Alle foto's zijn klikbaar voor 800*600 Welkom bij project MidiMonster. Een aantal van jullie zullen vast wel gemerkt hebben dat ik met iets bezig was, mede doordat ik vorige week een teasertje liet zien van het front in het kleine modjes topic. In deze CiP draait het allemaal om een case die je waarschijnlijk niet vaak in een CiP zult tegenkomen: een Qtec Uiteraard zal er weinig van het origineel overblijven. Het doel is om een stevige waterkoeling zo net mogelijk weg te werken in deze toch wel behoorlijk krappe kast. Vooral als je zoals ik een Chieftec gewend bent is het wel even wennen. De ingrediënten: • Qtec V-MD 350W Black • Channel Well Technology 480-ADP voeding • DFI NFII Ultra Infinity DFI Lanparty UT nF3 250GB [topic] • AMD Athlon XP-M 2400+ AMD Athlon64 3000+ • 2x 256MB A-data/Winbond BH-5 • ATi Radeon 9800SE • Intimidator waterblokken • Intimidator ATI voor de videokaart • Dangerden TDX (brass top) • Hydor L20 pomp • Black Ice Pro radiator (hierbij wil ik OC-Shop bedanken • De nodige portie CCFL's, leds fans en dergelijke De updates zal ik in de startpost posten en voor het overzicht zal ik er in het topic ook melding van maken |
| De behuizing |
![]() ![]() |
| De waterblokken |
Omdat ik nog de "oude" versie van de Frigus Intimidator blokken had en de koperkleur niet echt mooi vond staan bij de rest heb ik de deksels maar een mooi zwart laagje gegeven: |
| De radiator intake |
De enige goede plaats voor de Black Ice radiator was in het vooronder. Omdat de behuizing niet zo diep is kan hij bijna onmogelijk in het dak van de behuizing geplaatst worden. Anders past de voeding of een 2 eventuele 5 1/4 inch drives niet. Omdat er in de voorkant allemaal lelijke perforaties zaten, die erg lelijk zouden zijn als ik er zomaar een rond gat in zou maken heb ik een stuk plaatstaal genomen. Deze heb ik op maat gezaagd en een 120mm fanhole in gemaakt. In de kast heb ik een vierkant gat gemaakt welke opgevuld wordt door dit stuk staal. Het geheel is afgwerkt met inbusboutjes |
| De pomp |
Omdat ik de pomp achter de harddisk bracket weg wil werken moest er een kniekoppeling aan de zuigzijde komen, omdat anders door het ruimtegebrek de slangpilaar over het moederbord zou komen en er geen slang meer om zou passen Omdat de juiste koppelingen er niet waren heb ik er zelf maar een gesoldeerd en na een uurtje in een antikal oplossing ziet het er zo uit: Hier zie je dat het zelfs met deze koppeling nog nét gaat: |
| De voetjes |
Om de case wat stabieler te laten staan heb ik de standaard kleine plastic voetjes vervangen door een stuk stevigere exemplaren. Deze zijn gemaakt van rubberen trillingsempers voor onder wasmachines en dergelijken. Daar heb ik een gat in geboord waar ik vervolgens een inbusbout doorgedraaid heb: 't Staat natuurlijk ook veel beter |
| Het front |
Omdat ik het standaardfront niet mooi vond moest er natuurlijk iets anders op verzonnen worden. Daarop heb ik heel fijn RVS gaas genomen. Hetzelfde als horrengaas, maar dan van RVS. Daaromheen heb ik van aluminiumprofielen een framepje gemaakt: En zo ziet het er bij nacht uit ![]() |
| /me Update 1 - Het reservoir |
/me Update 1 Vandaag heb ik het reservoir gesoldeerd. Het is gemaakt van een stuk 20mm koperen buis, wat kleine buisjes en afdichtingsdoppen: Ik denk dat ik hem nog een laagje verf geef, maar dat kan pas volgende week omdat de spuitbus leeg is |
| /me Update 1.5 |
/me Update 1.5 Even een verduidelijking van hoe de pomp zit bevestigd |
