220v naast UTP, hoge ping

Pagina: 1
Acties:
  • 834 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:54
Ik heb net 115m UTP aangelegd en daarbij heb ik een 220v kabel naast gelegd....kan dit storingen opleveren of niet?...want die UTP en stroom gaan naar mijn AP..en daar heb ik 3x een ping van 1 en dan 2x een ping van 800...of ligt dat aan mijn instellingen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
115 meter is sowieso te ver volgens de UTP-specificaties :)

Verwijderd

denk eerder dat dat ligt aan het feit dat 115 meter utp best lang is.. hoe heb je dat aangelegd? Kabels zelf geknepen? Kleurvolgorde ook aangehouden, of gewoon 1-op-1 geknepen?

Een 220V kabel zou niet zoveel invloed mogen hebben.

offtopic:
osiris doet eens niet sneller zijn :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 22:14 ]

• T i M
Osiris schreef op 02 juli 2004 @ 22:13:
115 meter is sowieso te ver volgens de UTP-specificaties :)
uhm...ff vergeten erbij te zeggen....na 60m heb ik er een switch tussen gedaan :)...dat versterkt het signaal weer :D

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

Tom-my

w03iz0rz

Op die afstand maakt het wel degelijk uit als ze naast elkaar liggen, probeer die 220 is weg te leggen of uit te doen..

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 22:14:
denk eerder dat dat ligt aan het feit dat 115 meter utp best lang is.. hoe heb je dat aangelegd? Kabels zelf geknepen? Kleurvolgorde ook aangehouden, of gewoon 1-op-1 geknepen?

offtopic:
Eerlijk gezegd ben ik het niet zo met je stelling eens dat die 220volt kabel geen problemen op gaat leveren. Een 220volt kabel van 1 meter doet dat niet zo nee, maar wel een van 115 meter. Maar ook dit is afhankelijk van hoeveel stroom deze kabel moet leveren.

Mijn ervaring is dat dit wel degelijk problemen op kan leveren (en dan heb ik het over 15m utp + 15m 220v)

If it ain't broke, fix it till it is...

• T i M

offtopic:
Kleurvolgorde oranje wit-oranje-wit groen-blauw-wit blauw-groen-bruin wit-bruin

• T i M
Bakfiets schreef op 02 juli 2004 @ 22:17:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik het niet zo met je stelling eens dat die 220volt kabel geen problemen op gaat leveren. Een 220volt kabel van 1 meter doet dat niet zo nee, maar wel een van 115 meter. Maar ook dit is afhankelijk van hoeveel stroom deze kabel moet leveren.

Mijn ervaring is dat dit wel degelijk problemen op kan leveren (en dan heb ik het over 15m utp + 15m 220v)
En wat voor soort problemen...want na de acces point toe heb ik ping <1...ik denk dat het toch aan het signaal ligt..en niet aan de 220v

Verwijderd

T i M schreef op 02 juli 2004 @ 22:17:
Kleurvolgorde oranje wit-oranje-wit groen-blauw-wit blauw-groen-bruin wit-bruin
Je volgorde klopt niet, maar is geloof ik niet van invloed op de werking van je kabel, aangezien de twist an sich wel goed lijkt te zitten.. gezien het feit dat je er dicht bij zit gok ik dat de volgode in het echt wel klopt :P

• [TazZ]
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 22:21:
[...]

Je volgorde klopt niet, maar is geloof ik niet van invloed op de werking van je kabel, aangezien de twist an sich wel goed lijkt te zitten.. gezien het feit dat je er dicht bij zit gok ik dat de volgode in het echt wel klopt :P
Eigenlijk klopt je volgorde wel :) . Dit is de standaard volgorde: http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html
edit:
idd Generaal, niet goed gelezen :+
T i M schreef op 02 juli 2004 @ 22:20:
[...]

En wat voor soort problemen...want na de acces point toe heb ik ping <1...ik denk dat het toch aan het signaal ligt..en niet aan de 220v
Veel verloren pakketten (merk je vooral bij het kopiëren van files over het netwerk), willekeurig verbinding helemaal weg, trage transfers... Dat was wat ik ervaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door [TazZ] op 02-07-2004 22:35 ]

Verwijderd

Bakfiets schreef op 02 juli 2004 @ 22:29:
Eigenlijk klopt je volgorde wel :) . Dit is de standaard volgorde: http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html
Ik zie bij hem toch bruin aan de buitenkant zitten, terwijl dat wit-bruin zou moeten zijn. Daarnaast heeft ie wit-blauw en blauw omgewisseld..

