Toon posts:

CPU te heet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
CPU:
Intel Pentium 4
2.80E GHz
1.4V max.
System Bus 800 MHz, 1 MB L2-cache, PGA-478 Pkg
(CPU is niet overgeclocked)

CPU koeler:
Zalman CNPS7000A-Cu
Materiaal: Koper
Gepolijste onderkant.
Pasta: Zilverpasta

Temperatuur:
Idle: 48 graden
Stressed: 61 graden
In de BIOS staat de temperatuur op idle 50 graden.

Ik snap niet waarom de temperaturen zo hoog zijn. Een Zalman koeler hoort hem toch goed te koelen ? Ik heb 3 verschillende CPU koelers geprobeerd en ze koelen allemaal precies op dezelfde temperaturen. Ook heb ik verschillende soorten pasta en verschillende diktes pasta geprobeerd maar dit mocht niet baten. Tenslotte dacht ik dat de Zalman koeler wel uitkomst moest bieden maar deze koelt net zo goed als de standaard CPU koeler. 8)7

Hoe laat ik mn Zalman koeler GOED koelen ?
Hoe los ik dit ellendige probleem op?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja.. Wat is precies het probleem ?? De processor werkt toch gewoon goed ?? Dan is hij dus niet te heet :)

Tevens zie ik staan dat je altijd 50 graden meet ?? Dan zou ik toch eens gaan twijfelen aan de tempratuurmeting... Misschien is de tempratuursensor kapot, misschien wordt het verkeerd weergegeven in het programma of de BIOS.

Tevens zou een zalman inderdaad wel wat beter moeten koelen als de boxed koeler maar de boxed koeler van een P4 is ook al vrij goed hoor!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb liever mn CPU niet TE HEET. Ik wil hem zo graag wat koeler houden. En van een Zalman koeler, het allernieuwste model nog al liefst daar mag je toch nog wel wat van verwachten ??

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
wow wow wow, wacht eens ff.
Welk moederbord heb jij eigenlijk?
Zou goed kunnen dat daar nu een nieuw bios voor is.
Ik had namelijk ook te hoge temperaturen (oke je hebt een prescott maar dit is te warm met 7000CU) ik heb een msi 865pe pfisr.
Nu na bios flash (ligt aan het weer) 24 graden idle was het laagste, haha cool :D
ik heb btw een 7000ALCU

[ Voor 19% gewijzigd door J0J0 op 27-06-2004 18:04 ]

specs

Verwijderd

Je zegt het zelf al: je hebt een Prescott. Dit zijn DOODnormale temperaturen.

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2025

Cozm0

Unf!

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 17:58:

Temperatuur:
In de BIOS staat de temperatuur op idle 50 graden.

Hoe los ik dit ellendige probleem op?
Ik zie t probleem niet zo, dat zijn nette temps
je zou evt ipv merkloze silverpasta meuk arctic silver 5 kunnen proberen, verder is je setup van heel behoorlijk nivo imho

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Verwijderd

Het is ook heel belangrijk dat je niet te veel koelpasta hebt gebruikt. dit gaf bij mij nl. dik 10 graden verschil

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS P4P800 SE moederbord

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Je moet echt een heel dun laagje pasta gebruiken.
Je moet door de pasta heen kunnen kijken..

Als ik sommige pc's zie die ik moet repareren...
Wat daar voor ontzettend dikke laag pasta in zit... dan kan je beter geen pasta gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 27-06-2004 18:07 ]

• J0J0
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 18:06:
Ik heb een ASUS P4P800 SE moederbord
hmmz ik zou alsnog eens kijken over er een nieuw bios beschikbaar is, als het goed is staat er ook bij wat er gefixed word.
Ook zou ik eens checken of je koeler er stevig op zit, niet kan schuiven :X

specs

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
apen-nootjes schreef op 27 juni 2004 @ 18:01:
Mja.. Wat is precies het probleem ?? De processor werkt toch gewoon goed ?? Dan is hij dus niet te heet :)

Tevens zie ik staan dat je altijd 50 graden meet ?? Dan zou ik toch eens gaan twijfelen aan de tempratuurmeting... Misschien is de tempratuursensor kapot, misschien wordt het verkeerd weergegeven in het programma of de BIOS.

Tevens zou een zalman inderdaad wel wat beter moeten koelen als de boxed koeler maar de boxed koeler van een P4 is ook al vrij goed hoor!
is ook mijn gedachte.
het is nl. geen uitzondering wanneer de temps verkeerd worden uitgelezen.
misschien ff [deze link volgen, zodat je de echte temps te weten komt.

Verwijderd

Wat is je mobo temp (als je dit kunt uitlezen ergens)?
Misschien blijft er teveel hitte in de kast hangen, misschien kan je hem eens laten draaien met de kast open.
Als dit helpt kan je misschien een extra outtake fan in je kast plaatsen.

Mocht je geen verschil in de temps zien, kijk dan of er een biosupdate is, anders gewoon er gewoon niet te druk om maken, 60 graden is niet dodelijk. ;)

Verwijderd

Nogmaals: deze temps zijn doodnormaal!!!

Sterker nog: ze zitten aan de ONDERGRENS van doodnormaal. Een Prescott wordt nou eenmaal zo warm.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Dit probleempje had een vriend van me ook, totdat ik erachter kwam dat het een prescott was. Dit zijn hele normale temperaturen. idle was hij iets over 50 en stressed iets meer dan 60 graden. Die dingen kunnen 94 watt aan dus het zit wel goed tog....

