Tikkende Maxtor

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:20
Ik heb een probleem met mijn Maxtor diamondplus 9 harddisk 120 GB (de tweede in een jaar tijd).
Als ik er naar probeer te schrijven b.v. een iso van een DVD gaat hij tikken en duurt het ontzettend lang voordat het bestand overgezet is (minimaal een half uur).
Ik heb powermax er al over heen gedraaid maar die gaf certified error free.
Weet iemand een oplossing ik denk dat ik zowat alles geprobeerd wat in de FAQ staat.
Of misschien iemand met de zelfde ervaring.
|:(

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Staat je DMA aan, en staat ie niet toevallig op PIO?
Want als powermax zegt dat de schijf in orde is, dan zal dat wel zo zijn. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je kunt proberen als die powermax tool aangeeft dat hij goed is gewoon een keertje dat ding zelf gaan troubleshooten (deed ik ook op mijn schijven die half brak leken, ook al zegt maxtor dat die goed is, mijn methode bewees toch echt anders).

je begint met debug om de schijf leeg te krijgen, maakt met fdisk een partitie aan en vervolgens format je hem met format (allemaal in dos). als een schijf brak is gaat hij hier meestal zeker over "trying to recover allocation unit ####"
dan weet je al dat je schijf gaar is.

mocht dit goed zijn zou ik hem alsnog terugsturen naar maxtor met de melding dat hij tikt. Daarop vervangt WD en Seagate iig wel een hdd.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Krijg je bij het kopiëren van een groot bestand ook een erg hoge CPU-load?

[ Voor 3% gewijzigd door ACID-dude op 02-07-2004 15:22 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• pinojo123
Hij staat idd in pio modus hoe kan ik dat veranderen DMA indien beschikbaar staat ook aan maar huidige overdrachtsmodus is pio

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voeding met zwakke 12 Volt lijn ?? Lijkt mij enige oplossing als je HD verder ERROR free is zeg maar ... ?!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

pinojo123 schreef op 02 juli 2004 @ 15:28:
Hij staat idd in pio modus hoe kan ik dat veranderen DMA indien beschikbaar staat ook aan maar huidige overdrachtsmodus is pio
Hangt het geval aan een 80 aderige IDE kabel, en staat alles in je bios goed?

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 02-07-2004 15:30 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• pinojo123
Yep cpu load 100%

• pinojo123
Yep 80 pins kabels

• pinojo123
Hij staat als slave op het eerste ide kanaal , de master een ander maxtor draait ultra dma 5.
Moet de dma mode in het bios ingesteld worden?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 22:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Probeer eens een andere 80 pins kabel.

This footer is intentionally left blank

• pinojo123
Nieuwe kabel ook al geprobeerd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pinojo123 schreef op 02 juli 2004 @ 15:37:
Hij staat als slave op het eerste ide kanaal , de master een ander maxtor draait ultra dma 5.
Moet de dma mode in het bios ingesteld worden?
Ligt aan je bios. Bij sommige moet het wel, bij veel kan het vanuit het OS?

• pinojo123
bios via694 42302e31 award modular

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Stukje uit de OM FAQ:
Is DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in Windows (via apparaatbeheer)? Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details. Tot slot: een kale Windows 2000 setup ondersteunt geen ATA100/133 schijven. Je zult minimaal SP2 moeten installeren, zie hiertoe de KB artikel Q260233.
Noot: als je Intel Application Accelerator hebt geïnstalleerd, dan zijn de DMA instellingen in de apparaatbeheer grayed out. Je zult het boeltje moeten checken cq aanpassen via een meegeleverd tooltje. Kijk onder Start > Programs > Intel Application Accelerator.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• pinojo123
Ik draai XP home edition

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

pinojo123 schreef op 02 juli 2004 @ 15:18:
ik denk dat ik zowat alles geprobeerd wat in de FAQ staat.
Wat dan :?

Nee, dit is niet de manier om de FAQ als een excuus te gebruiken. We zien niet in de topicstart terug wat je überhaupt had uitgezocht, uitgeprobeerd, uitgevonden danwel uitgesloten met betrekking tot dit probleem. Herlees eens de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) om erachter te komen hoe het wél moet :)

En daarnaast: het is ook niet de bedoeling om in korte tijd meerdere posts achter elkaar te zetten. Dat is storend en komt over als het omhoogkicken van het topic. Pas wanneer het topic zover is uitgezakt dat het niet meer in de topiclisting zichtbaar is (in de meeste subfora dus na 24 uur), dan mag je het topic op een subtiele wijze omhoogkicken. Gebruik anders het edit-knopje :)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 02-07-2004 15:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.