[crt beamer] sony vph 1041Q vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Sinds gisteren deze CRT in mijn bezit. Geweldig ding met slechts 300 uur op de buisjes :) Op de zelfde afstand als waar ik hem gehaald had (3 meter hart ceiling) mooi beeld, moest wel het een en ander scherp stellen. Goed dat is met die analoge chassis natuurlijk. Enkel in mijn ruimte waar ik hem wil ophangen (tot de HT kelder klaar is) zou hij het best op 5 meter hangen. Nu staat er een hoop in de gedowned manual, maar ik zou graag van iemand vernemen of dit een goed beeld heeft? Volgens manual moet ik een hoop instellen en bij sommige instellingen heb ik toch wel vraagjes. Helaas wordt je bij de welbekende forums een beetje uitgelachen met zo'n ouderwetse crt, vandaar dat ik hier deze vraag maar stel. Tenslotte heeft niet iedereen een paar duizend euro voor een goede CRT

Mijn scherm bestaat uit wit verduisterings stof met een diagonale lengte van 3 meter, maar er komt een 1:1 beamer scherm erbij van 2,40 bij 2,40 dus die maat moet ik aan houden. Misschien dat ik rails ga plaatsen met een kast waar de beamer uitschuift.

Voorlopig heb ik hem op de plek gehangen waar hij het best zou hangen in deze ruimte.

Ik gebruik deze enkel voor DVD's en natuurlijk wat sport evenementen.

UPDATE

Hier de 1041Q tijdens wat afstelwerk

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35723/full.jpg

De CRT op 5 meter van het soort van scherm

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35725/full.jpg

De beamer in aktie met mijn yamada 6000 ( dubbel beeld ook op de tv :+ )

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35722/full.jpg

DVD van Digital Video Essentials erin

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35724/full.jpg

Enkel de gaatjes van het samenvoegen moet ik nog afplakken

[ Voor 19% gewijzigd door petervandamned op 26-06-2004 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:23
Bij eenzelfde schermgrootte en een grotere afstand tot het scherm heb je kwalitatief minder beeld omdat er een minder groot oppervlak van de buis wordt gebruikt.

Als je de maat van het scherm al weet kun je het beeld van de projector zo instellen dat deze een groot gedeelte van de buis gebruikt. Dit zal geen 100% zijn, hoeft ook niet want dan heb je wat marge. Vervolgens kun je de projector verplaatsen totdat het beeld wat groter is dat het scherm. Daar moet je 'm dan ongeveer hangen. Let er wel bij op dat je beter een te klein gedeelte van de buis kunt gebruiken dan een te groot, want dan krijg je dus een aflopende rand. Maar er is ook een en ander aan software om de exacte locatie van de projector uit te rekenen, of wellicht staat er een grafiek in de manual?

Zelf heb ik het net andersom gedaan (heb een Barco Data 800), omdat er maar 1 plek was om de projector op te hangen. Heb toen een plaatje op de muur geprojecteerd, zodanig dat een goed oppervlak van de buizen werd gebruikt (check ze alle drie trouwens), en aan de hand daarvan mijn schermafmeting bepaald wat 90 inch in 16:9 is geworden.

En pics zijn altijd interessant :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:29
Ik heb zelf de 1270 van Sony.
Wanneer je de projectie afstand behoorlijk aanpast zul je ook de spacers moeten plaatsen/verwijderen tussen de 2 buitenste buizen, zodat de projectiehoek van die kleuren anders wordt.
Ik had 'm eerst op een projectieafstand van zo'n 250 cm staan, zonder spacers en heb 'm nu op ongeveer 4 meter staan en toen moesten die spacers er echt weer tussen.

Op de projectieafstand die ik nu heb kan ik 'm niet kleiner laten projecteren dan ~220 cm breedte. Tenminste niet op gewoon videosignaal. Met RGB kan ik 'm nog iets bijstellen.

