
Computer/monitor wordt gebruikt voor
- tekst
- foto-/videobewerking
- tv kijken
Vragen:
- wat is momenteel een goede 17"/19" monitor voor bovengenoemde toepassingen? (kan ik toch beter een CRT aanschaffen?)
- wat is een toelaatbare meerprijs voor zero badpixel garantie (ik vind zelf €0)
Ik heb geen gebrek aan geld, ik had zelf een richtprijs van €400 tot €800 in gedachten.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Waarom die 85Hz? Je weet neem ik aan dat een TFT niet een normale verversing van het beeld kent zoals bij jouw CRT. Hz is totaal niet relevant :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Metro2002 schreef op 06 juli 2004 @ 08:04:
mijn ervaring:

ik had een 17" CRT van eizo. prima beeldje maar ik wou een TFT ivm ruimte en 1337 gehalte :7
dus ik had een 15" TFT gehaald van philips, de 151s (zelfde beeldoppervlak toch? )
nou vergeet het maar dat die het zelfde beeldoppervlak had als mijn crt :X
beeld was veel kleiner. minder fel en de kleuren waren een stuk fletser.
miskoop van de eeuw dus want ik had mijn crt al verkocht ;(

Je moet ook geen el-cheapo TFT vergelijken met een goede CRT. Een goede TFT:

• Heeft meer lichtopbrengst dan een CRT
• Is scherper

Dat gelul over die kleuren snap ik niet, iedereen doet altijd alsof ie proffesioneel foto's bewerkt ofzo. Aan die kleuren wen je wel hoor..het is iets anders dan bij een CRT...maar who cares???

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Haso2000
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 13:23:
Mijn (crt) monitor is vannacht overleden :'( niet het gevolg van onweer, want hij ging zomaar opeens uit toen noodweer allang voorbij was.
Mijn 17" CRT (LG) is een minuut of 2 geleden overleden :( Sinds ik mijn Logitech Z3 speakers heb aangeschaft begon mijn monitor vreemd te tikken.
Vandaag waren dat een stuk of 8 tikken achter elkaar (terwijl mn speakers uit stonden) en ging ie automatisch uit. Ik heb nu dan ook geen idee waar het aan lag. Waarschijnlijk was zijn tijd dan ook gewoon gekomen (was een jaar of 5 / 6 oud).

Ik gebruik(te) mijn PC voor tekstverwerking, fotobewerking, designing en programmeren. Aan een reactiesnelheid zal ik niet veel hebben, maar twee punten zijn voor mij wel belangrijk:
- Mijn beeldscherm moet een hoge resolutie aan kunnen (1280 x 1024 is wel het minimale wat ik wil kunnen draaien), en
- de kleuren moeten echt over komen.

Ik zou wel heel graag een TFT monitor willen (i.v.m. ruimte), maar de 19" versies hiervan kunnen maximaal 1280x1024 aan en dan betaal je ruim 600,-. Wil je een hogere resolutie, dan heb je (minimaal) een 20" nodig. De prijzen hiervan zitten rond de 1000,-.

Voor een 19" Iiyama (HM903DTA Vision Master Pro 454) betaal je volgens de pricewatch zo'n 360,- en dan heb je een 1920 x 1440 scherm. Het enige nadeel is wel dat de Iiyama nog meer ruimte in zal nemen dan mijn 17". Maargoed, als dat mij minstens 600,- zal schelen......

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan aan mij liggen, maar ik denk niet dat het erg goed voor je ogen is om te gaan staren naar een 19" scherm wat op 1920x1440 draait..verdraaid kleine letters gok ik zo.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• terabyte

terabyte

Glashelder schreef op 18 juli 2004 @ 17:45:
Het kan aan mij liggen, maar ik denk niet dat het erg goed voor je ogen is om te gaan staren naar een 19" scherm wat op 1920x1440 draait..verdraaid kleine letters gok ik zo.
Mwah. Mijn X server of DE (??) zorgt er wel voor dat letters automatisch worden vergroot. Zelfs op een 'ziekelijk' hoge resolutie (waar je onder Windows geen letters maar puntjes zou zien) zijn de letters nog van normale grootte...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mja, offtopic maar met Windows kan je de letters ook laten vergroten.

