Toon posts:

Mobo POST problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb vandaag het volgende aangeschaft:
- K8N Neo moederbord
- AMD 64 3000+ processor
- 2 x 512 DDR 400 Mhz memory

Oude mobo eruit gehaald. HD en alles laten zitten. Nieuwe mobo erin gezet, processor en memory. Alles verbonden

Computer aangezet en deze begint met een POST. Daarna krijg ik de mededeling:
Verifying DMI pool data ..............
Boot from CD
Boot from CD

Nvidia Boot Agent 197.0402
Copyright 2001-2003 Nvidia
Copyright 1997-2000 Intel
PXE-E61 media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting Nvidia Boot Agent
DISK BOOT FAILURE, INSTERT SYSTEM DISK

:?

Ik heb alleen de kabels van de IDE connectors losgemaakt v.h. oude mobo en verbonden met het nieuw mobo. Dus niets veranderd qua master of slave o.i.d.
Alle kabels zitten goed vast. Ik heb nog niets veranderd in de BIOS want er moet toch eerst een POST uitgevoerd worden?

Als ik de XP profession CD gebruik dan wordt er begonnen met de installatie maar zodra ik de melding krijg windows wordt opgestart start het systeem op nieuw en komt ie in een loop, want daarna probeert ie windows weer te installeren :?

Kunnen jullie mij verder helpen? :|

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Effe de bootvolgorde in de bios goedzetten, hij pakt de hardeschijf nu niet ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Nvidia Bootagent komt hier er alleen ertussen als er geen A:/C:/D:/Sata/SCSI gevonden kan worden of is ingesteld in de bios.

Check iig eens goed of je biosinstellingen wel kloppen (master/slave of autodetect) en je overeenkomstige jumpers/positie op de kabel.

Zie ook: OM Faq: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

En als je het mobo hebt uitgewisseld kun je beter Windows kaal opnieuw installeren (vooral als er veel hardware/chipset verschillen zijn).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb niets veranderd aan de master en slave instellingen. Hij ziet in de BIOS alleen wat primare master/slave is en secundary master/slave.

Ik kan bij de bootsequence alleen zeggen dat ik via een floppy, harddisk of cd rom wil opstarten. Maar horen hier niet de precieze omschrijvingen te staan, dus type HD etc.?

Ik heb dus alleen de kabels v.d. IDE connectoren losgemaakt van mijn oude mobo en daarna weer vastgemaakt aan mijn nieuwe. Dus dan kan er toch niets misgaan?

Of moet ik eerst de Nforce cd installeren die bij het mobo geleverd wordt?

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:25
Je zet hem eerst gewoon op boot vanaf de cdrom, dan begin je met de installatie van windows. Zodra de pc overnieuw op moet starten zorg je meteen in het begin van de reboot dat de pc moet booten vanaf de HD. Je problemen moeten nu denk ik verholpen zijn.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het kan zijn dat je mbr beetje gaar is , kan je verhelpen met fdisk /mbr (boot disketje) maar probeer maar de andere tips voordat je deze toepast.

Verwijderd

Heb je de nieuwe mobo drivers wel geinstalleerd

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:32

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 00:12:
Heb je de nieuwe mobo drivers wel geinstalleerd
hoe wil je dat doen als je harde schijf niet eens start 8)7

Verwijderd

je windows start nu op met andere chipset drivers en ide drivers..
gewoon je setup ff runnen...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

POST is al gedaan, daarna begint ie te zoeken naar iets waarvanaf ie kan booten. In windows zul je inderdaad de nieuwe drivers moeten installeren, maar dat is van later zorg. De drivers voor je chipset heb je echt nog niet nodig voor het booten ;)

Meestal kun je in de bios kiezen tussen floppy, cdrom, hdd-0, hdd-1, etc. Voor de primary master moet je hdd-0 hebben. Als je niet specifiek kunt kiezen, neem dan gewoon hdd.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar alles wordt gewoon gevonden.
Pimary master Liteon DVD rom
Primary slave Plextor DVDR PX-708
Secondary master Maxtor 6L060J3
Secondary slave Maxtor 6Y120P0