Vergeet niet om de stekkers te verplaatsen wanneer je 'm draait van plafond naar grondprojectie (vertikaal en horizontaal spiegelen dus)

Hier staan fotos met hoe ik 'm nu heb staan

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Inmiddels heb ik de beamer op die plek hangen. Zelf denk ik maar dat ik me nog te kopen scherm maar naar voren plaats :) Ga wel zo,n scherm van beamerscherm halen. 240 bij 240 voor 239 euro. Het zou wel niet de kwaliteit zijn die jullie hebben, maar voor voorlopig wel voldoende ( remember de te bouwen HT kelder). Ik heb inmiddels vertikaal en horizontaal gespiegeld en begrijp inmiddels alle pot-meters wel. Enkel de termen van de manual begrijp ik nog niet al te best ? De verschillende waarden van projection:

for 100" projection
for 72" projection
for 100" -250" projection

ik denk dat ik die laatste moet hebben omdat ik bij 150 inches een lengte kan nemen van 4 meter 85 (laat ik daar nu dan de beamer hebben hangen :) )

tolerantie is maar 1% en das wel weinig? De beamer hangt aan het plafond! op 2 meter 25 hart lens en zoals gezegd op een hart afstand van 4,85 tot me verduisterings stof . Dit spul bedekt mijn raam, wat op 70 cm van de grond begint en is 2 meter hoog, de breedte is 3 meter 10. Voorlopig heb ik super dubbele lijnen met de beamer test en moet ik de lenzen gaan veranderen Pot meters op die 100" 250" stand gezet.

Fotoos zijn gemaakt , ook gistern tijdens de test aan 3 meter van het scherm. Enkel nog zwart wit daar ik de satelite reciever gebruikte en s-video op een of andere manier nog geen kleur wilde door geven. De dvd deed dit later op langere afstand wel trouwens :) Enkel daar vergeten pics van te schieten.

Ik heb maar gelijk hout boven de beamer gebruikt (aan het plafond) om daar de hush box makkelijk aan vast te kunnen maken.

keep U guys posted eerst ff motogp Assen afkijken
daarna zal ik de pics uppen naar me webspace
Die spiegel oplossing is wel slim :)

[ Voor 8% gewijzigd door petervandamned op 26-06-2004 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
petervandamned schreef op 26 juni 2004 @ 15:19:
[...]
Die spiegel oplossing is wel slim :)
Ja, ik durfde de beamer niet aan het plafond te hangen (beamer weegt ~ 80 kg en hangt aan drie M8 draadeindjes) en horizontaal neemt 'ie zoveel ruimte in.

Maar begrijp ik goed uit jouw post dat je beamer op een niet-mechanische manier in te stellen is op een andere projectie-afstand? (mijn beamer is dan ook 12- 15 jaar oud)

Als doek gebruik ik trouwens ook een gewoon verduisteringsgordijntje.
Ik heb van de week met een aantal verschillende soorten schermen kunnen experimenteren, maar bij allemaal had ik het effect dat je kijkhoogte haaks op het midden van het doek moet staan, wat bij mijn opstelling niet mogelijk is, daar we vanaf de bank een beetje omhoog kijken.
Ik denk dan ook dat je voor in je huiskamer-opstelling nog niet een echt goed scherm moet aanschaffen, maar daarmee even moet wachten tot het in de HT-kelder klaar is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
TD-er schreef op 26 juni 2004 @ 23:14:
[...]

Maar begrijp ik goed uit jouw post dat je beamer op een niet-mechanische manier in te stellen is op een andere projectie-afstand? (mijn beamer is dan ook 12- 15 jaar oud)
Volgens manual kan je de 3 lenzen inderdaad met ringen en spacers aanpassen, waarna je de lenzen kan scherp stellen met het losdraaien van vleugelmoeren. Volgens mij moet dit principe bijna zoals jouw crt werken, leeftijd van de beamers zal ongeveer hetzelfde zijn. Vandaag eens verder klooien ermee :) Gister avond wel zalig op grootbeeld voetbal gekeken.

