128MB laptop Compaq 1220 doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De configuratie van de laptop Compaq Presario 1220:
Cyrix 200
Nu nog 32 mb sdram geheugen
2.1 gb harde schijf
S3 videokaart
ESS geluidskaart

Ik heb nu wel 128 mb erin gedaan maar overal wordt aangegeven dat deze laptop maximaal 80 mb erin kan hebben. Windows draait eigenlijk wel perfect met 144 mb(=16 mb onboard + 128 mb erbij) maar het geheugen is dat wel goed voor de laptop of krijg mijn klant hier later heel veel problemen mee? Heeft iemand hiermee ervaring? Anders moet ik namelijk heel moeite gaan doen om hiervoor nog 64 mb ervoor te krijgen want die 128 mb draait tot nu toe wel aardig goed op een aantal crashes na(het is White Lake geheugen dus geen slecht geheugen).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• mentalmadnizz
  • Laatst online: 18:40

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik begrijp je probleem niet echt. Als wordt aangegeven dat de laptop niet meer kan hebben dan 80mb, en hij werkt perfect met 144mb, dan zijn er toch geen problemen? Of wil je weten of het schadelijk is voor laptop oid?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je er nu geen problemen mee hebt zul je dat waarschijnlijk in de toekomst ook niet hebben. Als er problemen komen zullen dat waarschijnlijk random crashes en blue screens zijn. Lijkt me niet dat je hardware hiervan kapot kan gaan.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• itsalex
  • Niet online
De chipset is waarschijnelijk ontworpen voor 80 mb netals bijvoorbeeld de Intel 815 chipset die is ontworpen voor max 512 mb. Is die 80 mb een adresbaargeheugen beperking of een chipsetbeperking en waarom 80 mb beperking en waarom krijg ik er dan wel 144 mb erin en compaq geeft max die 80 mb aan? Want als je bij die Intel 815 chipset 768 erin zet dan zegt die doe het even lekker zelf en werkt niet meer, dus daarom vraag ik is het interessant om door te gaan naar 144 mb of laat ik het op 32 mb?

Edit: Laptop is best aardig maar netwerkkaart Xircom 10/100MB is al stuk en de batterij al niets meer maar deze laptop moet gebruikt worden voor bootdoeleinde. Waarschijnlijk is de harde schijf ook al stuk maar ok ik wil gewoon dat die gaat werken zonder enige problemen.

[ Voor 22% gewijzigd door itsalex op 28-06-2004 12:16 ]

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Crashes horen eigenlijk niet te gebeuren, maar als die er eerst ook waren kan dat ook door een brakke windows installatie komen of door een ander probleem.

Verder denk ik dat 128MB erin terwijl de specificatie max 80MB is niet echt schadelijk. Als je geluk hebt werkt het prima, als je pech hebt geeft je bios wel 144 aan maar gebruikt je OS maar 80MB, nog geen ramp.

• itsalex
  • Niet online
Ik zie nu dat die NTkern niet lekker gaat werken. of het ook zo was weet ik niet want de oorspronkelijke netwerkkaart was bagger en de gebruiker had W98SE cd gebruikt terwijl het W98Gold was. Best balen is het dus ik weet niet of het werkt. Het netwerk doet het eerst een aantal minuten en knalt daarna eruit. Met als gevolg geen internet en zo dus ik heb nu aan het checken met SFC of het nog wat wordt. Ik heb hier een Benq AWL100 zonder die goude rand en die werkt perfect in de laptop alleen is volgens mij Windows heel bagger. Die netwerkkaart blijft wel intact netals de verbinding draadloos maar het is een twijfel geval of het windows is of het geheugen. Het andere punt is waar ik ook mee zit is dan dat de Internet Explorer ook engels is.

Windows 98 gebruikt volgens mij nu gewoon 144 mb ram en dat merk ik qua prestatie zeker.

Edit(update):
Bingo probleem gevonden. Geluidskaart driver was bagger(driver was van Egghead). Het is een Cyrix MediaGX chipset. Officieel wordt er maar 128 mb ondersteund volgens heel veel bedrijven en zelfs door Compaq wordt er beweerd max 80 mb want toen waren er maar max 64 mb chips en nu 128 mb en meer maar daar wordt niet meer over gesproken. Ik ga nog even proberen of 256 mb wil lukken maar ik denk dat ik hier echt al blij mee mag zijn. Ik heb net IE6 erop gezet en het werkt als een trein zelfs met draadloos netwerk(die werd officieel ook niet ondersteund).

Alleen als iemand nog een idee heeft waar die harde schijf zit dan wil ik die vervangen door een 40 gb model of 20 gb model dan ben ik helemaal blij :*) . Ik kom er namelijk niet zo maar erbij.