• Haso2000
Ja 1920x1440 is misschien wel te veel van het goede voor typ- en programmeerwerk, maar wel heel erg handig voor design en fotobewerkingen.

mijn 17" kon 1280x1024 aan en dat ging nog aardig, terwijl ik liever een 1600x1200 scherm had.

Je hebt dan gewoon wat meer 'ruimte' in je beeld (zeg ik nu, al typend op mijn 4 jaar oude laptop met een res. van 800x600! :))

een TFT scherm met een resolutie van 1600x1200 is voor mij nog onbetaalbaar...

• Games
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:14
Ikzelf had dit dilemma ook zo'n jaar geleden en ik ben toen toch maar voor een vertrouwde CRT monitor gegaan.

Ik heb de "Mitsubishi Diamond Pro 2070SB" en ik ben er nog steeds dik tevreden mee.

Vooral de 2 superbright optie's maken sommige spellen en plaatjes veel mooier en duidelijker op je scherm.

Maar dat mag ook wel dat ding koste me een hoop geld.

Maar mocht je besloten hebben om een TFt of CRT monitor te kopen doe dan een beetje research op internet om tezien welke monitor nou goed is en of mensen er tevreden over zijn.

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde dillema als een aantal hier, ik had een CRT, maar niet zo'n goeie en ik wou een nieuwe monitor. Ook ik ben op GoT gaan kijken over wat de ervaringen met TFT waren en of men de beeldkwaliteit wel goed vond (ghosting, kleur e.d.)

Nou intussen ben ik al een paar maandjes in het bezit van een Iiyama prolite 431s, en ik moet zeggen dat dit scherm me nog geen een keer teleur heeft gesteld. Nadelen zoals dat hij niet in hooget te verstellen is zijn natuurlijk zo op te lossen door een paar dikke boeken die je nooit lees eronder te zetten en voila, je monitor is op perfecte hoogte.

Ik speel spellen als Far Cry en Unreal II en het ziet er gewoon super strak, scherp en kleurvol uit. Het is lekker rustig voor je ogen en ook als je de resolutie op 1024*786 zet ziet het er nog niet verkeerd uit. Dingen als ghosting zijn me echt nog nooit opgevallen, ik zou niet eens weten hoe het eruit ziet. Zelfs als ik het WIL zien, dat zie ik het niet dus naar mening is het er dan gewoon niet.

Oftewel... TFT is zo slecht nog niet

en btw.. watmoet je met een 20+" tft? De resoluties die dat ding moet draaien zijn zo absurd hoog dat het eigenlijk niet praktisch meer is.... vind ik dan..

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:18
Ook ik ben een gelukkig bezitter van de Iiyama 431s (werd door ruimtegebrek gedwongen om een TFT aan te schaffen).
- Gamen gaat heel goed op dit scherm. Ik speel vrij fanatiek Call of Duty en behoor zeker niet bij de slechtere spelers. Ghosting: was ik bang voor, maar heb er eerlijk gezegd geen last van, terwijl ik daar wel last van heb bij andere TFT's.
- Surfen op internet geen enkel probleem
- Films kijkt niet lekker op TFT, maar is ook niet super op CRT. Je kunt dan beter doorlinken naar een TV
- Ik heb mijn desktop op 1280*1024 staan met een refresh-rate van 75Hz en dat levert een heerlijk rustig beeld op.

Als je € 1000,- te besteden hebt aan een beeldscherm, zou ik persoonlijk liever voor 2*17" gaan dan 1*20". Op die manier kun je lekkerder multitasken.

[ Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 20-07-2004 00:30 ]

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 16:50:
Ik had precies hetzelfde dillema als een aantal hier, ik had een CRT, maar niet zo'n goeie en ik wou een nieuwe monitor. Ook ik ben op GoT gaan kijken over wat de ervaringen met TFT waren en of men de beeldkwaliteit wel goed vond (ghosting, kleur e.d.)

Nou intussen ben ik al een paar maandjes in het bezit van een Iiyama prolite 431s, en ik moet zeggen dat dit scherm me nog geen een keer teleur heeft gesteld. Nadelen zoals dat hij niet in hooget te verstellen is zijn natuurlijk zo op te lossen door een paar dikke boeken die je nooit lees eronder te zetten en voila, je monitor is op perfecte hoogte.

