Toon posts:

PC wil niet helemaal uit... :S

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik net bij 3 online winkels al me spulletjes binnen gehad. Alles in elkaar en nu wil die dus niet helemaal uit :? . Als ik de aan en uit schakelaar aan de achterkant aan doe dan gaan de fans al aan. Dan druk ik op de aan knop en start de pc gewoon op en gaat de power led branden. Als ik hem vervolgens weer uit doe (met de knop) blijft de achterste fan die rechtstreeks aan de voeding zit draaien. Wel heel zachtjes, maar de 2 fans aan de voorkant die ook aan de voeding zitten die staan wel stil. Als ik nu de aan knop weer indruk geeft het hdd ledje een flitsje en verder blijft de toestand hetzelfde.

Wanneer ik dan de schakelaar aan de achterkant weer uit en aan doe kan ik de pc weer aanzetten.

Vreemd, maar waar en ik weet niet wat het is. Er staat nog verder geen windows op omdat ik de brander nog niet heb, maar dit hoort niet volgens mij.

Ik hoop dat iemand weet wat er niet klopt of weet wat er kapot is. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Gr,
Rick

Setup van belang:
Zalman ZM400B
MSI K8N Neo
AMD 64 3200+
Lian-Li 6070

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 13:11

MeNTaL_TO

The future is not set

Hoelang druk je je aan- en uitknop in?
Want meestal duurt het een paar seconden om hem uit te zetten, druk je hem kort in dan gaat de pc in standby.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Topicstarter
5 sec ofzo. Ook al doe ik hem aan en gelijk weer uit. Ik krijg hem gewoon niet aan voordat ik de totale spaning er af heb gehaald. |:(

Gr,
Rick

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

misschien stomme vraag, maar weet je zeker dat je die connectors enzo goed hebt aangesloten

hdd-led
powerled
reset
speaker

enz.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zou het kunnen dat je voeding nogsteeds wat stroom geeft als de pc uitgeschakeld is?
Als ik het goed begrijp gaat je systeem normaal aan en uit, maar blijft er een fan altijd draaien zolang er spanning op de voeding staat :?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Jep. Zit perfect. Dacht ik zelf ook als eerste aan... M'n gevoel zegt ook dat er iets niet werkt zoals het werkt. Ik weet alleen niet wat. Alles is echt nieuw en ik kan het niet echt uitwisselen met een andere pc. :'(

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:04
uhm volgens mij klopt het wel gewoon hoor, je kan even de hdd in andere pc doen en daar de win98 cd op kopieren dan terug doen en installeren. kijken wat ie dan doet. en je zegt dat de voorste 2 wel stoppen en de achterste 2 doorgaan. waarom hang je ze dan niet alle 4 op 1 molex stekker die wel uit gaat?? 4 fans trekken bijna geen stroom 0.5A ofzo met zn 4e??

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op 30 juni 2004 @ 15:27:
Zou het kunnen dat je voeding nogsteeds wat stroom geeft als de pc uitgeschakeld is?
Als ik het goed begrijp gaat je systeem normaal aan en uit, maar blijft er een fan altijd draaien zolang er spanning op de voeding staat :?
als ik spanning op me voeding zet gaat alles draaien..., wanneer ik me pc uit zet blijft er nog 1 draaien, wanneer ik hem dan weer aan wil doen geeft de hdd led 1 flikkertje en dan start hij niet op. De powerled blijft gewoon uit en dat 1 fannetje blijft draaien.