Ik denk dat je toch even beter moet kijken hoor :P

(maar het maakt idd niet zoveel uit, aangezien de twists nog wel op de juiste plek zitten).

code:
1
2
3
4
5
'zijn volgorde'
oranje |wit-oranje | wit groen | blauw-wit| blauw| groen | bruin wit-bruin

'de volgorde'
oranje-wit | oranje | wit-groen | blauw | wit-blauw | groen | wit-bruin | bruin

ga je nu nog zeggen dat dat dezelfde volgorde is? ;P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 22:36 ]

• [TazZ]
Bakfiets schreef op 02 juli 2004 @ 22:29:
[...]

[...]

Veel verloren pakketten (merk je vooral bij het kopiëren van files over het netwerk), willekeurig verbinding helemaal weg, trage transfers... Dat was wat ik ervaarde.
edit:
Niet goed gelezen indeed :+
Shit, moet toch eens een bril, misschien druk ik dan wel op de goede knop... Dit hoorde dus in mijn vorige reactie.

[ Voor 12% gewijzigd door [TazZ] op 02-07-2004 22:35 ]

Verwijderd

move >NT

• T i M
Bakfiets schreef op 02 juli 2004 @ 22:33:
[...]

edit:
Niet goed gelezen indeed :+
Shit, moet toch eens een bril, misschien druk ik dan wel op de goede knop... Dit hoorde dus in mijn vorige reactie.
Uhm...ik heb net mijn combinatie nog eens nagekeken....maar het klopt wel (h)...en als ik nou 24 volt over die lijn stuur?....dat zou toch geen probleem moeten zijn of wel dan?!

Verwijderd

T i M schreef op 02 juli 2004 @ 22:38:
Uhm...ik heb net mijn combinatie nog eens nagekeken....maar het klopt wel (h)...en als ik nou 24 volt over die lijn stuur?....dat zou toch geen probleem moeten zijn of wel dan?!
Dit volg ik even niet.. hoezo stuur je 24 volt over die lijn? Is dat over dezelfde UTP kabel, of bedoel je 24 volt ipv. 220? Of was het gewoon een typo en bedoel je 220?

Ik weet niet wat voor leiding dat is, maar kun je de 220v niet gewoon even uitzetten? Een kabel waar niets op staat mag geen problemen opleveren...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

115m 220v naast 115m UTP levert geheid problemen op. Je mag namelijk geen UTP en 220v naast elkaar leggen. Door het magnetisch veld van de 220v leiding krijg je storingen op je UTP. Daarom zie je in gebouwen de UTP en 220v ook altijd gescheiden in die bekende witte goten zitten. Haal ze uit elkaar en probeer het nog eens.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Is dit niet een 'auto-sensing' of 'auto-negotiation' (of hoe je het schrijft) probleem?

Zet eens wat interfaces fixed. Switch zal wel niet gaan maar interfaces aan andere kanten wel lijkt me.

En uitsluiten stap-voor-stap. Dus eerste eerste kabel stuk en direct AP erop... dan 2de deel ... dan alleen switch met 2 andere kabels (liefst kort).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Jimster
  • Laatst online: 13:39
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 22:32:
[...]
Ik zie bij hem toch bruin aan de buitenkant zitten, terwijl dat wit-bruin zou moeten zijn. Daarnaast heeft ie wit-blauw en blauw omgewisseld..

Ik denk dat je toch even beter moet kijken hoor :P

(maar het maakt idd niet zoveel uit, aangezien de twists nog wel op de juiste plek zitten).

code:
1
2
3
4
5
'zijn volgorde'
oranje |wit-oranje | wit groen | blauw-wit| blauw| groen | bruin wit-bruin

'de volgorde'
oranje-wit | oranje | wit-groen | blauw | wit-blauw | groen | wit-bruin | bruin

ga je nu nog zeggen dat dat dezelfde volgorde is? ;P
Zijn volgorde klopt. Waar hij een streepje tussen zet betekent nieuwe draad.. dus orange wit // orange // wit groen // blauw // wit blauw // groen // bruin wit // bruin

• Coen Rosdorff
  • Niet online
De prik de eerste 55 meter eens in een lappie om te kijken hoe het is. Daarna lappie in switch aan de eerste 55 meter, en dan nog eens lappie na de 2e 55 meter. Met lappie in de switch kan je ook het AP pingen om de 2e 55 meter te testen. Dan kan je een beetje een indruk krijgen waar je probleem zit.