Ik speel spellen als Far Cry en Unreal II en het ziet er gewoon super strak, scherp en kleurvol uit. Het is lekker rustig voor je ogen en ook als je de resolutie op 1024*786 zet ziet het er nog niet verkeerd uit. Dingen als ghosting zijn me echt nog nooit opgevallen, ik zou niet eens weten hoe het eruit ziet. Zelfs als ik het WIL zien, dan zie ik het niet dus naar mening is het er dan gewoon niet.

Oftewel... TFT is zo slecht nog niet

en btw.. wat moet je met een 20+" tft? De resoluties die dat ding moet draaien zijn zo absurd hoog dat het met spellen niet praktisch meer is.... je zou dan om het nog lekker te laten draaien de resolutie lager moeten zeggen, wat resulteert in een minder mooi beeld...

• Haso2000
Vandaag heb ik een sprintje getrokken van Castricum naar Ridderkerk om daar een nieuwe monitor te gaan halen. Ik moet zeggen dat toen ik die TFT's zag, dat ik meteen weer in een dilemma zat. Die dingen zien er gewoon zo slick uit...

maargoed, ik moet dus het een en ander kunnen doen op mijn PC en een TFT scherm is voor mij een te dure oplossing. Ik heb dus een Iiyama HM930DTB aangeschaft en draai nu op een 19" CRT (qua diepte zelfs minder groot dan mijn vorige 17") een resolutie van 1920x1440.

Heerlijk! photoshoppen en programmeren zonder te scrollen!
En nu hopen dat de TFT's (of nieuwere / betere) met dergelijke resoluties (pas!) over een jaar of 5 betaalbaar worden :P

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 10:07

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb een tijdje 2 17" CRT monitoren gehad, heb er inmiddels al 1 verkocht ben bezig voor TFT.

Ik denk maar zo, een monitor vervang je niet ieder jaar zoals de inhoud van je pc. Over een monitor doe je gauw 5 jaar ofzo. Je kan wel blijven wachten. Maar TFT zal altijd in ontwikkeling blijven.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

Metten schreef op 03 juli 2004 @ 14:19:
[...]
Een TFT heeft bij 60Hz een perfect rustig beeld.
Nou, verklaar me dan maar gek, maar ik heb al zat TFT's in handen gehad waar het systeem 'netjes' op 60Hz stond, en wat een wazig beeld gaf. Dit verhogen naar 75 of 85Hz gaf bijna altijd een veel scherper beeld op de TFT...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:03
Ik heb hier een Samsung 757DFX CRT, niet een van de goedkoopste schermen. Ding voldeed me altijd prima, totdat ik er een Samsung 172T naast ging zetten (met die IIyama Prolite met 4 dode pixels die ik er eerst had staan was het verschil nog veel erger :X)

De TFT is veel helderder, is rustiger, vind de kleuren mooier (alhoewel het iets geler is dan op de CRT), contrast is hoger, beeld is scherper... kortom, allemaal voordelen voor die TFT.

Moet ik er wel bij vertellen dat die TFT op DVI is aangesloten op mn Matrox G550, de CRT op de analoge poort. Als ik mn TFT switch naar de analoge ingang en daar een ander geval aan hang, is het beeld ronduit pruts. KVM switch aan mn CRT gaf beter beeld.

TFT schermen vind ik alleen beter beeld geven dan een CRT als je DVI gebruikt, zonder DVI is een TFT zonder veel aanpassen gewoon niet om aan te kijken.

• peke
  • Laatst online: 04-08 22:12
Ik heb maar 20 posts gelezen maar ik ga toch al opmerkingen maken. ;)
Sommige mensen blijken nog altijd niet te weten dat refreshrates op een lcd geen hol uitmaken, ik kan je gerust zeggen dat ik op mijn Iiyama ProLite E431S met en zonder dvi het verschil niet kan zeggen tussen 60Hz en 75Hz.
Sterker nog, mijn lcd op 60Hz toont een rustiger beeld dan mijn 19" NEC (550 euro 4 jaar geleden) op 120HZ 800*600!
60Hz lcd is altijd rustgevender dan gelijk welke crt op gelijk welke resolutie en refreshrate.
Mijn lcd is vele malen scherper op de native resolutie (1280*1024).
Ik merk niks van ghosting op dit scherm.
Het enige echte negatieve is dat als je een zwart beeld voor je neus hebt zwart niet 100% zwart is itt een crt.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:28