UPDATE

Vanochtend vroeg de lenzen erafgehaald om de wear te bekijken

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35739/thumb.jpg KLIK

Als ik zo eens kijk op een lensburn webpagina en ik vergelijk mijn blauwe lens met nummer 3

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35738/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35740/thumb.jpg KLIK mijn blauwe lens

of zou het meer richting 4 gaan ?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35741/thumb.jpg KLIK

In ieder geval lijkt het me geen 300 uur, of kan ik me hierin nu vergissen?
De snelheid waarbij lenzen inbranden is me nog onbekend

[ Voor 44% gewijzigd door petervandamned op 27-06-2004 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 11:22
petervandamned schreef op 27 juni 2004 @ 06:56:
UPDATE

Vanochtend vroeg de lenzen erafgehaald om de wear te bekijken

[afbeelding] KLIK

Als ik zo eens kijk op een lensburn webpagina en ik vergelijk mijn blauwe lens met nummer 3

[afbeelding]

[afbeelding] KLIK mijn blauwe lens

of zou het meer richting 4 gaan ?

[afbeelding] KLIK

In ieder geval lijkt het me geen 300 uur, of kan ik me hierin nu vergissen?
De snelheid waarbij lenzen inbranden is me nog onbekend
Dit lijkt me inderdaad geen wear van 300 uur. Eerder 3000 ofzo. Als hij echt maar 300 uur gedraaid heeft (helaas kun je dat nooit controleren), dan heeft hij heel slecht afgesteld gestaan (brightness en contrast op max of zoiets).
Verder zou ik deze projector niet op 5 m van het scherm hangen. Dan heb je waarschijnlijk een beeld van meer dan 3m breed en daarvoor is de lichtoprengst veel te laag.
Ik heb zelf een Sony 1030 (bijna dezelfde als de 1041) met een 1,8 m breed scherm en de lichtopbrengst is nu al aan de lage kant. Als je met deze projector 3 m breed gaat projecteren zie je bijna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Ik heb sinds gisteren ook een oudje in m'n bezit. Een Vidikron TGS XP. Ik ben er zelf heel tevreden mee. Hij zou iets van 1000 - 1500 uur gedraaid hebben. Op de buizen is echter geen enkele wear waarneembaar. Hij moet dus nog wel effe meekunnen.

Ik projecteer overigens gewoon op een oud dia-projectiescherm. Ik vind het beeld daarop prima uitzien.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
De opsteling is voor enkel maanden. We zijn erg druk met het verbouwen van ons huis waarbij we als laatste onze kelder gaan uitgraven voor een HT kelder. Wordt zo,n 5 bij 4 meter en daar ga ik me aan de maten houden van deze machine. Dus de afstand weer zo,n 3 meter. Ik projekteer nu inderdaad veels te groot breedte iets van 3 meter nu. De volgende stap is dan ook een verschuifbare rol scherm van 240 bij 240, zodat ik de grote wat kan terug brengen. Ook ga ik straks nog even verder aan de slag met het verlengen van de lenzen (aanbrengen van meer ringen zodat het misschien wat kleiner wordt?) de originele stelringen hebben ook veel stelmogelijkheden zodat de 3 buizen altijd wel bij elkaar komen :)

en ach het is zo slecht nog niet :) ook de brightness staat nog in het midden ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35780/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
Aha, ok. Ik dacht dat je hem permanent op 5 m wilde hangen. Ik zou in je uiteindelijke opstelling niet meer dan 2 m breed gaan projecteren, anders wordt het beeld erg donker en ga je scanlines zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Nu heb ik weer ff de lenzen verwijderd en de test even aangezet
Het valt me op dat de rode wel recht staat
en de groene en de blauwe wat meer gebogen.