Alles staat gewoon goed m.b.t. master en slave

Alleen bij boot sequence kan ik alleen kiezen voor: floppy, Hard disk en cdrom. Bij mijn vorige mobo kon ik ook aangeven welke harddisk ik wou gebruiken voor booten

i just dont get it :?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

en je primary/secondary omwisselen??
het is iets logischer als je HD's op primary zitten en CD/DVD enz op secondary...

de bootvolgorde wijzigen na eerste reboot voor winXP install zal volgens mij ook wel voldoen... eerst CD-ROM - HD - floppy
dan HD- CD-ROM - floppy (tenzij je floppy en CD-ROM anders wilt)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Waarom zet je de opticals als primairy?

Zet gewoon die harddisken als primairy en de opticals als secundairy, veel chipsets vinden dat ook een stuk handiger ;)

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik al een paar keer veranderd. Heb nu de HD´s als primary staan en DVD enzo als secondary. Nog steeds niets :/

Ik heb ook al geprobeerd te boot met Nvidia Boot Agent. Dan krijg ik de volgende melding
client mac addr 00 11 09 05 50 72 GUID FFFFFFFF-FFFF-FFFF-FFFF-FFFFFFFFFFFFFF NO DHCP OR PROXYDHCP OFFERS WERE RECEIVED

Gezocht op google en overal kom ik iets tegen over LAN. In de bios heb ik al MAC LANnvidia op diabled gezet~.

kan het moederbord stuk zijn?

Iemand nog een idee?

Verwijderd

Die melding van Nvidia bootagent is dat hij geen netwerk-device kan vinden om vanaf te booten. Hij gaat nl. eerst de lokale disken langs en als dat niet werkt probeert hij (evt. indien ingesteld in bios) de overige devices (SCSI, LAN etc).

Heb je nadat de harde schijven weer als primairy staan wel weer opnieuw geformateerd/Windows geinstalleerd (ofwel: Is de schijf gepartitioneerd + geformateerd, de partitie active en staat er een bootpart+OS op?) ?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 10:54 ]

• LorD_GyproX
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02-2025
haal eerst die andere apparaten eruit en probeer te booten met 1 HD kijken of dat al werkt ?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Even op een rijtje zetten:

hd's op primary en opticals op secundary is goed.

opstarten met xp setup cd

op F6 drukken voor drivers van moederbord (weet niet meer precies of da hier kan of iets later in het lijstje maar je MOET het wel doen anders gaat hij na een deel van de installatie na het rebooten hangen EN dat heb je al gehad !.)

kiezen voor een nieuwe install

kiezen voor formateren van hd

starten met installatie

Zo zou het moeten werken

Do as I say, don't do as I do.

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Als ik de XP profession CD gebruik dan wordt er begonnen met de installatie maar zodra ik de melding krijg windows wordt opgestart start het systeem op nieuw en komt ie in een loop, want daarna probeert ie windows weer te installeren
Dom vraagje :P
Je drukt nadat windows de comp opnieuw opstart toch niet weer op een toets als er staat "Druk op een toets om van CD op te starten" he? :P dan gaat hij idd opnieuw installeren.. :P

Verwijderd

Topicstarter
Die melding krijg ik niet eens :|

Het scherm waar ik de HD kan formatteren krijg ik niet eens te zien. Hij installeert alleen een aantal drivers. Start dan opnieuw op en dan krijg ik weer de melding BOOT from cd

... en dan begint ie weer opnieuw met de installatie, sigh.... ;(

Verwijderd

Ik ken het mobo niet maar kun je niet instellen dat hij van IDE moet booten en niet van SATA??

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik eerst ook, dus ik heb SATA 1,2 en 3,4 op disabled gezet. Maar ook dat maakt niets uit.