icecreamfarmer

en het is

corpseflayer schreef op 20 juli 2004 @ 11:39:
Ik heb maar 20 posts gelezen maar ik ga toch al opmerkingen maken. ;)
Sommige mensen blijken nog altijd niet te weten dat refreshrates op een lcd geen hol uitmaken, ik kan je gerust zeggen dat ik op mijn Iiyama ProLite E431S met en zonder dvi het verschil niet kan zeggen tussen 60Hz en 75Hz.
Sterker nog, mijn lcd op 60Hz toont een rustiger beeld dan mijn 19" NEC (550 euro 4 jaar geleden) op 120HZ 800*600!
60Hz lcd is altijd rustgevender dan gelijk welke crt op gelijk welke resolutie en refreshrate.
Mijn lcd is vele malen scherper op de native resolutie (1280*1024).
Ik merk niks van ghosting op dit scherm.
Het enige echte negatieve is dat als je een zwart beeld voor je neus hebt zwart niet 100% zwart is itt een crt.
en dat komt omdat er een lampje achter zit. je moet je backlight maar eens uitzetten dan is zwart zwart.

ik heb een sony sdm s51 15" tft en nooit geklaagt scherp als nooit te voren geen ghosting (wat ik vreemd vind want volgens de specs is hij 30 ms maar hij gebruikt een andere techniek waar dat dan weer niet uitmaakt ofzo :? ) en ik heb wel ghosting gezien maar dat was op het scherm van mijn telefoon :+

ik ben een fanatieke fps speler trouwens.

ik zou nooit meer een crt willen

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

Hier ook, ik zou nooit meer een crt scherm willen. Veel onrustiger aan je ogen. Ik vind een tft zo lekker rustig aan je ogen. Ik kan met een tft scherm veel langer achter mijn pc zitten zonder koppijn te krijgen. Ik heb nou een 19" Philips tft en de kleuren zijn zeer goed. Ghosting heb ik ook geen last van, misschien is er wel een beetje ghosting, maar ik merk het iig niet meer. Plus, je hebt niet meer zon gigantisch bakbeest op je bureau staan :) Ik heb mn scherm op analoog zitten en na een beetje tunen zie je geen verschil met een scherm dat op dvi is aangesloten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 23:52:
[...]

Nou, verklaar me dan maar gek, maar ik heb al zat TFT's in handen gehad waar het systeem 'netjes' op 60Hz stond, en wat een wazig beeld gaf. Dit verhogen naar 75 of 85Hz gaf bijna altijd een veel scherper beeld op de TFT...
wat voor een tfts heb jij in je handen gehad dan?! Meestal kun je ze geeneens hoger dan 75 hertz zetten. En ehm, bij 60 hz veel minder ghosting, waarom weet ik niet, maar het is wel zo :)

Verwijderd

Dan moet je juist een TFT neme omdat het beeld zo veel scherper is, let er dan op dat je een scherm neemt met weinig ghosting.
Kijk dan op een goei revieuw sit bijv http://www.xbitlabs.com omdat de respons time op papier meestel niet helemaal kloppen.

Geen probleem bij een TFT scherm

Daar zijn tft schermen perfect voor, mijn samsung 192T heeft een contrast van 800 _/-\o,.
Werkt perfect op een tft scherm, alleen een tft scherm werkt niet met refresh rate's dus je zult daar ook geen last van hebben.

Nooit meer met je gordijnen dicht computeren,
Mijn tft scherm heeft veder een inkijkhoek van 170° H en 170°, dus daar heb ik ook geen last van.
Beter kleure weergave dan me crt, en lekker groot beeld 19inch.
Het enige nadeel aan dit scherm is dat die wel wat last heeft van ghosting bij games maar daar ben ik ondertussen gewend aan. Ben toch niet zo die hard gamer. Veder zie ik echt niet in waarom je geen tft scherm zou neme.

De samsung 192T staat voor € 673,32 in depricewatch

@Yalhambra
Het kan wel 85hz bij somigge schermen (had zelf zo iiyamha gehad). Maar maakt veder echt niks uit. Dat die tft's daar wazig beeld hebben kan komen doordat ze analoog zijn aangesloten. (Wat bijna elktijd het geval is in de showrooms)

@corpseflayer
Bij mijn tft scherm is wel zwart echt zwart, maar die heeft ook een contrast van 800 bij de juiste insteling (Getest door xbitlabs.com).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 16:06 ]

• terabyte

terabyte

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 15:35:
Hier ook, ik zou nooit meer een crt scherm willen. Veel onrustiger aan je ogen. Ik vind een tft zo lekker rustig aan je ogen. Ik kan met een tft scherm veel langer achter mijn pc zitten zonder koppijn te krijgen.
Dan had je een slechte CRT...