Hoort dit zo of moet ik deze ook recht zetten met de potmeters?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35781/full.jpg

Hier alle 3 apart

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35784/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35783/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35782/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Wat maakt dat uit? Het gaat er toch om of de projectie uiteindelijk recht is, of zit ik er nu helemaal naast?? Leuk he trouwens, dat instellen van die CRT's :P Ik had het toch binnen een half uurtje voor elkaar gisteren.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heel simpel, wanneer het beeld goed is (de kleuren vallen over elkaar) dan moet je niets veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Je kunt een draad met een gewichtje aan het scherm hangen zodat je een verticale lijn krijgt waarmee je het beeld makkelijker kunt instellen. Voorwaarde is wel dat het scherm waterpas moet hangen en de projector ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 19:39

Adonias

Oe! Buttons :9

Alles dat je wilt weten om deze projector (noem het nou geen beamer!! ;) ) af te stellen:

http://www.eboyztoyz.net/...Q_Advanced_techniques.htm

(ok, het gaat hier om de 1031Q, maar die is practisch identiek (behalve dan dat hij een iets hogere resolutie aankan, maar alleen maar met een composite sync is aan te sturen ipv HS en VS die de 1041Q heeft)

[ Voor 40% gewijzigd door Adonias op 27-06-2004 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Adonias schreef op 27 juni 2004 @ 18:38:
Alles dat je wilt weten om deze projector (noem het nou geen beamer!! ;) ) af te stellen:

http://www.eboyztoyz.net/...Q_Advanced_techniques.htm

(ok, het gaat hier om de 1031Q, maar die is practisch identiek (behalve dan dat hij een iets hogere resolutie aankan, maar alleen maar met een composite sync is aan te sturen ipv HS en VS die de 1041Q heeft)
Mooie link :) thnkz

Het geheel draait nu op een veels te grote setting, maar is wel scherp en zonder te veel bright en zo :)

Van de week aan de slag met rails voor het nog te kopen scherm

keep U posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

met alle respect: eikel !! je was me voor!:P (kidding)
ik wou die crt beamer in gorichem ophalen..en nu zit ik met niets :P

rotzak! :) (no flame intend ofcourse :+ )

ik kan hier niets aan toegvoegen, alleen wil ik je feliciteren met je hoger bod en aankoop :) have fun!

[ Voor 32% gewijzigd door gitaarwerk op 27-06-2004 19:17 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Mooie reden voor jou om door te sparen voor een 8"model met digitaal chassis en progressive weergave ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
petervandamned schreef op 27 juni 2004 @ 17:02:
Nu heb ik weer ff de lenzen verwijderd en de test even aangezet
Het valt me op dat de rode wel recht staat
en de groene en de blauwe wat meer gebogen.

Hoort dit zo of moet ik deze ook recht zetten met de potmeters?

[afbeelding]

Hier alle 3 apart

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou eens beginnen met het groene raster in het midden van de buis te zetten, zowel horizontaal als verticaal. Zorg dat je een paar milimeter van de zijkant af blijft. Daarna stel je de geometrie van groen af, zodat het groene raster overal netjes recht op het scherm staat. Daarna stel je rood en blauw zo af dat ze precies over groen heen vallen.

Dat de rasters op de buis een beetje scheef en krom zijn klopt wel, dat heeft met de lenzen te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Dioot op 27-06-2004 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias

Adonias

ShittyOldMan schreef op 27 juni 2004 @ 19:47:
Mooie reden voor jou om door te sparen voor een 8"model met digitaal chassis en progressive weergave ;)
ha! Da's het mooie van dit projectortje (en de 1030Q en 1031Q ook... die kunnen wel progressive aan!

Ik heb de 1030Q, en die stuur ik met de PC aan. De ati drivers van mijn 8500 kunnen namelijk (zonder powerstrip) een composite sync signaal geven. Goed genoeg voor de 1030Q. Hij draait nu op 720x480@60 hz, progressive. Het mooie van de 1041Q is dat hij een RGB-HV ingang heeft, dus geen gekloot met composite sync, maar gewoon direct aansturen!