Als die 220 alleen het AP voedt dan zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Eerder een rj45 die niet helemaal fijn zit of een utp kabel met wat interne schade.

Verwijderd

Microkid schreef op 02 juli 2004 @ 22:44:
115m 220v naast 115m UTP levert geheid problemen op. Je mag namelijk geen UTP en 220v naast elkaar leggen. Door het magnetisch veld van de 220v leiding krijg je storingen op je UTP.
Leuk dat je dat zo stellig beweert, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als jij een verlengsnoertje naast je UTP'tje hebt liggen waar maximaal een paar Ampère overheen getrokken wordt is er écht niets aan de hand. Pas als je die lijn flink gaat belasten heb je káns dat het misgaat. Maar reken erop dat het gewoon goed gaat.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 09:10:
[...]
Leuk dat je dat zo stellig beweert, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als jij een verlengsnoertje naast je UTP'tje hebt liggen waar maximaal een paar Ampère overheen getrokken wordt is er écht niets aan de hand. Pas als je die lijn flink gaat belasten heb je káns dat het misgaat. Maar reken erop dat het gewoon goed gaat.
Ik weet 1 ding zeker: ik laat jou nooit UTP en 220v in m'n bedrijf aanleggen ;)
Je kan er beter van uit gaan dat het mis gaat. Vraag maar aan elke installateur, die zal aangeven dat ze het zaakje scheiden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Is die switch halverwege geaard?
En de twee overgebleven apparaten ook?

Reden van deze vraag: de "zenders" en "ontvangers" in de verschillende ethernet-interfaces kunnen door het ontbreken van de randaarde in de war raken ;)
Ik bedoel hier dus: problemen met common mode spanningen 8)

Aanvulling op de tip van BJCK om de interfaces op fixed te zetten: er zijn ADSL-modems geweest die alleen op een 10 Mbit/s interface op *half* duplex aangesloten mochten worden. Om technische redenen.
Doe je dat niet dan werkt-ie slecht, soms wel, soms eerrug traag :'(

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 09:57 ]

• T i M
Microkid schreef op 03 juli 2004 @ 09:19:
[...]

Je kan er beter van uit gaan dat het mis gaat. Vraag maar aan elke installateur, die zal aangeven dat ze het zaakje scheiden.
Ik ga dadelijk IPV 220v...24v over de lijn heen sturen :)

Verwijderd

Jimster schreef op 03 juli 2004 @ 02:27:
[...]

Zijn volgorde klopt. Waar hij een streepje tussen zet betekent nieuwe draad.. dus orange wit // orange // wit groen // blauw // wit blauw // groen // bruin wit // bruin
Jimster.. volgens jui heeft hij oranje wit als eerste draad. Dat klopt dus al niet. Dat zou oranje moeten zijn.

Maar goed, hij heeft het al gecontroleerd en geeft aan dat 'in 't echie' die volgorde wel klopt. Zowieso maakt het omwisselen van oranje/oranje-wit geen drol uit.
Ik ga dadelijk IPV 220v...24v over de lijn heen sturen
Als je er niets overheen stuurt, doet alles het dan goed?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 10:32 ]

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 21:12

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 10:32:
KNIP

Jimster.. volgens jui heeft hij oranje wit als eerste draad. Dat klopt dus al niet. Dat zou oranje moeten zijn.

Maar goed, hij heeft het al gecontroleerd en geeft aan dat 'in 't echie' die volgorde wel klopt. Zowieso maakt het omwisselen van oranje/oranje-wit geen drol uit.

KNIP
Nog over die kleurenvolgorde doorgaand: je moet dus wel beginnen met wit-oranje, kijk maar eens naar de link die hierboven ergens gegeven is en in de faq.

BTW Je spreekt je zelf trouwens tegen, kijk maar eens naar je post van gisteren 22:32u

[ Voor 8% gewijzigd door FlipFluitketel op 03-07-2004 10:40 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 10:32:
[...]

