Toon posts:

[3dMax] orthographic camera probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Indien ik een orthographic camera tussen 2 objecten zet rendert 3dMax echter alsof hij veraf staat in plaats van tussen de objecten. Ik heb dit ooit wel goed werkend gehad echter om een of andere reden is ie stuk.
Afbeeldingslocatie: http://www.1i.nl/orthobug.jpg
Iemand ideeen?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:35
Volgensmij werkt het zo:

Bij orthographic view wordt elk beeldpunt onder dezelfde hoek bekeken. De enige manier om dit te doen is door de camera (bijna) oneindig ver weg te zetten, en vervolgens heel ver in te zoomen. Max doet dit automatisch met Orthographic Projection.
Enige oplossing is eigenlijk Fov terug te brengen tot zeg maar ver onder de 20 (liefst zo laag mogelijk), en daarom de zoom aan te passen (door middel van "dolly camera" rechtsonder in 3dsmax)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
Je 'oplossing' was mij al bekend echter dat is voor mij geen optie want dan moet je dus clipping gebruiken omdat je anders ook tegen het andere object aankijkt. En dat is weer geen optie vanwege problemen die ik in topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/929970 beschrijf.

Ik weet nagenoeg zeker dat ik mbv orthographic cameras wel eens tussen 2 objecten heb kunnen renderen en dat het andere object niet zichtbaar was.

• inquestos
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 13:36:
Je 'oplossing' was mij al bekend echter dat is voor mij geen optie want dan moet je dus clipping gebruiken omdat je anders ook tegen het andere object aankijkt. En dat is weer geen optie vanwege problemen die ik in topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/929970 beschrijf.

Ik weet nagenoeg zeker dat ik mbv orthographic cameras wel eens tussen 2 objecten heb kunnen renderen en dat het andere object niet zichtbaar was.
Waarom moet dat object perse in de scene blijven trouwens? Als het puur is voor schaduw, kan je ze op 0% opacity zetten. Als het gaat om reflectie kan je meerdere dingen doen:
- materials van gebouw dat niet te zien mag zijn 1-sided, en faces die aan de camerakant zichtbaar zijn verwijderen (geen leuke oplossing), of gewoon een 1-sided plane texturen met orthographic view van precies de andere kant (heb je wel maar 1 bounce: je ziet bijvoorbeeld niet de straatlantaarn door jouw raam in het raam van de buren reflecteren)...

Maar goed, als je dat allemaal niet wilt:
In brazil kan het wel. Een brazil-camera is in te stellen op orthographic projection.
Wanneer je nu clipping planes instelt op clipping manual, en je zet near clip op 0, en far clip heel hoog, dan rendert ie alles van het punt waar de camera staat opgestelt, tot oneindig. Dus niet de punten achter de camera. (Moet je de camera natuurlijk wel tussen je gebouwen opstellen, maar dat is verder logisch...

Probleem: je rendert niet met brazil.

Stupid: dezelfde instellingen kan je ook met een standaard camera doen, dus: gewoon clipping planes instellen, en camera tussen twee objecten neerzetten... :)

[ Voor 6% gewijzigd door inquestos op 03-07-2004 14:24 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
Niet dus want dan heb je weer perspectief in je render en dat mag nu juist niet. Daarnaast is clipping geen optie vanwege de problemen uit het topic wat ik in mijn vorige reply stuurde.

Objecten moeten in de scene ivm schaduw en reflectie. Een hele wijk met de hand gaan lopen slopen zodat ik vanuit alle cameraoogpunten (+-50) alleen maar faces zie met normal de andere kant op is geen optie ivm tijd en daarnaast $^*#@*$-werk. Je 2e oplossing met een gerenderde straatview had ik al in overweging maar laat ik afhangen van resultaat van dit forum.

• inquestos
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 14:42:
Niet dus want dan heb je weer perspectief in je render en dat mag nu juist niet. Daarnaast is clipping geen optie vanwege de problemen uit het topic wat ik in mijn vorige reply stuurde.

Objecten moeten in de scene ivm schaduw en reflectie. Een hele wijk met de hand gaan lopen slopen zodat ik vanuit alle cameraoogpunten (+-50) alleen maar faces zie met normal de andere kant op is geen optie ivm tijd en daarnaast $^*#@*$-werk. Je 2e oplossing met een gerenderde straatview had ik al in overweging maar laat ik afhangen van resultaat van dit forum.
Sorry, zag pas zojuist de "oplossing" van je andere topic. Echter draai je nu de problemen om. Je hebt een instellling die samen met manual clipping problemen geeft. Dan moet je niet manual clipping uitschakelen, maar het andere probleem oplossen. Lijkt me namelijk sterk dat "dit probleem" op te lossen is zonder manual clipping...

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk tav omdraaien probleem echter tot op heden heb ik, of enig ander die ik heb ingeschakeld, niet een andere 'oplossing' kunnen vinden voor het probleem. Het liefste zag ik het andere topic opgelost.
Pagina: 1