(maar idd, als je de ruimte hebt, spaar je door voor een barco 800 grapics of data (liever graphics, die heeft betere buizen), of een Sony VPH1272 (die heeft lekker veel puntjes om digitaal te convergeren, en schijnt fantastische kleuren te hebben voor een "budget" projector)

[ Voor 19% gewijzigd door Adonias op 27-06-2004 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Gitaarwerk schreef op 27 juni 2004 @ 19:16:
met alle respect: eikel !! je was me voor!:P (kidding)
ik wou die crt beamer in gorichem ophalen..en nu zit ik met niets :P

rotzak! :) (no flame intend ofcourse :+ )

ik kan hier niets aan toegvoegen, alleen wil ik je feliciteren met je hoger bod en aankoop :) have fun!
niks hoger bod :) was gewoon de eerste :)

470 betaald incl de remote en die verkoop ik never meer :)
zo handy ook voor ander digi sony's
Dioot schreef op 27 juni 2004 @ 20:31:
[...]

Ik zou eens beginnen met het groene raster in het midden van de buis te zetten, zowel horizontaal als verticaal. Zorg dat je een paar milimeter van de zijkant af blijft. Daarna stel je de geometrie van groen af, zodat het groene raster overal netjes recht op het scherm staat. Daarna stel je rood en blauw zo af dat ze precies over groen heen vallen.

Dat de rasters op de buis een beetje scheef en krom zijn klopt wel, dat heeft met de lenzen te maken.
wil do
Adonias schreef op 27 juni 2004 @ 20:43:
[...]

ha! Da's het mooie van dit projectortje (en de 1030Q en 1031Q ook... die kunnen wel progressive aan!

Ik heb de 1030Q, en die stuur ik met de PC aan. De ati drivers van mijn 8500 kunnen namelijk (zonder powerstrip) een composite sync signaal geven. Goed genoeg voor de 1030Q. Hij draait nu op 720x480@60 hz, progressive. Het mooie van de 1041Q is dat hij een RGB-HV ingang heeft, dus geen gekloot met composite sync, maar gewoon direct aansturen!

(maar idd, als je de ruimte hebt, spaar je door voor een barco 800 grapics of data (liever graphics, die heeft betere buizen), of een Sony VPH1272 (die heeft lekker veel puntjes om digitaal te convergeren, en schijnt fantastische kleuren te hebben voor een "budget" projector)
dit is de instapper
straks misschien een vph 1292 als de HT kelder klaar is
gaat deze weer in de verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
Adonias schreef op 27 juni 2004 @ 20:43:
Ik had eerst een Sony 1030 (heb hem nog steeds, is te koop....) en raad eens wat ik nu gekocht heb?
Juist... een sony 1271 :9 Het beeld is echt veel mooier als van de 1030. Heb alleen jammergenoeg nog geen tijd gehad om hem op te hangen en af te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Haah..Dioot ook hirop, je komt overal van alle forummers ze hier weer tegen :+ wel grappig

@shittyoldman, maybe :) ik heb mezelf maar een sega dreamcast cadeau gedaan en illy Nude kopjes :D

* gitaarwerk is gelukkig

@petervandamned :) ach.. mooi toch! ik misgun het je niet hoor!
mocht je hem "straks" voor een leuk prijsje weg doen, denk even aan mij bitte :)

* gitaarwerk neemt het woordje rotzak snel terug :Y) :+ O+

[ Voor 6% gewijzigd door gitaarwerk op 27-06-2004 23:42 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias

Adonias

Dioot schreef op 27 juni 2004 @ 22:08:
[...]

Ik had eerst een Sony 1030 (heb hem nog steeds, is te koop....) en raad eens wat ik nu gekocht heb?
Juist... een sony 1271 :9 Het beeld is echt veel mooier als van de 1030. Heb alleen jammergenoeg nog geen tijd gehad om hem op te hangen en af te regelen.
:/ sja... mijn 1030 vind ik al leuk beeld geven.. maar idd... als ik een mooie VPH 127x kan scoren... het enige is dat ik een mooie salontafel geklust heb met als binnenmaat 70x70 cm... en dat past geloof ik net niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Zelfs Bo mijn dober lag gisteren avond lekker voetbal te kijken op het grote scherm :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35824/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35825/full.jpg
Adonias schreef op 28 juni 2004 @ 10:36:
[...]

