Toon posts:

Dual Xeon, moederbordje

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een dual Xeon systeempje(voor grafische software, beeldbewerking etc)....ik zit nog een beetje te twijfelen tussen een 2,8GHz of een 3,06, maakt dit veel uit qua performance?(het scheelt 70 euro p/cpu dus dat is niet spannend) :*)

Verder ben ik aan het rondneuzen voor een moederbordje.....ik heb al gevonden:

1. Tyan Tiger S2668ANR - i7505 - 315 euro (SATA RAID?, USB2, GBLAN)
2. Intel Vero Beach, i7505 - (+/-) 469 euro (SATA, USB2, GBLAN)

Verder heb ik nog wat dual Asus bordjes gezien, maar ik heb mij laten vertellen dat deze chipset (i875) "niet echt" dual ondersteund(klopt dit??) en zoja merk je hier veel van in de performance? :?

Ik wil graag in ieder geval dat er SATA op het moederbord zit, op de Tyan en Intel zit wel SATA, alleen bij Tyan staat overal RAID bij? Kan je in dat geval de discs dan ook zonder RAID gebruiken? Verder zit er op de Tyan ook AGP Pro50, past hier een GeForce 4 ti4600 op?

Ik weet het, ik weet het, het is een hele waslijst, ik hoop dat jullie me kunnen helpen (SORRY!) :'(

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 17:43:
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een dual Xeon systeempje(voor grafische software, beeldbewerking etc)....ik zit nog een beetje te twijfelen tussen een 2,8GHz of een 3,06, maakt dit veel uit qua performance?(het scheelt 70 euro p/cpu dus dat is niet spannend) :*)

Je kunt toch wel zelf kiezen? Tweakers kunnen dat :Y). Geld overigens ook voor de keuze tussen 2,8 of 3,06 GHz
Verder heb ik nog wat dual Asus bordjes gezien, maar ik heb mij laten vertellen dat deze chipset (i875) "niet echt" dual ondersteund(klopt dit??) en zoja merk je hier veel van in de performance? :?
De i875 is er niet voor gemaakt, maar hij kan het wel aan. Dual Xeon topic @ GoT voor wat ervaringen van GoTTers. Hier staat een test van GamePC, en hier is het vervolg welke de E7505-chipset en een i875 vergelijkt.
Ik wil graag in ieder geval dat er SATA op het moederbord zit, op de Tyan en Intel zit wel SATA, alleen bij Tyan staat overal RAID bij? Kan je in dat geval de discs dan ook zonder RAID gebruiken?
Yup. Meestal worden ze dan als apparte schijven herkent, maar soms moet je een apparte raid-array aanmaken van 1 schijf. Overigens is het voor beeldbewerken meestal toch wel handig om raid (bij voorkeur iig raid0) te draaien. Zie ook:
Verder nog opmerkingen, aanmerkingen over SMP?Neem genoeg geheugen en snelle disken; niks is erger dan dat beide cpu's van de honger omkomen want daarmee doe je je SMP bak de das om.
En eigenlijk de rest van de pagina ;)
Verder zit er op de Tyan ook AGP Pro50, past hier een GeForce 4 ti4600 op?
*klik* Als jou ti 4600 op 1,5V loopt wel.
Ik weet het, ik weet het, het is een hele waslijst, ik hoop dat jullie me kunnen helpen (SORRY!) :'(
We kunnen proberen he :) Misschien is het volgende keer alleen wel iets handiger om wat meer vooronderzoek te doen. Vooral dit stukje is belangrijk, want geen enkele GoTTer kan voor jouw de keus maken :)

suc6

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 17:43:
Hallo allemaal,

Ligt eraan. Het is sneller. Heb je 70 euro voor die extra 200 MHz over, of niet? Jouw beslissing.

Leuke bordjes, beiden. Volgens mij hebben ze wel registered geheugen nodig, en dat is duurder dan standaard geheugen.
Klopt niet. Ik draai hier al sinds januari op een PC-DL Deluxe, en dat loopt echt wel dual. HTT Dual zelfs, met 4 procs in het taakbeheer. Het werkt gewoon. En qua performance is het zeker niet slechter dan de "echte dual borden", het is eerder zelfs iets beter, omdat het geheugen sneller lopen kan.

Kijk naar de PC-DL voor een "standaard bord met twee sockets", of naar de PCH-DL voor hetzelfde bord maar met 64Bit PCI-sloten.
Ik wil graag in ieder geval dat er SATA op het moederbord zit, op de Tyan en Intel zit wel SATA, alleen bij Tyan staat overal RAID bij? Kan je in dat geval de discs dan ook zonder RAID gebruiken? Verder zit er op de Tyan ook AGP Pro50, past hier een GeForce 4 ti4600 op?
Normaal kun je ook gewoon draaien met verschillende schijven, niet perse in RAID. Hier op de PC-DL heb ik beide opties; de controller kan ingesteld worden als een standaard SATA controller, of als RAID controller. De PC-DL heeft ook een AGP Pro slot, en mijn Ti-4600 werkt hier gewoon in. Dat zal bij Tyan dus neem ik aan ook wel zo zijn... ik zou het vreemd vinden als dat anders was.
Graag gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
@blackangel

mwah ging me niet erom dat jullie de keuze maakten, het ging erom of er veel performancewinst is tussen een 2,8 of een 3,06.....ik snap zelf ook wel dat ik uiteindelijk degene ben die de keuze maakt

bedankt voor je reply, ik ga het allemaal eens rustig doorlezen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 18:25 ]

Verwijderd

In dat geval zou ik voor de Iwill dh800 gaan. Deze voldoet aan jouw eisen, en heeft 64bit pci en support ook de nieuwe xeons met 800mhz fsb.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Van 2,8 naar 3,06 is 9,5% toename. Multiplier van 21 (x133) tegen 23: 23/21=1,095

Dat mag je omrekenen naar meerprijs. Je PC kost mogelijk 140 euro meer. Als je op een totaal van 1400 euro uitkomt, voor de 2,8 versie, dan is 1440 voor de 3,06 versie 10% duurder, tegen 9% winst.

Ok, dit is heel klinisch theoretisch, maar zo kan je redeneren. Als jij een systeem bouwt voor meer dan pak 'em beet 1600 euro, dan is 140 euro meerprijs (8,75%) gunstig wat je wint er méér mee dan de prijstoename: 9,5% toename in kloksnelheid. Dan is het dus (net aan) de moeite van het investeren waard.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
@FirePower

Thnx man.....ik zal eens kijken naar zo'n Asus bord, want de scheelt zeker 200 eurootjes....

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
D'r is niks mis met zo'n Asus PC-DL, wanneer je de PCI-X sloten niet nodig hebt zou ik daar voor gaan; lekker goedkoop en alle voordelen van de i875 chipset (b.v. S-ATA ondersteuning in de chipset, unbuffered geheugen, een snellere geheugenbus..).

Zie ook: [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2[/rml]

In dat topic (plus deel 1) kun je het een en ander terugvinden aan ervaringen maar je kunt er ook met vragen terecht :) Dat ik dit topic dicht doe is meer omdat het een "Wat moet ik nemen?" topic is: je kunt zelf wel bepalen of je voor 2.8 of 3.06 gaat (het zijn jouw centen en het performanceverschil is vrij makkelijk te achterhalen). En ja, in een AGP Pro slot kun je ook 'gewone' AGP kaarten kwijt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.