Verwijderd

Haso2000 schreef op 18 juli 2004 @ 17:05:
[...]
Voor een 19" Iiyama (HM903DTA Vision Master Pro 454) betaal je volgens de pricewatch zo'n 360,- en dan heb je een 1920 x 1440 scherm. Het enige nadeel is wel dat de Iiyama nog meer ruimte in zal nemen dan mijn 17". Maargoed, als dat mij minstens 600,- zal schelen......
1920 x 1440 is wat die maximaal aan kan, maar of hij bij de resolutie nog erg scherp beeld heeft is de vraag.

Trouwens op 19inch tft's kan je via de analoge ingan ook 1600*1200 draaien, als je alleen crt's gewend bent dan zie je het zelfs niet dat die niet op de optimale resolutie staat.

terabyte,
En wat die onderzoekers beweren dat er slecht straling van crt's af komen waardoor je last kan krijgen van geiriteerde ogen is zeker onzin.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 16:14 ]

• Haso2000
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 16:12:
[...]

1920 x 1440 is wat die maximaal aan kan, maar of hij bij de resolutie nog erg scherp beeld heeft is de vraag.

Trouwens op 19inch tft's kan je via de analoge ingan ook 1600*1200 draaien, als je alleen crt's gewend bent dan zie je het zelfs niet dat die niet op de optimale resolutie staat.

terabyte,
En wat die onderzoekers beweren dat er slecht straling van crt's af komen waardoor je last kan krijgen van geiriteerde ogen is zeker onzin.
1920 x 1440 op een 21" ziet er beter uit dan op een 19", dat is wat ik je wel kan vertellen. Maar zelf vind ik het op een 19" wel acceptabel (oftewel ik irriteer me er niet aan).

Het enige wat mij tot nu toe is opgevallen is dat het tekst onder de icoontjes die op je desktop staan (My Computer - My Network Places - Recycle Bin - etc) erg wazig is (ik heb een witte achtergrond, en de letters zijn in het wit met een zwart/grijze schaduw). Voor de rest kan ik alles op 85cm (2x-lineaal-en-nog-een-beetje-afstand) zonder moeite lezen.

Overigens wist ik niet dat een 19" tft ook op 1600x1200 kon draaien. Overal waar ik keek stond er 1280x1024. Maargoed, dan weten we dat ook weer :)

Verwijderd

Maar dat gel alleen voor waneer je hem analoog aansluit en als het kan zonder die data verbindigen in de vga kabel zodat in iedergeval windows niet de plug & play het scherm ziet waardoor die hem begrenst op 1280*1024 (maar verschilt per monitor/os of zo vga kabel nodig is (maar het kan zijn dat het op somige schermen gewoon niet gaat)).

Op die manier lan je makelijk een groter buroblad neme op een tft scherm, gaat wel ten koste van de scherpte.

Verwijderd

Om even door te gaan over het begin van dit draadje: ik kan voor niet al te veel geld (+/- 300 euri) aan een Acer AL922 komen. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit type scherm (het was een van de eerste betaalbare 19" TFT's), ik zit namelijk nog behoorlijk in dubio...

Verwijderd

Ik denk dat het puur een persoonlijke keuze blijft. Probeer in een winkel voor elkaar te krijgen dat je beide typen monitoren om en om kunt uitproberen met voor jou relevante toepassingen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 16:12:
[...]
terabyte,
Goh, meneer weet het beter :+ Val achterover van de onderbouwing :o

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Glashelder schreef op 21 juli 2004 @ 14:23:
[...]

verder het is echt geen onzin ik kan uren achter elkaar naar een tft kijken zonder dat mijn ogen moe worden maar naar een crt een uur 2 dan hebben ze het wel gehad en ja ik heb het over een goede crt op 100 Hz.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Glashelder schreef op 21 juli 2004 @ 14:23:
[...]

verder die straling is kankerverwekkend (hele kleine kans maar toch)

Verwijderd

Het is in iedergval niet gezond die stralingen, ze hebben niet voor niks op wat kantoren van die beelscherm filters voor die crt's hangen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is gewoon elektromagnetische straling (komt van vrijwel alle apparaten af) maar van een CRT monitor wat meer omdat door die straling het fosfor oplicht. Door het bundelen (het heet niet voor niets een elektronenbundel) is deze straal klein genoeg om te richten op een pixel. Das 1;

Verder gebruikt een CRT elektromagneten om deze elektronenbundel te richten (dat zijn die koperwindingen rond de voorkant van je beeldbuis).