:/ sja... mijn 1030 vind ik al leuk beeld geven.. maar idd... als ik een mooie VPH 127x kan scoren... het enige is dat ik een mooie salontafel geklust heb met als binnenmaat 70x70 cm... en dat past geloof ik net niet :(
Een foto er van ????? De PJ zit in dat meubel geklust, misschien een idee voor hier bij mij thuis ook. Zit de PJ dan niet te laag?

[ Voor 54% gewijzigd door petervandamned op 28-06-2004 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
petervandamned schreef op 28 juni 2004 @ 10:48:
Zelfs Bo mijn dober lag gisteren avond lekker voetbal te kijken op het grote scherm :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Aan het plaatje te zien is de convergentie nog niet perfect afgesteld. Of komt dat door de camera?
Adonias schreef op 28 juni 2004 @ 10:36:
Een 1030 geeft inderdaad al mooi beeld, maar als je er een 1271 naast zet dan merk je toch duidelijk verschil. Vooral de lenzen zijn veel beter. Groen en blauw krijg je veel beter gefocussed. Ook heb je een veel hogere resolutie en veel meer lichtopbrengst. Verder is digitale convergentie is echt geweldig.
70 x 70 gaat inderdaad niet passen. Mijn 1271 is 80 cm lang.

[ Voor 45% gewijzigd door Dioot op 28-06-2004 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
70 cm als binnenmaat van de breedte van de beamer is ook erg klein voor een 127x.
Ik heb mijn 1270 in een kast hangen met een binnenmaat van 70x41.4x122 cm en het viel niet mee om die beamer eerst over 45 cm heen te tillen en dan heel precies te draaien, zodat 'ie plat kwam te liggen en dan zaten er bij mij nog 3 draadeinden aan vast die door het MDF heen moesten steken.
Als je de kans hebt maak de breedte van de ruimte minstens een 2 a 3 cm breder, dan kun je de handvaten aan de zijkant gebruiken bij het erinleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Dioot schreef op 28 juni 2004 @ 10:51:
[...]

Aan het plaatje te zien is de convergentie nog niet perfect afgesteld. Of komt dat door de camera?
Beide :) maar ik wilde gisteren toch wel voetbal zien vandaar. Ik ben er nog niet uit of ik de PJ op deze plek laat hangen. Zeker gezien het formaat van het beeld, veels en veels te groot.
Eigenlijk werkt dat verduisterings stof prima en zou ik liever ook die plaats voor het scherm willen aanhouden.

Dus moet de PJ verplaatst worden.
Op mijn plafond is het geen porum daar is de plaats waar die nu hangt eigenlijk de enigste goede.
Bij 3 meter van het scherm gaf hij het beste beeld en laat daar nu mijn salon tafel staan :)
Nu stond er op het htforum een foto van zo,n tafel, helaas is die verkocht en de foto is weggehaald.

Hebben jullie voorbeelden van een PJ ingebouwd in een salon tafel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
het probleem met het inbouwen in een salontafel is dat je onder een hoek naar boven projecteert.
Het scherm moet haaks staan tov de lijn van de bodem van de beamer, anders heb je het probleem dat je niet over het hele vlak een scherp beeld kunt krijgen.
Je zult de onderkant van het scherm dus iets naar achter moeten trekken, maar aangezien het een gordijn is, zal deze dan bol komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
TD-er schreef op 28 juni 2004 @ 14:30:
het probleem met het inbouwen in een salontafel is dat je onder een hoek naar boven projecteert.
Het scherm moet haaks staan tov de lijn van de bodem van de beamer, anders heb je het probleem dat je niet over het hele vlak een scherp beeld kunt krijgen.
Je zult de onderkant van het scherm dus iets naar achter moeten trekken, maar aangezien het een gordijn is, zal deze dan bol komen te staan.
Deze stof zit gespannen aan mijn kozijn. Vormt een vrij recht geheel, heb met zo,n ringen tangen er koperen ringen ingemaakt en die span ik dan aan.
Telkens een redelijk hoop werk, maar resultaat is een goede verduistering :)

Aangezien mijn scherm op 70 cm van de grond begint zal ik toch een redelijke hoge tafel moeten maken. Denk dat ik er dan een soort van lift in ga maken.

