Ik heb nu een aantal shared-hostingpakketen bij verschillende webhosting-aanbieders, maar omdat ik in middels al een aantal keer last had van lange downtimes, wil ik m'n eigen server laten plaatsen in het Schuberg Philis datacentrum in Schiphol-Rijk. Echter aangezien mijn budget niet echt groot is, maar de prijzen van nieuwe servers wel hoog, ben ik me af gaan vragen of ik wel zo'n dure nieuwe server nodig heb, of dat ik het ook met een wat oudere server ermee door kan.
Wat wil ik met de server gaan doen?
In ieder geval ongeveer 4 domeinen voorzien van webspace (incl FTP & e-mail natuurlijk). Dit gaat na verloop van tijd uitbreiden dus ik wil het niet te krap nemen
De websites gebruiken bij elkaar zo'n 15 GB dataverkeer per maand. Eventueel wil ik er nog een Counter-Strike server ofzo op laten lopen ofzo maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste vind ik dat mijn 4 domeinen 24 uur per dag snel bereikbaar zijn.
Wat komt er op de server te staan?
Ik ben thuis al een beetje aan het kloten geweest met FreeBSD en dat bevalt me heel erg dus dat wil ik zowiezo op de server gaan draaien
(vooral ook vanwege de hoge uptime, zie http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html).
Verder komt er natuurlijk PHP, MySQL en Apache (1) op te staan. Over de ftp & mailserver software zit ik nog te twijfelen....
Maar ik vraag me dus af heb ik hiervoor echt een Pentium 4 HT 3.2 Ghz met 1 GB ram voor nodig? Of kan ik dit ook met bijvoorbeeld een AMD Athlon 1 Ghz met 256 MB makkelijk doen? Ik ben ook op zoek naar winkels/bedrijven die nog restpartijen van oudere servers over hebben, ik heb natuurlijk al op google gezocht, maar ik kan alleen bij NowThatsIt! Computers 2de hands servers vinden, alleen zijn die wat aan de dure kant (Voorbeeld: Gebruikte Dell PowerEdge 2300 met 2x PIII 600 Mhz voor 500 euro terwijl je bij eZeeServer al een nieuwe Intel Celeron 2.4 Ghz kan krijgen voor 700 euro).
Wat wil ik met de server gaan doen?
In ieder geval ongeveer 4 domeinen voorzien van webspace (incl FTP & e-mail natuurlijk). Dit gaat na verloop van tijd uitbreiden dus ik wil het niet te krap nemen
Wat komt er op de server te staan?
Ik ben thuis al een beetje aan het kloten geweest met FreeBSD en dat bevalt me heel erg dus dat wil ik zowiezo op de server gaan draaien
Verder komt er natuurlijk PHP, MySQL en Apache (1) op te staan. Over de ftp & mailserver software zit ik nog te twijfelen....
Maar ik vraag me dus af heb ik hiervoor echt een Pentium 4 HT 3.2 Ghz met 1 GB ram voor nodig? Of kan ik dit ook met bijvoorbeeld een AMD Athlon 1 Ghz met 256 MB makkelijk doen? Ik ben ook op zoek naar winkels/bedrijven die nog restpartijen van oudere servers over hebben, ik heb natuurlijk al op google gezocht, maar ik kan alleen bij NowThatsIt! Computers 2de hands servers vinden, alleen zijn die wat aan de dure kant (Voorbeeld: Gebruikte Dell PowerEdge 2300 met 2x PIII 600 Mhz voor 500 euro terwijl je bij eZeeServer al een nieuwe Intel Celeron 2.4 Ghz kan krijgen voor 700 euro).
edit:
ik heb het hier btw over een 19" server
ik heb het hier btw over een 19" server
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 18:28 ]