Ondertitels veroorzaken afname brightness bij CRT Projector

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb sinds een dat een oude crt-projector op m'n kamer staan. Het beeld is goed naar mijn mening. Ik merk alleen dat het beeld donkerder wordt telkens als er ondertitels verschijnen.
Ligt dit aan de projector, of kan het aan de gebruikte (zeer low budget, 2 meter) SVHS kabel liggen? Bij gebruik van composiet deed het probleem zich ook voor.

Er zit ook een RGB-ingang op de PJ maar die heb ik nog niet kunnen testen wegens gebrek aan de juiste kabels.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

als ik jouw was zou ik maar snel de RGB aansluiting gaan gebruiken. Dan zal je zien wat voor mooi beeld je gaat krijgen! (Beter dan lcd beamers)
Ik weet overigens niet wat je probleem veroorzaakt.

Wat voor type is het ? een sony ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 20:02 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In mijn ervaring passen sommige projectors de brightness aan afhankelijk wat voor beeld je ze aanbiedt.

Kun je eens proberen om de ondertitels een andere (donkere?) kleur te geven?

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Heb je het contrast en brightness soms erg hoog staan? En gaat het probleem over als je ze wat minder zet?

Ik denk niet dat dit probleem aan de kabel kan liggen. Zeker omdat het zich ook met composiet voordoet.

[ Voor 34% gewijzigd door Dioot op 27-06-2004 20:43 ]

Verwijderd

Ik gebruik ook een svhs kabel van videokaart naar tv...

En ik merk dat ik een blauwe waas krijg over de witte kleuren, en idd bij het verschijnen van de ondertitels wordt het beeld donkerder en de ondertitels lichter.

Via composite heb ik nergens last van.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Dit zal ongetwijfeld vergezocht zijn, maar wordt't écht donkerder, of lijkt't donkerder doordat er opeens helderwitte ondertitels in je beeld staan?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 16:54
Is dit niet gewoon de compensatie van je ogen? Door een feller licht wordt de pupil kleiner waardoor het donker nog donkerder wordt. Misschien kun je het testen door de ondertitels op een zwart doek te projecteren waardoor het voor de projector dezelfde situatie is maar voor je ogen niet.

/edit: ik zal het vanavond eens bij mezelf proberen, alhoewel het niet dezelfde projector is, ben wel benieuwd nu :)

[ Voor 18% gewijzigd door ShittyOldMan op 27-06-2004 21:10 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Wellicht is de voeding wat zwak / rotte elco's waardoor de totale beeldhelderheid afneemt als er deels witte vlakken in beeld komen? Makkelijk te testen: neem een paar films met daglicht/heldere scene's en kijk dan of de beeldhelderheid ook 'instort' en niet alleen met ondertitels.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Het betreft een Vidikron TGS XP. Het is dus echt zo dat het beeld donkerder wordt. Als ik de ondertitels namelijk met m'n hand afdek, zie ik het nog steeds.

Maar de oplossing lag 'm dus in het contrast; dat stond te hoog blijkbaar.

Groetjes, FaceDown.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 22:43
Het is een fout in je projector je kunt inderdaad proberen bij een wat lager contrast.(hierdoor zijn de lichtopbregst verschillen kleiner)
Een beeldbuis (wat ook in een crt projector zit 3x)heeft een schakeling die er voor zorgt dat de rooster spanning terug regelt als de kathode stroom te groot Wordt.
In weze is dit een soort zelf bescherming anders zou de hoogspanning en beeldbuis over belast worden.
Er zijn heel veel tv's die dit probleem hebben zij het de ene wat meer dan de andere.
Je kunt het beste bij een reperateur vragen of de door jouw gekonstateerde verschillen binnen de norm vallen en of hij het eventueel kan afstellen cq repareren.
Het hier eerder genoemde eigenschap van de ogen versterkt het probleem nog iets,maar het mag/hoeft niet storend aanwezig te zijn.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Een trucje wat ik wel eens gebruikt heb om het maximale contrast te bepalen is het volgende:

Projecteer een volledig wit beeld. Draai dan het contrast zo ver omhoog, totdat het beeld niet meer lichter wordt. Ga dan een heel klein stukje terug. Dan heb je de maximale contrast instelling gevonden.
Dat wil niet zeggen dat dit ook de beste contrast instelling voor je projector is, maar je weet dan wel het maximum.
Pagina: 1