Hij gaat dus niet meer aan zonder alle spannig er af gehaald te hebben

Verwijderd

Topicstarter
Opperhoof schreef op 30 juni 2004 @ 15:29:
uhm volgens mij klopt het wel gewoon hoor, je kan even de hdd in andere pc doen en daar de win98 cd op kopieren dan terug doen en installeren. kijken wat ie dan doet. en je zegt dat de voorste 2 wel stoppen en de achterste 2 doorgaan. waarom hang je ze dan niet alle 4 op 1 molex stekker die wel uit gaat?? 4 fans trekken bijna geen stroom 0.5A ofzo met zn 4e??
ze zitten alle 3 op 1 stekker :) beetje vaag dat die 1ne dus door blijft draaien. Hij draait niet meer 15 rondjes per sec als de pc uit staat. Is het normaal dat als je spannig op je pc zet alles gelijk gaat draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Nog even alles wat duidelijker

- Wanneer spanning op voeding dan gaan alle fans draaien (pc niet aan!)
- Wanneer ik de pc aan doe werkt alles prima
- Wanneer ik hem weer uit doe blijft 1 fan achterin heel zacht draaien (rechtstreeks aan voeding)

Update:
- Als de pc uit is branden er 4 roden lampjes op m'n extra msi bordje (deze zijn groen als die aan staat)

rarara, kan iemand hier weer wat mee? Hij gaat blijkbaar niet uit zoals het moet. Zal het probleem zitten in de voeding...? Moederbord?

Bedankt,
Rick

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Ik heb wel een idee :
Is je voeding aangesloten op een geaard stopcontact ?
Zo ja : Maakt je moederbord ergens sluiting met de kast ?
Ik denk dat lekspanning het probleem is.
Een ijzerdraadje naar een radiator kan het probleem tijdelijk verhelpen.
Succes met uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Talon schreef op 30 juni 2004 @ 17:10:
Ik heb wel een idee :
Succes met uitzoeken.
helaas... niet geaard :'( :'( :'(

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Ik heb wel een idee :
Succes met uitzoeken.
Aansluiten op een geaard stopcontact is veiliger.

Verwijderd

Topicstarter
Denker schreef op 30 juni 2004 @ 17:13:
[...]

Aansluiten op een geaard stopcontact is veiliger.
I Know, maar niet de oplossing voor mijn probleem denk :9

:'(

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

NBK

Weercam-Avatar

Haal de voeding even uit je PC en sluit er alleen een fan op aan. Door op de ATX stekker een draadje te maken tussen de groene en grijse draad zou de fan moeten gaan draaien en als je het draadje verwijderd zou die uit moeten gaan. Gebeurd dat niet is er duidelijk wat mis met de voeding. In andere gevallen zul je gewoon steeds 1 onderdeel extra aan moeten sluiten en kijken wanneer de boel vreemd begint te doen.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb wel een idee :
Denk het niet : Heb hier een gare oude Compaq en die springt ook aan zodra er spanning op staat |:(
En Fabriekaf zeg maar is er niks mee gekloot dus ligt echt aan dat ding .... als ik hem in Windows echter uit doe dan blijft ie wel uit :)
Alles is geaard enzo...
Succes met uitzoeken.
Dit is bullshit dit mag niet !!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 30-06-2004 17:38 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Hij gaat niet 100% uit. Hij gaat in een soort stanby stand of er is iets mis met het mobo waardoor niet goed uit gaat.

Hij blijft dus aan staan waardoor die niet meer aangaat via de power knop omdat die al aanstaat. Pas waneer je de stroom er helemaal af haalt dan kan je hem wel weer gewoon aanzetten.

Start eens je pc op met minimaal hardware en kijk of het dan beter gaat, geen succes dan zal ik het mobo late omruilen.

Verwijderd

Topicstarter
haalde net de atx stekker los en verbond de groene en grijse door. De fans gingen draaien, maar er klonk wel een soort van beveileging. Steeds alsof die stootjes van stroom gaf. Ik maakte toen de verbinding los en deed hem gewoon in me mobo. me fans gingen toen allemaal draaien zonder dat getik. ook die van me proc. Op de achterkant branden dan ook al de 4 rooie ledjes. Ik kan dan de pc nog wel aanzetten en dan worden ze allemaal groen. Als ik hem dan weer uit zet is die niet meer aan te krijgen.