Ik ga eerst wel aan de slag met een verrijdbaar karretje waarmee ik ook de juiste hoogte kan bepalen.

FF naar de karwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias

Adonias

petervandamned schreef op 28 juni 2004 @ 10:48:

Een foto er van ????? De PJ zit in dat meubel geklust, misschien een idee voor hier bij mij thuis ook. Zit de PJ dan niet te laag?
Afbeeldingslocatie: http://adonias.mine.nu/plaatjes/ht3/bank.jpg
De muur waarop ik projecteer. De kast eronder is een kleine 40 cm hoog, en daar projecteer ik net overheen

Afbeeldingslocatie: http://adonias.mine.nu/plaatjes/ht3/audiokast.jpg
De audiokast.... zelf gemaakt natuurlijk, met de centerspeaker (een B&W DM220 op z'n kant, de zelfde als mijn fronts, maar die staan wel recht ;) )

Afbeeldingslocatie: http://adonias.mine.nu/plaatjes/ht3/pjkast.jpg
En dan de kast. Het handvat dat je ziet is om de voorklep open te maken. Ook de bovenkant kan eraf om bij de controls te kunnen.... zelf gemaakt natuurlijk allemaal :)

ps.... niet echt heel erg veel last van het niet scherp kunnen krijgen omdat ik omhoog projecteer. Het beeld is natuurlijk gewoon recht en dat is het belangerijkste. Ik stoor me meer aan het feit dat het minimaal 20 minuten duurt voordat de PJ opgewarmd is en de convergentie eindelijk goed is dan dat het beeld onscherp zou zijn... maar idd... het kan, zeker als je een duurdere PJ hebt en je wilt echt echt het onderste uit de kan halen, een probleem zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Adonias op 28-06-2004 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Adonias schreef op 28 juni 2004 @ 22:08:
[...]

De muur waarop ik projecteer. De kast eronder is een kleine 40 cm hoog, en daar projecteer ik net overheen

En dan de kast. Het handvat dat je ziet is om de voorklep open te maken. Ook de bovenkant kan eraf om bij de controls te kunnen.... zelf gemaakt natuurlijk allemaal :)

ps.... niet echt heel erg veel last van het niet scherp kunnen krijgen omdat ik omhoog projecteer. Het beeld is natuurlijk gewoon recht en dat is het belangerijkste. Ik stoor me meer aan het feit dat het minimaal 20 minuten duurt voordat de PJ opgewarmd is en de convergentie eindelijk goed is dan dat het beeld onscherp zou zijn... maar idd... het kan, zeker als je een duurdere PJ hebt en je wilt echt echt het onderste uit de kan halen, een probleem zijn.
NIce nice, op welke afstand staat je PJ van de muur ? En jouw PJ staat dus eigenlijk op de grond. wat betreft hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias

Adonias

Yup... op de grond. Op 2.5 meter afstand (bijna ideale afstand voor de PJ) Om deze te berekenen moet je dit progje hebben trouwens:
http://www.datordesign.se/servsupo/sony/proj/projkalk.html
(pjcalc dus)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
pjcalc eens zien of deze dezelfde is als die ik al had :)
thnkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 16:42
Wat is nu het grote voordeel van een crt ten opzichte van een lcd/dlp beamer (afgezien van z`n enorme omvang wat eerder een nadeel is :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias

Adonias

spokey schreef op 30 juni 2004 @ 11:58:
Wat is nu het grote voordeel van een crt ten opzichte van een lcd/dlp beamer (afgezien van z`n enorme omvang wat eerder een nadeel is :) )
Beeldkwaliteit...