[ Voor 32% gewijzigd door itsalex op 28-06-2004 13:55 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Ik gok dat de reden dat de chipset nu meer MB's ziet en aankan niet ligt in de beperking v.d. chipset maar in de beperking van de geheugenchips destijds. We zijn onderhand al jáááren verder (sinds de Cirix 200) en er zijn sedertdien nogal wat geheugenchips bijgekomen welke meer MB's tellen bij een bepaalde geheugenstructuur. Vaak is de geheugenstructuur bepalend of de chip ondersteund wordt en niet sec het aantal MB's. Echter, na een paar jaar is het voor de fabrikant v.d. chipset veelal niet de moeite om nieuwe geheugenondersteuningsspecificaties (galgje :P ) aan te kondigen op een product wat al niet meer gemaakt wordt of in de herfst van z'n productiebestaan verkeert. Zelfde grap had je b.v. ook bij de illustere Intel BX chipset, maar daar werd later wel de moeite genomen de nieuwe en grotere chips te valideren (wat weer niet voor de LX gebeurde terwijl deze ook dezelfde chips aankan). Dus ik zie eigenlijk geen probleem eerlijk gezegd :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Via de FAQ van dit subforum kun je uitvinden hoeveel geheugen je laptop aankan. Het enige wat je moet weten is welk chipset er in je laptop zit :)
Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

Let wel dat je voor SODIMM's de helft van het theoretisch maximum geheugen moet nemen. Of je moet specifiek zoeken naar stacked SODIMM's (met dubbele chips bovenop elkaar zegmaar), maar die dingen zijn stervensduur.

• itsalex
  • Niet online
Ik weet precies wat ik moet hebben voor die laptop. White Lake WLS128/2(Ja ik heb ook nog WLS256/2 liggen) heb ik gebruikt en dat werkt prima maar overal staat echt als limit 80 mb of de 1220B versie met 96 mb dus daarom wil ik gewoon weten of zowel de chipset als de adressering als de laptop het aankan en of het zin heeft. En trouwens die chipset is bij CPUID niet bekend dus ik moet even een ander programma proberen maar als ik het goed weet ik het zo'n mediagx chipset met een limitatie zoals ik al had opgezocht van 128 mb dus dat is geen probleem maar zoals de Intel TX is een heel leuk voorbeeld.

Intel TX 64 MB max aan maar ga er niet boven zitten met de adressering want dat gaat niet zeggen ze, maar ik heb vaak gezien dat men naar de 256 MB ging.

Deze chipset is bij mij helemaal niet bekend anders had ik het niet gevraagd en de reden ook waarom het goed moet draaien dat ik geen gezeur achteraf moet krijgen van dat het simpelweg niet werkt.

Kijk mijn klant gaat dan investeren in een geheugenmodule wat strax niet blijkt of het werkt of misschien wel dus vandaar dat ik vraag doen of niet in combinatie met die chipset? Misschien is het dan beter geformuleerd? Kijk dat Compaq/HP die max instelt is soms niets voor niets. Kom je vaak te hoog met het geheugen dan kan een moederbord heel irritant gaan gedragen. Ik heb het vaak genoeg gehad vroeger.

Even wat er tussen Editen: Die chipset staat er niet eens bij die server van Baltus. Hahaha heel leuk want Cyrix heeft die MediaGX waar bijna niets van bekend is ooit gemaakt en daar ook dit forum.

Sorry ik heb ervaring(FAQ is echt overbodig voor mij) en ik werk niet zomaar op los gevoel. Ik ken bijna elke chipset behalve deze waar weinig over bekend is.

een ding weet ik wel van deze chipset: All In One dus alles onboard en dat werkte goed maar ik weet niets over deze geheugenbeperking. Die chipset kon alleen de 200 en de 233 aan en meer weet ik er niet van.

[ Voor 19% gewijzigd door itsalex op 28-06-2004 20:09 ]

• itsalex
  • Niet online
Even een update. Niemand kan me zeggen wat voor type moederbord erin zit en want geen een moederbord heeft 16 mb onboard. Dat is ten eerste maar er schijnt ook een type te zijn met ES die max 1 gb intern geheugen aan kan. Echt heel vaag maar als iemand een idee of een service manual heeft om de harde schijf eruit te vissen hou ik me aanbevolen.

Verwijderd

Hier al gekeken ?
http://www.compaq.com/athome/support/msgs/
Ook al staat 1220 er niet tussen misschien wel een bijna gelijk model en dan weet je hoe je hem uit elkaar kan halen om de harddisk te vervangen.
En als dat geheugen gewoon goed test met memtest (meuktracker: Memtest86+ 1.20) zou ik me daar verder geen zorgen over maken.
Pagina: 1