Terugflashen FX5900 ultra bios mislukt - pc starten faalt

Pagina: 1
Acties:

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 15:15
Een aantal maanden geleden heb ik m'n XFX FX5900 Ultra bios met succes geflashed naar een XFX FX5950 bios. Nu had ik vandaag het idee om hem weer terug te flashen (backup .rom filetje van oude bios heb ik nog), maar dat ging blijkbaar niet goed, want nu krijg ik geen beeld meer - en start ook niet meer door.

Ik heb er nu een PCI kaartje inzitten. Daarmee kan ik opstarten zolang ik m'n geforce kaartje er niet in heb zitten. Ik heb het bios van m'n moederbord ingestelt dat hij de PCI videokaart moet pakken, maar dat heeft geen effect. Zodra ik de FX5900 erbij steekt, blijft m'n pc hangen zonder beeld.

Ik heb dus het idee dat de firmware er verkeerd op staat en hij nu niet meer door de initialisatie heen komt. Maar als ik niet kan opstarten met die videokaart erin, dan kan ik ook niet blind proberen om de bios overnieuw te flashen.

Hebben jullie nog een idee?
Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is:

- ik dacht dat de bios op een eeprom staat. Als ik wist waar dat ergens op die kaart is en er af kan halen, dan dacht ik dat ik iemand kon die een eeprom programmeer ding heeft. Misschien dat hij dan iets kan met de .rom file. Maar ik zou niet weten hoe dat precies op deze videokaart zit, dus dit lijkt me gedoemd te falen... tenzij ik er op een of andere manier meer van te weten kan komen.

- De kaart is nu een jaar oud. Ik zou 'm misschien nog voor garantie terug kunnen sturen. Maar ja, bios flashes is eigen risico en als 'ie niet meer opstart hebben ze waarschijnlijk snel genoeg gezien dat dit door een bios flash moet zijn geweest.

- Is er toevallig een soort van recovery mode zoals je wel op een moederbord hebt? Lijkt me niet, maar je weet natuurlijk nooit?

- Hopen dat jullie nog een idee hebben...

- Andere videokaart kopen :(

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

Ik denk dat je BIOS verneukt is ja.. Ik heb die van mij ook een paar keer misflasht en toen kreeg ik soms geen beeld of artifacts, maarja kan je nog een beetje proberen blind te tiepen en er alsnog een succesvolle flash van maken.. Je weet dus absoluut zeker dat hij niet doorstart? Misschien is wel je hele kaartje er door naar de knoppen gegaan (wat gebruikte je om hem te flashen??)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Blijft hij echt hangen, of krijg je alleen geen beeld? Want anders zou een opstart diskette of CD met een autoexec.bat misschien nog uitkomst brengen?

• Infinitive
Ik weet absoluut zeker van dat m'n pc niet doorstart. Ik had van te voren al ervoor gezorgt dat als er iets mis ging, ik i.i.g. wist hoe ik blind de reflash zou moeten doen.

Ik heb WFFLASH gebruikt. Bij het flashen naar een FX5950 bios ging er niets mis. Voordat ik dat deed had ik een dump gemaakt van m'n oorspronkelijke bios. Die rom file wilde ik vandaag terugzetten met:
code:
1
WFFLASH NM fx5900.rom

Ik heb het idee dat de code die nu op de chip staat totale rommel is. En helaas, ook met een PCI videokaartje erin én de bios ingesteld op uit kiezen van een PCI videokaart i.p.v. AGP, voorkomt niet dat bij het opstarten toch nog de bioscode van m'n geforce wordt uitgevoerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Infinitive op 01-07-2004 18:56 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• _XipHiaS_
  • Niet online
Kan het zijn dat hij je file niet kon lezen in DOS door de kleine letters in de bastandsnaam?

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Kan je geen batch disketten maken die alle flash commandos zelf uitvoert tijdens opstarten? Heb ik ooit met success uitgevoerd na een bad flash. Batchdiskette erin stoppen wachten een aantal minuten en dan rebooten.

Bijvoorbeeld zoals in mijn geval in de autoexec.bat dit invoeren:

atiflash -f -p 0 9600pro.bin

=/\= System Status =/\=

• Infinitive
Het moet tijdens het schrijven van de rom file fout zijn gegaan. Op de diskette zie ik namelijk wel een succesvolle backup staan. WFFLASH maakt namelijk voordat hij aan het herprogrammeren begint automatisch een dump van de huidige bios.

Ik heb zeg maar de files: fx5900.rom, fx5950.rom en saveold.rom. Deze laatste is gelijk aan fx5950.rom (ook qua inhoud). Ik was namelijk aan het terugflashen van een eerder succesvol uitgevoerde flash naar een fx5950 bios.

