utp kabel langs stroomkabel leggen, mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
ik wordt binnenkort EINDELIJK aangesloten op de kabel van essent in cuijk, maar nu heb ik het volgende probleem.
Die lui van essent willen het kabelmodem in de meterkast plaatsen. Volgens essent kan het modem het beste geplaatst worden op de plek waar de kabel binnenkomt (ter voorkoming van storing). Ik woon in een appartement en bij mij is dat dus de meterkast. op zich niet zo erg maar nu moet die kabel nog van de meterkast naar mijn compjoeter. ik heb geen zin om over de kabels te struikelen in de gang dus nu dacht ik dat ik misschien wat utp kabel langs de 220 door de leiding te trekken of anders langs de telefoondraad. (optie 3 is langs een coaxkabel). welke van deze opties is het beste? of misschien geen? hoe lang mag utp eigenlijk zijn om storingsvrij te blijven?

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
ik heb een utp kabel van +- 20 meter die door meerdere buizen heen loopt waar speakerdraad doorheen loopt en weer op een andere plek gewoon netspanning. Ik haal rond de 160 kb/s met chello is okay dus, mijn buurjongen ook chello haalt geen betere speed dus is opzich een goeie snelheid. Geen last van storing dus.

Ik weet niet wat voor een speed essent zou moeten kunnen halen maar volgens mij zit je nog lang niet aan te veel storing dat je er wat van gaat merken.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 22:47
Volgens een of andere NEN norm mag 't dus niet. De reden is veiligheid, niet storing.
De isolatielaag van de coax is niet op trekken en 220 V berekend. De coax zou dus bij mankementen (scheuring isolatie, etc) op 220 kunnen komen te staan.

't Werkt dus wel.

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een UTP kabel langs 2 andere utp kabels lopen, 1 tv kabel(coax) en een stroomkabel 220 volt.
En adsl gaat max 54 kbps (goed dus)
en 10 mbit gem. 900 kbps
Dus bij mij heeft het geen invloed

Verwijderd

Ik zelf heb de UTP kabel door mijn oude telefoonleiding heen getrokken en dat geeft geen enkel probleem. (Dat is ook wel logisch, want de telefoondraad is er dus uit.)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:33

qless

...vraag maar...

utp (en coax) langs 220V kan probleemn opleveren als er apperataten op zitten die VEEL stroom trekken, en vaak aan/uit slaan.... bij continue belasting is er bijna nooit een probleem.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Bij mij loopt de kabel ook door een en het zelfde buisje als de stroom, en werkt ook perfect, daarna nog een kabeltje van 60 mtr ergens anders naartoe ;) en da werkt ook net zo snel dus het kan allemaal goe :+

Verwijderd

het is allemaal geisoleerd dus je moet er geen problemen mee krijgen :) ik zelf heb adsl, daarbei moet er ook een utp kabeltje van de meterkast naar me modem(naast me pc)(ongeveer 20 meter) lopen dat gaat ook langs alle mogelijke kabels.

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
als ik het goed begrijp KAN het dus wel zonder storing, maar MAG het eigenlijk niet?
Als ik nou ipv utp, stp kabel gebruik, is dat beter? is dat veel duurder?

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 14:58 schreef Bobbert het volgende:
Bij mij loopt de kabel ook door een en het zelfde buisje als de stroom, en werkt ook perfect, daarna nog een kabeltje van 60 mtr ergens anders naartoe ;) en da werkt ook net zo snel dus het kan allemaal goe :+
bij mij dus ook, gaat tot nu toe probleemloos door 1 buis samen met nog 4 kabels :D
ben ik nu gevaarlijk bezig?? >:)

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Op dinsdag 25 september 2001 15:33 schreef niXnut het volgende:
als ik het goed begrijp KAN het dus wel zonder storing, maar MAG het eigenlijk niet?
Als ik nou ipv utp, stp kabel gebruik, is dat beter? is dat veel duurder?
Maak er dan meteen maar S-FTP van.. :P

[typo]

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
ik zie dat die s-ftp kabel zo'n beetje 3x zo duur is als utp, is dat de moeite waard of kan het geld beter in m'n zak houden?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:50

Klippy

Still Game

Maar als er al een COAX kabel loopt kan je toch gewoon aan het einde je modem zetten :? Want hij gaat zo te horen dezelfde kant op. Zet zetten 't modem trouwens op de 1e verdeeldoos. Bij ons dus in de huiskamer. Kabel komt in de kelder uit de groed, is verlengd naar huiskamer. Zit dus ongeveer 8 meter COAX tussen. En is geen enkel probleem. Na de 1e verdeelkast wordt 't signaal pas zwakker meestal.
Dus las je nu goed TV beeld hebt daar kan je daar rustig ook je modem opzetten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 16:16 schreef LiquidSilver het volgende:
Maar als er al een COAX kabel loopt kan je toch gewoon aan het einde je modem zetten :? Want hij gaat zo te horen dezelfde kant op.

- nee, die coax loopt naar de slaapkamer en dan moet ik nog 10 meter utp over de plint leggen en een gat in de muur boren naar mijn computer. daarom stond die optie ook tussen haakjes.

Zet zetten 't modem trouwens op de 1e verdeeldoos. Bij ons dus in de huiskamer. Kabel komt in de kelder uit de groed, is verlengd naar huiskamer. Zit dus ongeveer 8 meter COAX tussen. En is geen enkel probleem. Na de 1e verdeelkast wordt 't signaal pas zwakker meestal.
Dus las je nu goed TV beeld hebt daar kan je daar rustig ook je modem opzetten.

- toen ik me via de telefoon heb aangemeld zei die helpdeskmedewerker dat ze het modem zouden plaatsen waar de kabel binnenkomt (ivm storing). bij mij dus de meterkast. de eerste verdeeldoos zit gewoon in de kamer maar daar sluiten ze hem dus niet op aan.

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Op dinsdag 25 september 2001 16:11 schreef niXnut het volgende:
ik zie dat die s-ftp kabel zo'n beetje 3x zo duur is als utp, is dat de moeite waard of kan het geld beter in m'n zak houden?
Denk niet dat het de moeite waard is.. :)

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Pagina: 1