windows/ie beveiligingslek --> javascript uit?

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Las laatst op tweakers het bericht dat volgens microsoft als een workaround voor een bug in internet explorer en iis de javascript functie uitgezet moest worden.

Een beetje vreemd misschien, maar is het iemand wel eens opgevallen dat Windows Update ongeveer 40% ActiveX, 50% Javascript en maar 10% html is :+

Beetje vaag dus... >:)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Nou de beveiligingsfout zit hem in ActiveX. Ze proberen een Activex component in trusted zone te laden. Als je gewoon heel activex uitzet dan is het al goed. Waarschijnlijk alleen Activex aanzetten wat digitaal goedgekeurd is aanzetten, zodat windows update nog wel blijft draaien.

Maar Crisp had hier al een topic over gemaakt, alleen ging dat niet direct over windows update.

hier: Kwaadaardige javascript code?

[ Voor 8% gewijzigd door eghie op 27-06-2004 13:23 ]

• spone
  • Niet online
het is ook niet dat ik met een probleem zit hoor, :+ maar ik vond het gewoon nogal scheef

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

spone schreef op 27 juni 2004 @ 13:27:
het is ook niet dat ik met een probleem zit hoor, :+ maar ik vond het gewoon nogal scheef
Nee dat snap ik, maar het is juist scheef van Microsoft om te zeggen dat ze javascript uberhaubt al moeten uitzetten, omdat daar de fout niet zit. Dus eigenlijk dubbel zo scheef. ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb via FA inderdaad wat kritische notes geplaatst bij de artikelen op de FP, voornamelijk omdat ik vind dat tezeer de nadruk wordt gelegd op het javascript stuk terwijl uiteindelijk lekken in IE en ActiveX de echte boosdoener zijn.
Het bevreemd mij nog steeds dat het javascript stuk zo uitgelicht wordt terwijl dat in het bronartikel helemaal niet het geval is. Ik vind het 1e artikel zoals geplaatst op Tnet dan ook verre van objectief, maar eerder populistisch en kort-door-de-bocht.

Hoe kan er nou sprake van zijn dat javascript zo kwaadaardig is als
1) hetzelfde script in andere browsers ook perfect uitgevoerd wordt maar geen gevaar oplevert
2) net zo goed VBScript had kunnen worden gebruikt om hetzelfde effect te genereren
?

Het advies van Microsoft om 'Active Scripting' (waar javascript dus onder valt) uit te zetten is natuurlijk quatsch - het halve internet werkt dan niet meer naar behoren waaronder inderdaad Windows Update en Tweakers.net zelf; je kan beter het probleem bij de bron aanpakken en ActiveX uitschakelen of een andere browser gebruiken (maar dat laatste zal Microsoft natuurlijk nooit zeggen).
Punt is echter dat het hele plugin-model in IE ook dmv ActiveX wordt afgehandeld, dus het uitschakelen van ActiveX betekent ook dat bijvoorbeeld Flash en Java niet meer werkt.

kan dit topic trouwens niet beter naar BV?

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 27-06-2004 15:50 ]

Intentionally left blank

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
crisp schreef op 27 juni 2004 @ 15:49:
kan dit topic trouwens niet beter naar BV?
Imo beter naar de HK (of de trashcan, soortgelijk :+ ). Ik zie totaal geen meerwaarde van dit topic behalve van: "kom, we duwen MS nog even wat verder grond in". Discussie what so ever wordt met zo'n topicstart nou niet echt uitgelokt :). Want wat wil de TS'er nu precies met dit topic? Zijn stelling komt MEERDERE keren voor in het nieuwstopic op T.net en als je het technische aspect wilt bespreken op GoT kan je hopelijk een betere topicstart maken dan dit.

[ Voor 29% gewijzigd door We Are Borg op 27-06-2004 16:01 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Als je de smilies wegdenkt in de startpost heeft de topicstarter gewoon een serieus en valide punt. Ik ben het met je eens dat er verder weinig over te discusseren valt, en het risico op MS-bashing groot is, maar dat de stelling meermalen op de FP gemeld staat doet er niet echt toe; de FP is niet echt een discussie-medium, het forum is daar beter voor geschikt.

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 27-06-2004 16:11 ]

Intentionally left blank

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
De manier waarop het topic is gestart lijkt/is inderdaad gewoon populistisch bashing en zonder substantie, maar crisp heeft goede punten. SA --> Beveiliging & Virussen dus maar, icm een hele subtiele titeledit :P

Het ActiveX model an sich lijkt me trouwens prima (zonder in details te treden) - het niet volledig kunnen scheiden van browser en OS is IMHO vervelender. Uit oogpunt van eenvoud en performance goed te begrijpen, vooralsnog en IMHO niet vanuit beveiligingsoogpunt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het ActiveX model is ook niets mis mee, net zomin als met het idee om verschillende zones te hanteren mbt privileges, alleen met de implementatie van laatstgenoemde gaat het regelmatig mis in IE - met wat simpele truukjes kan je de browser dusdanig foppen dat hij denkt in de local security zone te zitten, en vervolgens wordt er met scripting een dll, exe of ActiveX component (wat niet meer dan een package is met executables e.d.) in zo'n pagina aangeroepen en uitgevoerd.

Voor webbased applicaties is het natuurlijk heel handig om een component via de browser te laten interacten met dingen in de OS-laag (bijvoorbeeld het filesysteem - denk aan het gelijktijdig kunnen selecteren en uploaden van meerdere bestanden via een combobox). Voor Mozilla is er trouwens ook een ActiveX implementatie beschikbaar voor op windows systemen, en lokaal gebruik ik die ook wel eens voor experimenten - het is namelijk een uitkomst voor bepaalde intranet-applicaties.

Intentionally left blank

• spone
  • Niet online
Even voor de duidleijkheid: ik ben dit topic niet begonnen om de zoveelste microsoft-bash uit te voeren, maar gewoon ff om te laten merken dat ik de benadering van microsoft ietwat scheef vind ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mwoa, voor specifieke zaken ActiveX + scripting + vele rechten nodig hebben kan ik niet vreemd vinden. Het zou heel onhandig worden als Windows- cq Officeupdate geen ActiveX + cilentside scripting zou gebruiken.

Beetje kromme vergelijking: als root gaan surfen onder Linux vindt ik niet echt handig, wordt ook zegmaar afgeraden. Maar toch doe ik wel su intikken als ik een install of update wil doen van het een of ander :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• spone
  • Niet online
wordt het helemaal mooi dat je onder windows dus admin rechten nodig hebt om er een beetje normaal mee te kunnen werken.

Maar goed, we dwalen af. Wat mij betreft zou er een slotje op mogen ;)

Pagina: 1