Ik ben erg dankbaar voor jullie antwoorden, maar het probleem is dat mijn computer niet doorstart. Dus leuke diskettes met batchfiltjes gaan helaas niet werken :'(

[ Voor 37% gewijzigd door Infinitive op 01-07-2004 19:04 ]

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
Infinitive schreef op 01 juli 2004 @ 18:54:
Ik weet absoluut zeker van dat m'n pc niet doorstart. Ik had van te voren al ervoor gezorgt dat als er iets mis ging, ik i.i.g. wist hoe ik blind de reflash zou moeten doen.

Ik heb WFFLASH gebruikt. Bij het flashen naar een FX5950 bios ging er niets mis. Voordat ik dat deed had ik een dump gemaakt van m'n oorspronkelijke bios. Die rom file wilde ik vandaag terugzetten met:
code:
1
WFFLASH NM fx5900.rom

Ik heb het idee dat de code die nu op de chip staat totale rommel is. En helaas, ook met een PCI videokaartje erin én de bios ingesteld op uit kiezen van een PCI videokaart i.p.v. AGP, voorkomt niet dat bij het opstarten toch nog de bioscode van m'n geforce wordt uitgevoerd.
Terugflashen kan dacht ik zowieso alleen met Nvflash. Ik heb ook dit probleem gehad, soortgelijk dan. Alleen ik kon nog wel opstarten. Maar misschien heb je iets aan mijn oude draadje hierover:

[rml][ FX5900] Terugflashen wil niet meer[/rml]/

EDIT

VERREK JA! je moet met vgabios.exe eerst realtime een andere bios inladen. Dan start ie door. Dat betekent dat je geen nieuwe bios schrijft, maar gewoon een andere inlaad.

Zet vgabios.exe op een flop samen met dos en de goeie bios en maak een batchfile aan met de parameters opgegeven in de readme.

Hier kan je het spul vinden:

www.mvktech.net

[ Voor 16% gewijzigd door MacDokie op 01-07-2004 19:06 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• _XipHiaS_
  • Niet online
Misschien dat een ander mobo een oplossing is?

[ Voor 28% gewijzigd door _XipHiaS_ op 01-07-2004 19:07 ]

• Infinitive
Dat zou ik kunnen proberen. Ik heb nu een Intel moederbord (Intel D875PBZ), maar een probleem... waar ik werk verkopen we alleen Intel moederborden en ik kan dus niet even snel bij een moederbord komen van een ander merk :(

@Domus:
Ik begrijp dat niet helemaal: als m'n pc al niet eens langs de VGA bios komt, dan kan ik toch ook nooit via diskette opstarten? Ik zie bijv. ook geen poging om iets van het diskette station te lezen als ik de fx5900 erin doe. Het enige wat wel gebeurd is de startup van cdrom en harddisk.

Wat raden jullie mij nog verder aan om te doen?

Verder is zo'n eeprom-chip zeker niet van je videokaart los te halen? Tenminste, op internet zie ik alleen plaatjes van eeprom-chips van een moederbord en zoiets zie ik niet terugkomen op de videokaart - tenzij dat onder de enorme refernece-cooler van nvidia zit.

[ Voor 47% gewijzigd door Infinitive op 01-07-2004 19:21 ]

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
De rom los (laten) programmeren. Soldeerbout uit de kast halen als je die hebt of naar een elktro winkel brengen.

=/\= System Status =/\=

• MacDokie
Infinitive schreef op 01 juli 2004 @ 19:10:
Dat zou ik kunnen proberen. Ik heb nu een Intel moederbord (Intel D875PBZ), maar een probleem... waar ik werk verkopen we alleen Intel moederborden en ik kan dus niet even snel bij een moederbord komen van een ander merk :(

@Domus:
Ik begrijp dat niet helemaal: als m'n pc al niet eens langs de VGA bios komt, dan kan ik toch ook nooit via diskette opstarten? Ik zie bijv. ook geen poging om iets van het diskette station te lezen als ik de fx5900 erin doe. Het enige wat wel gebeurd is de startup van cdrom en harddisk.

Wat raden jullie mij nog verder aan om te doen?

Verder is zo'n eeprom-chip zeker niet van je videokaart los te halen? Tenminste, op internet zie ik alleen plaatjes van eeprom-chips van een moederbord en zoiets zie ik niet terugkomen op de videokaart - tenzij dat onder de enorme refernece-cooler van nvidia zit.
Nee als je al niet langs je eerste vga bios komt kan dat idd niet nee. Sorry.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Infinitive
Anubis801 schreef op 01 juli 2004 @ 19:39:
De rom los (laten) programmeren. Soldeerbout uit de kast halen als je die hebt of naar een elktro winkel brengen.
Dat lijkt me idd de oplossing voor dit probleem.

Ik zit nog even te twijfelen wat ik ga doen. Ik kreeg namelijk ook het advies dat ik gewoon garantie zou kunnen proberen te claimen via de gebruikelijke kanalen ("videokaart doet het niet meer"), omdat er vaak niet erg kritisch wordt gekeken of moeilijk wordt gedaan. Misschien niet zo heel erg netjes om het op deze manier te doen (?), maar aan de andere kant, het op dusdanige manier mislukken van zo'n flash komt niet zo vaak voor.