Als je er niets overheen stuurt, doet alles het dan goed?
Ik gok dat dat lastig pingen wordt ;) 115m stroomkabel leg je niet voor niets, het te pingen apparaat zal dus zonder die kabel geen spanning hebben gok ik zo ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

T i M schreef op 03 juli 2004 @ 09:37:
[...]

Als dat ook nog wisselspanning is zou dat het alleen maar erger moeten maken: de spanning is wel lager maar de stroomsterkte is een stuk hoger. :|

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op 03 juli 2004 @ 10:47:
[...]
Ik gok dat dat lastig pingen wordt ;) 115m stroomkabel leg je niet voor niets, het te pingen apparaat zal dus zonder die kabel geen spanning hebben gok ik zo ;)
Zo had ik het nog niet bekeken, had de functies nog niet aan elkaar gekoppeld :P

Maar het is toch altijd mogelijk een verlengsnoer te gebruiken, tijdelijk.. lijkt me handig om eerst iets uit te sluiten.. :P

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Hier waren al een paar topics over. Wel oude, maar misschien heb je er wat aan.
Welke netwerkkabel naast stroomkabels?
netwerkkabel en stroomkabel
utp kabel langs stroomkabel leggen, mag dat?

Be Stronger Than Your Excuses

Verwijderd

Nog even een vraagje, hoe hard heb je aan die utp kabel getrokken om hem door de goot te krijgen, en maakt de kabel geen erg scherpe bochten. Dit kan van invloed zijn op de kwaliteit van het signaal.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 22:10
[...]

Dat zal idd idere instalateur zeggen ja ...

Maar niet omdat het eventueel kan storen maar omdat het gewoon voorschrift is
220 en data mag je NIET mengen

Repareren doe je zo.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01

M14

Sine schreef op 03 juli 2004 @ 16:01:
[...]

Dat zal idd idere instalateur zeggen ja ...

Maar niet omdat het eventueel kan storen maar omdat het gewoon voorschrift is
220 en data mag je NIET mengen
[mierenneukmodus]
Waarom hadden ze dat voorschrift ookal weer bedacht? Dat het kan storen is 1 van de redenen :)
[/mierenneukmodus]

Ik denk dat het meer zin heeft dat je STP-kabel legt (en aan 1 kant van de kabel aard).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik als installateur, die maar advies gaat geven, omdat de regels er eenmaal zijn :P :
het stoort wel degelijk over de wat lange afstanden en daar praat je nu over. Het is simpel op te lossen door een scheidingsschot tussen de electra- en datakabel te maken, van ijzer.

Of leg de UTP door bijv een CV leiding 15 mm heen. Dat is een heel goede afscherming.

Als je data en electra door 1 goot aanlegt, dan moet er altijd een scheidingsschot tussen.
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 11:32:
Nog even een vraagje, hoe hard heb je aan die utp kabel getrokken om hem door de goot te krijgen, en maakt de kabel geen erg scherpe bochten. Dit kan van invloed zijn op de kwaliteit van het signaal.
Als er draadbreuk optreed, wat jij suggereert, dan treed er vaak een totale error op in de verbinding en er is WEL verbinding. Zoals ik zelf al zeg: VAAK. Niet altijd dus :D

Meet de kabel is door. Zijn heel makkelijke apparaatjes voor. Aan de ene kant van de kabel sluit je een kastje aan, aan de andere kant ook, 1 druk op de knop en voila :D Je weet of je kabel goed is

[ Voor 44% gewijzigd door Hann1BaL op 03-07-2004 19:58 ]

Verwijderd

[...]

En daar maak je je fout. Dit is geen bedrijf. Hier ga je geen afgescherme kabelgoten gebruiken voor dit soort bekabeling. Je raadt de TS toch ook niet aan alles netjes in een patchpanel af te patchen :z

Verwijderd

De vraag is dus of een statisch magneetveld (50 Hz is te beschouwen als gelijkspanning), dat opgewekt wordt door een stroom van enkele Ampere's, invloed heeft op een hoogfrequent signaal.

Een hint kan zijn dat coax-kabels wel afgeschermd zijn, al is het signaal bij coax misschien veel minder sterk.

Heeft dit ook niet is met het begrip "twisted" te maken. M.a.w. als getwist dan geen probleem, omdat de magnetische orientatie effectief 0 is (of iets dergelijks).