Beste stralingsbron in theorie...praktijk weet ik niet wat het precies is..zal wel weinig zijn.

• CorteX
  • Niet online
Ik heb al eerder gereageerd in dit topic. Toen had ik nog een Iiyama Vision Master Pro 410 (17" CRT). Inmiddels heb ik een Samsung 710T (TFT) en die verslaat mijn vorige CRT op alle fronten. Veel scherpen, veel lichter, veel mooiere kleuren en geen ghosting (12ms).

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 20:11
Ik heb op mijn bureau een CRT en een TFT naast elkaar en merk dus duidelijk de voor en nadelen. Ik gebruik de TFT als tweede beeldscherm en denk niet dat ik binnenkort een TFT als hoofdscherm ga gebruiken.

Het grootste nadeel vind ik de vaste resolutie die mijn TFT heeft. Andere resoluties geven door interpolatie onscherpe beelden. Dus als je bv een spel speelt zit je gewoon vast aan een bepaalde resolutie. Dit kan heel vervelend zijn als je gedwongen op 1600x1200 moet spelen met je 20" terwijl je videokaart dat niet trekt. Andere nadelen zijn de ghosting en de kleuronechtheid. Veel schermen kunnen niet alle 16 miljoen kleuren van je videokaart aan.

Voordeel is het haarscherpe beeld van een TFT. Daar kan mijn CRT niet aan tippen.

Verwijderd

Ik heb een ALDI medion 19 inch TFT, en ik ben er zeer tevreden over, kan er zeker goed spellen mee spelen met mijn ATI 9600xt, nadeel is dat er geen DVI opzit, bij resolutie wisselling pakt ie het beeld soms niet goed. Dus nu speel ik alle spellen in 1280x1024 ook als de videokaart er eigenlijk te langzaam voor is.

Dit is mijn eerste TFT, en voor mijn andere PC haal ik een Iilyama denk ik, of anders een philips maar wel met DVI, omdat dat fijn is met resolutie wissellingen.

Als ik nu nog is naar mijn CRT monitor kijk, dan lijkt het wel net na de 2e wereld oorlog zo ouderwets.

Ben zeer tevreden met mijn medion 0 foute pixels :)

Verwijderd

_Jona_ schreef op 21 juli 2004 @ 18:02:
Het grootste nadeel vind ik de vaste resolutie die mijn TFT heeft. Andere resoluties geven door interpolatie onscherpe beelden.
Hoeft niet, mijn radeon 8500 resize het beeld dan automatische naar 1280*1024 waar door het best wel mee valt.

Op een 1600 * 1200 kan je perfect 800*600 op spelen komt doordat het de helft van de resolutie is.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
terabyte schreef op 20 juli 2004 @ 16:07:
[...]

Dan had je een slechte CRT...
:D Dan heb je nog nooit achter een TFT gezeten. TFT is gewoon veel rustiger :)

• terabyte

terabyte

We Are Borg schreef op 21 juli 2004 @ 23:31:
[...]

:D Dan heb je nog nooit achter een TFT gezeten. TFT is gewoon veel rustiger :)
Ik heb wel degelijk achter een TFT gezeten. Ik zeg ook helemaal niet dat TFTs slecht zijn, maar van kwaliteits CRTs krijg je echt geen pijnlijke ogen na een paar uur.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Niemand hier die veel aan beeld/foto bewerking doet? Dat is namelijk voor mij de reden om (voorlopig) bij CRT te blijven. De kleurechtheid is voor mij een behoorlijke issue met TFT's - of zijn er wel (betaalbare!!) TFT's waarbij dit geen probleem meer hoeft te zijn?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Ik melde me :9 .

Ik gebruik me tft juist voor videobewerking en bij photoschops als ik met een tekening bezig ben. De kleuren echt heid bij de samsung 192T is erg goed, ik vind het zelfs beter dan bij de meeste crt's doordat die elktijd wat afwijking in de kleure weergave (met een jaar oude crt's wordt het helemaal erg :( ).