Het contrast van een CRT licht vele malen hoger. Zwart is zwart, wit is wit. Bij LCD/DLP pj's is zwart vaak donkergrijs, en wit lichtgrijs... Daarnaast heb je geen "last" van pixels met een crt... wat ik persoonlijk een ontzettend voordeel vind.

Nu moet wel gezegd worden dat de nieuwere LCD's en vooral DLP's er wel op vooruit gaan wat betreft het contrast verhaal. Ook het regenboog effect bij DLP's zou veel minder zijn dan vroeger.

[ Voor 18% gewijzigd door Adonias op 30-06-2004 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een ander groot voordeel van een CRTbeamer is dat je het beeld werkelijk in elke willekeurige vorm kunt afstellen, wat bij een LCD/DLP dus niet zomaar mogelijk is.
Je kunt dus corrigeren voor een niet ideale projectiehoek, een niet vlak scherm etc.
Bij de echt duurdere LCD/DLP-projectoren kun je de LCD tov de lens kantelen om voor elkaar te krijgen dat je vanuit vrijwel elke hoek kunt projecteren. In theorie zou je dan ook over het hele scherm scherp moeten kunnen stellen, maar ik heb een dergelijke projector nog nooit IRL in actie gezien.
Een nadeel van die CRT beamers is dat je 3 lenzen moet afstellen en per kleur de convergentie moet bijstellen.
Dit is niet erg wanneer dat maar 1x hoeft te gebeuren, maar om de beamer telkens op locatie af te moeten regelen is dat dus minder handig. Gelukkig is 'ie zo zwaar dat dat niet eens een issue is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
Wat ik ook een groot voordeel vind is de prijs. Dit soort crt's kun je voor minder dan 500 euro (veel minder als je goed zoekt) kopen. Dan heb je een projector zonder regenboog effect, screendoor en met veel beter contrast dan elke 'goedkope' lcd/dlp projector.
Verder kunnen dit soort projectors meestal nog vele duizenden uren mee, voordat je de buizen moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
En het heeft een beetje dat doe het zelf gehalte. Zeker met de analoge chassis dingen zoals ik heb. Afstellen ben je nooit klaar mee. Nu ben ik met me PC-tjes ook nooit klaar, dus dit trek me wel aan.
Vanvond zit ik op een 3 meter breed scherm in me voorlopige woonkamer hopelijk naar een leuke wedstrijd te kijken. Alhoewel ik het meer doe voor de films en F1/motogp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Vraagje :( Nu heb ik op deze PJ al 3 keer mee gemaakt dat hij na 1 1/2 uur begint te storen :(
schakeld tussen zwart en kleur dan. Ik heb alles al een stuk lager gezet omdat mijn kamer echt lekker verduisterd is.
Is dit nu echt een warmte probleem? Want dat kan ik wel tweaken met andere fans natuurlijk of is dit echt een elek probleem? Want dan zoek ik de verkoper wel weer op.
Het gebeurd dus telkens na 1 1/2 uur, wel balen want deze PJ is nu eindelijk helemaal goed afgesteld. Ook heb ik de afstand verkort met behulp van pjcalc nu echt op de juiste afstand gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Je zou het eens met open kap en tafel ventilator kunnen proberen. Als het probleem zich dan alsnog voordoet lijkt het mij geen hitteprobleem (of het probleem moet ontstaan op een moeilijk te koelen plek ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Dat wilde ik vanavond ook gaan doen. Ik lees ook op andere websites dat veel zaken crt's ,voor dat ze die 2dehands verkopen ,alle solderingen na lopen. Ga ik dus ook maar van het weekeinde doen.
Zodra me HT-kelder gegraven is stap ik wel over naar een beter model. Helaas merk ik in een week tijd al de beperkingen.
Ik ben nog steeds wel 100% tevreden over een crt projecteer Ondanks alle beginners vragen en de tekortkomingen van dit model :)
Pagina: 1