Als iemand de specs van het UTP-signaal geeft dan kan een fysicus waarschijnlijk wel aangeven wat voor invloed dit moet hebben.

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

Hann1BaL schreef op 03 juli 2004 @ 19:55:
[...]

Als er draadbreuk optreed, wat jij suggereert, dan treed er vaak een totale error op in de verbinding en er is WEL verbinding. Zoals ik zelf al zeg: VAAK. Niet altijd dus :D
..
Ik meen me iets te herinneren dat het niet persee een kabelbreuk hoef te zijn, op school mochten we in iedergeval niet over de UTP heen lopen tijdens een "Netwerken" project, weet zo niet warom niet, maar kan best eens iets zijn met de twist er uit halen . (iemand enig idee?) Iets anders wat ik geleerd heb: Nooit UTP paralell leggen aan 220 wegens een grote kans op storing, nou is dit bij lage stromen minder snel het geval, maar bij langere afstanden is het gevaar juist weer groter.

ik meen me trouwens te herinneren dat UTP tot 100 meter mag, dit betekend dat onder normale omstandigheden dan "geen" problemen merkbaar zijn, maar dit is hier minder van belang aangezien er een switch halverwege staat, die hier de functie van repeater op zich zou moeten nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door solomo op 04-07-2004 04:17 . Reden: dat was nogal dom :P (hoopt dat niemand het gelezen heeft :+ ) ]

Verwijderd

Solomo schreef op 04 juli 2004 @ 04:11:
[...]

Ik meen me iets te herinneren dat het niet persee een kabelbreuk hoef te zijn, op school mochten we in iedergeval niet over de UTP heen lopen tijdens een "Netwerken" project, weet zo niet warom niet, maar kan best eens iets zijn met de twist er uit halen . (iemand enig idee?) Iets anders wat ik geleerd heb: Nooit UTP paralell leggen aan 220 wegens een grote kans op storing, nou is dit bij lage stromen minder snel het geval, maar bij langere afstanden is het gevaar juist weer groter.

ik meen me trouwens te herinneren dat UTP tot 100 meter mag, dit betekend dat onder normale omstandigheden dan "geen" problemen merkbaar zijn, maar dit is hier minder van belang aangezien er een switch halverwege staat, die hier de functie van repeater op zich zou moeten nemen.
http://www.knudde.be/inde...age_name=utp_kabel&page=4 op deze site staat eea ongeveer uitgelegd. De twisted paren zorgen voor een balancering tussen de lijnen in een paar. Dit is overigens volgens mij ook DE reden om de volgorde van de paren in een utp stekker aan te houden, wat mij wel verrast is dat ik nog niet iemand heb gehoord/gelezen die dit op deze manier beargumenteerde (dat de paren volgorde belangrijk is bedoel ik)

Verwijderd

Denk nog eens aan mijn tip van enkele dagen geleden.

De vraag of de belangrijkste apparatuur geaard is, is belangrijk. De verklaring waarom dat zo belangrijk is, staat in die post. 8)

Zet alle interfaces op een vaste **lage** waarde. 10 Mbit/s is meer, meer dan genoeg voor een internet-aansluiting.

En denk aan het feit dat een van de meest gebruikte ADSL-modems in Nederland (de oude Alcatel) alleen goed werkte als-tie aangesloten werd op een ethernet-poort die op HALF duplex stond. :/
De verschijnselen die ik nu lees, komen min of meer overeen met wat er fout gaat als de lijn op full duplex werkt. Het werkt soms wel, soms slecht (eigen ervaring).
NB die switch stelt zich natuurlijk in op full duplex......... Dus dan is het automagisch wel helemaal verkeerd :P

PS: als je zo'n modem hebt, kan de beste oplossing zelfs zijn dat je de switch in het midden er tussenuit haalt, en de interface aan jouw eigen kant op de vaste waarde van 10 Mbit/s *half* duplex zet. :o
Afhankelijk van de kwaliteit kabel gaat dit lukken :*)
Ik zou dit trouwens ook proberen om die aardingsproblemen te omzeilen enz. :7

Welke kabel heb je? CAT3, 5 of 5E? Is het een beetje normaal fabrikaat of is het een wit merk of een restje of zo? })

Als de aderparen maar op de goede plaats zitten (d.w.z. eentje in het midden, eentje eromheen, en de andere twee daarnaast), en als ze aan beide zijden maar op precies dezelfde manier zijn aangesloten, is de kleur van de aders verder totaal onbelangrijk.