• Bart-01
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 12:26:
Die melding krijg ik niet eens :|

Het scherm waar ik de HD kan formatteren krijg ik niet eens te zien. Hij installeert alleen een aantal drivers. Start dan opnieuw op en dan krijg ik weer de melding BOOT from cd

... en dan begint ie weer opnieuw met de installatie, sigh.... ;(
Dan moet je eerst de partities verwijderen op je HD, dan weer een nieuwe partitie aanmaken en dan vraagt hij of je die partitie wilt (snel)formateren.
Nu probeer je kennelijk over een bestaande oude windows installatie heen te installeren en dat wil nog wel eens voor problemen zorgen.

Het beste is om de hele HD leeg te maken (anderes kun je gedonder krijgen met de letters van de partities en staat windows plotseling op e:\ of iets dergelijks)

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan moet eerst mijn harddisk herkend worden. Dat gebeurt alleen in de BIOS. Als ik hem opstart met een opstartdisk wordt alleen A: gevonden. Harddisk dus niet :|

Verwijderd

als je een windows98 cd hebt is het niet zo moeilijk

je start gewoon vanaf cd en komt uiteindelijk in een command prompt.
dan check je ofdat fdisk de schijven/partities ziet

zo nee: maak een nieuwe dos based partitie aan
zo ja: dan is er iets fout met de bootsequence. iets ander KAN het niet zijn

• Bart-01
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 17:28:
Maar dan moet eerst mijn harddisk herkend worden. Dat gebeurt alleen in de BIOS. Als ik hem opstart met een opstartdisk wordt alleen A: gevonden. Harddisk dus niet :|
Dat klopt !

dus opstarten met windows setup cd
als je op F6 moet drukken , F6 drukken
partities verwijderen
nieuwe partitie maken
formateren
je mobo drivers installeren
installeren
etc

Verwijderd

heb je een raid opstelling?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb RAID op disabled staan, je kunt toch alleen RAID gebruiken als je 2 identieke HD hebt? Ik heb wel beide van Maxtor, maar één van 60 en één van 120 gig

Ik heb nu op F6 gedrukt trouwens en krijg de volgende boodschap:

"Setup kan het type van één of meer in het systeem geïnstalleerde apparaten voor massa-opslag niet vaststellen, of je hebt er voor gekozen zelf een adapter op te geven. Setup zal nu ondersteuning voor de volgende hardware voor massa-opslag installeren"

< geen > :|

* Druk op E als u extra SCSI-adapters, c-rom stations of speciale schijfcontroller voor gebruik met Windows wilt opgeven, ook als u daarvoor een ondersteuningsdiskette voor apparaten voor massa opslag van de fabrikant hebt

* Druk op ENTER als u geen ondersteuningsdiskettes hebt

:/

Ik heb dus geen diskettes v.d. mijn HD en kan dus alleen op ENTER drukken, waarna ik weer in de loop terechtkom ;(

Verwijderd

Wat dacht je van een gezonde Load Setup Defaults, alvorens je probeert te booten? :)

Verwijderd

neeneee.. je hoeft ook geen diskettes van je hd te hebben ,maar je hebt drivers van je moederbord en dus ook drivers van je ide controller. misschien ondersteunt windows deze niet. Deze moet je dus handmatig kopieren van cd naar floppy (op andere computer)

hoop dat je eruit komt...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik opstart met Windows98 en ik run FDISK krijg ik de volgende melding:

Huidige vaste schijf : 1

Ik heb er toch echt 2 inzitten. Hier heb ik niets aan veranderd sinds ik mijn oude moederbord eruit heb gehaald. Hij herkend er blijkbaar maar eentje. Het is ook niet zo dat beide HD oud zijn of. Die van 60 gig slechts 2 jaar. Die van 120 gig slechts 4 maanden

Verwijderd

Topicstarter
En dat LOAD SETUP DEFAULTS heb ik ook al gedaan evenals clear CMOS
:|

• Bart-01
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 19:48:
Ik heb RAID op disabled staan, je kunt toch alleen RAID gebruiken als je 2 identieke HD hebt? Ik heb wel beide van Maxtor, maar één van 60 en één van 120 gig

Ik heb nu op F6 gedrukt trouwens en krijg de volgende boodschap:

"Setup kan het type van één of meer in het systeem geïnstalleerde apparaten voor massa-opslag niet vaststellen, of je hebt er voor gekozen zelf een adapter op te geven. Setup zal nu ondersteuning voor de volgende hardware voor massa-opslag installeren"

< geen > :|

* Druk op E als u extra SCSI-adapters, c-rom stations of speciale schijfcontroller voor gebruik met Windows wilt opgeven, ook als u daarvoor een ondersteuningsdiskette voor apparaten voor massa opslag van de fabrikant hebt

* Druk op ENTER als u geen ondersteuningsdiskettes hebt

:/

Ik heb dus geen diskettes v.d. mijn HD en kan dus alleen op ENTER drukken, waarna ik weer in de loop terechtkom ;(
Voor de duidelijkheid: de chipset op je mobo is nieuwer dan windows XP

Windows XP heeft de drivers dus niet.

Die staan op een floppy of CD die je bij je mobo kreeg.

Je HD heeft daar niets mee te maken (behalve dan dat windows de chipset en de chipsetdrivers gebruikt om met je HD te communiceren)

Lees voor de zekerheid de beschrijng van je mobo maar eens.

Dat fdisk de melding geeft: huidige vasteschijf: 1 geeft klopt, dat wil zeggen dat HD geselecteerd is (kies maar eens andere schijf selecteren)

Je moet dus na F6 NIET op enter drukken, maar eerst (voor de setup) gezorgd hebben dat je de mobo (chipset) drivers op floppy hebt staan (ik weet niet of je de CDROM kunt gebruiken om de drivers vanaf te laden).

Haal iniedergeval de oude partities eerst van de HD waar je windows op wilt installeren.

Verwijderd

Je moet dus na F6 NIET op enter drukken, maar eerst (voor de setup) gezorgd hebben dat je de mobo (chipset) drivers op floppy hebt staan (ik weet niet of je de CDROM kunt gebruiken om de drivers vanaf te laden).
dat zeg ik :)

Verwijderd

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar dat gedoe over drivers etc. ben ik het neit mee eens.. Check zelf ff

http://www.computerhope.com/issues/ch000474.htm

Verwijderd

Topicstarter
:) :) :) :) :) :) :) :)

Ja, ik heb het voor elkaar. Mede dankzij jullie

ik heb alle files van de cd v.h. moederboard gehaald die iets met IDE te maken hebben en gekopieerd op diskette. Tijdens setup heb ik op F6 gedrukt, 1 v.d. diskettes gebruikt en toen vond ie een controller

Nu is ie de HD aan het formatteren

Moet wel zeggen dat ik 1 HD eruit heb gehaald. Want daar staat heel veel op, dus daar wou ik niet mee experimenteren

Maar het werkt allemaal!!!!!!!!!!!!!!!

Thanx u guys _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 21:47
Nu alles is opgelost wil ik toch nog even reageren op wat de TS-er zei:
...Bij mijn vorige mobo kon ik ook aangeven welke harddisk ik wou gebruiken voor booten...
Ik heb hetzelfde mobo als jij hebt, maar het kan wel. Het is mogelijk, na wat zoeken in het BIOS. Ik heb 4 hdd's in mijn systeem waarvan er 2 in RAID0 staan.
Zometeen plak ik hier neer hoe het moet; ga ff rebooten. ;)

Het is als volgt:
Advanced BIOS features --> Hard Disk Boot Priority (3e van boven)
Met behulp van de + en - toetsen (geloof ik) kan je de verschillende apparaten in de gewenste volgorde laten booten.
Ik heb hem nu zo staan:
1: SCSI0 : NVIDIA Stripe
2: Ch0 M Hitachi 180GXP
3: Ch0 S Maxtor 30GB
4: USB HDD Fujitsu

Ik zie net dat je een MSI K8N Neo hebt. Ik heb de Neo Platinum, weet niet of dat verschil uitmaakt?

[ Voor 38% gewijzigd door gertvdijk op 28-06-2004 19:59 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1