In dat geval kan ik beter eerst niet aan de kaart zelf zitten. Maar ik moet eerst even kijken wat voor eventuele risico's eraan verbonden zitten. Maar datzelfde geldt voor het prutzen met zo'n kaart (waar ik zo wie zo zelf de kennis en vaardigheid niet voor heb).

[ Voor 9% gewijzigd door Infinitive op 01-07-2004 22:40 ]

• MacDokie
Infinitive schreef op 01 juli 2004 @ 22:35:
[...]

Dat lijkt me idd de oplossing voor dit probleem.

Ik zit nog even te twijfelen wat ik ga doen. Ik kreeg namelijk ook het advies dat ik gewoon garantie zou kunnen proberen te claimen via de gebruikelijke kanalen ("videokaart doet het niet meer"), omdat er vaak niet erg kritisch wordt gekeken of moeilijk wordt gedaan. Misschien niet zo heel erg netjes om het op deze manier te doen (?), maar aan de andere kant, het op dusdanige manier mislukken van zo'n flash komt niet zo vaak voor.

In dat geval kan ik beter eerst niet aan de kaart zelf zitten. Maar ik moet eerst even kijken wat voor eventuele risico's eraan verbonden zitten. Maar datzelfde geldt voor het prutzen met zo'n kaart (waar ik zo wie zo zelf de kennis en vaardigheid niet voor heb).
En.. ben je er al uit? Laat het even weten ben wel nieuwsgierig hoe dit opgelost wordt. Of niet natuurlijk.

• Infinitive
Ik ga maandag eerst even proberen dit via garantie te regelen (vandaag had ik daar geen tijd voor). Als dat niet gaat lukken, dan gaat het de die-hard manier worden ;)
offtopic:
Op zich zou ik dat laatste best zelf wel eens willen proberen. Maar liever niet met deze vidoekaart :+ .

Hoe het afloopt zal ik uiteraard vermelden. Als het via garantie afgehandeld kan worden, dan zal het nog wel even duren voordat ik een replacement binnen heb, maar voorlopig kan ik nog wel ergens m'n Geforce 1 kaartje opzoeken...

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties!

[ Voor 39% gewijzigd door Infinitive op 02-07-2004 23:05 ]

• MacDokie
Infinitive schreef op 02 juli 2004 @ 22:50:
Ik ga maandag eerst even proberen dit via garantie te regelen (vandaag had ik daar geen tijd voor). Als dat niet gaat lukken, dan gaat het de die-hard manier worden ;)
offtopic:
Op zich zou ik dat laatste best zelf wel eens willen proberen. Maar liever niet met deze vidoekaart :+ .

Hoe het afloopt zal ik uiteraard vermelden. Als het via garantie afgehandeld kan worden, dan zal het nog wel even duren voordat ik een replacement binnen heb, maar voorlopig kan ik nog wel ergens m'n Geforce 1 kaartje opzoeken...

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties!
Geforce I. Als in Geforce 256 _/-\o_ Mijn beste overgang (dus upgrade) die ik heb meegemaakt. (TNT I -> Geforce 256)

edit:

Inmiddels is het FX5900, wat gaat de tijd toch snel :D

edit:

EDIT2
Nee eigenlijk was dat van S3 Virge naar 3Dfx Voodoo I, maar nou wordt ik wel erg sentimenteel :P

[ Voor 14% gewijzigd door MacDokie op 03-07-2004 04:08 ]

• MacDokie
dubbel ssrrrry

[ Voor 97% gewijzigd door MacDokie op 03-07-2004 04:08 ]

• Infinitive
Ik haalde net m'n 3dfx pci kaartje er uit en zette m'n oude Geforce 256 erin, en wat denk je? Maar de eerste keer niet opstarten, zelfde symtonen als bij de 5900. Maar na een reset weer wel. Dus dat zal wel toeval geweest zijn...
... maar ik kan nu tenminste weer 1280x1024 draaien. Dus voorlopig red ik het wel weer totdat m'n videokaart gefixed is :)

[update] Ondertussen is m'n videokaart op weg voor garantiewerkzaamheden.

[ Voor 67% gewijzigd door Infinitive op 19-07-2004 14:50 ]

• Infinitive
Update:
Probleem opgelost. Ik hoorde een week geleden dat de videokaart geaccepteerd was voor garantie. In plaats van een replacement heb ik de videokaart gekrediteerd gekregen. Wat het bedrag is dat gekrediteerd is moet ik nog even gaan bekijken (dagwaarde of inkoopwaarde). Maar ik moet in ieder geval op zoek naar een andere videokaart.

offtopic:
Kiezen wat voor videokaart ik nu wil heben is nog even een probleem. Nog maar even wat recente topics hier op GoT doorspitten...

[ Voor 33% gewijzigd door Infinitive op 09-08-2004 15:44 ]

Pagina: 1