Zijn de RJ45-connectors helemaal en volledig aangeknepen? Er zijn contactdoosjes die geen goed contact maken als de contacten in de stekkertjes net iets te hoog zitten :o

Ik zou het bovenstaande uitvoeren. Een andere poster zei al: doe het stap voor stap. Ga met een laptop eerst het eerste stuk kabel checken enzovoort. Heel goede tip.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 10:35 ]

• T i M
Ik heb de eerste 50M STP (Shielded) UTP gebruikt :)...het apparaat (Linksys WAP54G) is niet geaard...omdat de utp 115m is heb ik in de midden een 24poorts 10Mbit switch er tussen gezet...en dat apparaat is ook niet geaard.

Verwijderd

T i M schreef op 06 juli 2004 @ 13:14:
Ik heb de eerste 50M STP (Shielded) UTP gebruikt :)...het apparaat (Linksys WAP54G) is niet geaard...omdat de utp 115m is heb ik in de midden een 24poorts 10Mbit switch er tussen gezet...en dat apparaat is ook niet geaard.
Dan zou dat dus het probleem kunnen zijn... :P
Nu wordt het dus lastig ;)

Verwijderd

>Ik heb de eerste 50M STP (Shielded) UTP gebruikt ...
>het apparaat (Linksys WAP54G) is niet geaard...
>omdat de utp 115m is heb ik in de midden een 24poorts
>10Mbit switch er tussen gezet...en dat apparaat is ook niet geaard.

10 Mbit, aha! Dus alles draait geheel automagisch op 10 Mbit/s, omdat die switch dat a.h.w. afdwingt. En waarschijnlijk draait alles dus óók op half duplex (als ik jou was zou ik dat wel ff checken in de manual). :7

In beide gevallen bedoel ik met aarde: een randaarde stekker aansluiten op een stopcontact met randaarde :)
Heeft je 230V-kabel twee aders of misschien meer? Indien 3 of meer zit je goed. 8)

Maar als er een flink vermogen door die 230V-kabel gaat, zal een gebrek aan aarding niet de oorzaak zijn. Wat wordt er door die kabel gevoed??

(BTW ik neem aan dat alle instellingen zoals het IP-adres én het netwerkmasker goed staan??)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 19:21 ]

• Paul
Bij 24 poorten wordt het wat anders, maar de meeste hubjes en accesspoints hebben niet eens aarde ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

T i M schreef op 03 juli 2004 @ 09:37:
[...]

Als de hoge ping idd komt doordat het magnetisch veld van de 230v (230, niet 220!) kabel het signaal door de utp-kabel stoort, dan lijkt het mij niet verstandig er 24 volt over te zetten. De magnetische veldsterkte is afaik afhankelijk van de stroom en niet van de spanning ;)
Die 24V zal waarschijnlijk gelijkstroom zijn, dus misschien heb je geluk, maar waarschijnlijk gaat het helemaal niet werken, want van de 24V zal aan de andere kant vlgs mij niet zoveel meer overblijven :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 19:44:
De magnetische veldsterkte is afaik afhankelijk van de stroom en niet van de spanning ;)
Die 24V zal waarschijnlijk gelijkstroom zijn, dus misschien heb je geluk, maar waarschijnlijk gaat het helemaal niet werken, want van de 24V zal aan de andere kant vlgs mij niet zoveel meer overblijven :+
Dat klopt. Maar 50Hz wisselspanning is niet zo veel en kan beschouwd worden als gelijkspanning. Het is wel zo dat het bij gelijke belasting een 24V-lijn natuurlijk een veel groter magnetisch veld veroorzaakt.

Verwijderd

even heel simpel gedact maar mag ik het met een vraag beantwoorden ?

UTP niet naast 220 goede ping ?

• rdoorn
  • Laatst online: 31-03 22:10
Waarom geen power over utp. (12 volt op 1 paar van de utp)
Ik weet niet of daar een max lengte aan zit.

Oja je app. moet het natuurlijk ondersteunen. (vast niet)

Maar dan zou 24 volt gelijkstroom over een apparte kabel toch geen storing moeten opleveren?

Ik vind die tip over de cv buis erg goed. maar moet je die dan nog aarden of is alleen de buis al genoeg?

