Toon posts:

Dimage Z2 vs Kodak DX 6490

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te twijfelen tussen deze 2 cameras.

Dimage Z2
* batterijen ipv accu
* display en EVF weergave via spiegel
* body minder mooi

Kodak DX 6490
* accu ipv batterijen
* body ziet er wat gelikter uit

Ik ga binnenkort naar Egypte en wil dus super mooie foto's kunnen maken. Zoals ik al zei...ik twijfel enorm tussen beide camera's.
Beiden hebben natuurlijk hun voor en nadelen. Voorheen zweerde ik altijd bij accu's....maarja batterijen zijn vaak makkelijker te vervangen als je op vakantie bent. Accu houdt meestal langer weer vol.

Zijn er mensen op dit forum die hun ervaringen willen delen zodat mijn keuze wat makkelijker wordt

Verwijderd

Ik ben geneigd te zeggen :Kodak, komt goed uit de reviews, heeft als minpunten dat resolutie en compressie niet onfhankelijk van elkaar ingesteld kunnen worden, je zit altijd vast aan een wat te sterke jpg compressie, maar de consequenties voor de beeldkwaliteit zijn niet altijd duidelijk zichtbaar, de gebruikerservaringen zijn ook algemeen goed, zij het dan van mensen met weinig ervaring die wat verblind worden door de Kodakkleuren.
Met name bij fijne structuren op de achtergrond is het wat storend zichtbaar vind ik (maak veel landschapsfoto's, daar is dat ding dus niet zo goed in)

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zal een twijfel voor je wegnemen wat betreft accu's en batterijen in dit verhaal :) De Z2 gaat uberlang mee met een setje batterijen, tenminste als je wel goede oplaadbare gebruikt. Er gaan er dan ook vier tergelijk in, maar hij gaat echt veel langer mee dan mijn vorige camera, een Kodak DX6340.

De enorme JPEG-compressie van Kodak is soms echt vervelend en je kan het dan ook echt terug zien, ik weet niet of ze daarin al verbetering hebben aangebracht bij de DX6490.

De Z2 heeft wel last van ruis in donkere omgeving en kan zich dan ook wat minder makkelijk scherpstellen.

De body van de Z2 doet wat meeps aan, maar dit valt in gebruik ook nog wel weer mee, alleen het batterijenklepje vraagt wat voorzichtigheid.

De kleuren van de Z2 zijn erg mooi en ook de mogelijkheden om zelf instellingen te maken zijn legio.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heb van beide camera's nu meerdere review gelezen. En beiden komen er goed tot zeer goed uit. Wat ik van zowel Z1 als Z2 lees is dat er soms problemen zijn met SD-kaartjes. Dus het niet correct wegschrijven van de foto's waardoor er kleur problemen ontstaan. Nadeel van DX 6490 zou de JPG-compressie zijn en geen manual focus.

Verwijderd

Heeft iemand overigens een idee hoe de Z1 zich tot de Z2 verhoud? Bij camerahuis.nl is de Z1 287 euro, en de Z2 369. Redelijk wat verschil, terwijl ik in de specs alleen 4 mpixel ipv 3 mpixel verschil zie.

Ik heb de Z1 eventjes geprobeert, was een fijne camera. Is de Z2 het extra geld waard?

• wolly_a
  • Niet online
Problemen met mijn SD kaartjes heb ik bij de Z2 nog niet meegemaakt, ik kan me voorstellen dat het net het merk kaartje is, waarmee deze camera problemen heeft. Het verschil tussen de Z1 en Z2 was geloof ik dat er wat problemen van de Z1 zijn opgelost, ik had het ergens gelezen, maar ik kan het niet weervinden :( Het ging geloof ik om de CA, die zou bij de Z2 veel minder zijn en AF zou sneller zijn, maar dat zijn puur de dingen die ik ergens gelezen had.

Kijk trouwens voor prijzen ook eens in de pricewatch:
Minolta Dimage Z1 € 256,-
Minolta Dimage Z2 € 317,-

Verwijderd

Ik ben met een Z1 op stap geweest, en vooral als de foto overbelicht was kreeg je het CA-effect redelijk goed in beeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fvleeuwen/fring.jpg

Nu heb ik het alleen gehad met overbelichte fotos. Doet de Z2 dit niet meer? Het gaat me vooral om die 10x zoom die er op zit, die megapixel maakt me niet zoveel uit.

• wolly_a
  • Niet online
Hmm... het lukt me niet om zo'n zwaaroverbelichte foto te maken met mijn Z2, alleen als ik alles handmatig instel kan ik dit redelijk nabootsen, maar zo'n last van CA heb ik dan niet, ik kan een klein streepje ontdekken. Ik maak nu van binnenuit een foto geheel ingezoomd van de deurklink van een glazen deur terwijl buiten de zon schijnt. Ik kan helaas geen voorbeeld laten zien, ik kan hier mijn foto niet uploaden.

Verwijderd

Mail je foto anders even, dan gooi ik m wel online.

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Zelf zit ik ook een van beide te overwegen. Hebben jullie de platic uiterlijk van de Z2 t.o.v. de degelijkheid van de Kodak ook overwogen? Zelf kreeg ik een reactie: 'de Z2 moet je niet doen, ivm plastic, snel krassen en/of kapot'.

Edit:
Misschien de HP Photosmart 945 nog als mooie vergelijker meenemen in dit draadje?
* > 5 megapixels
* 4 batterijen
* ziet er degelijk uit
* zelfde prijsklasse als Z2/DC6490 (330 - 400 euro)
plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://h10003.www1.hp.com/digmedialib/prodimg/lowres/pic20030.gif
(nadeel: is niet echt een fotomerk?)
Via dit topic deze review

[ Voor 57% gewijzigd door Altaphista op 06-07-2004 13:20 ]

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Pagina: 1