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op 27 juni 2004 @ 18:26:
Dit probleempje had een vriend van me ook, totdat ik erachter kwam dat het een prescott was. Dit zijn hele normale temperaturen. idle was hij iets over 50 en stressed iets meer dan 60 graden. Die dingen kunnen 94 watt aan dus het zit wel goed tog....
94 watt of 94 graden ?
(ik gaat zo eve voor een BIOS update kijken)

Verwijderd

Topicstarter
update BIOS gedaan....maakt geen verschil.

• matinez
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 19:26:
update BIOS gedaan....maakt geen verschil.
Luister je ook weleens ?

Cabal:

je hebt een Prescott. Dit zijn DOODnormale temperaturen.
(Nogmaals: deze temps zijn doodnormaal!!!)

Sterker nog: ze zitten aan de ONDERGRENS van doodnormaal. Een Prescott wordt nou eenmaal zo warm.

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

prescotts kunnen tot 80 graden heet worden op stressed. kvind et wel mee vallen voor een heethoofd.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

hoe lang zit je systeem nu in elkaar en wat zijn ongeveer zijn draaiuren?
ik merkte dat mijn systeem afgelopen week wat warmer werd dan normaal.
iedere ongeveer 4 maand haal ik mijn systeem helemaal uit elkaar voor groot onderhoud wat betekend
mobo en dergelijk eruit
koeler demonteren alle fans schoonmaken
cpu en koelblok alle pasta verwijderen en overnieuw AS3 aanbrengen (niet meer dan speldeknopje)
voeding uit elkaar om alle stof eruit te halen en de fan schoon maken
videokaart (koeler verwijderen fan schoonamen en AS3 ertussen)
nu draait de mijne op 30 idle en max 45 stressed oced van 2.4 naar 2.8 :)

een goede spirekoeler of iets dergelijks kan ook wonderen doen en zorg voor een goede airflow in je kast dat er zo min mogelijk kabels voor je inlaat fans zitten
als je mbm 5 installeert wat geeft hij dan voor waarden aan?

computer voor alle werkzaamheden

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 14:52
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 17:58:
CPU:
Intel Pentium 4
2.80E GHz
1.4V max.
System Bus 800 MHz, 1 MB L2-cache, PGA-478 Pkg
(CPU is niet overgeclocked)

CPU koeler:
Zalman CNPS7000A-Cu
Materiaal: Koper
Gepolijste onderkant.
Pasta: Zilverpasta

Temperatuur:
Ik help je uit de droom ;)

Ik heb bijna hetzelfde config processor technisch: alleen mijn bus is maar 533, maar ook een 2.8.

Loopt idle op 48 graden
en je raad het al 61 graden stressed. Dus precies hetzelfde. (mobo is een MSI)

geklokt op 2941 dezelfde temperaturen.

Dus niks aant handje, iets waar je wel goed op moet letten is airflow rond de koeler van Zalman scheelde bij mij tot wel 8 graad (negatief bij slechte airflow).

Succes

no comment

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 18:02:
Ik heb liever mn CPU niet TE HEET. Ik wil hem zo graag wat koeler houden. En van een Zalman koeler, het allernieuwste model nog al liefst daar mag je toch nog wel wat van verwachten ??
Je CPU is absoluut niet te heet. Dit zijn normale temperaturen. Dit had je ook kunnen nazoeken op de site van Intel, via de search, of via Google.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 15:46:
[...]

Je CPU is absoluut niet te heet. Dit zijn normale temperaturen. Dit had je ook kunnen nazoeken op de site van Intel, via de search, of via Google.
/me MISTERJONGE heeft precies de zelfde temperaturen met een AMD processor en een zalman koeler en vind dit geen probleem :)

en overigens, te heet.... ? ik bedoel; intel wordt niet snel te warm. vanaf de pentium 2 266 schakelt ie zichzelf toch gewoon uit als ie te warm wordt ? :?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 15:53 ]

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
Hier een watergekoelde p4 3.06 @ 3.54. idle 43 stressed 65. Verder geen problemen. Wat me wel opvalt is dat de laatste intel procs veel verschil hebben in idle en stressed temps. Toch al gauw 20 graden.

Verwijderd

Blackstealth schreef op 28 juni 2004 @ 17:30:
Hier een watergekoelde p4 3.06 @ 3.54. idle 43 stressed 65. Verder geen problemen. Wat me wel opvalt is dat de laatste intel procs veel verschil hebben in idle en stressed temps. Toch al gauw 20 graden.
Dit heeft de mijne ook, en dat is een van de eerste.

Verwijderd

hehe 65 graden is nog niet zoveel, moet je nou is voorstellen dat je een peltier element hebt en dat je WC uitvalt dan gaat die pelt dus verwarmen, je zit dan zo aan de 190-200 dit was bij mij wel afgelezen met een losse temperatuur meter want me proc + socket waren allang doorgefikt :P

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heb zelf een 3.0GHz Northwood, 800MHz FSB met een Thermatlright SP94 heatsink + Noiseblocker S4 2600rpm cooler.. Idle een temp van 38 graden en stressed een temp van 56graden. Nu verbruikt mijn Northwood 82Watt..en die van jou richting 90Watt geloof ik..Dan denk ik toch dat je temps heel redelijk zijn!

Ben zelf ook niet tevreden met 56graden stressed, maar wat doe je eraan? :'( Gebruik een rijstekorreltje AS Ceramique koelpasta, dus daar ligt het ook niet aan.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Is vrij normaal voor een "E" (Prescott)

Mijn 2.8E @ 3,5 (1GHZ FSB) is idle 60 ofzow :)
Heb hier een Northwood voor me liggen, die ga ik vanav inbouwen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 20:08 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit zijn doodnormale temps voor zo'n proc, en met wat zoek- en leeswerk (oa op de Intelsite) had je dit prima uit kunnen vinden thunder404. Vandaar dat deze dicht gaat.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.