Ronald van Doorn

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou twee dingen doen:

Zowiezo voor een dergelijke afstand (230 volt of niet) STP gebruiken. Dat is shielded (duh) en daarom minder vatbaar voor storingen.

Verder zou ik ergens een lange verlengsnoer/agregaat/backup batterij vandaan halen, zodat je je ping gewoon ff kan testen zonder die 230 ernaast.. Dan weet je het..
filosoferen is leuk, MAAR:
1. 230 naast utp, zeker over een dergelijke afstand _KAN_ altijd storing geven. Er is niet voor niks shielding uitgevonden
2. Waarom moeilijk gissen en tegen elkaar opboksen, als je het gewoon ff uit kan proberen? Leg desnoods die upt in een grote u bocht zodat je geen lange verlengsnoer nodig hebt en probeer het ff uit...

Power over utp lijkt me geen goede oplossing, omdat je aparatuur dat waarschijnlijk niet ondersteund en je anders lap oplossingen aan het maken bent die de boel verergeren.

[mierenzeikmodus]
Willen mensen het over 230 hebben ipv 220? 220 op het nederlands lichtnet is al lang niet mere
[/mierenzeikmodus]

[ Voor 19% gewijzigd door Rac-On op 09-07-2004 13:48 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Kabels zelf geknepen? Kleurvolgorde ook aangehouden, of gewoon 1-op-1 geknepen?
Ik zie een hoop over de kleurvolgorde, maar in principe maakt die toch niet uit als je het aansluiten 1-op-1 doet bij een netwerk met een hub of switch? Immers, in de kabel lopen de adertjes ook naast elkaar toch? Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderd

Nee. Er moet een twist in bepaalde aders zitten.
rdoorn schreef op 09 juli 2004 @ 13:36:
Maar dan zou 24 volt gelijkstroom over een apparte kabel toch geen storing moeten opleveren?
Een magnetisch veld is bij 24V veel groter dan bij 230V aangezien de stroomsterkte evenredig groeit volgens de formule P = U * I. De sterkte van een magnetisch (of eigenlijk elektrisch) veld is afhankelijk van de stroomsterkte, spanning doet er niet toe.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 14:06 ]

• Paul
rac-on schreef op 09 juli 2004 @ 13:47:
[mierenzeikmodus]
Willen mensen het over 230 hebben ipv 220? 220 op het nederlands lichtnet is al lang niet mere
[/mierenzeikmodus]
Het verschil tussen die 2 is voor verreweg de meeste mensen dermate onboeiend, en vaak zelfs onbekend, laat staan dat ze weten waar het voor dient / om gedaan is, dat ze er geen tientallen jaren gewenning voor overboord gooien ;)
Als mensen euro's constant guldens noemden, dan heb je een punt, maar nu vind ik het wat flauw :P :+
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 13:55:
[...]

Ik zie een hoop over de kleurvolgorde, maar in principe maakt die toch niet uit als je het aansluiten 1-op-1 doet bij een netwerk met een hub of switch? Immers, in de kabel lopen de adertjes ook naast elkaar toch? Of zie ik dat verkeerd?
100base-T, 100mbit/s ethernet, loopt over 2 aderparen (net als 10base-T).

Beide aders uit zo'n paar zijn in elkaar gedraaid om zo al een deel van de electromagnetische interferentie die ze veroorzaken (waardoor ze op het andere paar / andere draden gaan storen) al vrijwel op te heffen, en afaik ook om zichzelf af te schermen op een of andere vage natuurkundige manier :+

Als je nu zo'n paar uit elkaar haalt schermen ze elkaar niet meer af, waardoor ze a) gaat storen en b) vatbaarder zijn voor storing.

Daarom zit groen ook zo raar, de 4 pinnetjes die ethernet gebruikt zijn 1, 2, 3 en 6, vandaar de naam RJ45 ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 13:55:
Dat is de grootste mythe die hier op Got heerst. Moet misschien eens wat EXTRA aandacht krijgen op de frontpage ofzo :)

De kleuren maken opzich niet uit. Als je op pin 1/2 en 3/6 maar een paar aansluit. Bruin/bruin-wit op 1/2 en groen/groen-wit op 3/6 bijvoorbeeld. Maar ja, dan komt er iemand na jou die een stekker vervangt en wel de kleur volgorde aanhoud, en dan loopt het in de soep...
Pagina: 1