| /me Update 2 - Het topwindow |
/me Update 2 - 30 juni 2004 Vandaag en gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan het topwindow wat in de case komt. Het geheel is wederom met inbusboutjes bevestigd Deze foto's zijn klikbaar voor 800*600: Nachtfoto's komen binnenkort |
| /me Update 3 - De cd-speler |
/me Update 3 - 1 juli 2004 Vandaag heb ik het window en het spuitwerk van de cd-speler afgemaakt. Ook heb ik hem gestealth en er twee leds ingebouwd. Ik heb de onderkant van het plexi voor het window opgeruwd met een schuurmachine, zodat het helemaal mat is, maar omdat de bovenkant blijft glimmen geeft dit een mooi effect Deze foto's zijn klikbaar voor 800*600: Omdat deze 52-speed cd-speler een cd-stabilisator heeft, en ook per se nodig heeft moest die er ook in verwerkt worden, dit heb ik op de volgende manier opgelost: ![]() |
| /me Update 4 - Spuitwerk (part one |
/me Update 4 - 21 augustus 2004 De afgelopen week heb ik weer tijd gehad om met de case te werken. Ik heb bijna alle onderdelen zwart gespoten (een aantal moeten nog drogen) Het complete frame is nu zwart. Ook heb ik alle lelijke blauwe onderdelen van de pomp zwart gespoten. Hier onder een paar foto's van de gespoten drivebays: Hoezo zwart? |
| /me Update 5 - De baybus |
/me Update 5 - 22 augustus 2004 De standaard Sunbeam Rheobus heeft een aluminium front, wat qua kleur totaal niet past bij de case. In afwachting van het spuitwerk wat nog moet drogen heb ik dat dus vandaag even vervangen door een frontje van de case: Nog even het oude vs. het nieuwe frontje: |
| /me Update 6 - Spuitwerk (part two |
/me Update 6 - 23 augustus 2004 Vandaag het hele gespoten frame weer in elkaar gezet, en het ziet er volgens mij wel |
| /me Update 7 - Vanalles en nogwat |
/me Update 7 - 31 augustus 2004 De laatste dagen heb ik niet stil gezeten, en hierbij dus een grote update. Ik heb nagenoeg alles ingebouwd, maar de echte afwerking moet wachten tot de hardware er in zit (hopelijk eind deze week binnen Ook heb ik in een van de pci-slot uitsparingen het "stopcontact" voor de pomp geplaatst. Ook weer om te voorkomen dat er losse kabels uit de pc steken. Nog wat foto's van m'n nieuwste aanwinst, een Dangerden TDX (brass top + alle accesoires), die zal er voor zal zorgen dat de CPU z'n hoofd koel houdt: |
| /me Update 8 - Het front |
/me Update 8 - 7 januari 2005 Na een lange tijd weer eens een update. Hij is nu bijna af. Het gammele front heb ik aan de kant gelegd en ben verder gegaan met het originele front. De gaatjes heb ik dichtgemaakt en heb weer hetzelfde gaas gebruikt. Ik zal vandaag of morgen even kijken of ik het kan monteren, het kan nu nog niet, want hij moet nog een keer gespoten worden. Daarna zal ik de boel gronding schoonmaken en dan is hij af. Ik zal dan de final foto's schieten, en alles netjes maken, dan kan hij daarna de verkoop in, want ik hoef hem zelf niet te houden |
| /me Update 9 - De prestaties |
Als laatste wil ik nog even wat kwijt over de prestaties van het systeem. Er is een goede luchtstroom door de gehele kast, dat komt zeer ten goede van de koeling. Qua temperaturen weten de TDX en de Black Ice radiator de boel goed laag te houden. Een stressed temperatuur zo rond de 42 graden celsius op 2500 MHz. De pomp is misschien iets te zwak voor om nog wat meer uit het blokje te halen. Maar voor de rest is de setup niet echt restrictive. |
| Toestemming van euss |
[ Voor 101% gewijzigd door Exigence op 14-01-2005 12:04 ]