Maar wat wel belangrijk is dat je een tft neemt met een erg grote in kijk hoek en een hoge contrast.
Dit scherm heeft een inkijk hoek van170°H-170°V en een contrast van wel liefst 800 getest door http://www.xbitlabs.com .
Alleen de respons time is wat minder snel bij dit scherm.

Aangezien het scherm digitaal is krijg je op den duur geen last van afwijkingen _/-\o_ .

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 10:39

bonzz.netninja

Niente baffi

goed ik sta nu ook voor de keuze. Nouja feitelijk nog een wt andere, want ik wil of een 17" tft, of een 17" diamontron (of 19") scherm, aaargh de keuze!!!:)

Ik zit op het werk met een tft en is idd erg mooi scherp, echter krijg ik hier ook wel last van mijn ogen van

idem met de trinitron buis die ik als 2e scherm gebruik.

En tja, ruimte bespraring, wat moet je anders met de ruimte ;)

wat ik me wel afvraag, er staat dat tft een vaste resolutie heeft. Betekent dat als ik doom3 op 640*480 speel, dan het dan een zooi wordt (videokaart kan niet meer aan namelijk)

[ Voor 29% gewijzigd door bonzz.netninja op 06-08-2004 14:02 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:26
bonzz.netninja schreef op vrijdag 06 augustus 2004 @ 14:01:
goed ik sta nu ook voor de keuze. Nouja feitelijk nog een wt andere, want ik wil of een 17" tft, of een 17" diamontron (of 19") scherm, aaargh de keuze!!!:)

Ik zit op het werk met een tft en is idd erg mooi scherp, echter krijg ik hier ook wel last van mijn ogen van

idem met de trinitron buis die ik als 2e scherm gebruik.

En tja, ruimte bespraring, wat moet je anders met de ruimte ;)

wat ik me wel afvraag, er staat dat tft een vaste resolutie heeft. Betekent dat als ik doom3 op 640*480 speel, dan het dan een zooi wordt (videokaart kan niet meer aan namelijk)
Als je tft monitor een resolutie van bijv. 1024x786 heeft en hij krijgt een signaal binnen van 640x480, dan worden de pixels die die binnen krijgt vergroot, maar omdat het niet goed past, een beeld van 640x480 past bv. niet precies 4 keer in 1024x786, gaat die de kleur zegmaar mengen met de pixel ernaast... als je snapt wat ik bedoel.
Ik heb zelf geen tft scherm (geen geld en als ik da wel heb koop ik liever een grotere crt ;) ) maar ik heb dit wel bij een paar schermen gezien en het ziet er echt niet uit(niet scherp), vind ik...
Als je echter een scherm van 1280x 960 zou hebben dan past 640x480 er wel precies 4 keer in en dan wordt elke pixel over 4 pixels verspreid en krijg je wel scherp beeld...
:)

Verwijderd

Je moet ook een TFT digitaal aansluiten (DVI). Dan wordt het beeld hardware matige geresize waardoor het beeld dan wel harstikke scherp is.

Je moet het eigelijk zo zien, bij crt's heb je nooit dat de dots van het beeld buis perfect overeen komt met de resolutie waardoor je niet zo scherp beeld heb.

Bij TFT's kan dit wel en dan krijg je gigantiche scherp beeld, waneer dit niet zo is wordt het beeld hardware matig geresized (als je DVI gebruikt) waardoor je nog steeds een net scherpere beeld heb dan bij een CRT. (In de OSD blijft dan ook staan dat het singaal 1024*768 of 1280*1024 is, terwijl de resolutie maar 640*480 is).
Het beste wat je kan doen is even een screenshot maken van doom op 640*480 en dat even resizen naar 1280*1024 met photoschop. Dan krijgt je een beetje idee hoe het er uit komt te zien.
Waneer je tft analoog aansluit dan krijgt je wel last van lelijke vervorming, maar je moet zo scherm niet analoog gaan aansluiten.

Dan heb je zo iets als time motion, men vindt dit pratig. Dit heb je ook een beetje bij TFT's, maar dan wordt het opeens ghosting genoemd en vind men het opeens lelijk.

Of wel wat mankeert men om een ghosting effect te maken in de video kaarten, en dan te gaan klagen als het scherm een klein beetje ghosting heeft :? .

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 19:58 ]

Pagina: 1