Volgens mij lijkt het er dus op dat het mobotje het niet echt wil doen. Mee eens?

bedankt,
Rick

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 16:56:
Nog even alles wat duidelijker

- Wanneer spanning op voeding dan gaan alle fans draaien (pc niet aan!)
- Wanneer ik de pc aan doe werkt alles prima
- Wanneer ik hem weer uit doe blijft 1 fan achterin heel zacht draaien (rechtstreeks aan voeding)

Update:
- Als de pc uit is branden er 4 roden lampjes op m'n extra msi bordje (deze zijn groen als die aan staat)

rarara, kan iemand hier weer wat mee? Hij gaat blijkbaar niet uit zoals het moet. Zal het probleem zitten in de voeding...? Moederbord?
ATX-voedingen staan zowiezo altijd aan, tenzij je de spanning er extern afhaalt :+
(bijvoorbeeld stekker eruit, of via een schakelaar hetzij op de stekkerdoos, hetzij mits aanwezig op de voeding zelf), dus dat is feitelijk geen probleem!

Weet je zeker dat je Voeding echt uit is?
Je hele omschrijving wijst op het ingaan van de "standby"-stand.
Wanneer je de knop lang inhoudt, normaal is dat circa 4 seconden of langer (instelling in de BIOS) (in mijn ervaring eigenlijk altijd langer dan 4 seconden!), dan gaat de voeding "uit": PC fans gaan uit, maar op moderne moederborden blijft er vaak nog 1 LEDje branden. (Er staat dus altijd nog stroom op, ook al heb je de PC 'uitgezet')

Zolang er nog fans draaien, is de PC volgens mij niet uit...

Volgens mij is er geen echt probleem... de ATX-voeding doet precies wat t hoort te doen volgens jouw beschrijving.

Wat betreft het aan/uit/aan/uit-schakelen... Doe je dat direct achter elkaar, of wacht je 10 - 30 seconden voordat je de boel weer aan zet?
In t eerste geval wacht ff een halve minuut voordat je een nieuwe aan-schakeling waagt :+ (dan doet ie t vast wel)
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 18:20:
haalde net de atx stekker los en verbond de groene en grijse door. De fans gingen draaien, maar er klonk wel een soort van beveileging. Steeds alsof die stootjes van stroom gaf. Ik maakte toen de verbinding los en deed hem gewoon in me mobo......
Waarom deze actie?

Op deze manier introduceer je kortsluiting!

Hmmmz ik zie net dat er iemand je t advies gaf een losse fan direct op je voeding aan te sluiten... Maar zoals jij het omschrijft, lijkt het alsof je de groene en grijze bekabeling hebt verbonden, en vervolgens de ATX stekker weer teruggestoken hebt op het moederbord... en de boel vervolgens weer aangezet hebt.
Klopt dit? Zo ja, dan heb je je bordje waarschijnlijk "verneukt" (kortsluiting!)
Zo nee, zorg dat je de dingen duidelijk omschrijft, zodat 'wij' - de helpers - niet hoeven te puzzelen wat je nu precies bedoelt! :+

NB: wanneer je twijfelt of je het bedoelde juist snapt, vraag t dan even voordat je zomaar rare acties uitvoert, die de dood van je moederbordje als gevolg kunnen hebben... :+

Verwijderd

Topicstarter
Heb de voeding net getest op een andere pc en daar deed die het prima. Sorry dat ik het steeds zo moeilijk uit leg, maar ik snap er zelf ook weinig van en het is ook echt super vreemd.

Ik denk dat ik het moederboordje en de proc. maar terug stuur stuur en ga vragen om een nieuwe. Ik denk dat mijn probleem namelijk alleen maar kan zitten in de voeding of mobo of proc.

4 rooie lampjes op de achterkant van me pc kan niet veel soeps zijn denk.

Bedankt,
Rick
Pagina: 1